נוסטלגיה לשבת: סיטרואן קסארה – "עסקת המילניום"…

עם תואר "המשפחתית הנוחה בישראל", קלאודיה שיפר כפרזנטורית בינלאומית וחיים רביבו כפרזנטור מקומי, גרסת WRC מנצחת מרוצי ראלי וגרסת "מילניום" תחרותית לשוק המקומי, לסיטרואן קסארה היו מספיק כלים להצליח, אבל עיצוב לא אטרקטיבי, אבזור קמצני וגרסת 1.6 ליטר אוט' לא יעילה, השאירו אותה מחוץ למשחק.

ששי כהן 25 בפבר, 2022
סיטרואן קסארה

בשנת 1997 נחשפה לראשונה סיטרואן קסארה, המשפחתית הקומפקטית החדשה של היצרן שהחליפה את ה-ZX לאחר 6 שנות שיווק, ובדומה למהלך שהחלה ה-ZX כמכונית הראשונה של היצרן שרצתה להיות כמו כולן, ופחות ייחודית ומתקדמת (בסגנון שתמיד סיפק לה אמינות רעועה), גם הקסארה החדשה הציגה התקדמות בכיוון השמרני ובהשקת הדגם לעיתונאים שנערכה בגבול צרפת גרמניה, דיברו המארחים בעיקר על איכות הרכב ופחות על מערכת המתלים וחווית הנהיגה שאפיינו בעבר את דגמי החברה. המטרה העיקרית היתה הגדלה משמעותית של מכירות הדגם ורצון לנגוס בנתח שוק גדול יותר בקטגוריית הקומפקטיות באירופה שהקיפה באותה שנה קרוב ל-4 מיליון מכוניות. לשם כך, פחות ממחצית ההשקעה בפיתוח הקסארה הוקצה לפיתוח המוצר (שכלל שימוש בשלדת ויחידות הכח המוכרות של ה-ZX היוצאת), ומרבית הכסף הושקע בייעול והגדלת כושר הייצור של המפעלים בצרפת ובספרד, ופיתוח שלל גרסאות, לרבות דגמי הקופה, סטיישן ולראשונה גם מיניוואן (קסארה פיקסו) שיסייעו להגדלת המכירות.

עיצוב שמרני אך התקדמות גדולה לעומת ה-ZX

בדומה ל-ZX ששווקה לצידה גם ב-1998, הציעה הקסארה מרכב קומפקטי מחומש דלתות, שימושי וחסר התחכמויות, ורבים הצטערו לפגוש עוד מכונית חדשה מבית סיטרואן שאיבדה את הזהות, את החידושים והטכנולוגיה המתקדמת שאפיינו מסורתית את היצרן. אמנם מצד אחד היא נראתה כמו בייבי קסנטיה והציעה שיפור גדול מול ה-ZX היוצאת, אך מצד שני עדיין לא משהו שנחשק או פורץ דרך. בתא הנוסעים הציעה המכונית שדרוג נוסף של איכות החומרים וההרכבה, אך העיצוב היה חסר מעוף ונראה כמו שילוב של ברלינגו, סקסו וקסנטיה. הדגם הוצע בארץ בתחילת הדרך ברמת הגימור "SX" וכלל צמד חלונות חשמל בלבד, נעילה מרכזית, מראה ימנית מתכווננת חשמלית, חישוקי גלגלים "14 עם כיסויי טאסות, בקרת אקלים מכאנית וצמד כריות אוויר. מעבר לכך, מדובר היה במכונית מרווחת יחסית, עם תא המטען הגדול בקטגוריה (407 ליטר) והמון תאי אחסון שימושיים בתא הנוסעים.

סיטרואן קסרה

2003: סיטרואן קסארה מככבת במגזין "הגה" כמשפחתית הנוחה בארץ. בצילום: אסף בר-שי, כיום מנהל ההדרכות של מרצדס בישראל.

היצע הדגמים בישראל

כחלק מהניסיון לחסוך בעלויות, הוצעה הקסארה עם אותן יחידות כח וותיקות של פיג'ו-סיטרואן ומנועי 8 שסתומים מיושנים בתחילת הדרך. עם תחילת השיווק בארץ בנובמבר 1997, הוצעה הקסארה רק בגרסת 1.6 ליטר ידנית שהפיקה 90 כ"ס והציעה ביצועים נאים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-11.5 שניות ומהירות מרבית של 180 קמ"ש. מספר חודשים לאחר מכן הצטרפו גם גרסאות ה-1.8 ליטר שעודכנו גם בבלמי ABS, והוצעו בגרסה ידנית שהפיקה 112 כ"ס והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-9.4 שניות ומהירות מרבית של 194 קמ"ש, ובגרסה אוטומטית עצלה משמעותית שהפיקה 103 כ"ס והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-14.3 שניות ומהירות מרבית של 177 קמ"ש. אליהן נוספו גם צמד גרסאות דיזל ידניות: הראשונה אטמוספרית, חלשה ורועשת 71 כ"ס (18 שניות ל-100 קמ"ש!) והשניה טורבו-דיזל חזקה ושקטה יותר 1.9 ליטר 90 כ"ס (13.3 שניות ל-100 קמ"ש), שפנו בעיקר לנהגי מוניות וקיבוצים. באמצע 1998 הצטרפה גם הקסארה סטיישן להיצע הדגמים, בגרסאות 1.8 ליטר או טורבו דיזל בלבד, וגרסת קופה מעוצבת 1.8 ליטר אוט' שנמכרה כאן במספרים קטנים במיוחד. בשנת 2000 הגיעה לכאן גם גרסת 2.0 ליטר 135 כ"ס ברמת אבזור גבוהה "אקסלוסיב", שכללה גיר אוט' מתוצרת ZF, ואבזור נדיב יותר שכלל גם 4 כריות אוויר. המחיר התחרותי בתחילת הדרך ושיוכה לקבוצת רישוי 2, גם להעיף 80 יחידות בזמן קצר. רגע לאחר שעלה המחיר והיא עברה לקבוצה 3, נעצרו המכירות שלה.

סיטרואן קסארה טורבו 1998

דוגמנית העל קלאודיה שיפר שימשה כפרזנטורית של הקסארה . כאן בפרסומת מקומית לגרסת הטורבו דיזל החסכונית.

גרסה מיוחדת לשנת 2000 – "קסארה מילניום"

רגע לפני פתיחת המילניום החדש, הושקה בארץ ה-"קסארה מילניום", גרסת ה-1.6 ליטר 90 כ"ס המוכרת שזכתה לתיבת הילוכים אוטומטית חדשה וחכמה (ה-AL4 "המהוללת"). עם התיבה החדשה, הבטיחה גרסת ה-1.6 ליטר האוט' ביצועים של דגם ה-1.8 ליטר אוט' וצריכת דלק הגבוהה רק ב-3% מהגרסה הידנית, והיבואנית בנתה על הדגם החדש שיקפיץ סוף סוף את הקסארה לליגת השל הגדולות במכירות. בנוסף, הוצעה המכונית רמת גימור גבוהה יותר ובמחיר תחרותי של 90,990 שקל. שחקן נבחרת ישראל בכדורגל, חיים רביבו הוביל את קמפיין ההחדרה של הדגם החדש ותמורתו קיבל רביבו כמה עשרות אלפי דולרים. הקשר עם סיטרואן לא היה מקרי, מכיוון שסיטרואן הבינלאומית היתה נותנת החסות העיקרית לקבוצת סלטה ויגו מספרד בה שיחק רביבו. הקסארה מילניום אכן זכתה לתנופה במכירות, אולם לא הצליחה עדיין לאיים על מובילות הסגמנט.

סיטרואן קסרה מילניום

תמחור

עם הגעתה לארץ כדגמי 98', תומחרה הקסארה גבוה ממרבית המקבילות לה בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות ועם תג מחיר התחלתי של 75,900 שקל לגרסת ה-1.6 ליטר הידנית, היא היתה יקרה ב-1,000 שקל מאחותה החורגת פיג'ו 306, יקרה ב-2,900 שקל ממלכת המכירות החדשה של הקטגוריה סוזוקי בלנו, יקרה ב-6,000 שקל מפורד אסקורט ובמחיר זהה לרנו מגאן 1.6 ליטר ידנית. ביחס לפולקסווגן גולף, היא היתה דווקא זולה בכמעט 3,000 שקל מגרסת ה-1.4 ליטר הבסיסית. מאוחר יותר עם התקדמות השנים, זכתה הקסארה לתמחור תחרותי יותר במטרה לעודד את המכירות. גרסת הה-1.6 ליטר אוט' עלתה 5,000 שקל יותר וגרסת הדיזל הבסיסית אגב, היתה הזולה במשפחה בתחילת הדרך עם תג מחיר של 73,900 שקל.

סיטרואן קסארה מונית

הקסארה כיכבה בשוק המוניות ובתמונה ניתן לראות את הדגם לפני ואחרי מתיחת הפנים במהלך הפגנת נהגי מוניות בשנת 2002. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

סיטרואן קסארה WRC – אחת המכוניות המצליחות ביותר בהיסטוריית מרוצי הראלי 

בעונת 1999 השתתפה באליפות ה-WRC סיטרואן קסארה סדרתית שעברה התאמות. המכונית רשמה ניצחונות בראלי קטלוניה ובצרפת והצלחתה דחפה את היצרן להציג את הקסארה WRC (עם מנוע טורבו 2.0 ליטר 310 כ"ס ומשקל של 1.23 טון) שתתחרה במרוצי הראלי כבר מעונת 2001. נהג המרוצים חסוס פוראס ניצח את ראלי צרפת בעונת 2001 והשיג את ניצחון הבכורה למכונית. סבסטיאן לב (Sebastien Loeb) ניצח את ראלי מונטה קרלו בעונת  2002, אך לאחר מכן נפסל בשל החלפת צמיגים אסורה. את ניצחון הבכורה עם המכונית השיג בראלי גרמניה. לאחר מכן לב זכה בשלוש אליפויות רצופות בין השנים 2004-2006 וסיטרואן זכתה שלוש פעמים באליפות היצרנים (2003-2005). ב-58 מרוצים בהם השתתפה הקסארה היא ניצחה 32 פעמים והגיעה לפודיום 78 פעמים, ולאורך השנים מדובר באחד הדגמים המצליחים ביותר בהיסטוריית מירוצי ה-WRC. אגב המכונית הגיעה לביקור גם בישראל והשתתפה בתערוכת אוטומוטור 2004.

סיטרואן קסארה WRC

צילום מתוך אתר: https://www.supercars.net/blog/

2001 – מתיחת פנים מקיפה

בשנת 2000 הוצגה בתערוכת פאריס מתיחת פנים מקיפה לדגם, שכללה עדכון משמעותית לעיצוב חזית המכונית עם יחידות תאורה גדולות ומעוגלות יותר, שלדעת רבים פגעו בעיצוב המקורי שגם הוא לא היה מהמוצלחים. בתוך תא הנוסעים עודכנה סביבת הנהג והנוסעים, נוספו משענות ראש גם מאחור, בסיס הגלגלים צמח ב-12 מ"מ, ולטובת אמינות גבוהה יותר, הוחלפה מערכת החשמל בחדשה מסוג "מולטיפלקס" שכללה שימוש בסיבים אופטים במקום בחיווט מסורתי. חידוש משמעותי יותר רשמה המכונית עם אימוץ סוף סוף של סדרת המנועים החדשה של היצרן "WE" שכללה מנועי 16 שסתומים שטיפלו בנקודת התורפה העיקרית של הדגם היוצא, עם מנוע 1.6 ליטר 110 כ"ס שהחליף גם את דגם ה-1.8 ליטר בארץ וסיפק ביצועים דומים (14.2 שניות ל-100 קמ"ש ו-192 קמ"ש מרביים בדגם האוטומטי), ומנועי דיזל חדשים מסדרת ה-HDi (מסילה משותפת) בנפח 2.0 ליטר שהפיקו 90 כ"ס והוצעו סוף סוף גם בגרסה אוטומטית.

סיטרואן קסרה 2003

פרסומת לדגם המחודש

שחקני הפועל באר שבע נפגעים משאיפת גז שנפלט בתוך הרכב

בחודש אוגוסט 2001 הגיעה הקסארה לכותרות בעיתונות המקומית, לאחר שצמד שחקני כדורגל של קבוצת הפועל באר-שבע, כפיר אדרי ואופיר חיים, נסעו לאחר משחק אימון שנערך מול מכבי תל אביב בסיטרואן קסארה שהיתה שייכת לקבוצה, ובמהלך הנסיעה פגעה המכונית ככל הנראה במכסה ביוב שהיה על הכביש שגרם לנזק למכונית ולשחרור הגז של כריות האוויר לתוך המכונית, מהלך שגרם להרעלת השחקנים שסבלו מקוצר נשימה, טשטוש וסחרחורות שהובילו להזנקת אמבולנס שיפנה אותם לבית חולים. במהלך אותו היום הם שוחררו לביתם.

סיטרואן קסארה

כתבה מתוך YNET אוגוסט 2001

הצליחה

לאורך השנים הפגינה הקסארה נוחות נסיעה מהטובות בקטגוריית הקומפקטיות, והתנהגות כביש טובה ביחס למתחרותיה, והחל ממתיחת הפנים לדגם בשנת 2001 היא גם היתה אחת המאובזרות בפלח המשפחתיות בארץ. הקסארה מעולם לא הצליחה להתברג ברשימת המשפחתיות הפופולריות בארץ, והסתפקה בקצב מכירות של פחות מ-1,000 מכוניות בשנה, וכמעט כל דגמי הדיזל שלה נמכרו לשוק המכוניות. יחד עם זאת, בסעיף השלילה, היא סבלה מתיבת הילוכים אוטומטית עצלה, תקלות רבות בתיבה ובמערכות האלקטרוניות ושמירת ערך פחותה מרוב המתחרות, שהובילה אותה לסחירות במחירים נמוכים במיוחד, שמצד אחד הפכו אותה לעסקה מעניינת בשוק המשומשות אם מצאתם אחת כזו טובה ושמורה, אך מצד שני גרמו לירידה מהירה של הדגמים מהכביש עקב עלויות תיקונים גבוהות ביחס למחירה כמשומשת שגרמו ללקוחות רבים לוותר על התיקון ולהשבית את הרכב. בשנת 2008 פורסמה כתבה ב-"דה מרקר", שטענה שהקסארה היא גם המשפחתית הפחות אמינה בקרב המשפחתיות הפופולריות בארץ.

סיטרואן קסרה

"פחות אמינה" – כתבה מתוך דה מרקר בשנת 2008

תשרוד לאספנות?

סיטרואן קסארה שווקה בישראל בשנים 1997-2005 ובמהלכה עלו לכביש כמה אלפי מכוניות. בניגוד להצלחה הבינונית שלה בארץ, בעולם הצליחה המכונית ויחד עם סדרת דגמי סיטרואן החדשים מסוף שנות ה-90, הוכפלו מכירות סיטרואן בעולם בין השנים 1997-2002. נכון להיום, מרבית המכוניות בארץ כבר ירדו מהכביש, בשל בעיות אמינות וירידת ערך גבוהה מהמקובל שאפיינה את הדגם בארץ, אך עדיין לא ממש נדיר להיתקל באחת כזאת נוסעת. באופן מפתיע משהו, ואולי בעצם לא ממש, בשל אמינות הדגם וירידת הערך החדה שלו בשוק המקומי, לא מצאנו אפילו מכונית אחת למכירה כיום בלוח יד 2. מה הסיכוי שמישהו יחזיק אחת כזאת לאספנות? אולי בקרב חובבי הצרפתיות המשומשות.

סיטרואן קסארה

סיטרואן קסארה- מרביתן כבר נגרטו

סיטרואן קסרה

סיטרואן קסארה מילניום

 

עוד מנוסטלגיה