עוד יגיע רחוק: סקייוול ET5 החדש במבחן (XR86)

לאחר שנה וחצי של שיווק ויותר מ-1,400 מכוניות שנמסרו כאן, מתחילה יבואנית סקייוול בשיווק גרסת ה-XR86 החדשה, הכוללת עיצוב מחודש לחזית, טווח נסיעה שצמח ל-500 ק"מ ורמת גימור אחת ועשירה, בתמורה למחיר אטרקטיבי מול המתחרות הישירות. שווה את הכסף?

ששי כהן 22 במאי, 2023
סקייוול ET5 XR86

מותג סקייוול (Skywell) היה אחד מחלוצי מותגי הרכב שהגיעו אלינו מסין, ובסיבוב הקודם שפגשנו אותו תהינו אם כדאי בכלל לרכוש מכונית סינית חשמלית. היום, שנה וחצי לאחר מכן, ועם לא פחות מ-18 מותגי רכב סיניים שמשווקים כיום בישראל וחלקם מתברג אף גבוה מאוד בטבלת המסירות של הרכב החדש (כולל המכונית הנמכרת ביותר בארץ), השאלה הנכונה שצריכה להישאל היא : לא האם כדאי, אלא "איזה רכב סיני כדאי לרכוש".


מותג עם גב כלכלי חזק

סקייוול היא חברת בת של ענקית האלקטרוניקה הסינית 'Skyworth' הנחשבת לאחד משלושת יצרני מסכי הטלוויזיה הגדולים בעולם, וגם יצרנית מסכי ה-OLED הגדולה בעולם. מדובר גם באחד מ-17 הקונצרנים הגדולים ביותר בסין מכל התחומים, מה שמבטיח לחטיבת הרכב החדשה שלו גם גב כלכלי איתן. היבואן בארץ הוא קבוצת כדורי, שאמנם חדשה בעסקי יבוא הרכב לישראל, אך מדובר בחברה שפועלת כאן כ-70 שנה, מובילה את ענף יבוא החלפים לרכב בישראל ובבעלותה גם חברת ליסינג ועסקי נדל"ן רבים.

בשנה וחצי הראשונות לשיווק בישראל התברגה סקייוול יפה בקטגוריית רכבי הפנאי הגדולים והחשמליים (D-SUV), ומדגם ה-ET5 עלו לכביש כבר יותר מ-1,400 מכוניות. הודות לפלטפורמה ייעודית חשמלית, עיצוב אלגנטי ומכובד, ממדים גדולים מהמקובל (4.7 מטרים לאורך, 1.9 מטר רוחב, גובה של 1.7 ובסיס גלגלים של 280 ס"מ), אבזור עשיר, ויחידת כח המשלבת בין ביצועים נאים לטווח נסיעה גדול (400 ק"מ), הצליח היבואן להחדיר לארץ מכונית סינית בניחוח פרימיום שאינה זולה יחסית ובעיקר בתקופה בה מכוניות סיניות התקבלו כאן בחשדנות מסוימת בתחילת הדרך.

אחת הסיבות המרכזיות אגב לחדירה המוצלחת לשוק, נובעת מרמת השירות הגבוהה שמעניק היבואן בארץ ללקוחותיו, הכוללת שירות ברמה המוכרת לנו מעולמות היוקרה תחת ניהולו של מנהל הפעילות בארץ מעוז אלמגור, שבתפקידו הקודם ניהל את מותג היוקרה האמריקני קאדילק. מדובר גם במותג הרכב הסיני היחיד כיום בישראל הכולל מועדון לקוחות אקסקלוסיבי ופעיל (Skywell moments) המוציא בתדירות גבוהה את לקוחותיו לטיולים משותפים ומושקעים, מסעדות, הרצאות, הקרנות בכורה של סרטי קולנוע ועוד.

סקייוול ET5 XR86

ל-XR86 חזית בעיצוב שונה המאפיינת יותר דגמים חשמליים.

הגרסה החדשה שמצטרפת כעת להיצע הינה ה-"XR86" המצוידת בסוללה גדולה יותר בקיבולת 86 קוט"ש, המבטיחה טווח נסיעה של עד 500 ק"מ בין טעינות ותשווק לצידה של גרסת ה-LR72 המוכרת. את ההבדל בין צמד הדגמים תגלו בחזית השונה למראה, שבדגם החדש זוכה לפנים חדישות במראה אטום המאפיין יותר דגמים חשמליים. אני באופן אישי מתחבר יותר לעיצוב גרסת ה-72 קוט"ש, אך זה כמובן עניין של טעם.

מרווח ומאובזר

הדגם החדש מגיע לארץ רק ברמת הגימור הגבוהה "פרימיום" הכוללת אבזור עשיר המקביל לגרסאות המאובזרות ביותר של המותגים המתחרים. האבזור החיצוני כולל תאורה היקפית מלאה מסוג LED, פנסי חזית ראשיים מתוחכמים בטכנולוגיית 'לייזר לד' (כמו בב.מ.וו סדרה 7), חישוקי גלגלים "19, גג זכוכית פנורמי חשמלי, דלת תא מטען חשמלית, כניסה והנעה ללא מפתח, חיישני חניה היקפיים, שמשות אחוריות מושחרות ועוד. בתא הנוסעים תפגשו גם ריפודי עור אמיתיים משולבים אלקנטרה, לוח מחוונים דיגיטלי "12.3, מולטימדיה עם מסך מגע "12.8, משטח טעינה אלחוטי לנייד, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, מחוממים ומאווררים, בלם יד חשמלי ועוד.

סקייוול ET5 XR86

2 סגנונות עיצוב לתא הנוסעים לבחירה

הודות לבסיס גלגלים נדיב של 280 ס"מ ופלטפורמה חשמלית ייעודית המספקת גם רצפה אחורית שטוחה לחלוטין, המרווח לחמשת הנוסעים מצוין ולרשות הנהג עומד גם 'מצב שינה' ההופך את מושב הנהג לסוג של מיטה במידה ולמשל הוא רוצה לנוח מעט, כמו למשל בזמן שימוש בעמדת טעינה ציבורית. מעבר לכך, תא הנוסעים איכותי ונטול הצטעצעויות מיותרות המאפיינות לעתים דגמים סיניים, משטחי העץ המלאכותי תורמים לאווירה מכובדת והמושבים נוחים למדי. בסעיף התורפה: אין עדיין קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, בקרת האקלים הדיגיטלית אינה כפולת אזורים ותא הנוסעים של רכב המבחן שהגיע בגוונים חום אדמדם (יותר דג סלמון) המשולב בדיפונים בצבע זהב לא כולם יאהבו, אך לפחות הדגם זמין בארץ גם בגוונים אפורים ושמרניים יותר.

סקייוול ET5 XR86

בסיס גלגלים של 280 ס"מ, מעניק מרווח עצום ליושבים גם מאחור.

מפרט הבטיחות כאן כולל חבילה מרשימה עם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב (קצת אגרסיבי לעתים), בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית זחילה בפקקים, התרעת שטח מת במראות הצד, מצלמות 360 מעלות שמסייעות רבות בביצוע חניה, ואפילו מערכת לסיוע בחניה אוטומטית. לצד המפרט המרשים, הדגם טרם נבחן במבחן הריסוק האירופאי.

חרדת הטווח מתרחקת עוד יותר

את החידוש המרכזי בדגם החדש תפגשו בסעיף הסוללה הגדולה, בקיבולת של 86 קוט"ש (לעומת 72 קוט"ש בדגם ה-LR) המבטיחה לדברי היצרן העלאת טווח הנסיעה מ-400 ל-500 ק"מ, ותמיכה במטען תלת פאזי ביתי וטעינת DC מהירה (30-80% מהסוללה בחצי שעה). בשלושת ימי המבחן שלנו הציגה המכונית יעילות אנרגטית גבוהה שבסיומם רשמנו טווח אמיתי של כמעט 470 ק"מ, נתון מכובד הממקם אותה בצמרת הדגמים החשמליים ארוכי הטווח בארץ. חבל רק שאפשרויות הרגנרציה מוגבלות ולא ניתן עדיין לנהוג במצב של "דוושה אחת" וללא שימוש כמעט בדוושת הבלם.

מעבר לכך, יחידת הכח זהה וכוללת מנוע חשמלי מתוצרת BYD, המפיק 204 כ"ס ו-32.6 קג"מ, המספק ביצועים נאים עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-9.6 שניות ומהירות מרבית שהוגבלה ל-150 קמ"ש לטובת שמירה על טווח נסיעה אופטימלי. כמו שאר המתחרות האיכותיות בסגמנט, גם כאן מדובר ברכב שקט לחלוטין, הנהנה מנהיגה חלקה ונטולת ויברציות וגם המתלים כוילו כאן על הצד הרך יחסית, מה שתורם לנוחות נסיעה גבוהה, והרבה פחות להתנהגות ספורטיבית.

סקייוול ET5 XR86

לסיכום

מחיר סקייוול ET5 בגרסת ה-XR86 ארוכת הטווח נקבע על 239,900 שקל, ומול המתחרות שלו בארץ (יונדאי איוניק 5, סקודה אניאק, פולקסווגן ID.4 וטויוטה BZ4X) מדובר בתמחור תחרותי המקביל פחות או יותר לגרסאות הכניסה של המתחרות, כאשר ניסיון לאבזר אותן ברמה המקבילה יזניק את מחירן בעשרות אלפי שקלים. נכון שברקע יש גם את טסלה מודל Y במחיר דומה, אך עבור מי שאינו נעול על טסלה ומחפש אחר רכב פנאי משפחתי חשמלי גדול ואיכותי, ה-ET5 מספקת חבילה כוללת מוצלחת ותמורה הולמת למחיר, המגובים באחריות מלאה ל-5 שנים או עד 150,000 ק"מ (לסוללה ל-8 שנים או עד 150,000 ק"מ), מרווח טיפולים של אחת לשנתיים או עד 40,000 ק"מ ורמת שירות ייחודית המוכרת לנו מעולמות היוקרה.

עוד ממבחני דרכים