האם סורנטו 4X4 הוא עוד מיניוואן בתחפושת של שטח או עוד שריד לימים שרכב שטח יכל לנוע גם בשטח . יצאנו לבדוק .
3 חודשים לאחר שהושק בארץ קיה סורנטו אורבן המחודש , הצטרפו בתחילת החודש גם גרסאות ה- 4X4 והדיזל המחודשות שלו להיצע , עם מראה מעודכן ומספר שינויים נוספים בתא הנוסעים . בימים בהם רכבי פנאי הופכים להיות מבוקשים יותר ויותר מדי שנה , אך גם מצמצמים מימדים בעקביות, עם שלל מתחרים חדשים שיגיעו השנה במידות של ניסאן ג'וק , מנסה הסורנטו המחודש לרכוש מעריצים בעיקר בקרב משפחות גדולות , או חובבי טיולים המבקשים רכב עם יכולות שטח.
בכל הקשור להופעה החיצונית , זוכה הדגם המחודש לעידון המראה עם חזית מחודשת הכוללת גם יחידות תאורה חדשות משובצות פנסי LED . בצידי הרכב הוחלפו חישוקי הגלגלים באחרים בעיצוב חדש ובחלקו האחורי של הרכב , נרשם עדכון שעיקרו יחידות תאורה מסוג LED רחבות ונאות .
בתוך תא הנוסעים , זוכה הסורנטו 2013 לעדכונים קלים יותר עם שמירה כוללת על קווי העיצוב המוכרים המציעים בסה"כ סביבת נהג ונוסעים נעימה למדי . גרסת הפרימיום המאובזרת הנבחנת כאן , כוללת גם לוח שעונים המורכב בחלקו ממסך LCD מתקדם והייטקי בגודל "7 המכיל את מד המהירות ונתונים של מחשב הדרך . יחד עם זאת, קשה שלא להתלונן שבמתיחת הפנים דלגו על עדכון חומרי הפנים והדה שבורד שאמנם בנוי בד"כ בסדר , סובל מפלסטיק קשיח שאינו נעים למגע , ומקנה תחושה מעט זולה . יחד עם זאת , השימוש בפלטפורמה חדשה המשרתת גם את הסנטה פה החדשה , סייעה ליצירת רצפה שטוחה יותר בתא הנוסעים , והגדילה את המרווח ליושבים במושבים האחוריים בצורה משמעותית . עם 4.69 מטר באורך , 1.89 מטר ברוחב , 1.75 בגובה ובסיס גלגלים של 270 ס"מ , מספק הרכב תא נוסעים מרווח למדי ל- 7 נוסעים הנהנים גם מפתחי מיזוג אישיים לאורך שלושת שורות המושבים כולל אפשרות לשליטה עצמאית על עצמת המזגן בשורה השלישית . נפח תא המטען לעומת זאת , סובל בשימוש 7 המושבים מקיבולת של 258 ליטר בלבד המקביל למכונית מיני , אך קיפול צמד המושבים האחוריים לתוך רצפה שטוחה , מגדיל אותו ל- 1,047 ליטר מכובדים ביותר .
כצפוי מרכב שטח העונד תג מחיר התחלתי של רבע מיליון שקל , אבזור הרכב עמוס כל טוב וכולל כסטנדרט : גג זכוכית פנורמי נפתח חשמלית , מערכת שמע מקורית נשלטת מההגה עם יציאות ל-USB ולנגן חיצוני , מחשב דרך , בקרת אקלים דיגיטלית כפולת איזורים עם פתחים גם ליושבים מאחור , 6 כריות אוויר , חישוקי 17" קלים , הגה וידית הילוכים בציפוי עור , בקרת שיוט , חלונות אחוריים כהים , מראות צד מתקפלות חשמלית ,חיישני אורות ורוורס , מתג לנעילת ההנעה הכפולה ועוד. כאופציה , מוצעת חבילת פרימיום הכוללת בנוסף : ריפודי עור, חישוקי "18 עם צמיגים רחבים יותר, כניסה לרכב והתנעה ללא מפתח , פנסי קסנון , לוח שעונים עם מסך LCD 7" , ועוד .
מתחת למכסה המנוע מצויד הרכב במנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטר המפיק 197 כ"ס ב- 3,800 סל"ד ומומנט בריא של 44.5 קג"מ המתקבל כבר ב- 1,800 סל"ד . לחיצה על מתג ההתנעה ומנוע הדיזל מתעורר לחיים עם גרגור שבהחלט נשמע לאוזן . לאחר מכן כשהמנוע מתחמם , העסק הופך להיות הרבה יותר שקט ורק בתנועה עירונית איטית או בעמידה ברמזור לדוגמא , נזכרים שמדובר במנוע לוגם סולר . למרות משקל בסיסי של 2 טון , מזנק הסורנטו מהמקום בנחישות ובקלילות ומספק ביצועים משביעי רצון עם שפע של מומנט זמין המאפשר גם עקיפות מהירות ובטוחות . גם תיבת ההילוכים האוטומטית עם 6 ההילוכים , מתפקדת למופת עם החלפות הילוכים חלקות שכמעט ואינן מורגשות .
ירידה מהאספלט לשטח , משהו שרוב רוכשי רכבי הפנאי כיום לא יעזו לעשות , מספקת יכולת נאה לקצת שעשועים בסוף השבוע . אמנם עם מרווח גחון של 18.5 ס"מ ,היעדר הילוך כח , שלדת סולם ומיגונים , אין לכם מה באמת לצפות ליכולות שטח אמיתיות , אך בכל זאת , עם הנעה כפולה הנכנסת לפעולה בשעת הצורך , או ע"י לחיצה על כפתור נעילת 4X4 בלוח השעונים + מנוע חזק ועדיין עם מרווח גחון סביר , בהחלט ניתן להפיק ממנו הנאה גם מחוץ לכביש .אמנם שועלי שטח קשוחים חובבי טחינת סלעים על הבוקר , לא ימצאו בו את מבוקשם , אבל את כל השאר הוא בהחלט יספק , ומעל לכל , יעשה זאת בנוחות די גבוהה ואפילו עם בידוד רעשים מוצלח .
ואם כבר בחרתם לאמץ את גרסת הדיזל , בוודאי חשבתם על צריכת הדלק , וכאן הוא בהחלט לא אכזב . במהלך ימי המבחן , סיפק הסורנטו דיזל תצרוכת דלק מצוינת של 11.9 ק"מ לליטר בממוצע , בנסיעה שכללה אמנם הרבה תנועה בכביש המהיר , אך גם לא מעט תנועה עירונית פקוקה , ונסיעת שטח קלילה .
בסופו של מבחן , עבור המחפשים רכב פנאי עם מידות SUV אמיתיות , מציע קיה סורנטו רכב פנאי מרווח למדי עבור 7 נוסעים , אשר ידאג להנעים את נסיעתם בנוחות גבוהה לצד פינוקים רבים . גרסת ה- 4X4 מציעה בנוסף גם את יכולת השטח עבור אלו הרוכשים רכב פנאי גם לצורך השימוש בשעות הפנאי ולא רק עבור הרושם והסטטוס אותו הם מקווים להשיג . בנוסף , תספק גם גרסת הדיזל חיסכון ניכר בדלק , אשר מציע בסופו של דבר תצרוכת דלק לא גבוהה משמעותית ממשפחתית אוטומטית פופולרית . מחיר קיה סורנטו דיזל 4X4 מתחיל ב- 245,750 ש"ח , הדומה למתחרות , אך גבוה ביותר מ- 50 אלף ש"ח מגרסת ה- URBANהמצוידת בהנעה קדמית ומנוע בנזין , מה שמבטיח כנראה שלהיט מכירות הוא לא ממש יהיה , אבל עבור המחפשים רכב פנאי 4X4 מרווח ,בעל יכולות שטח וחסכוני יחסית , יש כאן בהחלט אופציה מעניינת.