באה לעשות רעש: יונדאי i30N במבחן

לאחר 3 שנות היעדרות חוזרת יונדאי i30N לישראל ומצטרפת לחבורה מצומצמת של משפחתיות האצ'בק ספורטיביות שמציעות הנאה מנהיגה מהסוג שהולך ונעלם מהעולם בעידן החשמלי. בסיבוב הקודם זה לא ממש הצליח לה, האם גרסת הפרפורמנס המחודשת תצליח הפעם?

ששי כהן 31 ביול, 2023
יונדאי i30N

יונדאי i30 היתה בעבר אחת המשפחתיות הנפוצות בישראל, אך הדור הנוכחי שלה שנחת בארץ ב-2018 ודווקא היה הטוב במשפחת הדגמים והכי קרוב לתוצרת האירופאית, התייקר גם משמעותית וסבל מירידה בביקוש, מה שהוביל להפסקת השיווק במהלך 2020. יחד עם זאת, בתחילת 2019 נעשה כאן ניסיון ראשון לשווק את חטיבת הספורט של יונדאי העונה לשם "N", שכללה כאן את ה-I30N בגרסת ההאצ'בק והפאסטבק הנאה יותר שהוצעו כאן למכירה. שנה ומשהו מאוחר יותר ולאחר שנמכרו כאן פחות מ-20 מכוניות, פסק השיווק של החטיבה הספורטיבית. כעת ולשמחתנו מחדשת כלמוביל היבואנית את היבוא ועושה מאמץ נוסף לחדור לשוק הספורטיביות עם הסופרמיני i20N והמשפחתית הספורטיבית i30N אותה לקחנו הפעם למבחן. האם המזל יאיר לה פנים הפעם?


ה-i30N החדשה היא לא באמת מכונית חדשה אלא גרסה מחודשת ומשופרת לאותו דגם ששווק כאן בעבר. העיצוב בסגנון "נמר בעור כבש" מה שאומר שהיא דומה מאוד לאותה משפחתית ליסינג מהעבר, אך בכל זאת זוכה לחידודים ספורטיביים עם חזית קרבית יותר למראה, תאורת LED היקפית עם חתימת אור מיוחדת, סט חצאיות צד, ספוילר אחורי שדואג להצמיד את המכונית לאספלט גם במהירויות גבוהות, חישוקי "19 עם צמיגים בחתך נמוך, פסים אדומים המעטרים את הרכב וצמד יציאות מפלט מגודלות מאחור מהן בוקעים צלילים מוסיקליים נעימים לאוזן (של חובבי הנהיגה). בסה"כ מדובר בעיצוב מאופק, אך מהסוג שהרבה חובבי נהיגה דווקא אוהבים, משום שהוא לא מושך תשומת לב מיותרת על הכביש ובחניה.

תא נוסעים

גם תא הנוסעים שלו רחוק מלספק חוויה ספורטיבית, ומתאפיין בעיצוב משפחתי שגרתי ואפילו לא ממש מודרני. למרות זאת, המפרט כולל מושבים קדמיים ספורטיביים נוחים ואוחזים, דוושות בעיצוב ספורטיבי והגה הכולל מתגים בסגנון מכוניות מירוץ. איכות החומרים בינונית פלוס, איכות ההרכבה מרשימה לטובה ופחות אהבנו את הצבע האפור הקודר משהו ששולט בתא הנוסעים. יחד עם זאת, האבזור עשיר כסטנדרט וכולל ריפוד מושבים משולב אלקנטרה ועור, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, משטח טעינה אלחוטי לנייד, חימום הגה ומושבים קדמיים, בקרת אקלים דיגיטלית ומולטימדיה מקורית עם קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי (לא אלחוטיים), גג זכוכית פנורמי חשמלי עם ווילון חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח ועוד. האבזור הבטיחותי כולל את כל מערכות הבטיחות המתקדמות הפופולריות כיום, אך משום מה בקרת שיוט אדפטיבית נעדרת מהתפריט. עם בסיס גלגלים של 265 ס"מ מדובר במכונית מרווחת יחסית למשפחה, רק חבל שהיושבים מאחור לא נהנים מפתחי מיזוג אחוריים או יציאות להטענת הטלפונים.

 יונדאי i30N

על הכביש

היהלום האמיתי של הרכב נמצא בסעיף הנהיגה, עם מנוע טורבו 2.0 ליטרים המפיק 280 כ"סו-36 קג"מ, המשודך לתיבת הילוכים אוט' כפולת מצמדים עם 8 הילוכים והנעה קדמית. לחיצה על מתג ההתנעה והמנוע מתעורר לחיים עם צלילים משובחים שבוקעים ממערכת הפליטה הספורטיבית אשר קולם מורגש גם בבחירה במצב ה-Eco המעודן, לעיתים אפילו קצת יותר מדי ממה שהיינו רוצים. על הכביש מדובר במכונית שמצטרפת לחבורה מצומצמת של משפחתיות קומפקטיות וספורטיביות, המציעות חווית נהיגה ספורטיבית ומהנה לנהיגה, מהסוג שהולך ונכחד כיום בעידן החשמלי. לרשות הנהג עומדים שלל אפשרויות התאמה אישית של הרכב בבורר מצבי הנהיגה, עם לא פחות מ-3 מצבי נהיגה ספורטיביים, המלווים בשלל שעונים במסך המולטימדיה אשר יעזרו לכם לבצע הקפות מושלמות מלוות בשלל נתונים כאשר תיקחו את הרכב למסלול. בבחירה במצב נהיגה "N-Grin" ושימוש בבקרת השיגור, מספק הרכב למשך כ-20 שניות את כל הכח שהמנוע יודע לייצר, מערכת הפליטה נכנסת למצב רועש עוד יותר והתאוצה הרשמית ל-100 קמ"ש מתקצרת ב-0.2 שניות ל-5.4 שניות מהירות במיוחד. אל אלו מצטרפים אחיזת כביש פנטסטית ודיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה אלקטרוני המסייע לפניות בטוחות במהירויות גבוהות מהמקובל ואפילו מוט המותקן בתא המטען היושב על ראשי הבולמים ותורם לספיגת הזעזועים. למרות שימוש במערכת מתלים אדפטיביים, מדובר במכונית קשיחה מאוד, המעבירה את מרבית שיבושי הכביש אל תא הנוסעים. בסיום המבחן נרשמה גם צריכת דלק של 8.1 ק"מ לליטר בממוצע, בתנאים לא ממש מאומצים, אך מדובר בנתון המקובל למכוניות ביצועים.

 יונדאי i30N

שווה 270,000 שקל?

במחיר של 270,000 שקל ה-i30N זולה בארץ רק מהונדה סיוויק טייפ R ויקרה משאר המתחרות בקטגוריה (קופרה לאון, גולף GTI ורנו מגאן RS). מצד אחד, מדובר במכונית ספורטיבית ומהנה לנהיגה אשר איננה נופלת מהמתחרות הישירות. מצד שני, ליונדאי חסר עדיין מוניטין ספורטיבי מקומי שמאפיין את כל המתחרות ובמחיר הגבוה מרובן סביר להניח שיהיה לה קשה להימכר במספרים משמעותיים. יחד עם זאת, אנשי היבואן מספרים דווקא על ביקוש מפתיע עם תחילת השיווק וסיום המלאי הראשוני במהירות שכלל ככל הנראה קצת יותר מ-10 מכוניות. האם בסוף השנה נראה כאן נוכחות משמעותית שלה בשוק הספורטיביות? ימים יגידו. מה שנראה יותר בטוח לעת עתה, הוא שהאחות הקטנה והזולה משמעותית (i20N) כנראה תזכה כאן להצלחה הרבה יותר מרשימה.

עוד ממבחני דרכים