מבחן דרכים: פורד פוקוס ST-Line החדשה

פורד פוקוס ST-LINE מצטרפת לסגמנט המשפחתיות בעלות האופי הספורטיבי, עם עיצוב מפתה, מנוע טורבו 182 כ"ס ואבזור עשיר כסטנדרט, הארוזים בתג מחיר אטרקטיבי שהופך אותה לאחת המכוניות עם התמורה הגבוהה ביותר לכסף כיום בישראל, אבל האם תסכימו לוותר על ג'יפון בשבילה?

ששי כהן 29 ביונ, 2020
פורד פוקוס ST-Line החדשה (צילום: משה נרקיס)

צילומים: משה נרקיס

בשנת 2000 עם מעבר היבוא של דגמי פורד לידי חברת דלק מוטורס, נחתה בישראל לראשונה פורד פוקוס, המשפחתית החדשה והמתקדמת של היצרן שהוצעה בישראל עם הסלוגן "הבחירה של דור ההייטק", בקמפיין חכם שהפך במהרה את המכונית לנחשקת והזניק את מכירות פורד בישראל ממכירות זניחות למקום ה-7 והמכובד. הדור השני של הפוקוס שנחת כאן ב-2005, שיפר עוד יותר את המכירות והביא את פורד למקום ה-4 בשוק הרכב בישראל. הדור השלישי שנחת כאן ב-2011, הצליח להביא את פורד שנה מאוחר יותר כבר למקום השני ! לפני מותגים כמו קיה, טויוטה ומאזדה. זמן קצר לאחר מכן, החלו בעיות נרחבות בתיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים, שפגעו אנושות במכירות הדגם. עכשיו יש לנו דור חדש שנוחת בארץ בשלל תצורות מרכב, מבטיח לעשות הכל טוב יותר ואמור לבשר על חזרתה של פורד למקום ראוי יותר בישראל. אז האם פורד בדרך לקאמבק?

דור 4

הדור הרביעי של הפוקוס הושק בארץ עם התחלת החזרה לשגרה בדגמי אקטיב X בעלי עיצוב דמוי שטח, ובחודש החולף התרחבה משפחת הפוקוס עם הצטרפותם גם של דגמי הסדאן, סטיישן וההא'צבק הספורטיבי למראה, אותו לקחנו למבחן. מפגש במציאות עם הפוקוס ST-LINE (המרמזת על ה-ST הספורטיבית האמיתית), חושף משפחתית האצ'בק מרשימה למראה, עם עיצוב ספורטיבי ושרירי משהו, (חישוקי "17 ספורטיביים, חצאיות צד, ספוילר אחורי, יציאות מפלט כפולות, שמשות מושחרות, פגוש קדמי ואחורי ספורטיבי  ותאורת LED היקפית עם חתימת אור מיוחדת), כאשר צבע "הכחול מירוצים" של רכב המבחן גרם לו לבלוט על הכביש ולמשוך מבטים. המתחרות שלה בארץ: מאזדה 3 האצ'בק, הונדה סיוויק 1.5 טורבו, פיג'ו 308 GT ועד לאחרונה גם סיאט לאון FR.


תא נוסעים

כניסה לקבינה חושפת תא נוסעים מרווח למדי למשפחה (בסיס גלגלים של 270 ס"מ), מושבים קדמיים בעלי אופי ספורטיבי, המרופדים בד מיוחד ותפירה בצבע אדום, דוושות אלומיניום ספורטיביות וציפוי עור רך להגה עם תפירה אדומה, המצטרפים לעיצוב מודרני יחסית, ידית תיבת הילוכים בסגנון חוגה, מסך מולטימדיה "8 צף, ותקרה בצבע שחור, אך לוח השעונים מרגיש מעט מיושן, למרות שדי ברור לשימוש. הדגם משווק ברמת גימור אחת וגבוהה הכוללת מולטימדיה עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, מצלמת רוורס, בלם יד חשמלי, קיפול מראות חשמלי, בקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים, חיישני אורות וגשם, מחזיקי כוסות מוארים ועוד. בסעיף השלילה, אין פתחי מיזוג אחוריים שהפכו כבר כמעט לסטנדרט בקטגוריה, ואת סעיף השימושיות משלימים שלל תאי אחסון שימושיים בחלל הרכב, רצפה אחורית כמעט שטוחה ותא מטען בנפח 341 ליטר.

פורד פוקוס ST-Line החדשה (צילום: משה נרקיס)

בטיחות

האבזור הבטיחותי כולל את אחת מחבילת הבטיחות המקוריות המתקדמות ביותר שתוכלו לקבל היום, עם התרעת שמירת מרחק כולל זיהוי הולכי רגל ובלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב אקטיבי, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת הפועלת לשמירת הרכב במרכז הנתיב, מערכת המסייעת אקטיבית בהתחמקות מפני התנגשות, מערכת לזיהוי והתראה מפני עייפות הנהג ומערכת החלפת אורות אוטומטית.

פורד פוקוס ST-Line החדשה (צילום: משה נרקיס)

על הכביש

מתחת למכסה המנוע, מצוידת הפוקוס ST-LINE במנוע טורבו 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, המפיק 182 כ"ס ומומנט מירבי של 24.4 קג"מ, המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים (תשכחו מהרובוטית). על הכביש מדובר במכונית עם אופי ספורטיבי: התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 8.4 שניות, המומנט הנדיב זמין לרגל ימין ומאפשר עקיפות נמרצות, ולמרות שלא מדובר במכונית ספורט אמיתית, מדובר בהחלט במכונית שבהחלט יכולה לספק הנאה מנהיגה, גם אם ההגה קל יחסית ולא ממש מתקשר עם הכביש (גם בשימוש בתוכנית ספורטיבית בבורר מצבי הנהיגה). מעבר לכך, מדובר במכונית שקטה מאוד לנהיגה, כאשר בנהיגה מאומצת חודר לתא הנוסעים אפילו צליל מעט ספורטיבי שמחדד את האווירה, וכן בהתנהגות מתלים טובה המייצרת נוחות נסיעה גבוהה במרבית סוגי הכבישים, לצד אחיזת כביש גבוהה. את נתוני היצרן המבטיחים 18 ק"מ לליטר לא הצלחנו לשחזר, ואצלנו המכונית הסתפקה בנתונים של 12 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת שרוב הזמן לא היתה מאומצת.

פורד פוקוס ST-Line החדשה (צילום: משה נרקיס)

ריגושים בהישג יד

במחיר של 129,900 שקל בו מוצעת כיום פורד פוקוס ST Line החדשה בישראל, מדובר בלא פחות ממציאה. לשם השוואה, מחיר המתחרות העיקריות שלה בארץ מתחיל בקצה עם 170,000 שקל לפיג'ו 308 GT, ממשיך עם 148,000 שקל למאזדה 3 האצ'בק ויורד עד 146,000 שקל לגרסת הבסיס של הונדה סיוויק האצ'בק 1.5 ליטר. בתמורה למחיר של הפוקוס, תקבלו משפחתית מעוצבת בעלת אופי ספורטיבי, עם אבזור עשיר כסטנדרט (נוחות ובטיחות), מרכב משפחתי מרווח ושימושי ויחידת כח חזקה המספקת ביצועים נאים, כאשר בסעיף החובה, צריכת הדלק מסתפקת בציון ממוצע בלבד. בשורה התחתונה: אחת המכוניות עם התמורה הטובה ביותר לכסף כיום בישראל.



עוד ממבחני דרכים