תחילת שנות ה-70 היתה תקופה נהדרת ליפנאוטו יבואנית סובארו. אם את שנת 1969 (שנת המודל הראשונה של סובארו בישראל) היא סיימה עם 74 מסירות בלבד, בשנת 1970 המכירות צמחו ל-305 מכוניות, בשנת 1971 טיפסו ל-550 מסירות ובשנת 1972 כבר זיהה עם ישראל את יתרונות המכונית היפנית ולא פחות מ-2,583 מדגמי סובארו עלו לכביש. בשנת 1973 הוסיפה יפנאוטו לגדול משמעותית: היא חנכה את בית סובארו החדש ברחוב יצחק שדה 28 בתל אביב, השיקה את המוסך המרכזי שלה על שטח של 10 דונם מול הקאנטרי קלאב בתל ברוך (שלימים הפך להרצליה פיתוח) וכחלק מחיזוק המותג והצמיחה במכירות הגיע לארץ גם הדור הראשון של סובארו רקס, אשר החליף את ה-R-2 הוותיק (והרכב הראשון של סובארו בישראל) אך זכה לשם הישראלי "מיני סובארו". את אותה שנה סיימה יפנאוטו עם שיא של 6,800 מסירות (!) אך השלכות מלחמת יום הכיפורים ומשבר הנפט העולמי שהגיעו אחרי, הובילו לצניחת מכירות סובארו ב-1974 לכ-3,100 מכוניות בלבד.
מיני סובארו מגיעה לישראל
המיני סובארו נחתה בישראל בתחילת 1973 והצטרפה לקטגוריית מכוניות המיני שכללה בין השאר את המיני מיינור, פיאט 500 ואחרות. הדגם שווק בתחילת הדרך בגרסת 3 דלתות בלבד, שכלל עיצוב מודרני משמעותית ביחס ל-R-2 המוחלפת, יישר קו עם שפת העיצוב של סובארו באותה עת והציע חזית אשר אפיינה גם את הלאונה המשפחתית, צמד מראות צד שהתמקמו הרחק מקדימה על מכסה המנוע, חישוקי גלגלים קטנטנים "10 ושלל צבעים נועזים יחסית לאותה תקופה. הממדים היו מקובלים לקטגוריית המיני באותה תקופה עם 2.99 מטר לאורך, 1.29 מטר רוחב וגובה של 1.38 מטר, ובסיס הגלגלים שלה עמד על 192 ס"מ בלבד, מה שלא הפריע לה להציע מקום לחמישה נוסעים. עד כמה היא היתה קטנה? לשם השוואה, קיה פיקנטו, המיני הפופולרית כיום בישראל, ארוכה יותר ב-60 ס"מ, רחבה יותר ב-21 ס"מ, ובסיס הגלגלים שלה גדול ב-48 ס"מ…
מכונית עצומה עם 32 כ"ס…
המיני סובארו שווקה עם מנוע בנזין אחורי 2 צילינדרים בנפח 358 סמ"ק שהפיק 32 כ"ס, שיחד עם גיר ידני 4 הילוכים והנעה אחורית הציעה תאוצה מעמידה ל-400 מטר ב-19.9 שניות ומהירות מרבית של 110 קמ"ש. בנוסף, היא הבטיחה להיות מכונית חסכונית במיוחד עם צריכת דלק של 20 ק"מ לליטר לפי נתוני היצרן. המנוע הקומפקטי כלל קירור מים ומאוורר חשמלי וברשימת הפינוקים נרשמו אוורור וחימום תא הנוסעים, מיכל דלק בנפח 25 ליטר ואופציה לרדיו, או כמו שהופיע בפרסום היבואן: "פאר מלא". המחיר: 16,600 לירות.
1974- מצטרפת גרסת 5 דלתות
בשנת 1974 התרחבה משפחת המיני סובארו עם התחלת שיווקה גם של גרסת ה-5 דלתות החדשה והשימושית יותר במחיר של 17,350 לירות. לשם השוואה, סובארו 1300 משפחתית עלתה 25,300 לירות. הדגם החדש כלל חזית שעודכנה קלות מול גרסת ה-3 דלתות ולמרות שימוש באותו מנוע, משום מה בפרסומי היבואן צריכת הדלק שודרגה ל-28 ק"מ לליטר. נתון מעניין נוסף שהופיע בפרסומת הרכב: "לנוחיות הקהל ועם השינוי לשעון הקיץ, אולמי התצוגה של יפנאוטו פתוחים בימי א'-ה' ללא הפסקה עד 8 בערב".
הרכב של מלכות היופי ומיס תבל
כחלק ממאמצי השיווק של המכונית, השקיעה יפנאוטו רבות לא רק בפרסום הדגם החדש בעיתונות, אלא גם כספונסרית של תחרות מלכת היופי, במהלכם העניקה במשך מספר שנים את המיני סובארו כמכונית פרס למלכת היופי של ישראל. בשנת 1973 היה זו לימור שריר שנבחרה למלכת היופי וזכתה במיני סובארו ובשנת 1976 היתה זו רינה מור שנבחרה לא רק למלכת היופי של ישראל, אלא גם למיס תבל 1976. מיד לאחר זכייתה של לימור שריר בשנת 1973, יצאה החברה במסע פרסום חדש בכיכובה של מלכת היופי, בו הגרילה 3 מכוניות מיני סובארו בקרב רוכשי סובארו חדשה מכל סוג.
מחיר הדגם מזנק בתוך 7 שנים פי 15 בשל האינפלציה
האינפלציה הגואה בישראל בשנות ה-70 שלאחר מלחמת יום הכיפורים, הביאה לפיחות משמעותי בשקל וכך אותה מיני סובארו שנמכרה כאן בשנים 1973-1974 במחירים שנעו סביב ה-17,000 לירות, עלתה בשנת 1976 כבר 46,000 לירות. בשנת 1976 הושקה כאן הסובארו 500, שהיתה מתיחת פנים למיני סובארו, אשר צוידה גם במנוע 490 סמ"ק שהפיק 31 כ"ס והציע צריכת דלק של 21 ק"מ לליטר לצד מהירות מרבית של 120 קמ"ש. מחיר הדגם כבר זינק ל-50,000 לירות. בסוף אותו עשור נמכרה כבר המיני סובארו ב-259,000 לירות, זינוק של פי 15 לעומת מחירה המקורי, בשל אינפלציה תלת ספרתית.
שרדה לאספנות?
בשנים האחרונות לשיווק המיני סובארו בישראל, עודכן הדגם במנוע חדש "סובארו 600" עימו המשיכה המכונית עד לשנת 1981 בה הוחלפה המכונית בדור חדש שענה גם בישראל לשם "סובארו רקס". נכון להיום, נותרו בישראל כמה מכוניות בודדות של המיני סובארו, אשר מוחזקות לשמחתנו בידי אספנים.