מערכות יוקרה לרכב: הנה הסוד שיצרני הרכב מסתירים

איזו מערכת שמע יוקרתית לרכב טובה יותר? Bang&Olufsen של אאודי? Mark Levinson של לקסוס? Lexicon של ג'נסיס, Harman Kardon של ב.מ.וו או אולי בכלל JBL של טויוטה? מסתבר שכל המותגים הנ"ל ורבים וטובים אחרים, מיוצרים ע"י אותה חברה !

ששי כהן 24 במרץ, 2023
מערכת שמע יוקרתית Harman Kardon

אם בעבר הרחוק רדיו תדיראן שלט במכוניות שלנו, בהמשך השתדרגנו לרדיו-טייפ של רודסטאר, והמשקיעים יותר ביננו השקיעו במותגים כמו פיוניר, סוני או אלפיין (מבלי לציין את המכורים לאיכות השמע שהשקיעו במערכות יוקרה אמיתיות), בעשור האחרון השתלטו מערכות המולטימדיה על כלי הרכב שלנו ושינו לחלוטין את אופן צריכת המוסיקה שלנו ברכב, וכיום סוג המולטימדיה שאנו מקבלים ברכב הפך להיות אחד הפרמטרים החשובים ביותר ברכישת רכב חדש בארץ, לעתים רבות עם תשומת לב גבוהה יותר מלמשל ביצועי הרכב, החיסכון בדלק, הבטיחות או דברים חשובים נוספים.


כמעט בכל השקת רכב חדש ניתנת תשומת לב מיוחדת לסוג מערכת המולטימדיה שמסופקת עם הרכב, גודל המסך, הקישוריות לאינטרנט ולסמארטפונים ועוד, וניכר כי בתחום הזה "הגודל בהחלט קובע" ומשפיע על רכישת הצרכנים. רואים את זה בכמות המסכים וגודלם שמשתלטים על הרכב, בשלל הגימיקים שמתלווים אליהם (מסתובבים, נשלפים או מתרוממים למשל) והחשיבה המעוותת שכנראה איכות הרכב תלויה באיכות המסך…

בשעה שכמעט כל מכונית עממית היום מסופקת עם מערכת מולטימדיה כזו או אחרת הכלולה במחיר, בשוק היוקרה משתלטות במהירות מערכות שמע פרימיום של מותגי יוקרה המשולבות במולטימדיה ומבטיחות חווית שמע מעולם אחר. גם כאן, מדובר בשיתוף פעולה עם יצרנית מערכות שמע נחשבת, שמספקת מערכת שמע בשווי לעתים של עשרות אלפי שקלים, ולרוב יקבלו אותה הלקוחות כחלק מחבילת אבזור המאפיינת את רמות הגימור הגבוהות של הרכב.

לקסוס מארק לוינסון

מערכת של מארק לוינסון בלקסוס. מיוצרת ע"י Harman

היכן תקבלו מותגי שמע יוקרתיים ברכב? 

כך למשל בדגמי אאודי המשווקים בישראל, לרוב תמצאו מערכות של Harman Kardon, אך ב-Q4 החדשה הם משתפים פעולה דווקא עם Sonos הפחות מוכרת. בלקסוס ישדרגו אתכם ל-Mark Levinson, במרצדס ל-Burmeister, בוולוו ובב.מ.וו מספקים מערכות מתוצרת Harman Kardon ובגרסאות הקצה של bowers & wilkins, בג'נסיס תוכלו לקבל מערכות של Bang&Olufsen או Lexicon,  בקדילאק, פורשה, אינפיניטי ואחרים תמצאו מערכות של BOSE, בפולסטאר מספקים גם את Harman Kardon, בלנד רובר וריינג' רובר את המערכות של Meridian וגם במותגים עממיים תוכלו לקבל לעתים מערכות פרימיום כמו של JBL בטויוטה, קיה או פיאט או Beats בסיאט וקופרה.

אאודי באנג אנד אולופסן

מערכת Bang&Olufsen באאודי. מיוצרת ע"י Harman

הסוד הגדול: יותר ממחצית מערכות השמע היוקרתיות מיוצרות ע"י אותו היצרן!

אז בשעה שמותגי הרכב היוקרתיים מתחרים ביניהם למי יש מערכת שמע איכותית יותר, כדאי שתדעו דבר חשוב: יותר ממחצית ממותגי מערכות השמע היוקרתיות הפופולריות בארץ מיוצרות ע"י אותו יצרן והוא 'HARMAN'. מדובר ביצרנית מערכות שמע אמריקאית שנוסדה בשנת 1953 ע"י סידני הרמן וברנרד קרדון ומכאן השם המוכר 'Harman Kardon'. הצלחת החברה והצמיחה במכירות הובילו אותה עם השנים לרכוש שורה ארוכה של מותגים מתחרים ולאחד אותם עם מוצרי החברה. כך למשל, ב-1960 רכשה החברה את JBL, ב-2003 היא רכשה גם את Mark Levinson ו- Revel, ב-2015 היא רכשה את חטיבת הרכב של Bang&Olufsen ולצידם גם את Infinity ו- Lexicon, אך בשנת 2017 נרכשה Harman עצמה ע"י ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית סמסונג ומאז הפכה ל- 'Harman International Industries', שכיום מייצרת יותר מ-25 מותגי מערכות שמע שונים !

JBL טויוטה

מערכת של JBL בטויוטה. מיוצרת ע"י Harman

בשורה התחתונה, למרות שנראה שאם רכשתם וולוו, BMW, לקסוס, אאודי, ג'נסיס או מותגים רבים אחרים וכנראה קיבלתם מערכת שמע יוקרתית של אותו היצרן, עדיין זה לא אומר שהאיכות תהיה זהה. בסופו של דבר איכות הצליל נקבעת ע"י קומבינציה של שלל פרמטרים ובראשם סוג הרמקולים והכמות, המגבר והחיווט שמחוברים אליהם וכמובן המבנה האקוסטי של הרכב, פיזור נכון של הרמקולים והשקעה רבה בתכנון. בכל מקרה, כנראה שכמעט תמיד תיהנו מחוויית צלילים משובחת, לעתים יותר ולעיתים קצת פחות, ואת ההבדל באיכות ביניהם יחושו בעיקר אלו שהתמחו והתמקצעו בנושא.

_____________________________________________________________________________________

עוד מחדשות רכב