נוסטלגיה לשבת: 1994- קוואסאקי נוחת בישראל וכובש את השוק

מותג האופנועים קוואסאקי שנחת בארץ ב-1994, היה אמנם הקטן מבין היצרנים היפנים, אך הודות לשיווק חכם, מגוון דגמים רחב ומחירים תחרותיים, סיים את השנה הראשונה שלו עם האופנוע הנמכר ביותר בישראל (GPZ500S), ואחד מסיפורי השקות מותגי הרכב המוצלחים בישראל בכל הזמנים.

ששי כהן 02 באוק, 2020
קוואסאקי בישראל שנות ה-90

 תחילת שנות ה-90: חדירת מותגי האופנועים היפניים לישראל בימים שלאחר החרם הערבי

לאחר קרוב לעשור של שלטון סוזוקי בשוק האופנועים, בתחילת שנות ה-90 הפסיקו בזה אחר זה להיכנע לחרם הערבי מותגי הרכב היפניים והחלו לשווק את תוצרתם בישראל, כאשר לצידם של שלל מותגי מכוניות חדשים שנחתו לראשונה בארץ, נהנה גם שוק האופנועים מפתיחת השוק לשאר המותגים היפנים, ובזה אחר זה החלו לנחות כאן מותגים מובילים כמו ימאהה ב-1992, הונדה ב-1993 וקוואסאקי שהשלימה את החדירה היפנית בשנת 1994, ועליה נדבר הפעם.


מטרו מוטור מאבדת את זיכיון השיווק של הונדה רקע לפני החתימה וזוכה בשיווק קוואסאקי בישראל

כל מי שמכיר קצת את שוק הרכב הדו-גלגלי בישראל, מודע כנראה לעובדה שמטרו מוטור הינה היבואנית הגדולה בשוק כבר שנים רבות. עבור אלו שלא ממש מכירים את עברה, נספר שהיא החלה את דרכה בישראל בשנת 1981 כיבואנית של אופנועי דרבי מספרד, והיתה ליבואן הראשון שפתח בארץ אולם תצוגה לאופנועים (השאר מכרו בעיקר דרך מוסכים של דו-גלגלי). בשנת 1985 חתמה מטרו גם על הסכם שיווק והפצה בלעדי של מותג הקטנועים סאן יאנג, שהיה מותג הקטנועים הראשון שהצליח לפגוע משמעותית בשליטתה של וספה בשוק הקטנועים בישראל, והצלחתו המרשימה במכירות הביאה אותו כבר בשנת 1991 לתואר הדו גלגלי הנמכר ביותר בישראל. באותם שנים הודיעה גם הונדה העולמית למטרו על קבלת זיכיון השיווק של אופנועיה בישראל, אך כאשר הגיעו בעלי מטרו ליפן לחתום על העסקה, התבשרו שהעסקה מבוטלת עקב שינויים מרחיקי לכת בצמרת הניהול של הונדה העולמית. למטרו היה חסר מותג אופנועים שיוכל לחזק את מעמדה בשוק הישראלי ו-3 שנים מאוחר יותר חתמה החברה על הסכם הפצה עם קונצרן קוואסאקי מיפן והחלה לשווק את אופנועי קוואסאקי בישראל.

קוואסאקי בישראל שנות ה-90

שנות ה-90 – סניף מטרו ומבחר דגמי קווסאקי החדשים (צילום: יוסי צבקר)

1994: קוואסאקי נוחתת בישראל עם תנאי חדירה לשוק בעייתיים

עם התחלת שיווק קוואסאקי בישראל בשנת 1994, סבל המותג (לפחות בתאוריה) מתנאי פתיחה גרועים: בשנים בהם נשלט השוק ע"י דגמי 50 סמ"ק (קטנועים ואופנועים), ואחריהם נהנו גם מפופולריות קטנועי מנהלים 125 ו-250 סמ"ק, לקוואסאקי לא היה בהיצע הדגמים שום קטנוע או דגם 50 סמ"ק להציע, ולמעשה נעדר מהקטגוריות החיוניות ביותר להצלחה בארץ. מנגד, למתחרות שהקדימו אותו בשנתיים הקודמות ימאהה והונדה, היה דווקא הכל.

קוואסאקי GPX250

1997: גם האופנוע "הכבד" הראשון שלי היה קוואסאקי – GPX250 – אופנוע של בחורות 🙂

הנשק: מגוון גדול של דגמים עם התחלת השיווק במחירים תחרותיים

אבל במטרו היבואנית הכינו הפתעה: למרות שקוואסאקי היה הקטן מבין יצרני האופנועים היפניים, היצע הדגמים עם תחילת השיווק בארץ היה ענק וכלל מחסן נשק ותחמושת מלא שירה לכל קטגוריות האופנועים: החל מדגם ה-GPX250 לרוכבים מתחילים/בחורות, דרך ה- GPZ500S שכיוון הישר ללבן בעיניים של סוזוקי GS500E מלך השוק, דגמי ה- EN500 ו-VN800 לחובבי הקאסטום, דגמי דו"ש מסוג KLR250 ו-650 סמ"ק שהופנו גם לבתי ספר לנהיגה, הדו"ש הפופולרי KLE500 שנבחר גם לשרת את המשטרה, דגמי ה- KLX250 ו-650 סמ"ק לעולם השטח הקרבי יותר, וה-ZZR600 ו-ZZR1000 לעולם דגמי הספורט-תיור.

קוואסאקי ZX-6R נינג'ה 1996

1998: התקדמתי ל-ZX-6R נינג'ה ה-600 המהיר בעולם באותה תקופה ובעקבות מפגש עם שוטר סורסתי והפכתי לצב נינג'ה…

בקצה העליון הוצעו צמד הנינג'ות המפתות ZX-6R ששבר את כל שיאי הביצועים לאופנועי 600 סמ"ק (ואף השתווה לדגמי 750 סמ"ק) וה-ZX-9R הבכיר יותר בקטגוריית הסופר-ספורט. רשימה אגב לא מלאה של הדגמים שנחתו כאן… לקינוח, הגיעו גם טרקטורונים ראשונים של המותג, אך סירוב של היצרן ומאבק עיקש נגד משרד התחבורה בנושא התקנת קשתות התהפכות, גרמו לעיכוב שיווק הטרקטורונים בארץ.

קוואסאקי ZX-9R נינג'ה 1994

פרסומת קוואסאקי ZX-9R נינג'ה 1994

שיווק אגרסיבי

למרות נתוני הפתיחה הגרועים בשוק המקומי (היעדר קטנועים ודגמי 50 סמ"ק), במטרו ירו בכל הכח כמעט לכל קטגוריה אפשרית בענף האופנועים, ואת החדירה לשוק ליוותה חוברת צבעונית מושקעת שהציגה את כל הדגמים החדשים בישראל והופצה בכמויות גדולות במיוחד, אשר גרמו לחובבי האופנועים להזיל ריר תוך כדי דפדוף. במטרו לא חסכו בהשקעת המותג החדש בארץ, ובטוחים בכלים החדשים שייבאו, העמידו את כל האופנועים למבחנים השוואתיים בירחון הדו-גלגלי מוטו ז"ל, ולמרות שהם לא תמיד נצחו, הם תמיד נחשבו בין הטובים, מה שהפך את קוואסאקי למותג לוהט בשוק המקומי. כמובן שגם מוניטין יפני לא הזיק לחדירת המותג בארץ, אבל לא פחות חשוב מזה, מרבית הדגמים צוידו בתג מחיר תחרותי, שהפך את רכישתם לתמורה טובה לכסף, גרם ליבואנים המתחרים להזיע, ובעיקר לשפר הצעות.

קוואסאקי KLE500

1997: השר לביטחון פנים אביגדור קהלני מתרשם מהרכש החדש של המשטרה – קוואסאקי KLE500 ו(צילום: ישראל סאן)

אחת ההשקות המוצלחות בהיסטוריית שוק הרכב המקומי

עם סיום שנת השיווק הראשונה של קוואסאקי בישראל, נחשפו גם נתוני המכירות המרשימים: למרות שקוואסאקי היה הקטן מבין היצרנים היפנים, לא פחות מ-800 כלים של היצרן נמכרו כאן בשנת 1994, כולם אופנועים בנפח 250 סמ"ק ומעלה! לשם השוואה, ימאהה שהושקה כאן ב-1992, מסרה כאן בשנת השיווק הראשונה 560 כלים, מחציתם היו דגמי 50 סמ"ק (אופנוע ה-DT50 וקטנוע ה-JOG) והונדה שהושקה כאן ב-1993 מסרה 600 כלים בשנה הראשונה ( עשרות מהם מדגמי הסופר-קאב 50 סמ"ק שנמכרו לשליחויות, וכמות גדולה של קטנועים ספייסי 125 ו-CN250 סמ"ק).

קוואסאקי GPZ500S

קוואסאקי GPZ500S – המלך החדש של השוק

1996- מותג האופנועים הנמכר ביותר בישראל

המכירות המרשימות של קוואסאקי נבנו ממכירות נאות של מגוון גדול של כלים, אך המלך היה דגם ה-GPZ500S שלקח מסוזוקי GS500 את ההובלה, ביצע מהפכה בשוק ה-500 סמ"ק החזק באותה השנה, ניצח מבחנים השוואתיים, כבש 60% מהקטגוריה והפך לאופנוע הנמכר ביותר בארץ כבר בשנת השיווק הראשונה שלו. במקרה של קוואסאקי, לא היה מדובר בהתנפלות ראשונית של לקוחות שחיכו שנים להגעתו של המותג לארץ. שנתיים מאוחר יותר, בשנת 1996 הפך קוואסאקי גם למותג האופנועים הנמכר ביותר בישראל.

קוואסאקי KLX650

פרסומת קוואסאקי KLX650



עוד מנוסטלגיה