נוסטלגיה לשבת: רולס ואגן – החיפושית ששיגעה את הארץ

כחלק מהתפשטות אופנה של שינוי צורות החיפושית בארה"ב, בשנת 1973 הגיעה לארץ גם הרולס ואגן – חיפושית רגילה שזכתה לחזית בסגנון רולס רויס, שהבטיחה לצד הפיכת המכונית העממית לאטרקציה על הכביש, גם הגדלת תא המטען ב-30%. למרות העניין הרב שיצרה, לקוחות היא לא ממש השיגה.

ששי כהן 01 בספט, 2023
פולקסווגן חיפושית רולס ואגן

קרדיט לתמונות: עיתון "העולם הזה" בעריכת אורי אבנרי

פולקסווגן חיפושית היתה בתחילת שנות ה-70 אחת המכוניות הפופולריות על כבישי ישראל, וסימלה את אחת המהפכות שעבר מעמד הביניים שיכל להרשות לעצמו סוף סוף ולעתים לראשונה בחייו, רכב פרטי. לא מדובר היה רק במכונית הראשונה בעולם מתוצרת פולקסווגן, אלא במכונית שזכתה לכינוי "מכונית העם" והיתה חלק מגל מכוניות חדשות בעלות תג מחיר זול יחסית שהגיעו לשוק וזכו לכינוי "מכונית לכל פועל". לכן, מה רבה היתה ההפתעה ברחובות תל אביב כאשר באביב 1973 הסתובבה לה פולקסווגן חיפושית שזכתה לחזית שהינה העתק של מכונית האצולה רולס רויס.


פולקסווגן חיפושית רולס ואגן

גם הזמרת רותי נבון גויסה למהלך השיווקי והגיעה עם הדגם למלון הילטון בת"א

החיפושית המחופשת היתה חלק מתופעה חדשה שהציפה באותם שנים את ארצות־הברית, והיבואן הזריז שהביא אותה לארץ קיווה שידביק בתופעה גם את חולי הרכב בישראל, שבמקום לנהוג בחיפושית עממית ואפורה כמוה נעו רבבות על כבישי ישראל, ינהגו במכונית המצוידת בחרטום של מכונית היוקרה רולס־רויס, הנחשבת לסמל האצולה, ויזכו למעמד שהיה שמור למעטים באותם ימים, של אטרקציה מוטורית על כבישי ישראל, כפי שזכתה הרולס ואגן הצהובה אותה הביא לרחובות תל אביב.

פולקסווגן חיפושית רולס ואגן

הרולס וואגן דאגה להצטלם גם עם הרולס רויס המקורית שהיתה שייכת לתייר בריטי שהגיע לארץ

גרסת הרולס רויס של החיפושית פותחה ע"י מפעל פיברגלאס בניו-יורק שבסה"כ החליף את מכסה תא המטען (החלק הקדמי כידוע בחיפושית) בכיסוי חדש שסיפק חזית כמעט מושלמת של רולס רויס. כבונוס, נפח תא המטען צמח ב-30% לעומת נפח הדגם המקורי, ועל החזית נוצצת הכרום הוטבעו האותיות "MR" שהיוו ר"ת של מיני רולס רויס במקום הצימוד "RR" על הרולס רויס האמיתית. הבעיה היחידה שעמדה בפני הרוכשים היתה המחיר: החלפת מכסה המנוע עלתה 1,500 לירות שהיו גבוהים ממשכורת חודשית ממוצעת, היבואן הבטיח שרק 300 מכסים כאלו יגיעו לארץ (החלפת המכסה בוצעה באמצעות ארבעה ברגים בלבד), אך בפועל המחיר הגבוה הביא ככל הידוע רק לקוחות בודדים.

פולקסווגן חיפושית רולס ואגן

"ההמצאה ששיגעה את ישראל"… מתוך השבועון "העולם הזה" יוני 1973

עוד מנוסטלגיה