מסירות רכב ינואר 2024: הסיניות השתלטו על השוק על-חשבון המותגים הוותיקים שמתרסקים

שוק הרכב ממשיך להשתנות במהירות: הסיניות הפכו לנמכרות ביותר, החשמליות רשמו שיא בנתח השוק למרות שטסלה לא סיפקה מכוניות, ויונדאי, קיה ו- BYD הובילו את השוק שסבל מצניחה חדה במסירות והתרסקות של שוק היוקרה המסורתי על-חשבון מותגי הפרמיום טק החשמליים שמזנקים.

ששי כהן 02 בפבר, 2024
BYD בישראל

פתיחה צולעת לשוק הרכב הישראלי בתחילת 2024: במהלך ינואר עלו לכבישי ישראל "רק" 37,347 מכוניות חדשות, נתון מאכזב לחודש שנחשב מסורתית לחודש המכירות החזק ביותר מדי שנה, וירידה משמעותית מול ינואר 2023 בו נמסרו 45,381 מכוניות חדשות. הסיבות לירידה במסירות מגוונות: בראש ובראשונה המלחמה בעזה ובצפון שהאטה משמעותית את הרכישות ומחירי הרכבים שהתייקרו שוב בתחילת השנה, וכמובן גם הריבית הגבוהה במשק שמקשה על המימון וההאטה הכלכלית בשוק.


לראשונה הסיניות מובילות את שוק הרכב הישראלי

ינואר 2024 הוא דוגמה נוספת לשינוי המהיר שעובר שוק הרכב הישראלי. 5 מכוניות בלבד, הספיקו למותגי הרכב המיובאים מסין כדי לעקוף את דרום קוריאה ולהפוך את המכוניות מתוצרת סין למבוקשות ביותר בישראל בינואר, עם 8,045 מכוניות סיניות שעלו כבאן לכביש לעומת 8,040 מדרום קוריאה. המכוניות מיפן במקום השלישי עם 6,031 מסירות ואחריהם המכוניות מצ'כיה עם 2,933 מסירות. במקום החמישי טורקיה שמאבדת גובה (ולא קשור כנראה למלחמה) עם 2,476 מכוניות לעומת 4,714 בינואר אשתקד.

אקספנג P7 ווינג

אקספנג מרשימה עם 301 מסירות בחודש הראשון לשיווק

אחת מתוך ארבע מכוניות שעלו לכביש – חשמלית

בחודש החולף נרשם גם שיא חדש בנתח השוק של הדגמים החשמליים, כאשר 23.2% מסך המכירות היו של דגמים 100% חשמליים, עם 8,693 חשמליות נוספות שעלו לכביש השווים פחות או יותר לאחת מתוך 4 מכוניות חדשות. ותחשבו שלטסלה לא ממש נמצאת בטבלת המסירות בחודש החולף משום שאוניה ראשונה שלהם לשנה תגיע רק במהלך פברואר, ומכיוון שהחברה לא מחזיקה מלאי בארץ, היא הסתפקה ב-7 מסירות בלבד של מכוניות שהגיעו אשתקד והזמנתן בוטלה. מי שכן הרביצה מכירות, היתה BYD שהובילה בענק את שוק החשמליות ורשמה 3,331 מסירות בחודש בודד, ומקום שלישי בדירוג המותגים הכולל !

סרס 5 בישראל

מותג SERES זינק למקום החמישי בקרב החשמליות

במקום השני בקרב החשמליות התמקמה ג'ילי עם 1,078 מסירות והקדימה את MG עם 704 מסירות, יונדאי עם 572 מסירות ומותג סרס שסגר את החמישיה הפותחת עם 402 מסירות. במקום השישי אגב, המותג החדש אקספנג שהרשים עם 301 מסירות וללא דגמים עממיים בהיצע. גם סמארט החדשה הספיקה לרשום 263 מסירות בחודש הראשון לשיווק.

סמארט #1

סמארט חזרה לשוק ומסרה 263 מכוניות בחודש הראשון לשיווק !

הובילו את שוק היוקרה החשמלי: פולסטאר עם 132 מסירות (אך חלקם נרשמו 0 ק"מ מהיבואן), מרצדס עם 118 מסירות, ג'נסיס עם 116 מסירות וב.מ.וו עם 85 מסירות. מותג זיקר העלה לכביש רק 20 מכוניות, כאשר לדברי היבואן המסירות החלו רשמית בתחילת פברואר וצפויות לכלול מאות מסירות.

שינויים בצמרת

יונדאי ממשיכה להוביל בבטחה את השוק המקומי ובמהלך ינואר העלתה לכבישים כ-5,664 מכוניות נוספות, אך גם עם ירידה חדה מול ינואר אשתקד בו מסרה 8,451 מכוניות. קיה במקום השני עם 4,751 מסירות, הקדימה את BYD שזינקה למקום השלישי עם 3,331 מסירות, כולן חשמליות. טויוטה במקום הרביעי עם 3,068 מסירות, הקדימה את מאזדה שסוגרת את החמישיה הפותחת עם 2,676 מסירות וגם היא עם ירידה חדה מול ינואר אשתקד בו מסרה 4,615 מכוניות.

יונדאי קונה החדשה 2023

יונדאי ממשיכה להוביל את השוק, אך צונחת במכירות, כאשר חלק מכך נובע ממחסור במלאי של דגמי מפתח כמו של הקונה והאלנטרה למשל.

במקום השישי מפתיעה מיצובישי עם 1,868 מסירות ולמרות שלא השיקה דגמים חדשים בשנה החולפת. סקודה ממשיכה להיות האירופאית המבוקשת בישראל ותפסה את המקום השביעי עם 1,628 מסירות. בהמשך סוזוקי עם 1,360 מסירות, ג'ילי עם 1,013 מסירות ו-MG שסוגרת את העשיריה הפותחת עם 869 מסירות.

מאבדות גובה

נתונים מעניינים נוספים מספקת צ'רי שממוקמת במקום ה-11 והמכובד, אך מאבדת יותר ממחצית המכירות עם 714 מסירות לעומת 1,600 מסירות בינואר אשתקד, בעיקר בשל הגדלת המלאים של היבואנים המתחרים, בשעה שבינואר אשתקד הם סבלו מבעיות מלאי משמעותיות וצ'רי הזרימה לכאן מכוניות ללא הגבלת מלאי. במקום ה-12 גם סובארו שמאבדת יותר ממחצית המכירות ומסתפקת ב-696 מסירות, ומיד אחריה סיאט שמתרסקת עם 585 מסירות לעומת 1,510 בינואר אשתקד. גם סיטרואן מאבדת מחצית מהמכירות עם 580 מסירות ופיג'ו מסתפקת ב-399 מסירות בלבד, לעומת 1,082 אשתקד.

חשמליות הפרמיום-טק פוגעות אנושות בשוק היוקרה

הגעתם של מותגי הפרמיום-טק החשמליים המספקים חווית נהיגה מפנקת ושקטה, המלווה בביצועים ספורטיביים, אבזור עשיר במיוחד והוצאות אחזקה נמוכות פוגעים בראש ובראשונה בשוק היוקרה שמאבד מכירות רבות לטובת המותגים החדשים. אל אלו הצטרפו גם השפעות המלחמה בחודשים האחרונים, המצב הכלכלי הבעייתי ומצב הרוח היורד של הלקוחות שהקצינו את הירידה במכירות שוק היוקרה. כך למשל, מרצדס ממשיכה אמנם להוביל את שוק היוקרה המקומי, אך הסתפקה ב-489 מסירות בלבד בינואר, לעומת 1,467 מסירות בינואר אשתקד. BMW במקום השני עם ירידה מתונה יותר ומסירה של 471 מכוניות לעומת 557 אשתקד. אאודי במקום השלישי צנחה מ-749 מסירות אשתקד ל-385 בינואר השנה. מותג הפרמיום-טק החדש אקספנג התברג למקום הרביעי עם 301 מסירות ולקסוס סוגרת את החמישיה הפותחת עם עליה קלה דווקא ומסירה של 271 מכוניות לעומת 241 אשתקד.

מרצדס EQE בישראל

מרצדס ממשיכה להוביל את שוק היוקרה למרות צניחה במכירות. מכירות הדגמים החשמליים שלה בעליה.

בהמשך הרשימה מותג הפרמיום של סמארט אשר חזר אלינו בתחילת השנה, הפעם בבעלות מחודשת של מרצדס וג'ילי הסינית עם 263 מסירות בינואר. מיד אחריו וולוו שירדה מ-377 אשתקד ל-220 מסירות בינואר השנה. מנגד, ג'נסיס ממשיכה לצמוח ומסרה 171 מכוניות לעומת 153 אשתקד ואת העשיריה הפותחת סוגרים צמד מותגי פרמיום-טק נוספים: לינק אנד קו שמסרה 145 מכוניות ופולסטאר עם 132 מסירות.

ירידות בולטות מספקות אלפא רומיאו שמסרה 13 מכוניות בלבד לעומת 90 אשתקד, קדילאק שהסתפקה ב-49 מסירות לעומת 118 אשתקד, JEEP שהסתפקה ב-110 מסירות לעומת 307 אשתקד ומדגמי יגואר לא נמסרה אפילו מכונית אחת.

בקצה העליון פורשה מסרה 39 מכוניות לעומת 50 אשתקד, מזראטי הסתפקה ב-3 מכוניות לעומת 16 אשתקד, פרארי מסרה 2 מכוניות (ללא שינוי), בנטלי מסרה מכונית בודדת לעומת 2 אשתקד ואסטון מרטין ללא מסירות כלל.

עוד מחדשות רכב