נוסטלגיה לשבת: יונדאי נערכת למילניום ומציגה לימוזינה מטורפת בישראל

הרבה לפני שנכנסה יונדאי לשוק היוקרה עם חטיבת ג'נסיס, בשנת 1998 ולרגל המילניום החדש, ביקרה בארץ ה-SLV קונספט, המכונית המטורפת ביותר שבנתה יונדאי אי פעם: לימוזינה עם עיצוב שערורייתי, מנוע V8 בנפח 4.5 ליטרים והנעה אחורית ואפילו מצלמות במקום מראות צד. לייצור היא לא הגיעה בסוף. מה דעתכם, שיק או שוק?

ששי כהן 21 באוק, 2022
יונדאי SLV קונספט לימוזינה

במחצית השנייה של שנות ה-90, יצרניות הרכב התכוננו במרץ למילניום החדש שבפתח, וכחלק מההכנות לעידן של האלף הבא הוצגו שלל דגמי קונספט ראוותניים, בהם הדגים כל יצרן את יכולותיו לעידן הטכנולוגי שבפתח. גם יונדאי לא נותרה בצד, ובשנת 1997 הציגה בתערוכת הרכב בסיאול את ה- SLV קונספט, אב טיפוס של לימוזינה ולמעשה מכונית הפאר הראשונה של היצרן, עוד הרבה לפני שנכנסה לשוק היוקרה עם חטיבת ג'נסיס. בשנת 1998 הגיע הדגם גם לביקור קצר בישראל והוצג גם בביתן "יונדאי" בתערוכת אוטומוטור.


ה-SLV – (ר"ת של Super Luxury Vehicle) היתה לימוזינה בעלת עיצוב מוזר במיוחד, שניסה לשלב בין קווי עיצוב מעוגלים של מכוניות משנות ה-30 של המאה הקודמת (יהיו כאלה שיראו דמיון לבוגאטי אטלנטיק) לבין עיצוב של מכוניות יוקרה קונבנציונליות מסוף שנות ה-90, והתוצאה במציאות היתה עיצוב פרוע ומטורף במיוחד שהוכיח שיונדאי נתנה יד חופשית (כנראה מדי) למעצבים. גם כלמוביל יבואנית יונדאי זיהתה את הרכב כסוג של דמות בדיונית של גיבור-על מחוברות הקומיקס והציגה אותו בארץ כשלצידו דוגמנית בלבוש של באטמן…

יונדאי SLV קונספט לימוזינה

יונדאי SLV מבקרת בנמל אשדוד

כחלק מהיותה לימוזינה שכוונה ל-VIP של תחילת המילניום, ואולי גם למלכים, טייקונים, דיקטטורים וסלבס אמריקאים, היא היתה גם ענקית במיוחד עם אורך של 5.63 מטרים, רוחב של 1.98 מטר וגובה של 1.58 מטר, שהיו עמוסים בשלל משטחי כרום מנצנצים. היא הציגה פיתוחים שרק בשנים האחרונות הגיעו לשוק כמו דשבורד בעל עיצוב נקי, שלל מסכים בסביבת הנהג וגם מראות הצד המסורתיות הוחלפו במצלמות. הדלתות הקדמיות נפתחו כלפי מעלה, והדלתות האחוריות היו בסגנון "דלתות התאבדות" שנפתחו ונסגרו חשמלית וכללו חיישנים שעקבו אחר מסלול עלייתן כדי לא לפגוע במכוניות שחונות ליד.

יונדאי SLV קונספט לימוזינה

ה-SLV במגרש כלמוביל באשדוד ומאחור הלהיט החדש של 1998 מיצובישי כריזמה

בתוך הרכב סיפקה המכונית לימוזינת פאר לארבעה נוסעים נינוחה במיוחד לנסיעות ארוכות, כאשר המושבים האחוריים אפשרו תנוחת שכיבה בשעת הצורך, והמושב ליד הנהג הסתובב על ציר ויכל לפנות לאחור, מה שאפשר גם משרד נייד שכלל שולחנות נשלפים חשמליים. כל הקבינה רופדה בק"ג רבים של עור ודיפוני עץ אמיתיים, ותא הנהג הופרד ע"י מחיצה היקפית אטומה לטובת פרטיותם של הנוסעים. אם תצליחו רגע להתעלם מהדוגמנית היפה שקישטה את הרכב בארץ, אז ניתן להבחין גם בעיצוב הנקי של הדשבורד ומיעוט המתגים, שחזו במידה מסוימת את העתיד.

יונדאי SLV קונספט לימוזינה

הנהג ישב בתוך תא מבודד מיתר הנוסעים

ליונדאי אגב היתה באותם שנים מכונית מפוארת בייצור סדרתי (Grandeur) שפותחה על בסיס דגם של מיצובישי, אך ה-SLV היתה מכונית היוקרה הראשונה שפותחה ע"י יונדאי וכללה פלטפורמה חדשה והנעה אחורית, מרכב שעשוי מפולימר מחוזק בסיבים ומנוע בנזין V8 בנפח 4.5 ליטרים ששודך לתיבת הילוכים אוטומטית.

יונדאי SLV קונספט לימוזינה

לימוזינת פאר שנהפכה למשרד נייד בשעת הצורך

יונדאי SLV קונספט ביקרה כאמור לזמן קצר גם בישראל, כאשר יובאה בשנת 1998 ע"י כלמוביל היבואנית לארץ במכולה של צים והוצגה לזמן קצר כחלק ממסע יחסי ציבור של המותג לקראת שנת 2000. לאחר שחזרה לקוריאה, התאדתה די מהר המכונית, לא הוצגה לה גרסת ייצור ומעט מאוד מידע עליה שרד היום ברשת האינטרנט. לא ברור אם הדגם הזה הביך את היצרן או לא, אך היו כאלו שאמרו שכמה מקווי העיצוב המיוחדים שלה זרמו לדגמי הייצור של יונדאי בעשור הראשון של המילניום, לרבות הקווים העגלגלים של דגם הקופה.

צילומים: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

עוד מנוסטלגיה