סטנדרט של מכונית מירוץ ? BYD טאנג במבחן (7 מושבים חשמלי)

לאחר שכבשה את השוק הישראלי עם דגם האטו 3, מצטרפת BYD טאנג לשוק רכבי הפנאי 7 מושבים, עם עיצוב מפתה ומפרט הכולל 518 כ"ס, 4.6 שניות ל-100 קמ"ש, הנעה כפולה וטווח נסיעה עד 400 ק"מ. אבל האם היא שווה 315,500 שקל?

ששי כהן 16 במרץ, 2023
BYD טאנג 2023

8,299 לקוחות ישראלים "הגשימו את החלומות" (Build your dreams) והעמידו בחניית ביתם מכונית BYD מאז שהחל השיווק באוקטובר החולף, נתון מדהים שהפך בזמן קצר את הג'יפון המשפחתי החשמלי של היצרן למכונית הנמכרת ביותר בישראל מאז, ומקום חמישי מכובד ביותר בטבלת המסירות מתחילת השנה. יחד עם זאת, בניגוד למרבית המותגים הסינים שמשווקים כאן רק מכונית אחת, BYD החלה את השיווק בישראל עם 3 דגמים, אך האטו 3 ריכז עד כה את מרבית המכירות המוחץ. בחודשים האחרונים השלימה גם BYD טאנג תקינה אירופאית מלאה, מה שסלל את הדרך גם למכירה לא מוגבלת כמות שלה בישראל ומשלוחים ראשונים גדולים יחסית נחתו לאחרונה בארץ. הטאנג מצטרף כאן לקטגוריית רכבי הפנאי הגדולים (D-SUV) אך האם במחיר של 315,500 שקל יש לו סיכוי כאשר טסלה מודל Y עולה כיום החל מ-270,000 שקל? יצאנו לבדוק.

עיצוב מפתה

מפגש במציאות עם הטאנג חושף רכב פנאי מרשים למראה, גדול ומכובד עם מראה אלגנטי-ספורטיבי שמשך מבטים על הכביש. אם בעבר יצרני הרכב התרכזו בהעתקה של עיצובי מכוניות מהמערב, בשנים האחרונות רובם התפכחו, ובזכות הכסף האדיר שזרם אליהם הם שכרו את שירותי טובי המעצבים ופתחי המכוניות מהמערב, והחלו להוציא דגמים מתקדמים לשוק ובחלקם אפילו מקוריים. במקרה של BYD, המעצב הראשי שלהם Wolfgang Egger , ניהל בעבר את מחלקות העיצוב של אאודי, אלפא רומיאו, סיאט ועוד. עם אורך של 4.87 מטרים, רוחב של 1.95 מטר וגובה של 1.72 מטר, מציע הרכב מקום ל-7 נוסעים, אולם שורת המושבים השלישית מיועדת בעיקר לצמד ילדים קטנים. נפח תא המטען עומד על 235 ליטר בניצול כל 7 המושבים, וצומח עד 940 ליטר בשימוש רק בחמישה מושבים. עם בסיס גלגלים של 282 ס"מ, המרווח לנוסעים בשורת המושבים האמצעית נאה, והמושב נע גם על מסילה שמאפשרת הגדלת המרחב לרגליים על-חשבון המרווח לשורת המושבים השלישית אם איננה בשימוש.


תא נוסעים

הדגם משווק בארץ ברמת גימור אחת וגבוהה "Premium" ובתא הנוסעים תפגשו עיצוב מודרני, עם שפת עיצוב המזכירה את דגם האטו 3 הקטן יותר, אך עם הרבה פחות התחכמויות והצטעצעויות כמו מיתרי הגיטרה בדלתות, עיצוב פתחי המיזוג המוזר וידית ההילוכים בסגנון סטיק של מטוס. במקום זה, תפגשו עיצוב נקי יותר עם מיעוט יחסי של מתגים, לוח מחוונים דיגיטלי "12.3, ומסך מולטימדיה "12.8 הכולל את אפשרות הסיבוב החשמלי למצב אנכי (מיותר למדי). ליד ידית ההילוכים האלקטרונית הזעירה תפגשו גם כמה מתגים חיוניים בגישה מהירה וזה בהחלט ראוי לציון לטובה. איכות החומרים לעתים טובה יותר או פחות, איכות ההרכבה נראית גבוהה אך באופן כללי סובל תא הנוסעים מחוסר ירידה לפרטים שמאפיין עדיין מכוניות סיניות, כמו למשל תאורה חשוכה מדי במסכים בשימוש באורות דרך בנסיעה ביום, ממשק מולטימדיה מעט מסורבל וחוסר בקישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי (יוצע בחודשים הקרובים ובינתיים נעשה שיקוף באמצעות דונגל). בסה"כ מדובר בתא נוסעים נעים בהחלט לשהייה ובמידה מסוימת גם בניחוח יוקרתי.

BYD טאנג 2023

האבזור עשיר וכולל מושבי עור סינטטי, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, מחוממים ומאווררים, הגה מתכוונן חשמלית ומחומם, משטח טעינה אלחוטי לנייד, תאורת אווירה בשלל צבעים, גג זכוכית פנורמי חשמלי, דלת תא מטען חשמלית, חישוקי "22, תאורה חיצונית ופנימית מסוג LED, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אחוריים ועוד. אבזור הבטיחות כולל את מרבית מערכות הבטיחות המתקדמות כיום, אך הרכב טרם נבחן במבחן הריסוק האירופאי ומכאן שבטיחותי עדיין לא ידועה.

BYD טאנג 2023

"סטנדרט של מכונית מירוץ" ?

ב-BYD לא חוסכים בשבחים לדגם ומגדירים אותו באתר שלהם כ-"סטנדרט של מכונית מירוץ". לכאורה, המפרט הטכני מרשים ביותר וכולל צמד מנועים חשמליים המספקים הנעה כפולה לפי צורך (באופן אוטומטי), הספק משולב של 518 כ"ס ו-69.3 קג"מ וסוללת להבים בקיבולת 86.4 קוט"ש המבטיחה גם טווח נסיעה של 400 ק"מ בין טעינות. כשיוצאים לדרך, אז אכן מתגלה מכונית חזקה ומהירה במיוחד, התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 4.6 שניות ובכל רגע נתון המומנט זמין לרגל ימין, מה שמאפשר עקיפות מהירות ובטוחות וכנראה גם הרבה חיוכים על הפנים. יחד עם זאת, למרות אופי ספורטיבי כהגדרת היצרן, מכונית ספורטיבית אמיתית היא לא, והשלדה, ההגה והמתלים שלה יאותתו לכם בנושא בכל ניסיון לדרוש ממנה התנהגות ספורטיבית אמיתית, כמו למשל בכבישים מפותלים והרריים. מעבר לכך, מדובר כמו בכל חשמלית איכותית במכונית שקטה, מפנקת, נוחה ונטולת ויברציות. בסעיף התורפה, הרעש הוירטואלי שמייצרת המכונית עד מהירות 30 קמ"ש ונועד להזהיר הולכי רגל, מעיק ומטריד (לא מצאתי אפשרות לנטרל אותו) ומי שאינו משתמש במערכת השמע (האיכותית אגב למרות שלא ממותג יוקרתי), כנראה יוטרד מהנושא.

BYD טאנג 2023

טווח נסיעה במציאות  

כמו בכל רכב, גם כאן הסוד לטווח נסיעה ארוך טמון בראש ובראשונה בהתנהגות הנהג. נהגים אשר יתלהבו יותר מדי מהתאוצות ההיסטריות וישתדלו תמיד לצאת ראשונים מהרמזור ובכל הזדמנות "לתת בגז", יסיימו את הסוללה כנראה לאחר 300 ק"מ. בנהיגה משולבת שלנו במבחן הגענו לסדר גודל של 370 ק"מ, אך בנהיגה רגועה שכללה שימוש עירוני נרחב, רמז לנו מחשב הדרך שניתן להגיע גם לנתוני היצרן (400 ק"מ). הבעיה העיקרית של הרכב מגיעה בסעיף הטעינה, שם הדגם אינו תומך בטעינת תלת פאזי, מה שמתורגם לטעינה ארוכה מאוד בעמדת טעינה AC ביתית שנמשכת עד 13 שעות. יחד עם זאת, הדגם תומך בטעינת DC מהירה עד 170 קוט"ש המאפשרת טעינת 30-80% מהסוללה בחצי שעה בלבד.

BYD טאנג 2023

שורת מושבים שלישית: מתאימה בעיקר לילדים

שווה את הכסף?

במחיר שהתייקר בתחילת השנה ועומד כיום על 315,500 שקלים, BYD טאנג היא מכונית יקרה יחסית ונשאלת כאן שאלת התמורה למחיר. מצד אחד, השוואה מול טסלה מודל Y שעולה כיום הרבה פחות, יחד עם מתחרות ראויות כמו פולקסווגן ID.4, יונדאי איוניק 5, סקודה אניאק ואחרות אינה הוגנת, משום שכאן מדובר ברכב 7 מושבים וכל האחרות מסתפקות בחמישה מושבים, מה שמוציא אותן מההתלבטות של לקוחות שזקוקים לרכב 7 מושבים. במקרה הזה, מדובר דווקא בתג המחיר הנמוך כיום בארץ לרכב פנאי 7 מושבים חשמלי, כאשר כל המתחרות שלה (טסלה מודל X, הונגצ'י ומרצדס EQB) עולות כבר הרבה יותר (החל מ-400,000 שקל ומעלה). בשורה התחתונה, BYD טאנג הוא רכב פנאי 7 מושבים מעוצב מבחוץ ובפנים, מאובזר היטב, עם ביצועים בניחוח ספורטיבי וטווח נסיעה מקובל, כאשר בסעיף השלילה: טעינה ביתית איטית מדי וציון בטיחות שעדיין לא ידוע. הדגם משווק עם אחריות ל-5 שנים או עד 100,000 ק"מ, ו-8 שנים או עד 160,000 ק"מ לסוללה.

עוד ממבחני דרכים