נוסטלגיה לשבת: דייהטסו קורה – "המיני המרווחת בעולם"…

היא היתה מודרנית ומרווחת להפליא, הציעה ביצועים מצוינים, הוצעה גם בגרסת 4X4 ואף הוכתרה בארץ "כיפנית הקטנה הטובה ביותר". יחד עם זאת ולמרות תג מחיר זול, כמו שלל מכוניות מיני חכמות שהגיעו לכאן בעבר, על הישראלי הממוצע היא לא באמת עשתה רושם.

ששי כהן 18 באוג, 2023
דייהטסו קורה

מותג הרכב היפני דייהטסו התמחה תמיד בייצור מכוניות עירוניות קטנות, זולות, חסכוניות ויעילות, והחל משנת 1976 דגם הקורה (Coure) היה הנציג של היצרן בקטגוריית המיני ביפן, עם מכונית קטנטנה בעלת מנוע 2 צילינדרים רועש ומרכב קופצני ולא נוח. השינוי הגדול החל בדור השני של המכונית, שהוצג באוגוסט 1985 שכלל מעבר למכונית גדולה ומרווחת יותר, עם מרכב "2 קופסאות" מרובע שתוכנן כדי להיות קטן מבחוץ ויעיל לתנועה אורבנית צפופה, אך גדול ומרווח במיוחד בתא הנוסעים, ועליו נדבר הפעם.



דייהטסו סופר קורה מגיעה לישראל

בסוף שנת 1986 החלה חברת "נוע" היבואנית בשיווק הדור השני של דייהטסו קורה בישראל שזכה לכינוי המקומי "סופר קורה". הדגם החליף באולם התצוגה של היבואן את הקורה היוצאת ששווקה כאן משנת 1984 והצטרף לדגמי השרייד והשרמנט שכבר היו פופולריים יחסית על הכביש, ובארץ חיכו לו מתחרים כמו סוזוקי אלטו ואוטוביאנקי Y10, וביחד התפתחה לה קטגורית מיני מחודשת שכללה מכוניות עירוניות, חסכוניות ויעילות במחיר של עד 20,000 שקל, כאשר מספר חודשים לאחר מכן הצטרפה גם סיאט מרבלה.

דייהטסו קורה

תכנון חכם

הסופר קורה הוצעה בארץ בגרסה אחת שכללה מרכב 5 דלתות שימושי באורך של 3.19 מטרים ורוחב של 1.39 מטר, עם עם נתון גובה מרשים לאותה תקופה של 1.41 מטר ובסיס גלגלים נדיב גם הוא לאותם זמנים של 225 ס"מ, אשר העניקו מרחב מכובד יחסית לארבעה מבוגרים. אגב, הקורה שברה את השיא העולמי באותה תקופה של האוסטין מטרו, כאשר גלגליה הוצבו כה רחוק בקצוות המכונית, עד כי היחס בין אורך המכונית לבסיס הגלגלים היה הטוב ביותר בעולם. יחד עם זאת, התכנון החכם של תא הנוסעים שנועד להעניק כמה שיותר מקום לנוסעים, בא על-חשבון נפח תא המטען שאמנם קיבל בדור השני של המכונית דלת חמישית נפתחת ושימושית, אך היו כאלו שטענו שלא מדובר בתא מטען אלא בכלל בתא כפפות נוסף מאחור…

דייהטסו קורה

היצע הדגמים בישראל

הדגם שווק בארץ בגרסת מנוע אחת שכללה מנוע בנזין 3 צילינדרים בנפח 847 סמ"ק, אשר הפיק 44 כ"ס ו-6.85 קג"מ ושודך לתיבת הילוכים ידנית בעלת ארבעה הילוכים. יחד עם משקל של 600 ק"ג בלבד, היתה המכונית יעילה במיוחד בעיר ואף זריזה, עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-15 שניות ומהירות מרבית של 140 קמ"ש (לפחות על השעון). על הבלימה היו אחראים בלמי דיסק מלפנים ובלמי תוף מאחור, והדגם הגיע לארץ ברמת גימור נמוכה במיוחד, ללא מד סל"ד, ללא מגב אחורי ואפילו ללא טסות מקוריות לגלגלים. ברשימת האופציות היו אפשרויות למזגן בהתקנה מקומית, רדיו-טייפ ואזעקה. כשנשאל היבואן מדוע בחר לייבא לארץ את הגרסה הפשוטה ביותר של הדגם, אז הוא הפנה את האשמה לשער היין הגבוה שהיה מייקר משמעותית את המכונית אם היתה מגיעה ברמת גימור גבוהה יותר ומוציא אותה מרשימת המכוניות הזולות בארץ. במבחן הדרכים שערך לה מגזין "טורבו" עם הגעתה לארץ בסוף שנת 1986 ביום חורף גשום במיוחד, בנסיעה מהירה בכביש מפותל ורטוב החליקה המכונית אל מחוץ לסיבוב. "הצמיגים היפנים מתוצרת יוקוהמה אכזבו במיוחד בכביש רטוב, שם הפך תת ההיגוי להחלקה פראית אל מחוץ לסיבוב" הסביר הכתב את הפרשה.

דייהטסו קורה

דצמבר 1986: איבדו שליטה: דייהטסו קורה במבחן דרכים של מגזין "טורבו". צילום: רונן טופלברג

 מגיעה גם גרסת 4X4

בסוף 1987 התרחבה משפחת הקורה בישראל עם הגעתה של גרסת ה-4X4 כדגמי 88', עם אותו מנוע 44 כ"ס, אך עם תיבת 5 הילוכים והנעה כפולה, הגבהת המרכב ב-5 ס"מ ותוספת של 40 ק"ג בלבד למשקל הרכב. במבחן דרכים שערך לה רם לנדס בעיתון "חדשות", הפגינה המכונית כישרון גם לנסיעות שטח ואפילו קיפצה בין דיונות החול להפתעת הבוחן, אשר הופתע מיכולות הרכב אך הדגיש שלא מדובר ברכב שטח אמיתי, אלא כפרטנר אפשרי לחובבי טיולי שטח קלים, קיבוצים ומושבניקים הזקוקים לרכב שיסע גם בשטח ועוד. המחיר עמד על 21,300 שקלים, אך רק בודדות כאלו הגיעו בסופו של דבר לארץ.

דייהטסו קורה 4X4

עיתון "חדשות" דצמבר 1987: דייהטסו קורה 4X4 במבחן. צילום: אלכס ליבק

1988 – האוטומטית הזולה בישראל

באביב 1988 הצטרפה להיצע גם הגרסה האוטומטית של הקורה, שצוידה בגיר אוטומטי ששדרג את הנוחות בעיר בתמורה לפגיעה בביצועים ובצריכת הדלק. המחיר היה גבוה בכמעט שלושת אלפים שקלים מהגרסה הידנית ועמד על 22,750 שקל, מה שהעניק לה את התואר "האוטומטית הזולה בישראל".

דייהטסו קורה

הצליחה?

למרות תג מחיר זול במיוחד (היתה הכי זולה בארץ יחד עם סוזוקי אלטו), תדמית יפנית שכבר אז סייעה היטב למכירות, תיאור במגזין הרכב "אוטו" כיפנית הקטנה הטובה ביותר" והערכת היבואן שהמכונית בעלת סיכוי להפוך ללהיט מקומי, הקורה נכשלה במכירות ונמכרה במספרים נמוכים למדי, למרות שהגיעה גם לחברות השכרה. תופעה זו אגב אפיינה גם את המתחרות שלה מבית סוזוקי וסיאט, כאשר רק האוטוביאנקי עוד נהנתה ממכירות סבירות. מאז ומתמיד הלקוח הישראלי הממוצע הפנה עורף למכוניות מיני קטנטנות וחכמות והעדיף להוסיף עוד כמה אלפי שקלים ובמקרה של אז לרכוש מכוניות סופר-מיני כמו פיאט אונו, פיג'ו 205, דייהטסו שרייד ואחרות שנמכרו כאן בהמוניהן. פופולרית אגב, היא דווקא היתה בשוק הגרלות הרכב בשל מחירה הזול במיוחד.

שרדה לאספנות?

דייהטסו סופר קורה שווקה בארץ בשנים 1986-1989 וממנה נמכרו כמה מאות בודדות של מכוניות מדי שנה. לאורך השנים הפגינה המכונית פשטות ואמינות, והמעטים שכן רכשו אותה דיווחו על מכונית עירונית יעילה, מרווחת ביחס לגודלה וזולה לאחזקה. בשנת 2000 חזרה אלינו הקורה בדגם חדש שסבל גם הוא מכישלון במכירות ונמכר כאן לזמן קצר בלבד. נכון להיום הדגם נעלם לחלוטין מהכבישים וטרם הצלחנו לשמוע על אחת כזו ששרדה ובעלת רישוי אספנות בתוקף. נשמח לדעת אם קיימת.

 

עוד מנוסטלגיה