עם עודף של 3,000 ש"ח בממוצע ממשפחתית ממוצעת , תוכלו לקבל את הסול : משפחתית בעלת עיצוב חריג , אך מלא קסם וייחוד.
האומץ להיות שונה
בעידן הנוכחי , הוכיח שוק הרכב הישראלי שנוסחת המשפחתית 1.6 ליטר במבנה סדאן וגיר אוט' היא כבר לא פרה קדושה והשוק היום מוכן לאמץ חידושים ביתר קלות מבעבר . כזאת היא גם קיה סול החדשה שנחתה בתחילת השנה בארץ , עם עיצוב חריג מהמקובל אשר הוקדש לטובת השימושיות והיעוד המשפחתי.
הסול הוצגה בתערוכת פאריס 2008 וכמו שאר דגמי קיה החדשים , גם היא מעוצבת ע"י פיטר שרייר הידוע ביכולותיו לפתח עיצובים מקוריים. במקרה הנ"ל , לצד העיצוב המוזר המשייך את המכונית לקטגוריית המכוניות : או שאנחנו אוהבים או שלא , אין ספק שמדובר כאן בהברקה תכנונית המנצלת כל ס"מ של הרכב הזה לטובת שימושיות ומשפחתיות .
עם אורך של 4.1 מטר , היא קצרה בערך ב 40 ס"מ ממשפחתית ממוצעת . למרות זאת , עם מימד אורך של 1.66 גובה ורוחב של 1.78 מטר , היא נראית ענקית . גם כשהעמדנו אותה בחניה במרכז קניות , היא בלטה מכל צד שבחנו אותה ולא רק בגלל העיצוב , אלא בעיקר בגלל המימדים החריגים למקובל. אם תרצו , היא אפילו גבוהה מניסאן קשקאי .
בתוך תא הנוסעים היא כבר הרבה יותר מקובלת . כאן לא תמצאו אף אחד כנראה שיהיה לו משהו רע להגיד על העיצוב . סביבת הנהג עשירה למדי , מודרנית ונאה לעין , איכות החומרים גבוהה כמקובל בדגמי קיה מהשנים האחרונות וכך גם הנדסת האנוש .
הסול מגיעה לארץ ברמת גימור אחת גבוהה למדי הכוללת כסטנדרט : בקרת אקלים דיגיטלית , מערכת שמע מקורית נשלטת מההגה עם חיבורים לנגן חיצוני ו USB , מחשב דרך וחידוש בסגמנט המשפחתיות בדמות מפתח חכם הכולל כניסה לרכב ללא שימוש בשלט והתנעה בלחיצת כפתור , אביזר שבהחלט שייך לקטגורית היוקרה ונכנס לראשונה לרכב עממי . האבזור הבטיחותי כולל 6 כריות אוויר ובקרת יציבות ולמכונית ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.
תנוחת הישיבה גבוהה למדי , וההרגשה שמתקבלת דומה לג'יפון . המושבים עצמם מעט נוקשים , אך קל לקבל תנוחת ישיבה אופטימלית למרות שההגה מתכוונן רק לגובה . עם בסיס גלגלים של 255 ס"מ , תא הנוסעים מרווח מאוד וגם ליושבים מאחור לא תהיה בעיית מרווח לא משנה באיזה גובה הם. בקיה ידעו לנצל יפה מאוד את המבנה הקופסתי של המכונית על-מנת להעניק לחמשת הנוסעים מרווח מקסימלי אשר יכול לבייש חלק ממכוניות גדולות בהרבה . ההתפשרות היחידה שנעשתה היא בנפח תא המטען שנפל קורבן למיקסום של מרווח תא הנוסעים וזכה לנפח של 222 ליטר בלבד אשר יכולים לצמוח ל 700 ליטר נאים עם קיפול המושבים האחוריים .
מתחת למכסה המנוע מצויידת הסול במנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר בעל הספק של 126 כ"ס המוכר ממספר דגמים של קיה ותיבת הילוכים אוטומטית עם 4 הילוכים בלבד. למרות ההספק הגבוה , מתקשה הסול להפגין ביצועים טובים ומסתפקת בנתונים המקובלים בקרב הממוצע . המיאוץ ל 100 קמ"ש נמשך 12.5 שניות והמהירות המרבית המוצהרת עומדת על 160 קמ"ש .
בהתאם לאופיה המשפחתי של הסול , כך גם התנהגות הכביש שלה . אם אתם חובבי נהיגה וקצת אופי ספורטיבי , אין לכם מה לחפש כאן . הסול מיועדת לנסיעה נינוחה ,חלקה ובטוחה אשר מיועדת לעשות את העבודה בפשטות וביעילות . ההגה החשמלי מכוייל על הצד הרך יותר ומנותק כמעט לחלוטין ממה שקורה על הכביש , השקט בנסיעה נשמר כל עוד ולא תבצעו קיק דאון עצבני שייצר יותר רעש מאשר כח והזינוקים מהרמזור יגרמו לכם תחרות מלהיבה עם מאזדה 3 לכל היותר. וכשהבנו את ייעודה וזה קרה מהר מאוד , פשוט נהגנו בה כמו שמצפים ממנה. ככזאת היא התגלתה כנוחה ושקטה למדי ושימושית לשימוש משפחתי.
ומכיוון שהחלטנו שזהו רכב משפחתי , העמסתי את הילדים שמאוד התלהבו מהמראה של האוטו ( אבא , נכון זה ג'יפ ? ) ונסענו נסיעה משפחתית שכללה הרבה פקקים , נסיעה בין עירונית וגם כביש מהיר אשר סיפקו צרכית דלק ממוצעת של 12.8 ק"מ לליטר . בהחלט נאה ומזכיר שוב כמה שאופי נסיעה רגוע משפיע בצורה דרמטית על חיסכון בדלק . בכלל , הסול היא מכונית יחסית ידידותית לסביבה עם ציון ירוק 6 . פליטת ה CO2 סבירה בלבד ועומדת על 167 גרם לק"מ.
לחשוב מחוץ לקופסא
בסופו של יום אהבתי את הסול . באופן אישי אני כמעט תמיד מעדיף מכוניות שקצת שונות מהעדר שמתנועע על הכביש . היבואן מגדיר אותה כקרוסאובר אשר מתחרה בדגמים כמו ניסאן ג'וק לדוגמא . לדעתי , קרוסאובר היא לא והיא משתייכת יותר לקטגורית המיקרו -וואנים המתפתחת ומזכירה באופיה יותר את הרומסטר של סקודה והנוט של ניסאן , רק עם הרבה יותר קסם ואופי.
אם חשקה נפשכם במשפחתית קצת שונה , הסול יכולה להיות בחירה מעניינת . לזכותה תא נוסעים מרווח למדי , אבזור עשיר , שימושיות רבה ובטיחות מלאה והחולשה שלה יכולה להיות רק העיצוב אם לא התחברתם אליו או הביצועים הלא מרשימים אשר בסה"כ מיישרים קו עם הנורמה בסגמנט המשפחתיות , אך מתקשים לעלות דרגה למרות המנוע החזק. הוכחה לתא הנוסעים האטרקטיבי שלה , ניתן לראות גם בכמות נהגי המוניות שרוכשים אותה ( יש גם דיזל אוט' ) . מחירה של הסול עומד על 117,000 ש"ח אשר ישאירו אצלכם בארנק עודף של 3,000 ש"ח בממוצע , אם תוותרו על משפחתית אחרת ותבחרו בה ולזכותה גם 7 שנות אחריות , מה שמחזק אותה כעסקה משפחתית לא רעה.