נוסטלגיה לשבת: פיאט קופה – "הפרארי של פיאט…"

היא עוצבה ע"י כריס באנגל, יוצרה בסדנת פינינפרינה והיתה הדבר הכי קרוב של פיאט לפרארי. בארץ היא נהנתה מביקורות משובחות, אך נמכרה כאן בסה"כ פחות משנתיים ובמספרים קטנים. סיפורה של פיאט קופה.

ששי כהן 09 בדצמ, 2022
פיאט קופה

תמונה ראשית באדיבות משה שחם

בדיוק עשור לאחר שירדה מפס הייצור פיאט X1/9, מכונית הקופה האגדית של היצרן, כיכבה פיאט שוב בעיתונות הרכב העולמית לאחר שתצלומי ריגול חשפו נסיעות מבחן במכונית קופה חדשה שהיתה בפיתוח. זמן קצר לאחר מכן, בדצמבר 1993, נחשפה רשמית מכונית הקופה החדשה של היצרן בתערוכת הרכב של בולוניה, שזכתה לשם "פיאט קופה" והדהימה את עולם הרכב עם עיצוב כמעט בסגנון של מכונית על. היו גם שאמרו: "בייבי פרארי".


עיצוב אקזוטי, ייצור של פינינפרינה

בפיתוח הדגם החדש פיאט הלכה על כל הקופה מתוך ניסיון לייצר מכונית ספורטיבית איטלקית שגם יפה וגם אופה: על העיצוב הופקד כריס באנגל (מי שעבר לאחר מכן לנהל את מחלקת העיצוב של BMW), הייצור נעשה בסדנת פינינפרינה שבדיוק חיפשה עבודה נוספת עקב ביטול פרויקט של קדילאק, ואלו הניבו מכונית קופה 4 מושבים בעלת עיצוב עוצר נשימה, עם גריל בסגנון פרארי, מכסה מנוע המשולב עם הכנפיים הקדמיות, פנסי חזית מחופים, פגוש קדמי עם כונסי אוויר בגדלים שונים, קווי גוף זורמים וישבן מעוצב וגבוה שכלל צמד פנסים עגולים ושקועים בכל צד, אשר השלימו מראה איטלקי יפהפה ולשם שינוי גם לא מוגזם (ללא ספוילר ראוותני או הצטעצעויות מיותרות). הדגם פותח על שלדת הטיפו הוותיקה וכלל ממדים קומפקטיים עם 4.25 מטרים לאורך ו-1.76 מטר רוחב, וכיאה למכונית ספורט היא היתה נמוכה עם נתון גובה של 1.34 מטר. למרות זאת, מדובר היה במכונית מרווחת יחסית לארבעה נוסעים (בסיס גלגלים של 254 ס"מ) ואלו נהנו גם מתא מטען שימושי בנפח 295 ליטר.

 פיאט קופה

היצע הדגמים בארץ

היבואנית החלה בשיווק מקדים של הקופה כבר בתחילת 1995 (אך כדגמי 96') עם צמד דגמים לבחירה (שניהם עם מנוע שהגיע מלנצ'יה). גרסת הכניסה היתה הקופה 16V שצוידה במנוע 2.0 ליטרים מוזרק שהפיק 142 כ"ס ויחד עם תיבה ידנית 5 הילוכים הפיק תאוצה ל-100 קמ"ש ב-9.2 שניות ומהירות מרבית של 208 קמ"ש. מעליה הוצעה הקופה טורבו, שצוידה במנוע טורבו 2.0 ליטרים שהפיק 195 כ"ס ושיגר את המכונית מעמידה ל-100 קמ"ש ב-7.5 שניות בדרך למהירות מרבית של 225 קמ"ש. בפיתוח הקופה נעזרה פיאט בחטיבת לנצ'יה אשר היתה ידועה בפיתוח מכוניות הנעה קדמית מושלמות, וכך זרמו לדגם מנוע הטורבו ותיבת ההילוכים ששירתו את הדלתא אינטגרלה המיתולוגית בשינויים קלים אך ללא ההנעה הכפולה. המומנט היה "עוקר הרים" ברוח הימים ההם עם 30.2 קג"מ שהגיעו ב-3,400 סל"ד, אך צריכת הדלק היתה גבוהה עם נתון יצרן של 8 ק"מ לליטר. מרבית המכוניות ששווקו כאן היו מהגרסה החזקה ולאורך השנים הגיעו עוד כמה מכוניות בודדות ביבוא אישי, לצד כמה מכוניות ביבוא סדיר בשנת 1998 בגרסת ה-2.0 ליטרים 5 צילינדרים 220 כ"ס שצוידה גם בגג נפתח.

פיאט קופה

פיאט קופה עם סמלים בחזית של פרארי… (תמונה ישנה מתוך Carsforum)

תא נוסעים איכותי 

הקופה הציעה תא נוסעים בסגנון ספורטיבי שהורכב באיכות גבוהה ממה שהרגילה אותנו פיאט בשנות ה-90, אם כי עדיין לא ברמה של תוצרת יפנית או גרמנית. את הקבינה הקיף פס מתכת בצבע החיצוני של הרכב שחצה את מרכז הדשבורד לרוחבו (והמשיך גם לדלתות ולאחור), וכלל גם 4 שעונים נפרדים ובמרכז את הלוגו של Pininfarina. ההגה וידית ההילוכים צופו עור, ואליהם הצטרפו מושבי ספורט עם ריפודי עור ודוושות ספורטיביות. האבזור כלל גם בלמי ABS, צמד כריות אוויר, תפעול חשמלי לחלונות ולמראות, נעילה מרכזית ומזגן מקורי, ומבחוץ חישוקי "16 קלים ופנסי ערפל קדמיים.

פיאט קופה

 

חביבת עיתונאי הרכב

עיתונאי הרכב בארץ ובעולם לא חסכו מחמאות מהקופה החדשה של פיאט ושיבחו לא רק את יחידת הכח המצוינת, אלא גם את חלוקת המשקל יוצאת הדופן שכללה שני שליש על הגלגלים הקדמיים ואת ציודה של המכונית בדיפרנציאל צמיגי ננעל שאפשר אחיזה גבוהה גם בפניות חדות ובמהירות גבוהה שעל המגבלות. לצד התנהגות כביש מהנה, סאונד חביב שבקע ממערכת הפליטה וחווית נהיגה סוחפת, בסעיף התורפה נרשמו מתלים קשיחים שנועדו לספק אחיזה וזווית גלגול מרוסנת, אך באו על חשבון נוחות הנסיעה שהיתה די גרועה על כביש שאינו סלול היטב. בשורה התחתונה עיתונאי הרכב התאהבו בה וגם הבעלים לשעבר של מגזין "אוטו" דני פרומצ'נקו רכש לעצמו אחת כזאת. בתחרות "כוכבת השנה 1996" של אותו מגזין, בחרו עיתונאי הרכב פה אחד בפיאט קופה, אך הקוראים העדיפו אחרות והצביעו בהמוניהם למאזדה לאנטיס F החדשה שדחקה את הקופה רק למקום השלישי.

 פיאט קופה

מפגש מועדון פיאט בעבר

תמחור

מחיר פיאט קופה עם הגעתה לארץ עמד על 130,000 שקל לגרסת ה-16V ו-150,000 שקל לגרסת הטורבו, מחירים שהפכו אותה לפיאט היקרה בישראל, או אם תרצו במחיר כפול בדיוק משל פיאט טמפרה שהיתה הכי יקרה עד הגעתה. ביחס למתחרות, ב.מ.וו 318i קופה עלתה כבר 157,900 שקל וסבלה מביצועים הרבה פחות טובים, וניסיון להציב מולה את ה-325i קופה כבר גרר מחיר של 199,500 שקל. הונדה אקורד קופה 2.2 ליטר הוצעה ב-131,000 שקל אך לא הציעה את אותה חווית נהיגה, מאזדה MX3 היתה מתחרה ראויה לגרסת ה-16V ועלתה 140,000 שקל והיחידה שהתקרבה ממש ביכולות היתה ניסאן 200SX ("סילביה המשתוללת") שהוצעה ב-150,000 שקל.

פיאט קופה

פיאט קופה – צילום: משה שחם

בסיס טוב לשיפורים

השלדה ויחידת הכח המוצלחים של הקופה היוו גם בסיס מצוין לשיפורים, ועם השנים ומעברה של המכונית כיד שניה לידי חולי הגה, שופרו כמעט כל המכוניות ללא היכר, מה שהפך אותן לחיות כביש מצד אחד, אך גם למועדות לתאונות בסבירות הרבה יותר גבוהה. מי שחיפש לאורך השנים אחת כזאת משומשת למכירה, ככל הנראה פגש מודעה בסגנון הזה: "למכירה שנת 1996, יד 7 עם  266 אלף ק"מ, מנוע מיבוא עם 90 אלף ק"מ מאושר ברשיון, ג'נטים "17 מאושרים ברישיון, מושבי ריקארו חשמליים מעור שירדו מ-bmw m3 e46, קולר חזית, צנרת 3 אינצ', סעפת פליטה טובולארית, טורבו gt28 עם ווסטגייט חיצוני tial 38, משאבת דלק aeromotive 340lph, מזרקים siemens deka 630cc, שעונים wb, boost, egt מונמכת עם בולמים של koni ועוד… ועל זה נאמר: "למבינים בלבד"… חחח 🙂

פיאט קופה

פיאט קופה משודרגת באחד ממפגשי המועדון בעבר

תשרוד לאספנות?

פיאט קופה שווקה בעולם בשנים 1993-2000 וממנה יוצרו בסה"כ כ-72,762 יחידות, כאשר שנת שיא שלה היתה 1994 בה נמכרו כ-17,619 מכוניות. בארץ היא שווקה בשנים 1996-1997 ובסה"כ נמסרו כאן כ-50 מכוניות. נכון להיום נעלמה המכונית לחלוטין מהכביש, אך לפי נתוני משרד הרישוי יש עדיין 7 שנוסעות עם רישוי בתוקף ועוד 15 מכוניות שלא בוטל הרישיון שלהן, מה שאומר שבטוח חלק מהן ישרדו עוד קצת ויזכו לרישוי אספנות. אם חשקה נפשכם באחת כזאת, תצטרכו לקחת בחשבון שמחירי הבודדות ששרדו גבוהים מאוד, ונעים החל מ-50,000 שקל לרכב תקין ועד ליותר מ-100,000 שקל למכונית מחודשת ומושקעת במיוחד (רובן שודרגו עם ים תוספות). בשורה התחתונה, קלאסיקה אקזוטית נדירה של פיאט ומכונית מבוקשת גם בקרב אספני רכב בעולם.

פיאט קופה

תודה לצבי תמרי על הסיוע בהכנת הכתבה!

עוד מנוסטלגיה