פצצה חכמה: יצאנו לתמרון קרקעי עם זיקר X

זיקר X מסתער על שוק הג'יפונים הקומקפטיים והיוקרתיים עם הבטחה להתברג גבוה בשוק היוקרה כבר השנה. בתפריט: עיצוב קרבי ומתקדם, יכולות אורבניות מרשימות, וביצועים מצוינים המשולבים בטווח נסיעה מכובד המגובים במחיר שידרוש ממעמד הביניים להתאמץ רק עוד טיפה. שווה 185 אלף שקל?

ששי כהן 10 בפבר, 2024
זיקר X

שוק הג'יפונים הקומפקטיים והיוקרתיים הוא הסחורה החמה כעת בשוק היוקרה, והגעתם של שלל דגמים חדשים המצוידים בתג מחיר בסיסי שמתחיל בפחות מ-190,000 שקל, מאיץ את הכחדת קטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות והיוקרתיות כמו אאודי A3, מרצדס A קלאס וב.מ.וו סדרה 1 שחוות צניחה חדה במכירות, ומוחלפות במהירות ע"י ג'יפונים חשמליים ומעוצבים, המספקים ביצועים נמרצים, חווית נהיגה עדיפה ואבזור עשיר כסטנדרט במחיר הנמוך משמעותית. המצטרף הטרי לשוק הוא זיקר X שיתחרה כאן מצד אחד בדגמים חשמליים כמו וולוו EX30, סמארט #1 וג'יפ אוונג'ר, ומצד שני בדגמי בנזין כמו לקסוס LBX ואאודי Q2. מה יש לו לחדש? יצאנו למבחן עם גרסת הלונג ריינג' "הבסיסית" שעולה 185 אלף שקל.


אחים לנשק

זיקר X הוא אח נוסף בסדרת דגמי פרימיום מבית ג'ילי הסינית, הכוללת גם את וולוו EX30 וסמארט #1 החולקים את אותה שלדת "SEA" של היצרן הייעודית לדגמים חשמליים, אותם מנועים ושלל מכלולים טכניים משותפים, כאשר כל דגם מקבל עיצוב שונה וזהות של המותג אותו הוא מייצג. מדובר בקבוצת "אחים לנשק" שמסתערים על השוק היוקרה המקומי וכולם הגיעו לארץ בחודש החולף.

בדומה לאחיו החורגים, גם בזיקר X לא תמצאו עוד עיצוב גנרי של ג'יפון מהסוג שהציף את הכבישים בשנים האחרונות, אלא עיצוב נועז וחריג, הכולל הופעה קרבית עם חזית מרשימה למראה הכוללת יחידות תאורה מסוגננות, מרכב בעיצוב שרירי דמוי קופה הכולל ידיות פתיחת דלתות מתוחכמות ומראות צד ללא מסגרת, חישוקי גלגלים "19 בעיצוב ספורטיבי ועיצוב לזנב המכונית המזכיר מכוניות הוט האץ' ספורטיביות המלווה בתאורת Full-Led היקפית מתקדמת שעושה לכם Welcome עם מופע אור-קולי עם פתיחת הרכב. הדגם מבטיח גם להיות הקרוסאובר האורבני האולטימטיבי הודות למרכב קומפקטי באורך של 4.43 מטר, רוחב של 1.83 מטר וגובה של 1.56 מטר המבטיחים נהיגה קלילה במרחב העירוני הצפוף, לצד תנוחת ישיבה גבוהה, חיישני חניה היקפיים, מצלמות 360 מעלות ומערכת חניה אוטומטית המגיעים כסטנדרט ברכב, המסייעים גם למציאת חניה גם במקומות קטנים ומאתגרים.

זיקר X

תא נוסעים

בתא הנוסעים תפגשו עיצוב נקי בסגנון של טסלה, עם מיעוט מופגן של מתגים ותפעול של הרכב בעיקר דרך מסך המגע המרכזי או באמצעות פקודות קוליות שתתנו לעוזר או לעוזרת האישית שלכם (לבחירתכם). איכות החומרים וההרכבה כאן הם גבוהים ומאפיינים את עולם היוקרה, ובדומה לזיקר 001, גם כאן מלוות את תא הנוסעים צבע הברונזה המרהיב המעטר מתגים שונים, את ההגה, המושבים ועוד ותורם לתחושה המיוחדת. מנגד, רכב המבחן הגיע בצבע האפור הקודר יחסית שמצד אחד פרקטי, יישאר נקי לאורך זמן ויסתיר לכלוך שיצטבר עליו, אך מצד שני פוגע משמעותית בתחושת היוקרה בתא הנוסעים שנראה פשוט למדי לעומת הגרסה שמגיעה עם העור הלבן (בתוספת 2,000 שקל) שנראית פשוט מצוין והופכת את תא הנוסעים למזמין מאוד. המושבים נוחים ואוחזים ומתכווננים חשמלית אך אינם כוללים חימום בגרסת הכניסה הנבחנת (Long Range) וההגה ספורטיבי ומעוצב וכולל חימום כסטנדרט, לצד מתגים אשר אתם תקבעו מה תרצו שהם יעשו. נקודות תורפה? פקדי חלונות החשמל עובדים הפוך מהמקובל ובהחלט היינו שמחים לכמה מתגים פיזיים למערכות חיוניות לנהיגה שיהפכו את התפעול לקל יותר תוך כדי נהיגה.

זיקר X

האבזור עשיר כסטנדרט וכולל גם ריפודי עור טבעוני (מלאכותי), כניסה והנעה ללא מפתח, גג זכוכית פנורמי שמסנן 99% מקרינת השמש אך לא כולל וילון חשמלי, מה שאומר שבקיץ הוא עשוי להיות מעיק, דלת תא מטען חשמלית, קיפול מראות חשמלי, מולטימדיה עם מסך מגע "14.6 וקישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי (גם אלחוטית), לוח שעונים דיגיטלי "8.8, תצוגה עילית AR, בקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים, שמשות אחוריות מושחרות ועוד, המצטרפים לתא נוסעים מרווח מאוד ביחס למידות החיצוניות הקומפקטיות, הודות לממדים הנדיבים של הרוחב והגובה, לצד בסיס גלגלים ענק שנמתח על 275 ס"מ ורצפה שטוחה שמציעים מרווח נאה ליושבים מאחור. מנגד, תא מטען קומפקטי ונפחו עומד על 362 ליטר + 15 ליטר תא מטען קדמי בו תוכלו לאחסן את כבל הטעינה, וחבל שתא הכפפות המסורתי נעלם מתא הנוסעים. לפחות הרצפה שטוחה גם מלפנים והעיצוב בסגנון מיקרווואן יאפשר לכם לצאת מהרכב גם מצד ימין בקלות במקרה ומצאתם חניה צפופה במיוחד שלא מאפשרת את פתיחת דלת הנהג.

זיקר X תא נוסעים

בטיחות

אבזור הבטיחות כולל מפרט מרשים עם כל מערכות הבטיחות הפופולריות כיום, המעניקות לרכב דרגת בטיחות 8 הגבוהה ביותר של משרד התחבורה, אך הדגם טרם נבחן במבחן הריסוק האירופאי, אך היצרן מספר שהוא תכנן את הרכב לקבל ציון של 5 כוכבים ונקווה שהוא לא יפספס בתחום החשוב הזה. חשוב לציין שבניגוד לאח הגדול יותר זיקר 001 בו צוידה מערכת בטיחות מהמתקדמות בשוק מתוצרת מובילאיי הישראלית, כאן יש לנו חבילת בטיחות שונה, שאגב סובלת מעודף צפצופים והתראות שלעתים די מרגיזה וגם התערבות ההגה האקטיבי לעתים מעט אגרסיבית.

זיקר X

טיל קרקע-קרקע?

הזיקר X משווק בארץ ב-2 גרסאות הנעה לבחירה: "קריפטון"- גרסת הביצועים הספורטיבית המצוידת בצמד מנועים חשמליים המפיקים הספק משולב של 428 כ"ס והנעה כפולה המספקים תאוצה של רקטה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות. הגרסה השניה היא גרסת ה-"לונג ריינג' " הנבחנת כאן המצוידת בהנעה אחורית ומנוע חשמלי המפיק הספק מכובד של 272 כ"ס ומספק תאוצה ל-100 קמ"ש ב-5.6 שניות זריזות למדי ומהירות מוגבלת ל-180 קמ"ש. כשיוצאים לדרך, מגלים מכונית מהירה מאוד המספקת חווית נהיגה מהנה המשולבת באחיזת כביש גבוהה. מערכת המתלים כאן מכויילים על הצד הרך יותר לטובת נוחות נסיעה, מה שאומר שהתנהגות ספורטיבית חדה לא ממש תמצאו כאן וגם ההגה החשמלי לא ממש מתקשר כמו במכוניות ספורטיביות אמיתיות, אבל אין ספק שקהל היעד לרוב לא מחפש ביצועים יותר ספורטיביים ממה שהיא מציעה כאן וככל הנראה גם לא יגיע למגבלות הרכב. מעבר לכך, מדובר במכונית שקטה מאוד בעלת בידוד מצוין מרעשי חוץ ונהיגה חלקה ונטולת ויברציות.

זיקר X

קיבולת הסוללה עומדת על 66 קוט"ש ומבטיחה לפי נתוני היצרן טווח נסיעה עד 445 ק"מ, טעינה ביתית בהספק 11 קילוואט שאורכת 7 שעות לצד טעינת DC במהירות עד 150 קילוואט (28 דקות ל-80%). בימי המבחן הרשימה המכונית עם צריכת חשמל נמוכה יחסית שהניבה טווח נסיעה במציאות סביב ה- 390 ק"מ, שהתאפשר בנהיגה במצב חסכוני (ECO), שליטה עצמית לא להגרר לתאוצות המרשימות שמציע הרכב ושימוש ברמת רגנרציה גבוהה שמאפשר נהיגה על "דוושה אחת" די יעילה ועם שימוש מופחת למדי בדוושת הבלם.

זיקר X

עסקה טובה? 

במחיר הנוכחי שעומד על 185,000 שקלים לגרסת הלונג ריינג' ו-205,000 שקלים לגרסת הקריפטון הביצועיסטית, מדובר בתמחור אגרסיבי בשוק הישראלי שהתאפשר לעת עתה בשל הגעת המכוניות לאץ לפני עליית המס של 2024 על דגמים חשמליים. במחירים האלו, הזיקר X לא תצוד רק לקוחות מסורתיים של שוק היוקרה, אלא פונה גם למעמד הביניים שבמחירים של טויוטה C-HR ויונדאי קונה היברידית למשל, יכול להשתדרג לראשונה לעולם היוקרה וליהנות מרכב חשמלי עם ביצועים נמרצים, חווית נהיגה חשמלית שקטה ומפנקת, הוצאות אחזקה נמוכות ואבזור עשיר במיוחד. בדרך היא צריכה להוכיח עוד את עניין הבטיחות וכדי לעמוד ביעד היבואן להתברג כבר השנה במקום החמישי במכירות בשוק היוקרה, היא תצטרך לשמור על מחיר תחרותי גם כאשר יגיע מלאי חדש בהמשך תחת המיסוי החדש, ולקוות שהחות'ים ימח שמם, לא יפגעו במשלוחי הרכבים לישראל כפי שזה מסתמן כעת. בשורה התחתונה: רכב בהחלט כלבבי.

עוד ממבחני דרכים