מיני משפחתית: סקודה פאביה 2022 החדשה במבחן

הדור הרביעי של סקודה פאביה צמח משמעותית במידות ומציע תא נוסעים המקביל במרווח למשפחתית מלפני עשור. בדרך, הבטיחות שודרגה משמעותית וכך גם האבזור, רק חבל שגם המחיר זינק משמעותית.

ששי כהן 25 ביונ, 2022
סקודה פאביה 2022 החדשה

 

שנה וחצי לאחר שהגיעה לארץ מתיחת הפנים האחרונה של הדור השלישי של סקודה פאביה (שכבר חוגג 7 שנים בישראל), מתחילה יבואנית סקודה בשיווק הדור הרביעי של מכונית הסופר-מיני של היצרן, אחות חורגת לסיאט איביזה, פולקסווגן פולו וגם אאודי A1. למרות דמיון ניכר בעיצוב החיצוני לדור היוצא, הפאביה החדשה היא מכונית חדשה לחלוטין שמציעה שדרוגים משמעותיים כמעט בכל היבט, אך בעידן הנוכחי של משבר השבבים והיקף יצור מצומצם הגורם לבעיות מלאי משמעותיות ומחסור ברכבים חדשים, גם המחיר של הפאביה זינק משמעותית. אם רק לפני שנה יכולתם לרכוש גרסה אוטומטית בסיסית של הפאביה ב-99 אלף שקל, המחיר הבסיסי כיום מתחיל ב-115,000 שקל. אם בעבר היה פער של יותר מ-10,000 שקל מהאחות "הנחשבת" במשפחה פולקסווגן פולו, הפער ביניהן צומצם כיום ל-1,000 שקלים בלבד. האם עדיין מדובר בתמורה טובה למחיר? יצאנו לבדוק.

סופרמיני שהפכה למיני משפחתית

מפגש במציאות עם הפאביה החדשה חושף את אותם קווי עיצוב מוכרים של הדור היוצא, בתוספת שלל ליטושים, חזית שמיישרת קו עם שפת העיצוב החדשה של היצרן וכנ"ל גם עיצוב הזנב, המספקים מכונית נאה ומודרנית למראה, אך גם שמרנית בסגנון של סקודה. הדגם פותח על שלדת ה-MQB-A0 החדשה של היצרן, וחולק למעשה את אותה שלדה של הסקאלה הגדולה יותר, מה שאומר שיש לנו כאן עסק עם מכונית שצמחה משמעותית במידות, ועם אורך של 4.11 מטר (11+ ס"מ), רוחב של 1.78 מטר (4.8+ ס"מ), גובה של 1.46 מטר ובסיס גלגלים של 256 ס"מ (9.4+ ס"מ), מדובר כבר בסוג של מכונית משפחתית קומפקטית, עם מרווח לנוסעים שכמעט זהה לדור החמישי של פולקסווגן גולף שהוצע כאן לפני עשור. גם נפח תא המטען שלה קרוב כיום למשפחתיות האצ'בק ועומד על 343 ליטר, נתון מהטובים בקטגוריה. בקיצור, אם אתם מחפשים מכונית קומפקטית מבחוץ שתהיה קלה לנהיגה בתנועה עירונית צפופה, אך מרווחת מבפנים כמו משפחתית קומפקטית, ייתכן וזו המכונית בשבילכם.


מאובזרת 

הפאביה החדשה רושמת גם שדרוג משמעותי בתא הנוסעים, עם עיצוב נקי ומיעוט מתגים וגם כאן נרשם יישור קו עם שפת העיצוב החדשה של סקודה, והתוצאה בהחלט משביעת רצון. כצפוי מדגמי סקודה, גם כאן רושם סעיף השימושיות ציון גבוה עם שללפטנטים ומקומות אחסון חכמים, ואל אלו מצטרפים אוירה נעימה, שלל משטחים מעוצבים, ואפילו תוספת של בד שנמתח לרוחב הדשבורד התורמת למראה קצת פחות פלסטיקי. יחד עם זאת, איכות החומרים פשוטה אך נוסיף שאינה חורגת מהמקובל בקטגוריה.

סקודה פאביה 2022 החדשה

רשימת האבזור שודרגה וכוללת כבר מרמת הגימור הבסיסית "אמבישן" מולטימדיה עם מסך מגע "8 וקישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, 2 שקעי USB מלפנים ו-2 מאחור, הנעה ללא מפתח, בקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים עם פתחי מיזוג למושבים האחוריים, מחשב דרך וצג נתונים, כוונון גובה למושבים הקדמיים, חישוקי "16 קלים, הגה דו חישורי עם כפתורי למולטימדיה, תאורת אווירה וחלונות אחוריים כהים. רמת הגימור הגבוהה יותר "Style" הנבחנת כאן, כוללת בנוסף לוח מחוונים דיגיטלי "10.25, כניסה והנעה ללא מפתח, חישוקי "17 קלים, ציפוי עור להגה ואופציה לחבילת Concept Color הכוללת גג, חישוקים ובתי מראות בצבע שחור או אפור. לראשונה מוצעת גם סקודה פאביה מונטה קרלו, שמציעה רמת גימור בכירה וספורטיבית יותר למראה.

 

תלונות? מדוע מצלמת רוורס מוצעת רק מרמת הגימור השניה? מדובר בפריט שהופך להיות סטנדרטי כמעט בכל סופרמיני כיום. בנוסף, בקרת האקלים הדיגיטלית כפולת אזורים וכוללת פתחי מיזוג אחוריים, שניהם פרטים נדירים מאוד בקטגוריה הזו, רק חבל שתפעול מהירות המאוורר דורשת כפתור גישה למסך המולטימדיה ותפעול רק משם. לא נוח וסתם מעיק על הנהג בנסיעה.

סקודה פאביה 2022 החדשה

תא מטען גדול מהמקובל בנפח 343 ליטר

בטיחות משודרגת

מפרט הבטיחות שודרג בדגם החדש וכולל כסטנדרט: התרעת שמירת מרחק ובלימה אוטונומית כולל זיהוי הולכי רגל, מערכת לתיקוני היגוי למניעת סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, חיישני חניה אחוריים לזיהוי מכשולים מאחורי הרכב ולבלימה בעת זיהוי סכנה להתנגשות, ו-9 כריות אוויר. רמת הגימור Style  משתדרגת בפנסי LED קדמיים, מצלמה אחורית, מערכת לזיהוי מכשולים באחורי ובחזית הרכב הבולמת בעת חירום בעת שימוש בחיישני חניה קדמיים ואחוריים. מעבר לכך, למכונית ציון מלא של 5 כוכבים בריסוק במבחן של EuroNcap.

סקודה פאביה 2022 החדשה

על הכביש

הפאביה מוצעת לראשונה ב-2 גרסאות לבחירה: 1.0 ליטר 110 כ"ס או לראשונה גם 1.5 ליטר 150 כ"ס שמיועדת למי שמחפש קצת יותר ביצועים. אנחנו קיבלנו למבחן את גרסת ה-1.0 ליטר שצפויה להיות הפופולרית יותר בארץ. לצד שלל החידושים שנרשמו עד כה בדגם, דווקא בסעיף יחידת הכח, משתמשת הפאביה באותו היצע מנועים ותיבות הילוכים מוכרים של הקונצרן מהשנים האחרונות, והיינו שמחים לפגוש סוף סוף גם איזו תמיכה היברידית שתשדרג את צריכת הדלק ופליטת המזהמים, אך זה עדיין לא קורה לצערנו. הגרסה הנבחנת מצוידת באותו מנוע טורבו בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים, אך ההספק צמח בדגם החדש מ-95 ל-110 כ"ס, ויחד עם תיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים, מספקת המכונית ביצועים מספקים עבור 90% מהלקוחות הפוטנציאלים, עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-9.9 שניות ותחושה של מכונית זריזה למדי. לרוב מדובר גם במכונית די שקטה, אולם ניסיון לסחוט ביצועים יספק גם קצת יותר רעש בתא הנוסעים. מערכת המתלים שלה מספקת נוחות טובה בד"כ אך פעולת המתלים נשמעת לעתים בתוך תא הנוסעים. אם תרצו לנהוג בצורה קצת יותר ספורטיבית, אז לרשותכם גם ידיות להעברת הילוכים מאחורי ההגה, אך סביר להניח שכמעט אף אחד לא ישתמש בזה. בסעיף צריכת הדלק, סיימנו את המבחן סביב ה-12 ק"מ לליטר בממוצע בנסיעה משולבת. ניתן לצפות כיום לנתון קצת יותר טוב.

סקודה פאביה 2022 החדשה

שווה את הכסף?

החל מ-115,000 שקל לגרסת הכניסה או 123,000 שקל לרמת הגימור הנבחנת ועד 135,000 שקל לרמת הגימור הספורטיבית "מונטה קרלו", הם מחירים שמצביעים על התייקרות משמעותית מול הדור היוצא. יחד עם זאת, בימינו כבר לא מדובר במחירים חריגים לקטגוריה, וכך גם מחירי טויוטה יאריס, פיג'ו 208, אופל קורסה ופולקסווגן פולו דומים למדי. בתמורה למחירים הנ"ל, תקבלו מכונית סופרמיני מודרנית שהיא כבר יותר משפחתית קומקפטית (אפילו באירופה היא מתויגת כבר בחלק מהמקומות כ-"Small Family Car"), מה שעשוי להפוך אותה לסוג של מכונית משפחתית למשפחות צעירות בתקציב נמוך משמעותית ממחירה של משפחתית חדשה כיום. בנוסף, גם האבזור והבטיחות שודרגו משמעותית ורק חבל שצריכת הדלק מסתפקת בציון ממוצע. כך או כך, בעידן של מחסור במכוניות, סביר להניח שיבואני סקודה יצליחו למכור גם במחירים החדשים כל כמות שהם יצליחו להביא לארץ.

עוד ממבחני דרכים