נוסטלגיה לשבת: 30 שנה להשקת סקודה בישראל

המטרה: להחדיר מותג רכב חדש ממזרח אירופה לישראל ושלא יזוהה עם דלתא הרומנית. האמצעי: "סקודה פייבוריט" – מכונית קומפקטית במחיר זול במיוחד. הבעיה: התנגדות עזה של צ'מפיון מוטורס שחשקה במותג. כך החדירה שלמה השכרת רכב את מותג סקודה לישראל בשנת 1991 ובהצלחה מרשימה.

ששי כהן 17 בספט, 2021
שלמה שמלצר סקודה פייבוריט

תמונה ראשית: 1991- שלמה שמלצר וסקודה פייבוריט החדשה במדי חברת השכרת הרכב שלו. צילום: ברני ארדוב עיתון חדשות 18/7/1991

מותג סקודה נחשב בשנות ה-80 למותג האיכותי ביותר בין מותגי הרכב שיוצרו במדינות מזרח אירופה, עם ניסיון של קרוב ל-100 שנות יצור, הקפדה על איכות (ביחס למקובל במזרח אירופה…), מוניטין מוצלח של הצ'כים בייצור שנבע מתעשיית הנשק ועוד, וגם העובדה שסקודה כבר נמכרה היטב במרבית מדינות מערב אירופה. אז לאחר היעדרות של עשרות שנים מהשוק הישראלי, בשנת 1987 קיבל שלומי פוגל, איש עסקים ישראלי שחי בלונדון את הזיכיון מממשלת צ'כיה לשיווק מותג סקודה בישראל, אך בשל היעדר יחסים דיפלומטיים בין המדינות והתנאים שהציב משרד התחבורה ליבוא מכוניות לישראל (רשת מוסכים לדוגמה), שכב זיכיון היבוא במגירה למשך מספר שנים. רק בחודש אפריל 1990 תיווך כדורסלן העבר אברהם שניאור בין פוגל לשלמה שמלצר ז"ל (הבעלים של שלמה השכרת רכב), וביקש להחיות את זיכיון היבוא לארץ, כאשר פוגל יספק את הזיכיון ושמלצר את התשתית לשיווק המכוניות בארץ, שנתמכה ע"י חברת השכרת הרכב הגדולה שבבעלותו, שנהנתה מפריסה ארצית והיכרות עם שוק הרכב המקומי.

סקודה פייבוריט בישראל

1991: סקודה פייבוריט בישראל. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

הבעיה המרכזית – התנגדות של צ'מפיון מוטורס ליבוא סקודה ע"י שלמה השכרת רכב

סקודה היה מותג רכב מחוזר באותה שנה: מספר חודשים לפני שהודיע שמלצר על קבלת זיכיון היבוא, היתה זו חברת הדלק סונול שהודיעה על קבלת זיכיון היבוא של הרכב משר החוץ של צ'כיה, ואף הביאה רכב ראשון לתקינה בארץ ובסופו של דבר ירדה מהרעיון (ככל הנראה בשל חברת הבת שלה "ספרינט מוטורס" שייבאה את דגמי אלפא רומיאו). באותה שנה החל קונצרן פולקסווגן להשתלט על מותג סקודה, והודיע שיפעל לאיחוד שיווק מותגי פולקסווגן, אאודי, סיאט וסקודה בכל מדינה ע"י יבואן אחד, מה שהבטיח לכאורה את שיווק סקודה בישראל ע"י צ'מפיון מוטורס. במהלך 1991 יצאו גם שמלצר וגם צ'מפיון מוטורס בהודעות לעיתונות שטענו לזכייתם בזיכיון היבוא של דגמי סקודה לישראל. הבעיה נבעה משום ששמלצר הסתמך על זיכיון היבוא שהוענק לו ע"י מכון היצוא של ממשלת צ'כיה שטיפל בסקודה, וצ'מפיון מוטורס הסתמכה על הבטחת קונצרן פולקסווגן שרכש 40% מסקודה, בימים בהם החלה ממשלת צ'כיה להעביר את שיווק התוצרת הצ'כית ממכונים ממשלתיים ישירות למפעלים. המאבק ביניהם הגיע בסוף גם לבית המשפט ובסופו של דבר, זכו ב-1991 שלמה שמלצר ושותפו שלומי פוגל בזיכיון הייבוא של מכוניות סקודה לישראל.

סקודה 1991

מתוך עיתון מעריב מרץ 1991

המטרה: לייבא מכונית מזרח אירופאית לישראל מבלי שתזוהה עם הכישלון של הדלתא הרומנית

בראיון שהעניק שלמה שמלצר לעיתון "חדשות" ביולי 1991 לקראת שיווקו של המותג בישראל, הבהיר שמלצר שהמטרה העיקרית בהחדרת המותג לישראל תהיה שלילת הקשר בין כישלון יבוא הדלתא הרומנית שהשאירה מאות לקוחות זועמים וממורמרים, למכונית החדשה שמגיעה מצ'כיה, וזה יתאפשר רק עם בניית אמון ביבואן החדש שיציע כבר עם תחילת השיווק מערך מוסכים קיים (חמישה בתחילת הדרך), מלאי חלפים גדול ("שלא יווצר מצב שאוטו יתחיל לנסוע, יצטרך חלקים ולא יהיו") , מכונאים שעברו כבר הדרכות מטעם היצרן וגב פיננסי של חברת השכרה וותיקה וגדולה. מנגד, ישראל צ'צי'ק מנכ"ל צ'מפיון מוטורס בזמנו התבטא בעיתונות בחריפות נגד יבוא סקודה ע"י שלמה: "יש לי טענות קשות נגד משרה התחבורה. הציבור כבר נכווה בעבר מרכב מזרח־אירופי, הדלתא, והייתי מצפה ממשרד התחבורה, שצריך להגן על הציבור, שידו תרעד לפני שהוא מעניק רישיון יבוא רכב לאיזו חברה, בוודאי לחברה לא מוכרת בתחום יבוא הרכב".

סקודה פייבוריט

מתוך עיתון חדשות 20/3/91

יולי 1991 – סקודה פייבוריט בישראל – המכונית הטובה ביותר המיוצרת במזרח אירופה

בחודש יולי 1991 הוצגה רשמית לעיתונאים בישראל סקודה פייבוריט, המשפחתית הקומפקטית של היצרן שהוצגה בעולם כבר ב-1987 וכללה עיצוב איטלקי מודרני יחסית שפותח ע"י סדנת ברטונה, מרכב מרווח למדי, מנוע בנזין 1.3 ליטר שהפיק 58 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית, שהניבו תאוצה ל-100 קמ"ש ב-15 שניות, לצד מהירות מרבית של 150 קמ"ש וצריכת דלק של 10.8 ק"מ לליטר לפי נתוני היצרן. עם תג מחיר בתחילת הדרך של 26,477 שקל, מדובר היה במכונית הזולה ביותר בארץ, מה שיצר המון עניין בקרב הציבור הישראלי שלאורך השנים נטה להתאהב במכוניות זולות במיוחד. כאופציה, יכולתם לקבל אותה ברמת גימור גבוהה יותר שכללה סט מדבקות חיצוני למראה צעיר יותר, טסות לגלגלים, מזגן בהתקנה מקומית, אזעקה ורדיו טייפ.

פרסומת סקודה פייבוריט 1991

1991: פרסומת ראשונה לסקודה פייבוריט

שיווק חכם: "כל אדם שיש לו מעט כסף, יוכל לנסוע ברכב חדש" 

כבר באפריל 1991 הוצגה לראשונה סקודה פייבוריט לקהל בתערוכת הרכב המקומית "אוטומוטור", הקהל הביע עניין רב במכונית הזולה אך בחברת שלמה סרבו לפתוח הזמנה לכ-150 איש שביקשו לתת מקדמה על הרכב. הסיבה לכך היתה החשש מהתחייבות ללקוחות, כאשר לא היה ברור עדיין מתי אכן יגיעו המכוניות הראשונות לארץ והימנעות ממקרה דומה של דלתא הרומנית, בה פתח היבואן אלפי הזמנות, לקח כסף מהלקוחות והתקשה בסופו של דבר לספק מכוניות. בסוף אוגוסט נחת בארץ המשלוח הראשון של סקודה שכלל 300 מכוניות, כאשר 50 מהן הופנו מיד עם הגעתן לחברת ההשכרה שלמה שבבעלותם. "אנחנו מאמינים שהמכונית הזו תיכנס לשוק בדרך אחת: ע"י כך שהיא תיסע בכביש ותעורר עניין". במסע הפרסום דאגה היבואנית החדשה – חברת סקוקאר להדגיש לציבור שמדובר ברכב איכותי ואמין (ובכך לשלול שוב קשר עם הדלתא הרומנית) וכך החל מחודש ספטמבר 91' החלו לעלות מאות מכוניות על הכביש, כולן אגב משנת המודל 1992. מעבר למחיר הזול של המכונית, הוצע הפייבוריט גם בהסדרי אשראי נדיבים לאותה תקופה: 50% במזומן והיתרה בתשלומים ל-3 שנים. "כל אדם שיש לו מעט כסף, יוכל לנסוע ברכב חדש" הסביר שמלצר, והציבור אכן הסתער על הרכב, לא מעט בתחילת הדרך בזכות העולים החדשים שהגיעו מברית המועצות, שהכירו והעריכו את המותג.

סקודה פייבוריט 1992

אולם תצוגה ראשון לסקודה בתל אביב. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרוווארד

סיפור הצלחה

לא פחות מ-4,200 לקוחות רכשו סקודה פייבוריט בשנת השיווק הראשונה שלה בישראל (1992), כמות היסטרית שהפכה את סקודה לנמכרת יותר בארץ באותה שנה גם מטויוטה (שהושקה באותה השנה בארץ), מסוזוקי, מהונדה ואחרות. מהר מאוד הגיעו גם דגמי הפורמן השימושית יותר (פייבוריט סטיישן) והפיק-אפ (גרסת הטנדר) שהוצעה בגרסת 2 מושבים או 5 מושבים (עם ארגז בהתקנה מקומית) שאפשרו גם להרבה עצמאים להתקדם לרכב חדש במחיר נמוך (120 טנדרים נמכרו בשבוע הראשון לשיווק). לאורך השנים נהנתה הפייבוריט מאמינות גבוהה משמעותית מהמקובל בקרב מכוניות ממזרח אירופה, אך נמוכה מתוצרת מערבית. את קפיצת המדרגה האמיתית שלה באמינות היא החלה עם דגם הפליסיה שהחליף אותה ב-1995, שפותח כבר במלואו תחת קונצרן פולקסווגן.

סקודה פייבוריט 1992

פרסומת סקודה פייבוריט 1992

עוד מנוסטלגיה