רשות המסים מעודדת מכוניות היברידיות אבל לא על חשבון הכנסות ממסים

ועידת פסגת הרכב 2019: רשות המסים תומכת ומעודדת מעבר לרכבים חשמליים והיברידים, אך מעוניינת קודם לשמור על הכנסות המדינה ממיסים, ולכן המס על המכוניות ההיברידיות יעלה בינואר הקרוב ב-15%.

ששי כהן 29 בנוב, 2019
יונדאי איוניק החדשה

55 אלף מכוניות היברידיות שעלו על הכביש ב-2019, הביאו לראשונה את נתח השוק של המכוניות ההיברידיות בישראל ל-20%, המהווה זינוק של 500% לעומת מכירות הדגמים ההיברידים לפני 3 שנים. הטבות המס הכוללות מס קניה נמוך והטבת 500 שקל חודשית בשווי השימוש ברכב למקבלים מכונית היברידית ממקום העבודה, יחד עם הגעתן של מכוניות היברידיות שהפכו ללהיטים מקומיים- יונדאי איוניק וטויוטה קורולה בשוק המשפחתיות וקיה נירו וטויוטה CH-R בשוק הג'יפונים, הפכו את השוק המקומי לאחד השווקים עם נתח השוק ההיברידי מהגבוהים בעולם.


לכאורה, משרדי הממשלה (התחבורה, איכות הסביבה, הבריאות ועוד) אמורים לשמוח מהשינוי המבורך המפחית משמעותית את זיהום האוויר בערים והחיסכון המרשים במטבע חוץ שהולך לרכישות דלק בעולם, אבל בישראל, יש תמיד מי שירצה להרוס את החגיגה, והפעם אלו משרד האוצר ורשות המסים, שבתיאוריה שמחים על החדירה המאסיבית של הדגמים הירוקים הידידותיים לסביבה, אולם בפועל אינם מרוצים מהכנסות המסים שפחתו משמעותית בשל  הטבות המס שכוללות כיום מס קניה של 30% בלבד לדגמים היברידים בקבוצת זיהום 2 ובנוסף, הירידה בהכנסות ממיסוי הדלק (3.05 שקל כיום מס הבלו על כל ליטר דלק) בשל צריכת דלק נמוכה משמעותית של הדגמים ההיברידים.

בועידת "פסגת הרכב 2019" שהתקיימה ביום רביעי האחרון, הבהירה הגברת מירי סביון, משנה למנהל רשות המיסים את עמדת המשרד בנושא: "ראינו שיש לנו קונפליקט קשה בין שני ערכים מאד חשובים: מצד אחד אנו רוצים לשמור על יעד ההכנסות. מצד שני יש לנו הרבה מאד נושאים שאנו רוצים לעודד באמצעות המיסוי וככל שאנו משנים את ההתנהגות אנו פוגשים את עצמנו עם פחות הכנסות ממיסים". בקיצור, המדינה שמחה ומעודדת לפגוש יותר מכוניות ידידותיות לסביבה עולות על הכביש, אך הצורך הפיסקאלי – לשמור על הכנסות המדינה ממיסים, חשוב הרבה יותר כרגע.

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, המס על מכוניות היברידיות מקבוצת הזיהום 2 (המכוניות הפופולריות שמוזכרות כאן), יתעדכן בינואר הקרוב עם עליה של 15% במס ל-45%. בסיבוב הקודם של עדכון המיסוי הירוק בחודש אפריל 2019 (כן, רק לפני 7 חודשים…), נמחקו מהשוק המקומי כל דגמי מכוניות המנהלים ההיברידיות (יונדאי סונטה, קיה אופטימה וטויוטה קאמרי) בשל התייקרות משמעותית של הדגמים שהפכו פחות רלוונטים לארץ. האם בסיבוב הנוכחי יעלמו גם המשפחתיות ההיברידיות (שנחשבות כיום לדגמים הנמכרים ביותר בישראל)? כנראה שלא. אנחנו פשוט נתרגל לשלם יותר. כרגיל.




עוד מחדשות רכב