נוסטלגיה לשבת: פורד מוסטנג דור 4 בישראל: ממציאת קטגוריית ה"פוני".

לרגל חזרתה הקרובה של פורד מוסטנג החדשה ביבוא רשמי לישראל, חזרנו הפעם שלושה עשורים לאחור, לפעם האחרונה בה שווקה המוסטנג ביבוא רשמי. איזו גרסה הוצעה בארץ, כמה מכוניות נמכרו וכמה שרדו? הנתונים מפתיעים.

ששי כהן 08 בדצמ, 2023
פורד מוסטנג דור 4

פורד מוסטנג הוא אייקון מוטורי אמריקני הנחשב לאחת ממכוניות השרירים האמריקניות הפופולריות ביותר בעולם כמעט 60 שנה. מדובר במכונית הנחשבת לממציאת קטגוריית מכוניות ה"פוני" – מכוניות קופה (וקבריולט) מעוצבות ובעלות ביצועים ספורטיביים, הנהנות בארה"ב מתג מחיר נגיש, בדומה למשל לשברולט קמארו ודודג' צ'לנג'ר. בארץ לעומת זאת, למרות החיבה של רבים למכוניות השרירים האמריקניות, היבואנים לרוב לא ממהרים לייבא אותן לכאן משום שבשעה שבחסות היבוא האישי או המקביל מגיעות לכאן לרוב כמויות נאות של מכוניות, בחסות היבוא הרשמי הכמות בד"כ יורדת פלאים. ב-UMI חידשו את יבוא הקמארו בשנת 2016 ובסמלת לא מדברים בכלל על יבוא דודג' שהיא לא מסחרית, אך בשבוע שעבר הודיעה יבואנית פורד שברבעון הראשון של 2024 תחזור לכאן המוסטנג V8 ביבוא רשמי, ובהמשך גם בגרסת רכב הפנאי מאך E החשמלי הפונה לקהל יעד אחר לחלוטין. אז הפעם חזרנו במדור הנוסטלגי לדור הרביעי של המוסטנג שהגיע לארץ בשנות ה-90 והיה האחרון שהגיע לכאן ביבוא רשמי.


פורד מוסטנג דור 4

גם בצבע החציל הזה הגיעו כמה מכוניות בודדות לארץ.

פורד מוסטנג דור 4

הדור הרביעי של המוסטנג הוצג בארה"ב בסוף 1993 כדגמי 1994 והחליף את הדור היוצא ששווק בעולם במשך כ-15 שנים ארוכות. הדגם פותח על פלטפורמת הנעה אחורית משודרגת שענתה לשם "פוקס 4" וכלל עיצוב מודרני ועגלגל יותר ביחס לדור היוצא, לצד שלל סממני עיצוב שהזכירו את דגמי העבר. לראשונה בתולדות הדגם לא הוצעה גרסת נוצ'בק עם תא מטען נפרד ומדובר היה גם במכונית קופה מרווחת יחסית, באורך של 4.61 מטר, רוחב של 1.82 מטר וגובה של 1.34 מטר, שיחד עם בסיס גלגלים של 257 ס"מ הציעה מרווח מכובד לצמד הנוסעים מלפנים, לצד מרחב סמלי בלבד ל-2 ילדים קטנים מאחור. בתא הנוסעים כללה המכונית עיצוב מודרני לאותה תקופה, עם דשבורד בסגנון "קוקפיט" כפול ושדרוג ניכר של איכות תא הנוסעים לעומת הדור היוצא, אך עדיין רחוק מהאיכות שהציעו המתחרות מאירופה ומיפן. הדגם שווק בארץ ברמת גימור אחת שכללה חלונות, מראות ונעילה חשמליים, הגה כח, מזגן מקורי, מושב נהג חשמלי, בקרת שיוט, חישוקי גלגלים קלים "15, הגה מתכוונן, רדיו-טייפ מקורי עם 4 רמקולים, ובסעיף הבטיחות צמד כריות אוויר, 4 בלמי דיסק ובלמי ABS.

פורד מוסטנג דור 4

פסח 1996: פורד מוסטנג נחשפת בתערוכת אוטומוטור. (צילום: מגזין אוטו)

אפריל 1996 – המוסטנג מגיעה לישראל ביבוא רשמי

בחודש אפריל 1996 נחשפה המוסטנג לראשונה לקהל הישראלי בתערוכת הרכב של אוטומוטור בחול המועד פסח, שהגיעה בידי היבואן הרשמי חברת חי"ל (חברה ישראלית לאוטומובילים), ובגרסה המחודשת שבדיוק עברה מתיחת פנים. הדגם התייצב באולם תצוגה ייעודי של פורד שנבנה עבור מתקפת הדגמים של החטיבה האמריקנית של היצרן, שכללה גם את הטרייסר, האקספלורר, הטאורוס והגם טנדר הריינג'ר שהוצג בארץ אך לא שווק בסופו של דבר. לצערם של חובבי המוסטנג שרובם היו ידועים כחובבי נהיגה, גרסת ה-V8 השרירית נותרה מעבר לים, והיבואן בחר להתמקד בגרסה צנועה  יותר שכללה מנוע בנזין V6 בנפח 3.8 ליטר שהפיק 152 כ"ס ו-29.7 קג"מ, ששודך לתיבת הילוכים אוטומטית 4 הילוכים בלבד וללא אפשרות לגיר ידני. הצבעים הפופולרים בארץ היו לבן שנהב, שחור ואדום והמחיר היה כמובן יקר מהצפוי ועמד על 139,300 שקל, פי 2 מפורד אסקורט וקרוב לפי 3 מפורד פיאסטה… ואם תרצו גם יקר יותר מסובארו אימפרזה GT 4X4 שהיתה ספורטיבית אמיתית ונחשקת ביותר (125,000 שקל), מה שהשאיר את המוסטנג לחובבי הרכב המושבעים בלבד וכאלו שיש ברשותם גם את הממון.

פורד מוסטנג דור 4

הצליחה? 

הדור הרביעי של המוסטנג שווק בארץ בשנים 1996-1997 וממנו נמכרו כאן כ-33 מכוניות בלבד ששיווקם נמשך עמוק לתוך שנת 1998, מה שמעיד על כישלון בשיווק ומכירות נמוכות במיוחד למרות כל ההילה של הדגם בעולם ובארץ. גם בפרסומי היבואן מאותה תקופה נראתה העדפה ברורה לקידום הדגמים הפופולרים כמו הפיאסטה והאסקורט, כאשר בחטיבת האמריקניות התמקד היבואן בפרסום הטרייסר המשפחתית יותר, ולא מצאנו עדות אפילו לפרסום אחד למוסטנג, מסוג המכוניות שיובאו לארץ בעיקר לשמש כמקדמי תדמית למותג ולקשט את אולם התצוגה, ופחות באמת להימכר במספרים משמעותיים.

פורד מוסטנג דור 4

2007: פורד מוסטנג דור 4 בכניסה למנהרת הארזים בכביש 9 בכניסה לירושלים. צילום: עמוס בן גרשום לע"מ

תשרוד לאספנות? 

באופן מפתיע, נכון להיום שרדו רוב המכוניות וכ-23 מהן עדיין נוסעות על הכביש עם רישוי פעיל, מה שמעיד על היותן בבעלות של חובבי המותג ששומרים ומטפחים אותם ונדמה שמרביתן גם יזכו לרישוי אספנות בעוד שנים בודדות. אגב, לא מצאנו אף מכונית שמוצעת מכירה בלוחות היד 2 בארץ, ומי שיבחר לייבא מארה"ב אחת כזאת שם המבחר רב, צפוי להיתקל במחירים גבוהים יחסית למכוניות שמורות שנעים סביב ה-15-20 אלף דולר לפני הוצאות יבוא. נותר לקוות שבחידוש היבוא הרשמי הצפוי בתחילת 2024, יבחר היבואן לתמחר אותה באופן אטרקטיבי שיעודד לקוחות להגיע ולרכוש, ולא רק כדי להתרשם ממנה באולם התצוגה.

  • תודה לצבי תמרי על הסיוע בנתונים

עוד מנוסטלגיה