ספינת החלל של מובילי הנוסעים: יונדאי סטאריה במבחן

יונדאי ממציאה מחדש את קטגוריית מובילי הנוסעים עם עיצוב חללי, תא נוסעים מרווח במיוחד ל-8 או 9 נוסעים ואיכויות נהיגה המזכירות מיניוואן. האם תצליח לכבוש גם את שוק מובילי הנוסעים?

ששי כהן 15 ביונ, 2022
יונדאי סטאריה

בדיוק 30 שנה לאחר שהושק בישראל טויוטה פריוויה, המיניוואן החללי ופורץ הדרך של שנות ה-90, מנסה יונדאי להמציא מחדש את קטגוריית מובילי הנוסעים, עם דגם הסטאריה שמציע עיצוב חללי וחריג לקטגוריה, שימושיות של רכבי הובלה גדולים ונוחות ובטיחות המזכירים מיניוואנים ומכוניות נוסעים. היבואן מתאר את הדגם כ-"מוביל הנוסעים של דור העתיד", ונראה בהחלט שיונדאי מנסים לשחזר את הצלחת המיניוואן של טויוטה מתחילת שנות ה-90. האם אכן מדובר ברכב שממציא את הקטגוריה מחדש או שרק מדובר בעיצוב חללי? יצאנו לבדוק.

ספינת חלל

מפגש במציאות עם הסטאריה, חושף מוביל נוסעים שגדול מכפי שממחישות התמונות, ועם אורך של 5.25 מטרים, 1.99 מטר רוחב, ו-1.99 מטר גובה, לא מדובר כאן בעוד סוג של מיניוואן שבקושי מאכלס 7 נוסעים מבוגרים, אלא ברכב גדול ומרווח ל-8 או 9 נוסעים מבוגרים (תלוי ברמת הגימור), יחד עם תא מטען ענק בנפח של 830 – 1303 ליטר (בהזזת שורת המושבים השלישית קדימה) המספיק לאכלוס כל ציודם בשעת הצורך, כמו למשל ביציאה לטיול או לנתב"ג. הרכב שעוצב בסגנון חללי, נהנה ממרכב בתצורת "מונובוקס" התורם משמעותית לשימושיות ולמרווח הפנימי, ומצויד בצמד דלתות צד נגררות ודלת תא מטען אחורית בודדת וענקית. האבזור החיצוני כולל חישוקי "17-"18 (בהתאם לרמת הגימור), חתימת אור מרשימה ליום בחזית בטכנולוגיית LED, פנסי LED אחוריים בעיצוב פיקסלים המאפיין כמה מהדגמים החדשים של היצרן, וחזית מרשימה שלא השאירה הרבה אנשים אדישים ברחוב למראה של המיניוואן החריג. הדגם מוצע בארץ גם בגרסאות מסחריות, אולם היבואן מעריך שעיקר המכירות יגיעו משוק רכבי ההיסעים, משפחות ברוכות ילדים, נכים הזקוקים לכניסה לרכב עם כיסא גלגלים, ואולי בעתיד גם שוק המוניות.


תא נוסעים בסגנון מכונית פרטית

הסטאריה פותח מראש כרכב שמיועד להובלת נוסעים ולא כרכב מסחרי שגרתי, ועם הכניסה לקבינה, נחשפת סביבת נהג ונוסעים בסגנון דגמי הפרטיות של יונדאי, עם עיצוב מודרני ושלל מכלולים שנלקחו מדגמים כמו סונטה וטוסון החדשים. האווירה מכובדת, יש המון תאי אכסון שימושיים בכל הגדלים, וגרסת המבחן שהגיעה בתצורת 8 מושבים, כללה גם פתחי מיזוג לאורך כל שורות המושבים, יציאות USB לטעינת הטלפונים לכל הנוסעים, והמון המון מקום ל-8 מבוגרים, שנובע בין השאר מבסיס גלגלים נדיב של 327 ס"מ. בגרסת ה-9 נוסעים אגב, את קונסולת האכסון הגדולה שממוקמת בין הנהג והנוסע שלצידו, מחליף מושב נוסף. עוד בפטנטים, תוכלו למצוא ספסלים אחוריים מתכווננים הנעים על מסילות לטובת הגדלת או הקטנת המרחב לרגליים והאבזור עשיר כסטנדרט וכולל מולטימדיה מקורית עם מסך מגע 8 אינטש התומכת ממשקי Apple CarPlay ו-Android Auto, מצלמה אחורית, בלם יד חשמלי עם פונקצית Auto Hold, שליטה על מערכת השמע מגלגל ההגה, בורר מצבי נהיגה, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, פנסי איתות במראות הצד, חלונות חשמליים קדמיים, קיפול מראות חשמלי, מרימי שמשות, חיישן אורות, מפתח חכם לכניסה והנעה, גלגל הגה מצופה עור, בקרת אקלים קדמית וחישוקים קלים בקוטר 17 אינטש.

יונדאי סטאריה

גרסת ה-Luxury הבכירה שנבחנת כאן, כללה גם מושבי עור, מושב נהג חשמלי, גג שמש קדמי נפח חשמלית, גג זכוכית פנורמי קבוע מאחור ו-ווילונות מובנים בחלונות האחוריים, לוח מחוונים דיגיטלי מלא בגודל 10.25 אינטש, בורר הילוכים באמצעות מתגים, חימום הגה ומושבים קדמיים ועוד, התורמים לתחושה של נהיגה בסגנון מיניוואן יוקרתי. בסעיף השלילה, איכות החומרים פשוטה יחסית (ללא שימוש בפלסטיק רך בדשבורד למשל ובדיפוני הדלתות, והחלונות הענקיים תורמים אמנם לתחושת אווריריות בתא הנוסעים ושדה ראיה מצוין לכל הצדדים, אך יחד עם זאת מכניסים הרבה שמש לתא הנוסעים שלעיתים רבות די מציקה. עצה שלנו: קחו אותו להשחרת חלונות איכותית עם מסנן קרינה וזה אפשרי גם לחלונות הקדמיים עם ציפוי שקוף ומסנן קרינה.

יונדאי סטאריה תא נוסעים

בטיחות 

הסטאריה הוא ללא ספק גם מוביל הנוסעים המצויד בחבילת בטיחות מתקדמת הרחבה בישראל, וכולל התרעת התנגשות בשילוב בלימה אוטונומית במצבי חירום המזהה גם הולכי רגל ורכב דו-גלגלי, בלימת החירום פועלת גם בעת כניסה לצומת כאשר המערכת מסוגלת לזהות תנועה המתקרבת באופן מסוכן בתוך הצומת, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית חכמה, מערכת אקטיבית למניעת תאונות צד כתוצאה מרכב בשטח מת, זיהוי תמרורים, תזכורת למניעת שכחת נוסע במושב האחורי, מערכת אקטיבית לזיהוי תנועה חוצה מאחור משולבת בבלימה אוטונומית, ובגרסה הבכירה גם מצלמות 360 מעלות המקרינות את השטח המת בתוך לוח השעונים. יחד עם זאת, הדגם טרם נבחן במבחן הריסוק האירופאי של EuroNcap.

יונדאי סטאריה

על הכביש

מתחת למכסה המנוע מצויד הדגם במנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטר (הלקוח מדגם הסנטה פה) המספק 177 כ"ס ו-44 קג"מ ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים. כשיוצאים לדרך, מתגלה מיניוואן יעיל שמספק ביצועים נאים, ומציע נוחות נסיעה גבוהה, שנובעת בין השאר הודות למתלה אחורי רב-חיבורי התורם לנוחות נסיעה טובה גם לנוסעים מאחור (תצורת מתלים שמקובלת יותר בקרב מכוניות פרטיות ופחות מסחריות). מדובר גם ברכב שקט יחסית ורק במהירויות נסיעה עירוניות נמוכות תשמעו את רעש מנוע הדיזל חודר קלות לתא הנוסעים. מעבר לכך, תנוחת הישיבה גבוהה משמעותית מהמקובל (גם בקרב ג'יפונים), שדרה הראיה לצדדים מעולה, והודות לחיישני החניה ההיקפיים, קל להתנייד איתו גם במקומות עירוניים צפופים. ביצוע חניות, זו כבר משימה קצת יותר קשה בשל הממדים החיצוניים הגדולים. בסעיף צריכת הדלק סיימנו את המבחן עם 9 ק"מ לליטר בממוצע. 

יונדאי סטאריה

לסיכום

יונדאי סטאריה הוא ללא ספק תוספת מרעננת לשוק רכבי המיניוואנים וההיסעים. לזכותו עיצוב ייחודי ומתקדם, תא נוסעים מרווח ושימושי לעד 9 נוסעים, ותחושת נהיגה מפנקת בסגנון מכונית פרטית המלווה בחבילת בטיחות מרשימה וצריכת דלק ממוצעת לקטגוריה. ביונדאי בונים על הסטאריה כאחד ממנועי הצמיחה שלהם בתקופה הקרובה וצופים מכירה של מאות מכוניות עוד השנה, בשוק שנחשב למצומצם יחסית וסובל מבריחת לקוחות רבים לעבר רכבי הפנאי הגדולים. איך הם מתכננים לעשות זאת? הסטאריה ללא ספק מציע עיצוב בולט שיקרוץ לרבים (המתחרים שלו טרנספורטר, טרנזיט וג'מפי פחות חדשניים), הוא נהנה מתדמית חיובית של יונדאי בשוק וגם כלמוביל היבואנית פעילה רבות בשוק ההיסעים, מה שעתיד לעזור לו בשיווק. האם מדובר פה בכוכב נולד בשוק הרכבים מרובי המושבים? ימים יגידו. מחיר יונדאי סטאריה מתחיל מ-236,900 שקל לגרסת ההובלה ללא חלונות אחוריים.  מחיר גרסאות הנוסעים יחל מ-269,900 שקל לגרסת ה-9 נוסעים ועד 294,900 שקל לגרסת המיניוואן 8 מושבים המאובזרת ביותר. 

 

 

עוד ממבחני דרכים