נוסטלגיה לשבת: סיטרואן GS – המהפכה הצרפתית החדשה

היא היתה מכונית השנה 1971 באירופה, נחשבה למשפחתית האווירודנמית והנוחה ביותר בעולם באותם זמנים, אפשרה החלפת פנצ'ר ללא שימוש בג'ק ואף נסיעה על 3 גלגלים כשאין ברירה, אך מנגד סבלה גם מאמינות לא מלהיבה. סיפורם של סיטרואן GS ו-GSA.

ששי כהן 16 באוק, 2020
סיטרואן GS

הריון של 14 שנה !

לאחר שנעדרה לא פחות מ-15 שנה משוק המשפחתיות (הגדול והריווחי בצרפת), בשנת 1970 הציגה סיטרואן סוף סוף את ה-GS, המשפחתית החדשה של היצרן שמלאה את החלל בין ה-2CV הקטנה (דה שבו) והסופר-מיני אמי 8, ל-DS הגדולה והיוקרתית. לא פחות מ-14 שנות פיתוח ו-2 דגמי קונספט שהוצגו במהלך השנים האלו ונגנזו ברגע האחרון, לקח ליצרן עד שהגיע לגרסת הייצור של ה-GS. ועם הריון כזה ארוך, פלא שהיא החזיקה מעמד לא פחות מ-16 שנה בלי שיוחלף דור?

חדשנית

ה-GS נחשפה רשמית לקהל בתערוכת הרכב של פאריס ב-1970 ומיד נבחרה גם למכונית השנה באירופה 1971 כשלזכותה שילוב מנצח של בטיחות, נוחות, צריכת דלק ואווירודינמיות. ה-GS הציגה שפת עיצוב חדשה של סיטרואן (אותה ראינו לאחר מכן גם ב-CX) ונחשבה מאוד חדשנית ומתקדמת עם הצגתה. מעבר לכך, נהנתה המכונית ממרכב הכי אוירודינמי באותם ימים, שהבטיח גם שילוב של ביצועים וצריכת דלק טובים, ושלל טכנולוגיה מתקדמת שהיתה ליגה אחת מעל למקובל בקטגוריית המשפחתיות. למרות הקדמה הטכנלוגית, מחיר הדגם לא היה גבוה מהמקובל בסגמנט, מה שסייע לה לפופולריות בכבישי הארץ.

סיטרואן GS

פרסומת מקומית לסיטרואן GS – "תכונות של מטוס"

סיטרואן GS מגיעה לישראל – "המכונית שעבורה סוף הכביש הוא לא סוף הדרך"

בסוף שנת 1972 נחתה ה-GS גם בישראל והוצעה בשלב הראשון בגרסת סדאן 4 דלתות. היבוא לארץ בתחילת הדרך התבצע אגב לא ע"י "דוד לובינסקי" אלא ע"י "חברה להנדסה ולתעשיה בע"מ" שהיו היבואנים עד לרכישת סיטרואן העולמית ע"י פיג'ו. לצד העיצוב המודרני שהיה מאוד מתקדם לאותם שנים, היתה ה-GS גם המשפחתית הנוחה ביותר בעולם, הודות לשימוש במתלים ההידרופניאומטים היחודיים שכללו מתלה הסופג זעזועים באופן הדרגתי וגז דחוס אשר מילא את מקומם של חלקים כמו קפיצים ובולמי זעזועים, אשר תורגמו לנסיעה שדימתה ריחוף על פני הכביש, גיהוץ מושלם של שיבושים ומהמורות ואפשרות להגביה את הרכב ל-3 מצבי גובה, כאשר במצב העליון ביותר, מרווח הגחון אפשר נהיגה גם בשטח קל, אפשרות להחלפת גלגל בלי שימוש בג'ק ובמידה שאין ברירה גם לנסוע על 3 גלגלים בלבד (שלא היה חוקי בארץ). המתלים החדשניים הציעו למעשה לא רק נוחות נסיעה מעולה, אלא גם בטיחות משודרגת עם אחיזת כביש גבוהה יותר והבטחה לגובה אחיד של הרכב גם תחת מרכב עמוס נוסעים או מטען.

סיטרואן GS

סיטרואן GS על 3 גלגלים. חחח… (עיתון דבר מאי 1974)

דימויים רבים למטוס אך מנוע שהפיק מקסימום 65 כ"ס

ה-GS התייצבה בתחילת הדרך בארץ עם מנוע בוקסר 1.0 שפיתח 53 כ"ס, כאשר מאוחר יותר דגמים נוספים (1.1 ו-1.2 ליטר) כאשר הבכיר בהם היה מנוע 1,299 סמ"ק בתצורת בוקסר שהפיק 65 כ"ס והוצע בשידוך לתיבת הילוכים ידנית עם 4 הילוכים. כל המנועים אגב היו מקוררי אוויר. הודות למשקל קליל של 900 ק"ג בלבד ומרכב סופר-אווירודינמי, התגאו בסיטרואן בכל הפרסומות של אותה תקופה במכונית שהכי מזכירה טיסה במטוס (נוחות, ביצועים, טכנולוגיה), וגם נתון של תאוצה ב-10.6 שניות (בדגם ה-1.3 ליטר) נראה מרשים גם לימינו, אך אז מדובר היה בתאוצה מעמידה ל-80 קמ"ש…  מעבר לכך, המהירות המרבית היתה 151 קמ"ש ובסעיף הבלימה נרשמו גם 4 בלמי דיסק שהיו נדירים יחסית לאותם זמנים.

פרסומת נחמדה מאיטליה

בהמשך הגיעו לארץ גם דגמים שצוידו בתיבת הילוכים חצי אוטומטית "C-Matic" (ללא שימוש בדוושת מצמד) בת 3 הילוכים שצויידה בממיר מומנט, מעבר לכך, המנועים היה גם שקטים מאוד והתאפיינו בצריכת דלק נמוכה לאותה תקופה. אם הלך לכם פתאום המצבר, יכולתם גם להתניע אותו דרך מנואלה שהתחברה לחזית הרכב (באמצע הגריל) ואפשרה התנעת הרכב באופן ידני ע"י סיבוב הידית. לקינוח, צוידה המכונית במערכת בלימה כפולה שהיתה יודעת להפעיל עוצמת בלימה גדולה יותר בהתאם לעומס המכונית.

סיטרואן GS

סדאן שהופכת לסטיישן בעת הצורך…

גם בתוך תא הנוסעים היתה ה-GS חדשנית, ולצד כורסאות קדמיות נוחות מהמקובל שאף ידעו לרדת לשכיבה כבר בימים ההם, גם המושב האחורי התקפל, והמדף האחורי היה ניתן לפירוק, מה שגרם ליבואן לצאת בהצהרות שניתן להפוך אותה למכונית סטיישן בעת הצורך… מאוחר יותר הצטרפה להיצע הדגמים בארץ גם ה-GS סטיישן האמיתית שזכתה לעיצוב מרובע יותר מאחור, ודגמים בודדים של הרכב הגיעו בגרסה מסחרית ללא חלונות אחוריים. לאורך השנים שווק הדגם החל מרמת הגימור "קלאב", דרך ה-"ספיישל" ועד ה-"פאלאס" שהיתה הכי מאובזרת. מעבר לכך, ההגה היה חד חישורי ומד המהירות היה סקאלה מתגלגלת בדומה לתצוגה של משקל אדם ביתי… בסעיף ההתחכמויות הרדיו מוקם בין שני המושבים הקדמיים, מה שאפשר גם ליושבים מאחור לשנות תחנות או להחליף קסטה בטייפ (לאבא שלי היתה כזאת ותאמינו לי שעשיתי את זה בתור ילד) ובלם היד (הנדברקס) מוקם במרכז לוח השעונים. בסעיף הפינוקים לא היתה אופציה למזגן, אבל היתה מערכת איוורור וחימום שלפחות בחורף סיפקה נסיעה נעימה יותר.

סיטרואן GSA

הסיטרואן GSA שהחליפה את ה-GS, זכתה לסביבת נהג עוד יותר עתידנית, עם הנדסת אנוש מסורבלת וצמד "ממשקי לוויין" מוזרים.

ה-GSA שהגיעה בשנת 1981 והיתה מתיחת פנים מקיפה ל-GS ולא דור חדש, זכתה לעיצוב חיצוני שהתעדכן קלות (ידיות פתיחת דלתות, פגושים, טסות בעיצוב חדש ועוד) לצד עיצוב חדש לחלוטין לתא הנוסעים, תוספת של מזגן בהתקנה מקומית מבית אלכס אורגינל, לוח שעונים דמוי דיגיטלי וצמד "ממשקי שליטה לוייניים" משני צידי ההגה שכללו כפתורים עתידניים לתפעול מערכות הרכב. היו שאהבו את העיצוב החדשני והחללי, אבל הנדסת האנוש היתה פשוט לא מוצלחת.

סיטרואן GS

סיטרואן GS בשנות ה-70. צילום: ישראל סאן

והיו גם בעיות…

בדומה לשלל דגמים של סיטרואן משנות ה-70 וה-80, אשר התהדרו בקידמה ובטכנולוגיה שמקדימה את זמנה, גם סעיף האמינות לא היה מושלם וסיפק ללקוחות רבים מערכת יחסית מורכבת עם המוסך האזורי. בראש מצעד התקלות נרשמו בעיות במערכת המתלים ההידרופנאומטית המתקדמת, שעם צבירת הק"מ והגיל סיפקה בעיות מורכבות, ציריות ומערכת פליטה שנטו לשבוק חיים מוקדם מהצפוי ומנועים מקוררי אוויר שנטו להתחמם במזג האוויר הישראלי החם. בשנות ה-80 נרשם גם אירוע של לקוח ממורמר שהחליט להעמיד תקופה קצרה את ה-GSA שלו בכניסה לאולם התצוגה המרכזי בת"א עם שלטים שהו אמורים להבריח לקוחות פוטנציאלים, לאחר שפתרונות היבואן לצרות שסיפק הרכב לא סיפקו אותו.

סיטרואן GSA

"לפני שאתה מזמין רכב חדש, אנא הסתכל על גרוטאה זו, ויש עוד הרבה שמתלוננים כמוני"… לקוח ממורמר שהעמיד את רכבו בשנות ה-80 בכניסה לאולם התצוגה של סיטרואן בת"א… (בדיוק כמו שעומדת היום GLE בכניסה למרצדס בהרצליה). צילום: ישראל סאן , ארכיון הרווארד

אגדה שנעלמה מהכבישים

סיטרואן GS ו-GSA יוצרו בין השנים 1970-1986 ונמכרו היטב בעולם עם 2,473,499 עותקים, רובם מדגמי ה-GS ורק 576,757 מדגמי ה-GSA שהיתה מתיחת פנים מקיפה לדגם שכבר היה וותיק בעולם והתקשה בשנים האחרונות להתחרות במתחרות המודרניות. גם בארץ נהנתה ה-GS ממכירות נאות לאורך השנים (שווקה עד שנת 1984) ואלפים רבים שלה שעלו כאן לכביש, למרות שמעולם לא התברגה בראש טבלת המסירות כאן. את זה הצליחה לעשות דווקא סיטרואן BX שהחליפה אותה בשנת 1985. נכון להיום ה-GS נעלמה לחלוטין מהכבישים ואף במפגשי אספנות לא ראינו אותם שנים ארוכות. מדי פעם עולות תמונות בפורום האספנות בפייסבוק על דגמים שעמדו שנים ומוצעים למכירה. אנחנו נשמח לגלות שיש כאלו שזכו לרישוי אספנות ואף נוסעות.

סיטרואן GSA

סיטרואן GSA שעומדת כבר שנים ארוכות באחת מערי המרכז וממתינה לגואל בחניה מקורה לפחות.



עוד מנוסטלגיה