מכה לעולם הפרסום? פורד חושבת שפרסום רכב חשמלי מיותר בעידן החדש

יצרנית הרכב פורד שהוצאות הפרסום שלה אשתקד עמדו על 3.1 מיליארד דולר, הולכת בעקבות טסלה ומאמצת את הגישה שפרסום רכבים חשמליים בעידן הנוכחי מיותר, כאשר דגמים כמו פורד F150 לייטנינג ומוסטאנג מאך E נמכרים מצוין ללא צורך בשיטות הפרסום המסורתיות.

ששי כהן 06 ביונ, 2022
פורד מוסטנג חשמלית

האם עולם הפרסום בתחום הרכב עומד להשתנות מהותית בעידן החשמלי? לאחר שטסלה הציגה גישה חדשנית הנמנעת מכל שיטת פרסום מסורתית ומאמצת במקומם מסיבות עיתונאים עתירות פרובוקציות, ציוצים ברשתות החברתיות ומהלכים שיווקים עם חשיבה מחוץ לקופסה, במקום תקציבי ענק שמופנים לחברות פרסום, נראה שגם ענקית הרכב האמריקאית פורד מצטרפת למגמה החדשה ובשבוע שעבר התבטא באתר בלומברג מנכ"ל החברה ג'ים פארלי עם אמירה בסגנון שפרסום רכב חשמלי בימינו הוא לא צעד חכם.


הדגמים החשמליים שלנו כמעט מוכרים את עצמם כבר לבד

לדברי פארלי, הלוגו של פורד מופיע כמעט בכל עת על המסכים במדיות השונות (טלוויזיה, אינטרנט וכו') וכבר איננו זקוק לתמיכה שיווקית כדי שיכירו אותו, והחברה מאמינה שהדגמים החשמליים שלה כמעט מוכרים את עצמם כבר לבד, בהסתמך על ביצועי המכירות המרשימים של המוסטנג מאך E שמכפילה את מכירותיה השנה ללא תמיכה מאסיבית בשיווק וטנדר ה-F-150  'Lightning', עליו התסערו לא פחות מ-200,000 לקוחות אמריקאים שפתחו הזמנה טרם החל ייצור הדגם. "אני לא משוכנע שאנחנו צריכים פרסום ציבורי עבור הרכבים החשמליים שלנו אם אנחנו עושים את העבודה שלנו טוב", אמר פארלי במהלך ועידת ברנשטיין להחלטות אסטרטגיות בשבוע החולף.

"העסקים של הסוכנים ישתנו משמעותית ויהיו הרבה מנצחים ומפסידים"

בשנה שעברה הוציאה פורד לא פחות מ-3.1 מיליארד דולר בפרסום דגמיה השונים ואסטרטגיית היצרן החדשה עשויה לקזז משמעותית את היקף ההשקעה בפרסום שעשוי לפגוע משמעותית בחברות הפרסום שעובדות איתה בשיתוף פעולה. לדברי פורד, גם המעבר לשיווק אינטרנטי בו לקוחות פותחים הזמנות באתר היצרן, מובילה לחיסכון משמעותי בהיקף עמלות השיווק המועברות לדילרים שלה ברחבי ארה"ב ועשויה לתרום גם היא משמעותית לקיזוז בהוצאות השיווק בשנים הקרובות. כפיצוי לדילרים שלה שסופגים ירידה בהכנסות ממכירת רכב, היא תגדיל את העמלות שיופנו למרכזי השירות של היצרן בשירות שלאחר המכירה. גם במקרה הזה, מדובר באימוץ המודל של טסלה אשר איננה מאפשרת רכישת רכב מחוץ לאתר היצרן ומסתפקת בשיתופי פעולה עם ספקי שירות שונים שיתמכו בשירות שלאחר המכירה. "העסקים של הסוכנים ישתנו משמעותית ויהיו הרבה מנצחים ומפסידים" הוסיף פארלי. 

פורד מוציאה סביב ה-$500-600 עבור פרסום כל רכב בממוצע, והשלב הראשון הוא וויתור של פרסומות למוסטנג החשמלית שגם ככה המלאי הקרוב שלה לשנתיים הקרובות כבר אזל, וגם הוצאות הפרסום עד כמה לטנדר ה-F-150 החשמלי התבררו כמיותרות. לדברי מנכ"ל החברה, השקעה בפרסום רכב חשמלי כ"כ מיותרת, כאשר הוא ממליץ שאם תפגשו בעתיד פרסומת לרכב חשמלי של פורד ב-"סופרבול", אז כדאי שתמהרו למכור את מנית החברה משום שהחברה לא מנוהלת כנראה טוב.

האם המהלך החדש של פורד יגרור אחריו יצרני רכב נוספים? לדעתנו, כל עוד והייצור מוגבל וההיצע עולה על הביקוש, בהחלט אנו נראה בתקופה הקרובה פחות השקעה בפרסום מכוניות חשמליות, אשר במידה והביקורות עליהן חיוביות, הן ככל הנראה אכן ימכרו את עצמם עם השקעה מינימלית בפרסום. 

עוד מחדשות רכב