מבחן דרכים: סוזוקי ג'ימני 2019 החדש

על הנייר, מדובר בג'יפון קטנטן שמתאים מקסימום לזוג, עם בטיחות בינונית ותג מחיר גבוה דרמטית מהדור היוצא, אבל מפגש במציאות, חושף רכב שטח קשוח ומהנה לנהיגה, עם רשימת המתנה ארוכה מאוד. אז מה הסיפור של סוזוקי ג'ימני החדש?

ששי כהן 07 במאי, 2019
סוזוקי ג'ימני 2019 החדש

20 שנה לאחר שהגיע לעולם סוזוקי ג'ימני, ממשיכו של הסמוראי ואחד מרכבי השטח המוערכים בעולם, שללא ספק רכש לעצמו מעמד מיוחד וכנראה בדרך להיות סוג של אגדה נוספת בעולם הרכב, נחת בחודש החולף הדור החדש של הג'ימני שבמקום להתרכך וליישר קו עם המתחרים, עושה דווקא כבוד לאבות הדגם, עם עיצוב רטרו משובח, מראה קובייתי בשלל צבעים (קוביה הונגרית לשטח) וחשוב מכל, עם יכולות שטח אמיתיות מהסוג שכמעט ולא תמצאו היום. בדרך המחיר גם התייקר. מה זה התייקר? זינק בעשרות אלפי שקלים. מה יש לו להציע יצאנו לשטח לבדוק.


מפגש במציאות עם הג'ימני החדש גרר חיוך שנמרח על מרבית האנשים שנפגשו עימו: עם מראה בסגנון רטרו שמזכיר את הסמוראי הנוסטלגי משנות ה-80, קריצות עיצוביות לדגם ה-G קלאס של מרצדס, וקווי דימיון קלים גם ללנד רובר מזוויות מסוימות, הג'ימני החדש ממש לא מציע מראה מצועצע, אלא הופעה בוגרת ומתוחכמת אשר מסובבת ראשים, עם אופי יחודי ומקורי מהסוג שככל הנראה יראה עדכני עוד שנים רבות קדימה. בניגוד לדורות חדשים שצומחים לרוב בממדים, הג'ימני החדש דווקא עבר ניתוח הצרת היקפים, עם צמצום של 5 ס"מ באורך המכונית ל- 3.64 מטר והקטנת נפח תא המטען ל-85 ליטר סמליים בלבד, אך גם עם צמיחה של 4.5 ס"מ ברוחב ל-1.645 מטר ותוספת של 6 ס"מ בגובה ל-1.725 מטר. לפחות בסיס הגלגלים לא השתנה ונותר עומד על 252 ס"מ. בשורה התחתונה, למרות שמדובר ברכב עם רישוי לארבעה נוסעים, בפועל מדובר ברכב המתאים בעיקר לזוג, כאשר קיפול המושבים האחוריים יוצר תא מטען נדיב  (377 ליטר) להעמסת ציוד מספק לטיול שטח עם לינה בחוץ.

סוזוקי ג'ימני 2019 החדש

צילום: משה נרקיס

לצד העיצוב החיצוני המהפנט שמגיע בשלל צבעים של פעם (רובם לא מטאלים), כמו צבע ה-"ירוק משמר הגבול" של רכב המבחן, כניסה לתא הנוסעים חושפת עיצוב חדש המצליח לשלב בין מראה רטרו (לוח השעונים הקלאסי) לבין הדרישות המודרניות עם מולטימדיה "8 עם מסך בסגנון "צף", בקרת אקלים דיגיטלית, בקרת שיוט, מצלמת רוורס, הגה עור, ניווט WAZE, שלל אפליקציות ואפילו חימום מושבים קדמיים. אל אלו מצטרפים לוח שעונים עמיד מפלסטיק קשיח, ומרווח מכובד לנהג ולנוסע שלצידו. בנסיעות קצרות תוכלו לקחת עמכם גם צמד נוסעים נוספים מאחור, וזאת בתנאי שלא בניתם גם על העמסת ציוד או קניות, כי אין פשוט היכן לאחסן.
סוזוקי ג'ימני 2019 החדש

על הכביש, מציע הג'ימני החדש שדרוג משמעותי מול הדור היוצא: את מנוע ה-1.3 ליטר 85 כ"ס החלשלוש החליף מנוע 1.5 ליטר המפיק 102 כ"ס ו-13.2 קג"מ, אשר בשילוב עם תיבת הילוכים אוטומטית (למה עדיין רק עם 4 הילוכים?), מציע קצב התקדמות טוב מהדור היוצא, אך אל תצפו לאיזה ג'יפון זריז על הכביש שיתקוף פניות ויבצע עקיפות זריזות (בטח לא עם 17 שניות ל-100 קמ"ש…). הוא ממש לא שם, ומקסימום יאפשר לכם גם לנוע מדי פעם על כביש ישר גם ב-120 קמ"ש בלי יותר מדי דרמות. מעבר לכך, תנוחת הישיבה גבוהה למדי (גם ביחס לרכבי פנאי משפחתיים), הראות טובה לכל הצדדים והמושבים הקדמיים די נוחים גם בנסיעות ארוכות. חבל רק בסעיף השימושיות חסרים גם תאי אחסון שימושיים בסביבת הנהג.

סוזוקי ג'ימני 2019 החדש

תא מטען כמעט ולא קיים (85 ליטר). הפיתרון: השכבת המושבים האחוריים ויצירת נפח של 377 ליטר.

בסעיף הבטיחות, הג'ימני היה לסוזוקי הראשון בישראל הנהנה מחבילת בטיחות מקורית מתקדמת (התרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, התרעת סטיה מנתיב, החלפת אורות אוט' ו-6 כריות אוויר, אך יחד עם זאת, זכה בציון בינוני בלבד של 3 כוכבים במבחן הריסוק.

אבל בסופו של דבר את האנשים שרוכשים ג'ימני, פחות מעניינת איכות הנסיעה והביצועים על הכביש, אלא יכולות השטח המופלגות שנכחדות בקצב מהיר בעולם הרכב מדי שנה. במקרה שלו, מדובר ברכב שטח אמיתי בכל רמ"ח אבריו, עם שלדת סולם קלאסית וקשיחה, סרנים חיים, הילוך כח, מרווח גחון של 21 ס"מ, חישוקי "15 עם צמיגים המכוונים לנסיעת שטח במידות 195/80 ומערכת הנעה כפולה לשטח בלבד (העברה באמצעות ידית מכאנית), כאשר בכביש נוסעים במצב של 2X4 בלבד ובשטח מעבר לשילוב של 4X4 יש גם מצב LOW. את מסלול השטח ( ברמה בינונית) שתפרנו עימו במרכז הארץ, בלע הג'ימני ללא כל מאמץ, כאשר עם המרכב הקומפקטי והמשקל הקל (1.13 טון), דילג על דיונות חול בקלילות כאילו היו אלו שבילי קק"ל, חצה מכשולי מים לא עמוקים של שאריות החורף, ולרגע לא הראה סימני מאבק או איבוד אחיזה, ואף הפתיע בנוחות נסיעה נעימה ונוחה מהצפוי.

סוזוקי ג'ימני 2019 החדש

צילום: משה נרקיס

למען ההגינות, נוסיף ששטח טכני, סלעים ומסלולי עבירות מאתגרים, לא היו בתפריט נסיעת המבחן, אולם מסלול בקושי בינוני שכל רכב פנאי 4X4 היה נעצר בו בוודאות, לא ממש עשה רושם על הג'ימני. אל אלו מצטרפים גם שלל בקרות אלקטרוניות (בקרת משיכה, בקרת ירידה במורד) אשר עשויות להקל עליכם במסלולים מאתגרים אף יותר, וגם זוויות גישה ונטישה מרשימות (37 ו-49 מעלות בהתאמה). את ימי המבחן סיים הג'ימני עם צריכת דלק של 11.5 ק"מ לליטר בממוצע.

סוזוקי ג'ימני 2019 החדש

צילום: משה נרקיס

הג'יפאים נוהרים לאולמות

כשמגיעים לשורת המחיר, סוזוקי ג'ימני החדש התייקר מאוד בדור הרביעי שלו, ולאחר שהרמנו גבה כשהושק בחודש פברואר במחירים גבוהים משמעותית מהדור היוצא, הגיע גם המיסוי הירוק המעודכן של חודש אפריל ומחירו קפץ אף ב-8,000 שקלים נוספים. החל מ-133,000 שקל לדגם הידני או מ-145,000 שקל לדגם האוטומטי הנבחן כאן, מחירים המשלימים זינוק של 25% במחיר מול הדור היוצא ! יחד עם זאת, הג'ימני החדש עולה על קודמו כמעט בכל פרמטר, מצויד בעיצוב רטרו שובה לב, ונותר חיית שטח ייחודית (המהווה בסיס מכובד גם לשלל שדרוגים נוספים), ולמרות תג המחיר הפחות ידידותי, עדיין מהווה אופציה זולה בלפחות 100,000 שקל מול המתחרים הבודדים שלו, שכולם משתייכים לקטגוריית רכבי השטח הגדולים כמו לנד קרוזר ורקסטון. למרות תג המחיר היומרני, סוזוקי ג'ימני זוכה להצלחה עד כה ונכון לרגעי ביצוע המבחן (אמצע אפריל) נותרו כלים בודדים לאספקות בחודש ספטמבר !


עוד ממבחני דרכים