מבחן דרכים: מה טווח הנסיעה האמיתי של BYD אטו 3 ?

חודש לאחר שיצאנו איתה לנהיגת היכרות ראשונה שהעלתה חששות אודות טווח נסיעה לא מרשים, לקחנו את BYD אטו 3 למבחן דרכים רגיל בו ביקשנו בעיקר לבדוק את טווח הנסיעה האמיתי בחיי היום יום, של יצרנית הרכב הסינית שדווקא נחשבת למובילה עולמית בפיתוח סוללות לרכב. אז עם איזה מסקנות חזרנו?

ששי כהן 26 באוק, 2022
BYD אטו 3

לפני קצת יותר מחודש יצאנו להשקת BYD – מותג הרכב הסיני העשירי בישראל, שכללה נהיגת היכרות עם הקרוסאובר החשמלי אטו 3 מהמרכז לאילת, בנסיעה שאינה מאפיינת שימוש רגיל בחיי היום יום, בה יצאו מרבית עיתונאי הרכב עם תחושת החמצה אודות טווח הנסיעה בפועל, שהראה נתונים סביב ה-320-340 ק"מ לעומת טווח נסיעה רשמי של 420 ק"מ. האכזבה אולי היתה נעוצה בעיקר בעובדה ש-BYD נחשבת לאחת מיצרניות הסוללות לרכב המובילות בעולם, מתגאה בטכנולוגיית הלהבים שפיתחה וביעילות ועמידות הסוללות ואף מספקת סוללות גם ליצרני רכב נוספים לרבות לטסלה שרוכשת ממנה סוללות עבור חלק מדגמיה. הפעם החלטנו לקחת את הדגם לשלושה ימים של מבחן רגיל, בו בעיקר ננסה להתמקד בטווח הנסיעה האמיתי של הרכב בחיי היום יום.

אז מי קונה בכלל רכב סיני?

אחד המשפטים הפופולרים שאני שומע בשנתיים האחרונות הוא: "רק הישראלים מסתערים על דגמים סינים"… אז בשבוע החולף נרשמה ידיעה מרעישה בשוק הרכב העולמי, כאשר לראשונה סין הפכה ליצואנית הרכב השניה בגודלה בעולם אחרי יפן, ותוך כדי שהיא עוקפת את גרמניה. אם בעבר צחקנו על תעשיית הרכב היפנית וראינו בהמשך איך היא כובשת את העולם, ולפני שני עשורים צחקנו על הקוריאנים והיום אנחנו רואים שהם כבשו נתח משמעותי משוק הרכב העולמי, אז סין מוכיחה לנו שבעידן החשמלי היא הופכת להיות מעצמת רכב עולמית. גם האירופאים רוכשים דגמים סינים ומתחילת השנה שווקו באירופה יותר מ-200 אלף מכוניות סיניות. בארץ משווקים כיום 10 מותגי רכב סיניים, עד סוף השנה צפויים לנחות כאן לפחות עוד 3 מותגים נוספים, וג'ילי גיאומטרי C מובילה לעת עתה את המתקפה הסינית ומחזיקה מתחילת השנה בתואר "החשמלית הנמכרת ביותר בישראל" וגם אחד מעשרת המכוניות הנמכרות כאן ביותר מכל הקטגוריות. גם העולה החדשה BYD רשמה כאן פתיחה מרשימה וככל הידוע לנו, תמסור כאן יותר מ-3,000 מכוניות עד סוף השנה הנוכחית.


ומה עם הבטיחות?

לאחר ששנים ארוכות אכזבה תעשיית הרכב הסינית בנושא הבטיחות, בעידן החדש שלה יותר ויותר דגמים מיישרים קו עם תעשיית הרכב המערבית וזוכים בציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי המחמיר של EuroNcap, גם השנה רשמו מספר דגמים סינים תוצאה של 5 כוכבים בריסוק, כאשר הנבחנת האחרונה היא BYD אטו 3 שזכתה בציון המלא לפני שבועות ספורים לשביעות רצונו של היבואן החדש שלמה מוטורס. האטו 3 משווק עם חבילת בטיחות מתקדמת מלאה כסטנדרט הכוללת את כל מערכות הבטיחות הפופולריות כיום בשוק, אך דווקא מערכת השמירה על נתיב הנסיעה לא תמיד עבדה בצורה טובה כפי שהיינו מצפים. מצד שני, המכונית מספקת גם שלל התראות קוליות, כמו למשל אזכור אם נוסע מסוים לא חגר את חגורת הבטיחות או שמישהו פתח דלת ורוצה לצאת לכביש כשבדיוק מגיע רכב מאחור. יעיל וחביב בהחלט.

BYD אטו 3 בטיחות

5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי

הופעה ותא נוסעים

האטו 3 מצטרף לקטגוריית הקרוסאוברים החשמליים המשפחתיים (C-SUV) ומציע עיצוב מודרני ונאה למדי, ללא התחכמויות והצטעצעויות מיותרות, מהסוג שכנראה לא ירגיז אף אחד. עם 4.45 מטרים לאורך,1.87 מטר לרוחב וגובה של 1.61 מטר הוא מציע מידות מקובלות לקטגוריה, והודות לפלטפורמה ייעודית לרכב חשמלי, עם בסיס גלגלים נדיב של 272 ס"מ ורצפה שטוחה לחלוטין מאחור, הוא מציע תא נוסעים מרווח למדי לחמישה נוסעים, לצד תא מטען נדיב בנפח 440 ליטר. גלגל רזרבי לא תמצאו במפרט ובמקומו תקבלו ערכה לתיקון פנצ'רים.

BYD אטו 3

BYD אטו 3

בניגוד לעיצוב החיצוני השגרתי יחסית, נדמה שבתא הנוסעים ניתנה יד חופשית למעצבים שדאגו להשתולל עם העיצוב בכל מיני משטחים או דיפונים שונים. חלקם חביבים כמו "מיתרי הגיטרה" שמהווים את רצועות עגינת החפצים בדלתות ומאפשרים לכם בעמידה ברמזור למשל להתאמן על ניגון בגיטרה… עוד אהבתי את ידית ההילוכים דמוית הסטיק של מטוס, את המולטימדיה הנעה על ציר ואת שילוב הצבעים המוצלח בתא הנוסעים, אך פחות אהבתי את פתחי המיזוג המצועצעים. מה שבטוח, משעמם לא יהיה לכם שתשבו בפקקים. הדגם משווק ב-2 רמות גימור, וכבר מרמת הגימור הבסיסית תמצאו אבזור עשיר שכולל בין השאר: לוח מחוונים דיגיטלי, מולטימדיה עם מסך מגע "12.8, גג זכוכית פנורמי חשמלי עם ווילון, מושבים קדמיים חשמליים ומחוממים, משטח טעינה אלחוטי לנייד, מצלמות 360 מעלות, תאורת אווירה ועוד, כאשר רמת הגימור הבכירה מוסיפה בתמורה ל-8,500 שקל גם דלת תא מטען חשמלית, מסך מולטימדיה "15.6 ועוד כמה דברים קטנים.

BYD אטו 3

נוחות נסיעה וביצועים

הרכב משווק בארץ בגרסת מנוע וסוללה אחת, הכוללת מנוע חשמלי המפיק 204 כ"ס וסוללה בקיבולת 60 קוט"ש. על הכביש מדובר כמו מרבית המכוניות החשמליות במכונית שקטה ונעימה במיוחד לנהיגה, כאשר רעש תמצאו במהירויות נמוכות בעיר כרעש וירטואלי שנועד להזהיר הולכי רגל שמתקרבת מכונית (רעש די מעיק האמת), או לעיתים במהירויות גבוהות מעל 100 קמ"ש מאזור בתי מראות הצד. המנוע חזק ומפיק 204 כ"ס, מה שמספק תאוצה חלקה ומהירה עם נתון של 7.3 שניות ל-100 קמ"ש ובכל רגע תרגישו שיש מספיק כח שזמין לרגל ימין לצורך עקיפות מהירות. מצד שני, המתלים הרכים יחסית של הרכב, מספקים נוחות נסיעה טובה על האספלט הישראלי, אך מנגד פוגעים בכל ניסיון לנהוג בסגנון ספורטיבי, כאשר במהירויות גבוהות בכבישים מפותלים הרכב מאבד אחיזה ומתנדנד, ומבהיר לכם שלא לשם כך פותחה המכונית.

BYD אטו 3

נלחמים ונלחמות על האמת… כמה טווח הנסיעה שלו במציאות?

מבחן הטווח בחיי היום יום

את שלושת ימי המבחן בחרתי לעשות בנהיגה שגרתית שמאפיינת את הצרכים שלי, שכללה שילוב של נסיעות בין עירוניות ועירוניות רבות, לרוב עם 2 מבוגרים ברכב, תמיד במצב "ECO" (שמספק עדיין ביצועים נאים) ועם מזגן דולק קבוע. כל הנסיעות בוצעו על כבישי גוש דן והשפלה, ללא אזורים הרריים וללא ניסיון לסחוט ביצועים מרמזור לרמזור, אלא פשוט לנהוג רגיל (עד 120 קמ"ש בכביש מהיר) ובאופן מפוכח. בסיומם של ימי המבחן נרשם טווח נסיעה טוב משמעותית מיום השקת הרכב (שכלל אז נהיגה מנתב"ג לאילת בקצב מהיר) והסוללה סיפקה לי כמעט 390 ק"מ במציאות, לעומת נתון רשמי של 420 ק"מ. לאור תלונות שנרשמו מאז השקת הדגם על איכות המזגן, אף נוסיף שהקור שיוצא ממנו הוא לא קור מסיביר, גם לא ממש חרמון, אך לא נתקלנו בבעיה של קירור הרכב, גם אם הוא לא מהחזקים שיש לתעשייה להציע. הדגם כולל אפשרות לטעינה מהירה עד 88 קוט"ש במטעני DC, המאפשרת טעינת 30-80% מהסוללה בחצי שעה בלבד.

BYD אטו 3

צריכת חשמל מפתיעה לטובה בנהיגה רגילה אך מחושבת

תמורה טובה למחיר אבל…

BYD אטו 3 הוא ללא ספק קרוסאובר חשמלי משפחתי מוצלח. לזכותו עיצוב חיצוני נאה, תא נוסעים מרווח ומאובזר היטב כבר מרמת הגימור הבסיסית, בטיחות גבוהה, ביצועים נאים וטווח נסיעה שרוב לנתוני היצרן בנהיגה רגילה בחיי היום יום. מנגד, לא כל אחד יאהב את ההתחכמויות בתא הנוסעים, התנהגות הכביש על כבישים מפותלים במהירויות גבוהות פחות מרשימה וגם הרעש הוירטואלי במהירויות נמוכות עשוי להטריד לעיתים. במחיר החל מ-156,500 שקל מדובר בשורה התחתונה בעסקה עם תמורה טובה למחיר, אך חבל רק שאם התרגלנו לקבל עם מכוניות חשמליות עמדת טעינה במתנה, או טיפולים בחינם, או שימוש בעמדות טעינה ציבוריות ללא תשלום לתקופה מסוימת, ב-BYD אין הטבות כאלו, אך מנגד יש הבטחה לאספקה עד סוף השנה ורגע לפני שהמיסוי על מכוניות חשמליות מוכפל, ובעידן בעיות המלאי של המתחרים, הדגם הזה הפך בקלילות לאחד מלהיטי שוק הרכב הישראלי הנוכחיים.

עוד ממבחני דרכים