נוסטלגיה לשבת: סובארו לאונה (1980-1984) "המכונית מס' 1"…

הדור השני של סובארו לאונה שנחת בארץ ב-1980, הציע שדרוג משמעותי במראה ובמרווח לנוסעים, ולמרות התנהגות כביש סבירה ונוחות לקויה, זכה לאהבת עשרות אלפי ישראלים שקיבעו את מעמדה של סובארו כמכונית הישראלית של שנות ה-80.

ששי כהן 24 בפבר, 2023
סובארו לאונה 1980-1984

תמונה ראשית: ינואר 1980" סובארו החדשה בישראל (צילום: ארכיון דני הדני, הספריה הלאומית)

8 שנים לאחר שנחת בישראל הדור הראשון של סובארו לאונה, המשפחתית היפנית שזכתה אצלנו גם לכינוי הלא מחמיא "סובארו פשע", אך מצד שני גם סייעה ליצרן לכבוש לראשונה את טבלת המסירות המקומית בסוף שנות ה-70, הגיע בסוף שנת 1979 הדור החדש של הדגם שהיווה את נקודת המפנה של היצרן בישראל והפיכתו לשליט הבלתי מעורער בשוק הרכב המקומי בעשור שלאחר מכן. הלאונה החדשה נחתה בארץ ארבעה חודשים בלבד לאחר שנחשפה בעולם, עדות ליחסית הטובים ששררו בין 'יפנאוטו' היבואנית ליצרנית הרכב היפנית "פוג'י", כאשר ישראל נחשבה לאחד השווקים הגדולים של סובארו בעולם ומספר שנים מאוחר יותר גם לשוק היצוא השני בגודלו אחרי ארה"ב. הסובארו החדשה הגיעה בעיתוי מושלם לשוק, בתקופת משבר האנרגיה שהוליד צורך אמיתי במכוניות חסכוניות בדלק, אמינות וזולות לאחזקה. הדגם נכנס גם לשוק קטן יחסית בו נמכרו סביב ה-40,000 מכוניות בלבד בשנה, ורק אחת מתוך 3 משפחות בישראל החזיקה ברכב פרטי, וייזכר כאחת המכוניות שהקפיצו משמעותית את חדירת הרכבים הפרטיים ליותר בתים בישראל.


שנה חדשה | סובארו חדשה | לוחית רישוי חדשה

את השם "לאונה" אגב, אף אחד לא הכיר באותם זמנים, כאשר היבואן העדיף לשווק אותו תחת השם "הסובארו החדשה", כאשר הגרסאות הפופולריות היו סובארו 1300, סובארו 1600 או סובארו סטיישן, בדומה לשמות הדגמים האחרים ששווקו תחת השמות: "סובארו 600" (רקס) או סובארו טנדר (בראט). עם הגעתה של הסובארו החדשה, נרשמו באולם התצוגה כבר לא פחות מ-13 דגמי סובארו. במקביל להגעת הדור החדש לארץ, ביקשה המדינה להגביר את רכישת המכוניות החדשות כחלק מהרעיון להעלות את רמת החיים (ועל הדרך להגביר את גביית המסים), וכך זכו המכוניות החדשות ללוחית רישוי אשר כללה את שנת יצור הרכב בשתי הספרות האחרונות. המטרה: כאשר מר ישראלי יראה שלשכן שלו יש רכב חדש עם סיומת "80", הוא כנראה מאוד ישתדל כדי שגם לו יהיה. הנוסחה הזו של סימון שנת הייצור בלוחית הרישוי החזיקה עד שנת 1989.

סובארו 1980

נובמבר 1979: סובארו לאונה בפרסומת ישראלית ראשונה

גדולה יותר | יפה יותר | משוכללת יותר

"נקודת המפנה של סובארו 1980" היה המשפט שהוביל את חדירתה של הסובארו המשפחתית החדשה לארץ. בשנים שקדמו להגעתה, הביע כבר הישראלי הטיפוסי את אהדתו לדגמי סובארו שהצטיינו באמינות מופלגת, עלויות רכישה ואחזקה זולים מהממוצע, ולא פחות חשוב מכך, גם סחירות גבוהה שאפשרה מכירה מהירה של הרכב בבוא היום. נוחות נסיעה, התנהגות כביש או בטיחות, הרבה פחות עניינו את הלקוחות. הדגם החדש הקפיץ את סובארו מדרגה עם מרכב אווירודינמי ומודרני יותר למראה, מרווח משופר לנוסעים עם תוספת של 17-23 ס"מ לאורך המכונית (בהתאם לתצורת המרכב) ותוספת של 7 ס"מ לרוחב, וגם נפח תא המטען גדל. בתא הנוסעים צוידה המכונית במושבים קדמיים אורטופדיים (שספגו אגב ביקורת אדירה), סביבת נהג מעוצבת עם מערכת בקרה בסגנון תא טייס, התראה על כל דלת שלא נסגרה, שטיחים לכל רצפת הרכב ואופציה למזגן אוויר, אם כי "מערכת האוורור כ"כ טובה כך שלא תצטרכו להשקיע במזגן" טען היבואן בזמנו…  מעבר לכך, השתדרגו איכות החומרים וההרכבה והמרכב עבר גם ציפוי מיוחד נגד חלודה וכלל גם בידוד רעשים מוצלח יותר שהוביל לנסיעה שקטה יותר. "אילו יצרו אותה באירופה או באמריקה, מחירה היה פי 3 ויותר" היללו מודעות הפרסומת את הרכב.

סובארו 1980

1980: השקת סובארו לאונה דור 2 בישראל. (צילום: ארכיון דני הדני, הספריה הלאומית)

היצע הדגמים בישראל

עם תחילת השיווק בארץ באוקטובר 1979 הוצעה הסובארו החדשה בשלל דגמים לבחירה: סובארו משפחתית סדאן 4 דלתות וסובארו סטיישן 5 דלתות, ובהמשך גם סובארו האצ'בק 3 דלתות וסובארו הארדטופ – קופה 2 דלתות. רק בשנת 1982 הצטרף גם הטנדר החדש (על כך בפעם אחרת). היצע הדגמים כלל מנועי בנזין בתצורת בוקסר בנפח 1.3 שהפיק 61 כ"ס וכלל אופציה ייחודית לישראל של גרסה אוטומטית שסיפקה ביצועים עלובים במיוחד. מעליו הוצעה גרסת 1.6 ליטר 71 כ"ס או 86 כ"ס בדגם ה-GFT (הארדטופ) ובקצה גרסת 1.8 ליטר 79 כ"ס (משנת דגם 82' ההספק עלה ל-82 כ"ס) שהפיקה כבר ביצועים טובים יחסית. המנועים הוצעו בשילוב לתיבת הילוכים ידנית 4 או 5 הילוכים או אוטומטית 3 הילוכים. כאופציה, הוצעה גם גרסת סטיישן 1.6 ליטר ידנית כפולת הנעה. לצד ההתקדמות הרבה בסעיפי ההופעה החיצונית והפנימית, המרווח, איכות ההרכבה והאבזור, סבלה המכונית מהתנהגות כביש סבירה בלבד, ביצועים, בטיחות ונוחות שהיו לרוב נחותים מהתוצרת האירופאית המובילה. גרסאות הבסיס הגיעו עם פנסים עגולים בחזית, המתקדמות יותר עם פנסי חזית מרובעים והבכירות (כמו ההארדטופ 1.8 ליטר) הגיעו עם פנסי חזית כפולים. ב-83' הגיעה מתיחת פנים שכללה פגושי פלסטיק בצבע שחור במקום פגושי מתכת, יחידות תוארה אחוריות משעט שונות ושדרוג כל תיבות ההילוכים הידניות ל-5 הילוכים. פנסים קדמיים עגולים אגב, הגיעו בתחילה בכל דגמי DL (רמת הגימור הבסיסית), אך מ-82' רק ב-1.3 ליטר.

סובארו 1981

1981: סובארו משווקת כסוג של תכנית חיסכון. ההנאה מהרכב נובעת מחיסכון בהוצאות…

1981 – הפריצה המשמעותית לשוק הישראלי החלה

בשנת 1981, רגע לפני הבחירות והחשש מנפילת ממשלת הליכוד, פצח שר האוצר יורם ארידור בכלכלת בחירות ("ימי ארידור העליזים") במסגרתה הפחית את אחוזי המיסוי השערורייתיים על שלל מוצרי צריכה לרבות מכוניות בנפח של עד 1300 סמ"ק, שהובילו לזינוק אדיר במכירות דגמי 1,300 סמ"ק בישראל. ביפנאוטו מיהרו להיערך עם מלאי גדול במיוחד של גרסת ה-1.3 ליטר שנהנתה מפופולאריות עולה ואף הציעו אופציה לתיבת הילוכים אוטומטית ומזגן. הלקוחות מצידם, הסתערו על אולמות התצוגה של סובארו ועמדו בתורים מחוץ לסוכנויות, נתקלו בחלק גדול מהמקרים בשירות גרוע (מכוניות נעולות באולם התצוגה, ללא אפשרות לנסיעת מבחן ואפילו סיפורים על מנכ"ל סובארו שיצא לצעוק עליהם שילכו לאולמות של המתחרים אם לא נאה להם לעמוד בשקט בתור). עבור רובם, מדובר היה בפעם הראשונה בה יכלו להרשות לעצמם מכונית חדשה מהיבואן, שנהנתה מאמינות ועמידות טובים משמעותית מהמתחרות מאירופה. הביקוש הגבוה לדגמי סובארו הביא גם שיתוף פעולה עם חברת הספנות "צים" שהעניקה לאחת מספינותיה את השם "יפנאוטו".

סובארו לאונה

תחילת שנות ה-80: סובארו באספקה מיידית. היקף היבוא הגדול של דגמי סובארו הוביל לספינת "יפנאוטו" בבעלות "צים".

והמכירות ממשיכות לעלות

לצד היכולת הדינמית הסבירה, הלאונה היתה זולה מכולן – וכשלאונה 1.3 משפחתית עלתה כמו סופר מיני חלושה – ולאונה 1.8 מהודרת היתה זולה מגרמניות 1.3 בסיסיות, פתאום הדברים נראו קצת אחרת. ובדיעבד, כשמסתכלים על איכותה ושרידותה של הלאונה ביחס לכל המתחרות הנ"ל, מבינים שהלאונה היא סוג של חיפושית לשנות השמונים. ואף אחד לא קנה חיפושית בגלל יכולת דינמית…

את 1980 סיימה סובארו עם 6,500 מסירות ובסה"כ כבר נעו על הכביש כ-40,000 מכוניות סובארו מאז שהחל השיווק בשנת 1968, כאשר בחברה התגאו שמרבית המכוניות שנמכרו עדיין נעות על הכביש, כאשר השאר ירדו מהכביש עקב תאונות ולא בשל בעיות אמינות. בשנת 1981 כבר חצו מכירות סובארו את רף ה-10,000 מכוניות בשנה, כאשר את שנת 1982 סיימה סובארו עם 21,000 מסירות. בשנת 1983 החלה היבואנית גם בשיווקה של גרסת סטיישן בסיסית עם מנוע 1.3 ליטר וגיר ידני, שהקפיצה משמעותית את מכירות המרכב השימושי שנכנס לקטגוריית ה-1.3 ליטר בעלת המס המופחת.

סובארו סטיישן

גרסאות הסטיישן נהנו גם מפופולריות בשוק המקומי (צילום: ארכיון דני הדני, הספריה הלאומית)

1984 – שפל במכירת מכוניות חדשות

לאחר שבמחצית השניה של 1983 נרשמה ירידה במכירות הרכב החדש, נפתחה שנת 1984 עם שפל חדש במסירות. בשעה שברבעון הראשון של 1983 הגיעו לאילת לא פחות מ-10,000 מכוניות סובארו, אז בינואר 1984 ובחודשים שלאחר מכן פחתו המשלוחים לקצב של 1,000 מכוניות סובארו "בלבד" בחודש, כאשר קצב העברת המכוניות מאילת למרכז ירד מממוצע של 100 מכוניות סובארו ליום ל-25 בלבד. הירידה החדה במכירות הדאיגה לא רק את היבואן, אלא גם את אנשי נמל אילת שכאבו את המשבר (סובארו החזיקה ב-30 דונם משטחי הנמל). "סובארו הוא "בן התפנוקים" של הנמל צוטטו אז בעיתונות בכירי הנמל. לעיתונאי הרכב שממש לא היו מרוצים מתרבות העדר שהובילה את מכירות סובארו, מדובר היה בהזדמנות לצאת בידיעה בעיתונות תחת הכותרת "3,568 מכוניות סובארו מעלו תאבק ובוץ באילת" ולתאר גם את הנזק שנגרם להם מעמידה בשמש, למרות שהיה מדובר בשמש של חודשי החורף…

סובארו לאונה 1984

עיתון מעריב 13 בינואר 1984: שפל במכירת מכוניות חדשות.

יבואני סובארו לא אוהבים את הפרסום השלילי ומגיבים

6 ימים לאחר שהתפרסמה הידיעה בעיתון מעריב על הסובארו שמעלות אבק בנמל אילת, ביפנאוטו לא נשארו חייבים לכתבה על השפל במכירות, ויצאו בהודעה לעיתונות המתארת את המצב הטוב דווקא של החברה בשוק ביחס למתחרים. "אלפיים מתוך קצת יותר מ-3,000 מכוניות סובארו החונות באילת כבר נמכרו ואוניות הנושאות מכוניות נוספות בדרך לאילת" הצהיר רון סייג דובר החברה. " המכוניות מגיעות לנמל אילת משומנות ומגורזות – פנימית וחיצונית – ולכן העובדה שהן מאוחסנות באילת תחת כיפת השמיים אינה גורמת כל נזק". " חברת יפנאוטו אינה תקועה עם מלאי מכוניות מיותר, הוסיף סייג, ואילו כך היה המצב היתה החברה מכריזה על מבצעי הנחות". "בזכות סובארו יש עבודה בנמל" יצא לעזרתם גם דובר נמל אילת…

סובארו 1984

מודעת התגובה של יפנאוטו על הירידה במכירות. מעריב 19/1/84

 

שרדה לאספנות?

סובארו לאונה דור 2 שווקה בישראל בשנים 1980-1984 וממנה נמכרו עשרות אלפי מכוניות שהפכו את סובארו למותג הפופולרי ביותר בישראל ובפער גדול מהמתחרים, כאשר ב-1984 אחת מכל חמש מכוניות שנעו על הכביש היתה מתוצרת סובארו. לא רק לקוחות פרטיים סגדו לרכב, אלא גם חברות רבות, מפעלים, קיבוצים, חברות השכרה ועוד שרכשו את המכונית בהמוניהם. המכונית הזאת קיבעה את מעמדה של סובארו כמכונית הכי ישראלית וסללה את הדרך לדור הבא שלה שהושק בארץ באוקטובר 1984 והעלה את מכירות סובארו לשיא חדש של נתח שוק, שלא נשבר עד היום וכנראה לא ישבר לעולם (1 מתוך 3 מכוניות חדשות שעלו לכביש!).

סובארו הארד טופ

סובארו הארד טופ אספנות. צילום: ערן יצחקי, מועדון סובארוהוליק

לאורך השנים הפגינה המכונית עמידות ואמינות טובים במיוחד ומרבית המכוניות שרדו 20 שנה ויותר. נכון להיום נעלמה המכונית כבר לחלוטין מהכביש, אך לפי נתוני משרד הרישוי כ-122 מכוניות מהדגם הנ"ל שרדו ונעות היום עם רישוי פעיל (רובם רישוי אספנות). לדברי ארז גל מנהל מועדון האספנות "סובארוהוליק", שרדו 8 מדגמי ההארדטופ המעניינים, מתוכם 2 שהגיעו לארץ ביבוא אישי מארה"ב במצב תצוגה (מודל 81 ו- 83).

סובארו אספנות

סובארו אספנות במפגש מועדון "סובארוהוליק". צילום: ארז גל

  • תודה לשמרון אנגל על הסיוע בהכנת הכתבה. 

 

עוד מנוסטלגיה