נוסטלגיה לשבת: פורד מונדאו דור 1 – "נותנת הרבה יותר"

מחליפת הסיירה הפכה למכונית עולמית וכללה סרטון פרסומת שצולם בישראל. היא זכתה בתואר "מכונית השנה 1994" וסימלה עבור פורד את תום עידן ההנעה האחורית, אך המנועים הממוחשבים נתקלו במכונאים מקומיים שלא קיבלו הכשרות מתאימות והדרך לכישלון היתה מהירה. סיפורה של פורד מונדאו דור 1

ששי כהן 05 במאי, 2023
פורד מונדאו דור 1

בחודש נובמבר 1992 הוצגה לראשונה פורד מונדאו, המשפחתית הגדולה והחדשה של היצרן, שהחליפה את הסיירה המוצלחת שיוצרה במשך עשור שלם. המונדאו היתה חלק מדור חדש של משפחתיות גדולות אירופאיות, וסימלה עידן חדש בפורד עם מעבר לפלטפורמת הנעה קדמית מודרנית במקום ההנעה האחורית שליוותה את המשפחתיות הגדולות של פורד לאורך עשרות שנים, עוד מתקופת הקורטינות של שנות ה-60. בניגוד לסיירה שהיתה חדשנית במיוחד עם הצגתה בעולם, המונדאו הסתפקה בעיצוב אלגנטי ומכובד שהיה רחוק מלהיות פורץ דרך, וזאת משום שהיא הפכה למכונית "עולמית" – כזו שתשווק בשינויים קלים בלבד ואמורה לקלוע לטעמם של לקוחות רבים ב-90 מדינות בעולם.



המכירות החלו בשנת 1993 ומיד לאחר מכן היא זכתה בפרס "מכונית השנה באירופה 1994". הפתיחה היתה מבטיחה ואת סרטון הפרסומת הראשון למונדאו צילמה פורד גם בישראל (במצפה רמון) והוא שודר בכל רשתות הטלוויזיה ברחבי העולם.

1993: פרסומת ראשונה למונדאו שחלקה צולמה בישראל באזור מצפה רמון. שודרה בכל רחבי העולם

פורד מונדאו מגיעה לישראל 

באוקטובר 1993 השיקה בחיפה "החברה הישראלית לאוטומובילים" יבואנית פורד את המונדאו בישראל, ואל אירוע ההשקה נרתם האלוף במיל' עמרם מצנע, שהיה מועמד מטעם מפלגת העבודה לראשות העיר חיפה, והצטרף למאמצי השיווק של מנכ"ל יבואנית פורד עמוס גלאון, שהיה בצעירותו בן כיתתו של מצנע…

פורד מונדאו בישראל

עיתון "חדשות" 12/10/93. (הספריה הלאומית של ישראל)

היצע הדגמים בתחילת הדרך כלל רק גרסת 1.8 ליטר אוטומטית 4 הילוכים שהפיקה 115 כ"ס וסיפקה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-13.8 שניות ומהירות מרבית של 179 קמ"ש. בשנת 1994 הצטרפו להיצע גם גרסת 1.8 ל' ידנית וגרסת 2.0 ליטר אוט' 136 כ"ס (המוצלחת במשפחה) שהציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-11.9 שניות ומהירות מרבית של 194 קמ"ש. בין החידושים שהציעה המונדאו היה מעבר למנועי 16 שסתומים מתקדמים וממוחשבים שבתחילת הדרך נקראו "זטה" ולאחר מכן שינו את שמם ל-"זיטק".

פורד 1997

נבחרת פורד בישראל 1997

עם בסיס גלגלים של 270 ס"מ היתה המונדאו אחת המרווחות בקבוצה וכללה סביבת נהג נעימה ואיכותית ובעלת שלל תאי אחסון שימושיים. האבזור כלל כסטנדרט (מונדאו CLX) צמד חלונות חשמל, נעילה ומראות חשמליים, הגה כח, ריפודי קטיפה, צמד כריות אוויר, ABS, טסות לגלגלים וגג שמש עם תפעול ידני, פריט נדיר בקטגוריה. הסיבה לכך הייתה, שלא ניתן היה להזמין את ה-CLX עם חלונות חשמל קדמיים, אלא אם הוזמן גם גג השמש הידני…. גרסת ה-2.0 ליטרים GLX הוסיפה גם חישוקי גלגלים קלים, תפעול חשמלי לחלונות מאחור, אזעקה מקורית, מערכת בקרת משיכה וכוונון גובה חשמלי למושב הנהג.

פורד מונדאו דור 1 תא נוסעים

הצרות החלו מהר מהצפוי

מנועי ה-16 שסתומים החדישים והממוחשבים היו רגישים לשימוש עירוני נרחב בסל"ד נמוך, מה שהוביל להצטברות פיח בשסתומים שפגעה בראשי המנוע. הבעיה היותר חמורה שהתלוותה לדגם, היתה שהיבואן לא נערך לקליטת המנועים החדשים בארץ, המוסכים לא עברו הכשרות מתאימות ולא צוידו במכשירי מדידה לביצוע דיאגנוסטיקה מדויקת, מה שחרץ מהר מאוד את גורלה של המונדאו בארץ. כשנמצא הפתרון לבעיה לאחר כמעט שנה, המוניטין של הדגם כבר נפגע אנושות והלקוחות המעטים יחסית שהיו לדגם בארץ הלכו והתמעטו עוד יותר. אגב, גם בעולם סבלו לקוחות רבים מאמינות המנועים בתחילת הדרך, ובארה"ב למשל, שם שווקה המכונית גם תחת השם "מרקיורי מיסטיק", רבים הגו את שמה כ-"מרקיורי mistake" (טעות)…

פורד מונדאו 1997

1998: מתיחת פנים והוזלה דרמטית של המחיר

1996: גרסה מיוחדת לרגל 60 שנות פורד בישראל

בשנת 96' הושקה בישראל גם פורד טרייסר, במחיר נמוך רק מעט מזה של המונדיאו, ולמרות הבדלי האיכות המשמעותיים ביניהן, הטרייסר נמכרה בכמויות גבוהות משמעותית. באותו קיץ חגגה היבואנית 60 שנים של יבוא פורד לישראל, והיצרן, כמחווה, שלח לישראל משלוח של 160 מכוניות מונדיאו 1.8CLX, עם חבילת אבזור עשירה לכבוד החגיגות, אליה נוספו מספר פריטי אבזור נוספים בהתקנה מקומית (כמו ספוילר אחורי) ובמחיר אטרקטיבי יותר מזה של ה-CLX הרגילה. המחווה התגלתה מהר מאד כטראגית: המשלוח, של מכוניות משנת דגם 96', הגיע לארץ אחרי שכבר הושקו בשוק מספר דגמי 97' מתחרים, ביניהם גם הטרייסר, ולקוחות לא רצו לקנות מכונית משנת הדגם הקודמת. בנוסף, באותה עת כבר נחשפה מתיחת הפנים למונדיאו (CDW162), ואפילו 2 מכוניות ראשונות כבר הגיעו ארצה, מה שהוריד עוד יותר את המוטיבציה של לקוחות לקנות את המונדיאו המאובזרת. בניסיון להציל את המצב, הציע היבואן לבחירה את גרסת 60 השנה עם ובלי האבזור המקומי, וכל זאת כשבמלאי עדיין יש כמה עשרות מכוניות CLX סטנדרטיות, שכאמור, מחירן היה גבוה יותר…

1998: מתיחת פנים מקיפה והוזלה דרמטית של המחיר לרמה של משפחתית מאובזרת

לאחר שסבלה בשנים הראשונות ממכירות חלשות שלוו במדיניות שיווק תמוהה של היבואן שכללה כמעט החבאה של הרכב ופרסום דליל במיוחד שלו, מהלך שרבים בענף הרכב אף התבדחו על הסלוגן של פורד "יש חדש בפורד. רואים" ושינו אותו ל- "לא רואים", קיבלה המונדאו הזדמנות שניה. לקראת סוף 97' נחתה בארץ מתיחת הפנים המקיפה של הדגם שכללה בעיקר עדכון משמעותי להופעה החיצונית (גריל אליפטי, יחידות תאורה ענקיות, עיצוב מחודש לזנב ועוד), שלוו בעדכונים שונים לתא הנוסעים, שיפורים טכניים שהובילו להפחתת צריכת הדלק ב-8% ומערכת מתלים מעט שונה. לא פחות חשוב היה עדכון המחיר: מ-104,000 שקלים לגרסה היוצאת, צנח המחיר ל- 89,900 שקל לדגם ה-1.8 ליטר אוטומטי, מחיר שהתחרה פתאום במשפחתיות הבכירות בשוק כמו מאזדה לאנטיס 1.8 ליטר שהוצעה מ-91,900 שקל, טויוטה קורולה שעלתה רק 4,000 שקל פחות והונדה סיוויק 1.6 ליטר SR שעלתה 1,000 שקל יותר. במקום להתחרות בקטגוריית המנהלים, הציעה לראשונה המונדאו אפשרות להתקדם למכונית מנהלים נוחה, מרווחת ועם התנהגות כביש טובה במחיר המקביל למשפחתית איכותית.

פורד מונדאו 1997

פורד מונדאו 1997 – מתיחת פנים מקיפה והוזלה משמעותית במחיר

1999: מגיעה גם גרסת דיזל

בשנת השיווק האחרונה של הדגם, ניסה היבואן גם את מזלו בשוק משפחתיות הדיזל הגדולות, כמתחרה לפולקסווגן פאסאט TDI המצליחה. המונדאו יובאה גם בגרסת טורבו-דיזל 1.8 ליטר 115 כ"ס ששודכה לתיבה אוטומטית ונמכרה כאן במספרים זעומים.

שרדה לאספנות?

הדור הראשון של פורד מונדאו שווק כאן בשנים 1993-2000 ובשנת השיווק הראשונה אף זכה להצלחה מקומית עם 1,050 מסירות (מתוך 8,000 מסירות בקטגוריה), אך התקלות שהתגלו בראש המנוע והיעדר פתרון מצד היצרן למשך קרוב לשנה, פגעו אנושות במכירות ולאורך שאר שנות השיווק לא זכתה המכונית להצלחה המצופה ונמכרה בסה"כ ב-2,350 יחידות. לרוע מזלה, דווקא עם הגעת הדגם המחודש בשנת 1998 שצויד בתג מחיר שובר שוק שהיה אמור להזניק את המכירות, הגיע במקביל הדור החדש של מאזדה 626 מכונית המנהלים שהפכה ל-"מולטי משפחתית" וסחפה אחריה כמעט את כל הלקוחות הפוטנציאליים. נכון להיום שרדו רק 3 מדגמי המונדאו דור ראשון שנעות על הכביש עם רישוי פעיל: 1 מ-1994 עוד אחת 1996, ואחת 1998. האם אחת מהן תשרוד עוד קצת ותזכה לרישוי אספנות? ייתכן שכן.

  • תודה לצבי תמרי על הסיוע בנתונים

עוד מנוסטלגיה