עמוסה בצעצועים אבל גם הרבה מעבר לזה: אקספנג G9 במבחן

על הכוונת: אאודי e-tron, ג'נסיס GV70, מרצדס EQC וגם Voyah פרי מסין: הנשק: ממדים גדולים, איכות המוכרת משוק היוקרה, יחידת כח חשמלית המספקת הנעה כפולה, 551 כ"ס, 3.9 שניות ל-100 קמ"ש וטווח נסיעה מרשים. לקינוח: המחיר אטרקטיבי ביחס לצפוי. האם המתחרות צריכות לדאוג?

ששי כהן 10 בדצמ, 2023
אקספנג G9

מותג הרכב אקספנג (Xpeng) החל את שיווקו בארץ בחודש החולף ומדובר כבר במותג ה-19 שמגיע אלינו מסין. אם בעבר עוד התחבטנו בשאלה "האם כדאי בכלל לרכוש מכונית סינית", אז היום השאלה הפכה להיות "איזו סינית כדאי לרכוש", וזה כאשר בעשרת המותגים המובילים את מכירות הרכב בישראל יש כבר 3 מותגים סיניים. אקספנג הוא לא עוד מותג רגיל שמגיע אלינו משם, אלא מותג יוקרה סיני אשר מבטיח להתחרות בטובים שבמותגי היוקרה מהמערב, וגם היצרן שלו מתגאה שמדובר בחברת טכנולוגיה שמייצרת גם מכוניות. את השיווק בארץ שנעשה ע"י פריסבי, בחברה היבואנית להתחיל עם צמד  דגמים, מכונית סדאן (P7) ורכב פנאי גדול ומפואר (G9) שהגיע אלינו ראשון למבחן.


היבואן מתאר את ה-G9 כבעלת "עיצוב עוצר נשימה", אולם מפגש במציאות חושף עיצוב הרבה יותר שגרתי ולא מסוג הדברים שלא ראינו קודם. יחד עם זאת, אין ספק שמדובר ברכב המשלב היטב בין הופעה אלגנטית למראה שרירי והממדים הגדולים שלו (4.89 מטר לאורך, 1.93 מטר לרוחב ו-1.67 מטר לגובה) בהחלט מעניקים לו נוכחות על הכביש. הדגם מצטרף כאן לקטגוריית ה-SUV הגדולים (אך עם 5 מושבים) היוקרתיים והחשמליים ולדברי היבואן אמור להתחרות בדגמים כמו מרצדס EQC, ב.מ.וו IX3, ג'נסיס GV70, וויה פרי ואחרים, והוא מיובא לכאן ב-3 רמות גימור, עם שמות המוכרים לנו מטסלה: סטנדרט, לונג ריינג' ופרפורמנס…

לצד הממדים הגדולים, באקפסנג לא חסכו באבזור וגרסת הפרפורמנס הבכירה שנבחנת כאן כוללת מבחוץ חישוקי "21 קלים, דלת תא מטען חשמלית, תאורת LED מלאה, דלתות עם סגירת ואקום, גג זכוכית ענקי קבוע, מצלמות 360 מעלות ולא פחות מ-29 חיישני חניה המקיפים את הרכב. כניסה לתא הנוסעים חושפת איכות חומרים והרכבה המוכרים לנו מעולמות היוקרה, עם הקפדה גם על הדברים הקטנים ושימוש בחומרים איכותיים גם במקומות שלא תמיד גלויים לעין. עם בסיס גלגלים של 300 ס"מ המרווח מכובד ביותר לחמשת הנוסעים, ואלו נהנים ממושבי עור נאפה איכותיים, כאשר גם הקדמיים וגם האחוריים מתכווננים חשמלית ומחוממים. המושבים שמלפנים, גם מאווררים וכוללים פונקציית מאסאז' מפנקת.

תא נוסעים מפנק ואיכותי

עיצוב סביבת הנהג הוא בסגנון הנקי עם מיעוט של כפתורים פיסיים, ואלו מוחלפים ע"י מתגי מגע במערכת המולטימדיה בעלת מסך ה"15, או בתפעול קולי הכולל שליטה על מגוון גדול של מערכות הרכב, היודע לזהות את מבקש הבקשה מארבעה מושבים ולהתאים אותה בדיוק אליו. לרשות הנהג עומד לוח מחוונים דיגיטלי "10.25 כאשר הנוסע שליד הנהג נהנה ממערכת בידור אישית עם צג מגע "15 איכותי, הכוללת אפשרויות שליטה על המוסיקה, בקרת האקלים חימום המושבים ועוד, לצד שלל אפליקציות שימושיות יותר או פחות כמו אפליקציית איפור המקרבת את הכיסא למראת האיפור הענקית שכוללת גם תאורה משתנה לפי העדפת הנוסע, וכן שלל אפשרויות משחקים, גלישה באינטרנט, צפייה באפליקציות חברתיות ואפילו שימוש ב-Youtube, שבכולן ניתן אגב להשתמש גם תוך כדי נסיעה. איך זה אפשרי? משום שמסך המולטימדיה של הנוסע הופל להיות שחור בצפייה מהצד, מה שמסיר את האפשרות שהנהג יסתכל במסך במקום על הכביש. רכב המבחן צויד גם במערכת מולטימדיה איכותית של "DYNAUDIO" עם לא פחות מ-22 רמקולים, כאשר שניים מהם נמצאים מחוץ לרכב ומאפשרים השמעת מוסיקה כאשר למשל אתם בפיקניק. מנגד, בסעיף השלילה: אין ווילון לגג הזכוכית הענק, ומעניין יהיה לראות איך מתמודד תא הנוסעים עם החום של הקיץ הישראלי, וגם התאכזבנו לראות שאמנם ציידה החברה את הרכב בצמד משטחים לאכלוס טלפון סלולרי אך רק השמאלי מהם יכול גם להטעין. כם כרכב שמציע כ"כ הרבה אבזור במושב האחורי, היינו שמחים לפגוש גם בקרת אקלים נפרדת מאחור.

אקספנג G9

ה-G9 משווקת בגרסת הנעה אחורית הכוללת מנוע חשמלי המפיק 313 כ"ס ו-43.8 קג"מ, בגרסת סטנדרט המציעה טווח נסיעה עד 460 ק"מ או בגרסת לונג ריינג' הכוללת סוללת 98 קוט"ש המבטיחה טווח נסיעה עד 570 ק"מ. הביצועים זהים עם 6.4 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 200 קמ"ש. מעליה מוצעת גרסת הפרפורמנס, הכוללת צמד מנועים חשמליים המספקים הנעה כפולה ומפיקים 551 כ"ס ו-73 קג"מ, אשר יחד עם סוללת 98 קוט"ש מבטיחים טווח נסיעה עד 520 ק"מ. הגרסה הבכירה שנבחנת כאן, כוללת גם אפשרות טעינה אולטרה מהירה עד 300 קילוואט, מה שמבטיח טעינת 10-80 אחוז מהסוללה ב-20 דקות, אך עמדות טעינה אולטרה מהירות כאלו כמעט ולא ניתן למצוא כיום בארץ.

אקספנג G9

ביצועיסטית אבל האם גם נוחה? 

על הכביש מתגלה ה-G9 כמכונית שקטה ביותר ומהירה כמו טיל שיוט קרקע קרקע, באופן שיגרום לכם הרבה חיוכים בהאצות דרמטיות בזמנכם החופשי. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 3.9 שניות והזינוק מהמקום נעשה בחרישיות וללא דרמות מיותרות. גרסה זו מצוידת גם במתלי אוויר המבטיחים נוחות נסיעה מושלמת, אך זו נפגעה משמעותית בשל חישוקי הגלגלים הענקיים "21 והצמיגים בחתך הנמוך. אם בחרתם ברכב זה, כדאי לכם מראש לשנמך את החישוק ל-"19, מה שיהפוך את המכונית לנוחה יותר. אחיזת הכביש כאן גבוהה למדי, אך ההגה הקליל מדי, המשקל הגבוה של המכונית וגובהה, יבהירו לכם שלא זו המכונית לשעשועי ספורט. בחירה במצב של נסיעה על דוושה אחת, מאפשרת שימוש מופחת משמעותית בדוושת הבלם, אך לא ניתן לנסוע לגמרי על דוושה אחת ולהגיע לעצירה ללא שימוש בבלמים. את המבחן שלנו סיימה המכונית עם סדר גודל של 450 ק"מ טווח נסיעה במציאות, בתנאים שרובם לא היו מאומצים, וניתן לדעתנו להגיע גם לנתון טוב יותר. בסעיף הבטיחות רושמת המכונית מפרט נדיב הכולל את כל מערכות הבטיחות הפופולריות כיום בענף, בתוספת של מערכות נוספות המבקשות להפוך את נסיעתכם לבטוחה יותר. בשבוע החולף זכתה המכונית גם במבחן הריסוק האירופאי בתוצאה המרבית של 5 כוכבים.

אקספנג G9

החל מ-270,000 שקל

אקפנג G9 היא ללא ספק מתחרה ראויה בשוק היוקרה. לזכותה עיצוב נאה, תא נוסעים יוקרתי, איכותי ומפנק במיוחד, יחידת כח חזקה המספקת ביצועים מרשימים המלווים בטווח נסיעה ראוי, כאשר כל זה עטוף בחבילת בטיחות גבוהה. מנגד, נוחות הנסיעה הרשימה פחות (וייתכן שתיפתר בשימוש בחישוקי "19) ועדיין חסר לה לפעמים קצת ליטוש ודיוק המאפיינים מתחרות יוקרתיות. במחיר התחלתי של 270,000 שקל לגרסת הכניסה, דרך 310,000 שקל לגרסת הלונג ריינג' ועד ל-365,000 שקל לגרסה הבכירה שנבחנת כאן, מדובר בתמחור תחרותי ביחס לנהוג בשוק היוקרה, ולמכונית גם אחריות נדיבה של 7 שנים או עד 160,000 ק"מ, ו-8 שנים או 160,000 ק"מ לסוללה שאמורים להעניק שקט נפשי. חבל רק שהיבואן מחייב להגיע לטיפול אחת לשנה או 20,000 ק"מ. בשורה התחתונה: באופן אישי הייתי מסתפק בגרסת הלונג ריינג' שמספיק חזקה לטעמי, ונהנית מטווח נסיעה מרשים. הרי במדינתנו רוויית הפקקים, רוב הזמן הביצועים החמים נותרים ללא שימוש במרבית שעות היום.

עוד ממבחני דרכים