סקודה אוקטביה 1.2TSI – מבחן דרכים

סקודה לקחו רכב ששוקל כמעט טון וחצי , והלבישו עליו מנוע 1.2 ליטר וגיר אוט' . הם השתגעו ? זהו שלא . וזה נוסע אפילו מצוין ! מהפכת מנועי הטורבו הקטנים תופסת תאוצה ואף שוברת שיא חדש. אם התרגלנו לדגמי פולו וגולף של פולקסווגן המצויידים במנועי בנזין קטני נפח ומוגדשים טורבו, מגיעה סקודה ומציידת את…

ששי כהן 24 במאי, 2010

סקודה לקחו רכב ששוקל כמעט טון וחצי , והלבישו עליו מנוע 1.2 ליטר וגיר אוט' . הם השתגעו ? זהו שלא . וזה נוסע אפילו מצוין !

מהפכת מנועי הטורבו הקטנים תופסת תאוצה ואף שוברת שיא חדש. אם התרגלנו לדגמי פולו וגולף של פולקסווגן המצויידים במנועי בנזין קטני נפח ומוגדשים טורבו, מגיעה סקודה ומציידת את האוקטביה הגדולה והפופולארית בשני מנועי טורבו קטני נפח : 1.2 , 1.4 ליטר בלבד ,  אשר מחליפים בהדרגה את מנועי ה 1.6 ליטר המוכרים .  הדגם המסקרן בינהם , הוא דווקא הקטן עם מנוע 1.2 ליטר , אז לקחנו אותו למבחן.
סקודה אוקטביה הינה מכונית די וותיקה בענף הרכב ומיוצרת ללא שינוי מהותי קרוב לעשור. בשנה החולפת, היא עברה מתיחת פנים קלה לרענון הדגם אשר עזרה לו להתמודד מול המתחרות החדשות והטובות , אך נותרה עדיין נקודת תורפה אחת עיקרית והיא : הכח , או ליתר דיוק : היעדר כח . אין מה לעשות , מנוע ה 1.6 ליטר ,105 כ"ס  הוותיק מסדרת ה MPI שמשרת את הסקודה , מתקשה לשנע את המכונית בקלילות והמכונית מרגישה כבדה בנסיעה. אך לא עוד . הדור החדש של מנועי ה TSI קטני הנפח מקונצרן פולקסווגן , עשה את דרכו בחודשים האחרונים גם לאוקטביה והגיע בחודש שעבר גם לארץ .

סקודה אוקטביה 1.2TSI - מבחן דרכים

סקודה אוקטביה 1.2TSI – מבחן דרכים

מנוע ה 1.2 ליטר TSI החדש , אמנם בעל הספק זהה של 105 כ"ס לדגם ה 1.6 ליטר , אך בעל מומנט של 17.8 קג"מ בטווח של 1,550-4,100 סל"ד (לעומת 15.1 קג"מ ב- 3800 סל"ד בגרסת ה-1.6). שידוך המנוע החדש לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים ( DSG )  עם 7 הילוכים הניב יחידת כח חזקה וחלקה אשר מספקת יותר ביצועים לצד חיסכון בדלק .
נהיגה במכונית היא סוג של חוויה. לחיצה על דוושת הגז בשנייה הראשונה מגיבה אמנם בהיסוס קל, אולם מיד לאחר מכן מורגש כח מתפרץ אשר דוחף את הרכב קדימה כאילו מדובר במנוע 2.0 ליטר. בשלב מסויים רציתי לעצור בצד , לפתוח את מכסה המנוע ולבדוק אם לא עבדו עלי וסיפקו לי רכב עם מנוע 1.8 ליטר …
הביצועים טובים משמעותית מדגם ה 1.6 ליטר אותו היא מחליפה . התאוצה ל 100 קמ"ש אורכת 10.8 שניות בלבד ( לעומת 14.1 ב 1.6 ליטר ) . עקיפות נעשות בקלילות ונדמה שהרכב קיבל קצת סטרואידים. תיבת ההילוכים מסדרת ה DSG , בעלת 7 הילוכים , מתפקדת מצויין ואם לא היו מספרים לכם שזאת תיבה רובוטית, קרוב לוודאי שלא הייתם שמים לב. החלפות ההילוכים כמעט ולא מורגשות ותשכחו מזינוק בעלייה . יש מערכת שמונעת את דרדור הרכב.
כלל ידוע הוא שביצועים וחיסכון לא הולכים ביחד. אבל גם במקרה הזה ממשיכה האוקטביה להפתיע לטובה . השילוב של מנוע צנום נפח יחד עם תיבה רובוטית מתקדמת , מניב תצרוכת דלק מדווחת העומדת על 16.9 ק"מ לליטר בממוצע לעומת 12.8 ק"מ לליטר בדגם ה 1.6 .
לפי דיווחים מהשטח, תצרוכת הדלק בפועל נעה סביב 13-14 ק"מ לליטר שזה עדיין מרשים למדי.
גם בתחום פליטת המזהמים לסביבה , מצליחה האוקטביה 1.2 להציג שיפור ניכר עם פליטת CO2 העומדת על 131 גרם לק"מ בלבד.

סקודה אוקטביה 1.2TSI - מבחן דרכים

סקודה אוקטביה 1.2TSI – מבחן דרכים

בתוך תא הנוסעים היא נותרה אותה אוקטביה מוכרת עם תא נוסעים נאה ונעים לשהייה , שימוש בחומרים איכותיים ונעימים למגע  ואיכות הרכבה גבוהה . שיפור קל אך חשוב נרשם עם מעבר סוף סוף למערכת שמע מקורית אשר משפרת את סביבת הנהג ומוסיפה להרגשת היוקרה. אבזור הרכב כבר ברמת הגימור הבסיסית " אמביאנט " מכובד וכולל מעבר לחשמול המקובל גם מחשב דרך, מזגן עם פתחים ליושבים מאחור,וציפוי עור להגה ולבלם היד. הדגם אותו קיבלנו , מרמת האבזור הגבוהה : " אלגנס " כולל גם בקרת אקלים דיגיטלית, חישוקי גלגלים קלים, ריפודים מהודרים ובקרת שיוט. האבזור הבטיחותי מלא וכולל 6 כריות אוויר ובקרת יציבות כסטנדרט , אך המכונית זכתה לארבעה כוכבים בלבד במבחן הריסוק, נתון שנחשב בימינו מתחת לממוצע .

סקודה אוקטביה 1.2TSI - מבחן דרכים

סקודה אוקטביה 1.2TSI – מבחן דרכים

לסיכום :
סקודה אוקטביה 1.2 TSI מצליחה על אף גילה המכובד של המכונית לשמור על כוחה אל מול המתמודדות הטובות שבמשפחתיות. לצד יתרונותיה המסורתיים של האוקטביה כמכונית מרווחת,נוחה,איכותית ואמינה , מצליח הדגם החדש לפתור את בעיית הביצועים ולהציג על הדרך גם שיפור ניכר בתצרוכת הדלק ובפליטת המזהמים. השאלות שנותרו פתוחות כרגע, הם רק איזה אמינות יפגין הדגם בעתיד עם צבירת הק"מ והאם עלויות התחזוקה לא יזנקו בחדות. ההרגשה שלנו, היא שבסעיף האמינות לפחות , לא צפויות הפתעות לא נעימות , עקב הישענות על מכלולים מוכרים מבית פולקסווגן. בשור ההתחתונה , מציעה האוקטביה 1.2 TSI חבילה מגובשת ונעימה ללא חסרונות של ממש ומתברגת בין הטובות שבמשפחתיות מבחינת התמורה למחיר. מחירה עומד כיום על 119,900 ש"ח לדגם הבסיסי ותוספת של 7,000 ש"ח לדגם המאובזר.
תודתינו למרכז השירות סקודה " קרני אור " ברחובות על העזרה בביצוע המבחן.

 

 

 

עוד ממבחני דרכים