נוסטלגיה לשבת: אאודי A3 דור 1 – לצעירים וכדורגלנים שרצו לשדר מצליחנות

שנתיים לאחר שהשיקה ב.מ.וו את קטגוריית הקומפקטיות היוקרתיות עם דגם ה-"קומפקט" המצליח, השיקה אאודי את תשובתה לקטגוריה עם הדור הראשון של ה-A3, שהיה גרסה מעוצבת, ספורטיבית ויוקרתית לפולקסווגן גולף, שביקשה להביא קהל צעיר למותג ולהיות הרבה יותר רווחית. הצליח לה?

ששי כהן 05 באפר, 2024
אאודי A3 דור 1

עד כמה שזה ישמע אולי מוזר, אאודי היתה יצרנית הרכב הגרמנית הראשונה שייצרה מכונית קטנה. זמן קצר לאחר שהחל משבר הנפט העולמי, הציגה ב-1974 אאודי את דגם ה-50, מכונית האצ'בק 3 דלתות קומפקטית בממדים, חסכונית בדלק ושימושית, עם תא מטען גדול יחסית ומושב אחורי מתקפל שהפכו אותה לאידיאלית לתקופה. "מיני אאודי" קראו לה באותה תקופה, כאשר הוצגה באולם התצוגה לצידן של ה-80 וה-100. זאת היתה גם המכונית שסיפקה מאוחר יותר את הפלטפורמה (ואת קווי העיצוב המרכזיים) לדור הראשון של פולקסווגן פולו ובסה"כ יוצרו ממנה כ-180,828 רכבים עד לסיום הייצור בשנת 1978, ונטישת קטגוריית המכוניות הקטנות למשך 18 שנה.


1994- ב.מ.וו מפתיעה עם קומפקטית יוקרתית ראשונה

בשנים שחלפו מאז שפסק הייצור של ה-"50", התמקדה החברה בייצור של מכוניות משפחתיות ומנהלים גדולות, כאשר החל מסוף שנות ה-80 החלה אאודי להפוך בהדרגה למותג יוקרה שמתמחה בעיצוב ובטכנולוגיה. בשנת 1994 הפתיעה ב.מ.וו כאשר הציגה את סדרה 3 קומפקט, מכונית האצ'בק קטנה שפותחה על בסיס סדרה 3 המצליחה, אשר סימנה את חזרתו של היצרן לשוק הקומפקטיות מאז שנטש אותו עם סיום ייצור דגם ה-2002 טורינג ב-1974. בעוד שהמומחים בשוק העריכו שלקוחות אמידים לא יהיו מעוניינים ברכב יוקרתי קומפקטי, הקומפקט זכתה להצלחה מרשימה אשר הובילה לפתיחת קטגוריית הקומפקטיות היוקרתיות והרווחיות.

אאודי 50

אאודי 50 – המכונית הגרמנית הקטנה הראשונה, שהוצגה בדיוק לפני 50 שנה בעידן בו אאודי עוד היתה מותג עממי.

1996 – אאודי חוזרת לשוק הקומפקטיות עם הדור הראשון של ה-A3

הדור הראשון של ה-A3 הוצג בשנת 1996 וסימן את התשובה של היצרן ל-BMW וחזרתה של אאודי לייצור מכוניות קומפקטיות. המטרה היתה להציע סוג של גולף מעוצבת, ספורטיבית ויוקרתית, שיחד עם לוגו נחשק של אאודי תוכל לגבות מחיר גבוה משמעותית. זה היה גם הדגם הראשון של קונצרן פולקסווגן שזכה לפלטפורמת ה-PQ34 (ובשמה השני A4), פלטפורמת הנעה קדמית או כפולה שסימנה גם מהפך בקונצרן, כאשר על בסיס השלדה הזו פותחו בתוך שלוש שנים לא פחות מ-7 דגמים נוספים במותגי החברה: החל מפולקסווגן גולף, חיפושית ובורה, דרך אאודי TT המהפכנית ועד סקודה אוקטביה ודגמי טולדו ולאון מבית סיאט.

פרסומת אאודי A3 דור 1

1997: פרסומת ראשונה לאאודי A3

לצד השלדה החדשה והמתקדמת, נהנתה ה-A3 מעיצוב ספורט-אלגנט מרשים ומפתה שיחד עם התדמית היוקרתית הפך אותה לסמל סטטוס של צעירים בארץ וגם באירופה. בעוד שבאירופה הגיל הממוצע של רוכשי ה-A3 היה 41 (גיל אגב שהיה גבוה מדי ביחס לתדמית שביקשה אאודי לייצר לדגם), בארץ, עם תג מחיר גבוה משמעותית מהגולף, מרבית הרוכשים היו בגיל מבוגר יותר, אך המכונית גם התחבבה על לא מעט שחקני כדורגל צעירים ומצליחים. הממדים החיצוניים היו קומפקטיים עם 4.15 מטרים לאורך, 1.72 מטר רוחב וגובה של 1.42 מטר  שהפכו את המכונית לקלה לנהיגה וידידותית לשימוש עירוני.

 אאודי A3 דור 1

היצע הדגמים בארץ

כל דגמי ה-A3 שווקו בארץ עם מנועי בנזין ששודכו לתיבות הילוכים ידניות 5 הילוכים או אוטומטיות 4 ו-5 הילוכים. גרסת הכניסה לדגם כללה מנוע 1.6 ליטר שהפיק 102 כ"ס וסיפק ביצועים זריזים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-11.2 שניות (12.8 שניות באוט') ומהירות מרבית של 188 קמ"ש (183 באוט'). מעליה הוצעה גרסת 1.8 ליטר שהפיקה 125 כ"ס ויחד עם תיבה ידנית הציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.1 שניות (11.2 ש' באוט') בדרך למהירות מרבית של 202 קמ"ש. בפסגת הדגמים הוצעה ה-1.8T – גרסת טורבו חזקה עם מנוע ה-5 שסתומים לצילינדר הראשון בחברה (20VT), שהפיקה 150 כ"ס ויחד עם תיבה ידנית סיפקה 8.1 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 217 קמ"ש. בנוסף, הגיעה לארץ גם S3 אחת מהדור הראשון. בעל הרכב היה נדיב במיוחד ומסר אותה למגזין הרכב "הגה" למבחן דרכים, במהלכו עברה תאונה; הכתבה התפרסמה בכל זאת…

 אאודי A3 דור 1

יוקרתית, אך כדי לקבל אבזור נדיב בתא הנוסעים, הצטרכתם להשקיע ממון רב במיוחד…

בתא הנוסעים הציעה ה-A3 סביבת נהג מעוצבת ואיכותית, אך העיצוב היה קצת חסר מעוף ולא הלם את המראה החיצוני. האבזור הבסיסי כלל חלונות, נעילה ומראות חשמליים, חישוקי גלגלים קלים, הגה כח, מזגן, הגה מתכוונן לגובה, 2 כריות אוויר (בהמשך גם 4), ABS, בקרת משיכה ולוח שעונים בצבע אדום מרשים שעשה רושם על החבר'ה שנסעו ברכב בשעות החשיכה, אך כידוע באאודי, ריפודי עור, בקרת אקלים דיגיטלית, גג שמש חשמלי, חישוקי גלגלים ספורטיביים ובקרת יציבות הוצעו רק ברמת הגימור הגבוהה ועלו ממון רב. המחיר ההתחלתי של הדגם אגב, היה גבוה ב-25% מהגרסה המקבילה של פולקסווגן גולף.

אאודי A3

דצמבר 2002: "אאודי A3 ביססה לעצמה מעמד של מכונית רושם. כתבתו של יואב קווה, עיתון הארץ.

2000 -מצטרפת גרסת 5 דלתות 

בשנת 1999 הוצגה לראשונה גרסת 5 דלתות שימושית יותר, שהפכה את הרכב לאידיאלי יותר למשפחות קטנות והגיעה לארץ כשנת המודל 2000. הבעיה של ה-A3 היתה שהפלטפורמה המוצלחת יחד עם אותם מנועים ושלל מכלולים טכניים הגיעו גם לגולף דור 4 החדשה, שהיתה גם זולה משמעותית ובאופן מעט משעשע גם יותר מאובזרת מהאחות היוקרתית, מה שפגע במכירות ה-A3 והשאיר אותה בעיקר עבור מי שהלוגו היוקרתי והתדמית הספורטיבית של הדגם היוו חשובים במיוחד עבורו.

אאודי A3 דור 1

2000 – מתיחת פנים קלה לדגם

2001 – מתיחת פנים לדגם

ב-2001 הגיעה מתיחת הפנים של הדגם שכללה עיצוב חיצוני מעודכן קלות, שכלל יחידות תאורה חדשות בחזית ומאחור ושלל עדכונים קוסמטיים בחוץ ובתא הנוסעים. אל אלו הצטרפו יחידות כח חדשות בחו"ל (TDI וגרסת הנעה כפולה), כאשר לארץ הגיעה ב-2002 גם גרסת טורבו 1.8 ליטר עם גיר ידני 6 הילוכים או אוטומטי שהפיקה 180 כ"ס, וסיפקה תאוצה ב-7.5 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 228 קמ"ש. זו היתה יותר מכונית מהירה ונינוחה מאשר ספורטיבית אמיתית, וגם תג המחיר שלה היה גבוה במיוחד והחל מ-200,000 שקלים לגרסת הכניסה, או 216,000 שקלים לגרסה המאובזרת, מחיר שהיה גבוה ב-25,000 שקל מהגולף V5 שצוידה במנוע 5 צילינדרים משודרג ואפילו ב-50,000 שקל מסיאט לאון טורבו שצוידה אף היא באותה יחידת כח. התגובה של היבואנית בזמנו לשאלת המחיר הגבוה שלחה את העיתונאים לבדוק את מחירה של מרצדס ספורט קופה SC200 המתחרה, שהפיקה פחות כ"ס (163), ועבורה נדרשו כבר 263,000 שקלים…

אאודי A3 ספורטבק דור 1

אאודי A3 ספורטבק דור 1

תשרוד לאספנות?

הדור הראשון של אאודי A3 הפך לסיפור הצלחה באירופה ולמעשה הוכיח בזמנו לב.מ.וו איך באמת בונים מכונית יוקרה קומפקטית. בארץ היא נהנתה מתדמית של מכונית של צעירים מצליחנים ושווקה כאן בשנים 1997-2003, ממנה נמסרו כאן לא פחות מ-2,106 מכוניות, מהן כ-1,674 המצוידות בגיר אוטומטי ו-432 עם גיר ידני. הגרסה הפופולרית בארץ היתה ה-1.8 ליטר 125 כ"ס ממנה נמכרו כאן כ-1,001 מכוניות, כאשר אחריה גרסאות ה-1.6 ליטר עם 761 מסירות וצמד גרסאות הטורבו 1.8 ליטר, עם 223 מדגמי ה-150 כ"ס ו-121 מדגמי ה-180 כ"ס. נכון להיום הפכה ה-A3 המקורית לנדירה למדי על הכבישים. רוב המכוניות לא שרדו כי הן היו רוויות תקלות ועלויות האחזקה היו יקרות כמו בכל מותג יוקרה, וגם תא הנוסעים שלהם לא היה ממש עמיד במזג האוויר הישראלי החם. לפי נתוני משרד הרישוי כ-99 מכוניות שרדו אשר נעות עדיין על הכביש עם רישוי פעיל, מהן 66 אוטומטיות ו-33 ידניות. האם יש סיכוי שחלקן יזכו בעתיד הקרוב לרישוי אספנות? סביר להניח שכן. אם חשקה נפשכם באחת כזאת, נכון לפרסום הכתבה נצפו בלוח יד 2 כ-3 מודעות למכירה של הדור הראשון, במחירים מבוקשים של 4,500-10,000 שקל.

  • תודה לצבי תמרי על הסיוע בהכנת הכתבה.

עוד מנוסטלגיה