שליחות עירונית: נהגנו במכונית הזולה בישראל (BAW פוני)

קטגוריית מכוניות המיקרו העירוניות והחשמליות היא אחת הלוהטות כיום בסין. עכשיו הן מעוניינות לכבוש את הארץ עם מכוניות זעירות המיועדות לנסיעה בעיר בלבד וכוללות עלויות אחזקה נמוכות במיוחד. האם מה שעובד היטב בסין יכול לעבוד גם בארץ? יצאנו למבחן עם BAW פוני – חלוצת הדור החדש.

ששי כהן 10 ביונ, 2023
BAW פוני

קטגוריית מכוניות המיני העירוניות והחשמליות היא אחת הקטגוריות הצומחות ביותר בסין. בשנתיים שחלפו, המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בסין היתה Wuling המשתייכת לקטגוריה הנ"ל, אשר פותחה כמיזם של קונצרן SAIC וג'נרל מוטורס, שיחד עם סובסידיות ממשלתיות נדיבות בסין מצליחה למסור שם כמה מאות אלפי מכוניות בשנה. בעקבות ההצלחה, נכנסו גם שלל ענקי הרכב הסיניים לשוק עם נציגים משלהם לקטגוריה המתפתחת במהירות ודגם ראשון של הדור החדש של מכוניות המיקרו החשמליות הגיע עתה לארץ והוא BAW פוני, אשר מקדים כמה דגמים נוספים שינחתו כאן בקרוב. האם מה שעובד בהצלחה בסין יכול לעבוד גם בארץ?


BAW פוני – תעודת זהות

BAW הינה חברת בת של קבוצת BAIC הסינית אשר פועלת מאז 1951 ומתמחה בייצור של אוטובוסים, משאיות, רכבי שטח, רכבים צבאיים ושלל דגמים פרטיים. למרות הדמיון בשם ל-BMW הגרמנית היוקרתית, BAW מתחילה כאן פעילות דווקא עם המכונית הזולה ביותר בארץ, כ-69,000 שקל בלבד, אך עם נקודת תורפה עיקרית הנוגעת לרישוי הרכב בקטגוריית ה-L7e, מה שאומר שמדובר במכונית חשמלית עירונית אשר אינה יכולה לעלות על כבישים בין עירוניים. היבוא שלה לארץ נעשה ע"י UDS אינטרנשיונל, חברה וותיקה הפעילה כאן בכמה תחומים בענף הרכב מזה יותר מ-30 שנה, ואף חלוצת היבוא והשיווק של דגמי מיקרו חשמליים עירוניים, המוכרים לכם אולי מדגמי הליצ'י והסאן שיין שמלווים אותנו בערים בשנים האחרונות, ובעיקר פופולריים בקרב עיריות, קיבוצים, ומוסדות שונים (מד"א, איחוד הצלה ועוד).

אפשרויות חניה כמעט בלתי מוגבלות

הפוני הינה מכונית מיקרו חשמלית עירונית בעלת עיצוב קופסתי חמוד, מודרני ומקובל לקטגוריה, אך התגובות ברחוב נעו בין "WOW איזה חמודה" ל-"מה זה הכיעור הזה?"… בכל מקרה, אין וויכוח על כך שהיא יצרה המון עניין על הכביש וכמעט אף אחד לא נותר אדיש לרכב המבחן ובמיוחד כאשר הוא הגיע בצבע וורוד. לעיצוב הקופסתי יתרונות רבים: עם אורך של 3.15 מטרים ורוחב של 1.5 מטר מדובר במכונית קטנטנה (קצרה ב-44 ס"מ מקיה פיקנטו למשל), הנהנית משפע של אפשרויות חניה שלא זמינות למכוניות מיני רגילות למשל, אך הודות לגובה של 1.58 מטר (כ-2 ס"מ למשל יותר מהג'יפון הפופולרי ג'ילי גיאומטרי C) והגעתו לארץ של הדגם בגרסת צמד מושבים בלבד, המרווח לשני נוסעים מבוגרים מכובד ביותר, המכונית אינה מרגישה צפופה וקטנה במיוחד ואף נהנית מתא מטען ענק בנפח 750 ליטר (גדול משמעותית משל סקודה אוקטביה למשל…), מה שהופך את הפוני גם לרכב יעיל ביותר לביצוע משלוחים עירוניים למשל.

BAW פוני

תא נוסעים מאובזר

בתוך הקבינה מציעה הפוני עיצוב מודרני ונקי וכמעט ללא מתגים והעיצוב החיצוני העליז זורם גם לתא הנוסעים עם הצבע החיצוני שממשיך גם לריפודי המושבים, משולב בדשבורד ובקונסולת המכשירים המרכזית ותורם לאווירה הצעירה. לוח השעונים דיגיטלי "10.5 ואליו מתחבר מסך מולטימדיה באותו הגודל, עם מערכת הפעלה אנדרואיד המאפשרת הורדת אפליקציות כמו WAZE ו-יוטיוב (פועל רק בעמידה), וכולל אף תצוגה של מצלמות ה-360 מעלות ובקרת אקלים דיגיטלית. בנוסף, תמצאו גם חלונות חשמל, נעילה מרכזית וכיוונון מראות חשמלי. בסעיף הבטיחות, העניינים כבר פחות משמחים עם היעדר מערכות בטיחות מתקדמות, אך לראשונה בקטגוריה תמצאו גם כרית אוויר אחת לנהג (למה לא שניים אם כבר?), לצד בלמים משולבי ABS, התראת לחץ אוויר בצמיגים ועוד. נכון שמדובר במפרט דליל ביחס למקובל במכוניות פרטיות רגילות, אולם עדיין מדובר ברכב שמיועד לעיר שאינו אמור לנסוע במהירות גבוהה.

BAW פוני

טווח רשמי של 170 ק"מ. כמה במציאות? 

את הדרך ממשרדי היבואן בחולון לביתי ברחובות הצלחתי לעשות ובאופן חוקי עם הפוני למרות שמדובר במכונית עירונית. כל עוד ואתם לא יוצאים משטח עירוני, אז מותר לכם לנהוג ולעבור מעיר לעיר, וכך יצאתי לסיבוב ארוך במיוחד הביתה שכלל נסיעה מחולון למערב ראשון, למרכז העיר ולמזרחה, התחברתי לבאר יעקב ומשם לנס ציונה, פארק המדע ורחובות…

המפרט הטכני של ה-BAW כולל מנוע חשמלי צנוע בהספק 20 קו"ט השווה בערך ל-27 כ"ס. ההנעה היא אחורית ובעיר מדובר במכונית יעילה וזריזה, שאם תבחרו בבורר מצבי הנהיגה במצב "ספורט", אז תגלו תאוצה מעמידה ל-50 קמ"ש (המהירות המרבית בעיר) בתוך פחות מ-4 שניות. יחד עם זאת, המהירות המרבית של הרכב עומדת על כ-100 קמ"ש ובמידה ואתם נוהגים בדרך עירונית במהירות מותרת של 70 קמ"ש, אין לכם בעיה לנסוע בקצב התנועה המקובל. לצד הביצועים העירוניים הזריזים, המכונית קצת פחות שקטה ממה שחשבנו תחילה, כאשר רעש המנוע מזמזם בתא הנוסעים, נוחות הנסיעה בינונית בלבד עם מתלים קשיחים יחסית לטובת אחיזת כביש גבוהה יותר, אך הודות לממדים הזעירים, קל להשתחל איתה בתנועה אורבנית צפופה ועוד יותר קל למצוא חניה במקומות שאחרים כבר התייאשו. יחד עם סוללה בנפח 13.7 קוט"ש, מבטיח היצרן עד 170 ק"מ טווח נסיעה שבמציאות יהיו יותר ריאליים כ-120 ק"מ עם צמד נוסעים ומזגן פועל. זמן הטעינה של הסוללה עומד סביב ה-8-10 שעות וניתן לטעון את הרכב דרך עמדת טעינה ציבורית AC רגילה, או באמצעות מטען המתחבר לשקע חשמל ביתי רגיל 220V, המסופק עם הרכב וחוסך את הצורך להתקין עמדת טעינה בעלות של כמה אלפי שקלים.

BAW פוני

לסיכום

BAW פוני היא ללא ספק מכונית עירונית יעילה. היא קטנטנה וקלה לנהיגה, החיפוש אחר מקום חניה פנוי התקצר משמעותית והיא נהנית מעלויות אחזקה ממש מצחיקות: 10 שקלים לטעינה מלאה, אגרת רישוי שנתית בעלות 48 שקלים בלבד, טיפול שנתי בעלות סביב ה-300 שקלים ומעצם הגדרתה גם ברישוי L7e (קוואדרוסייקל), עסקים, חברות ועצמאיים יכולים גם להזדכות על המע"מ ברכישה ובאחזקה. במחיר של 69,000 שקל, היא אמנם המכונית הזולה כיום בישראל, אך בשל הגבלת תנועתה לעיר בלבד, קשה לנו לראות לקוחות פרטיים רבים מסתערים על המכונית ונדמה שקהל היעד העיקרי שלה ימשיך להיות עיריות, מוסדות שונים, קיבוצים ושלל חברות הזקוקות לרכב עירוני תפעולי זול לרכישה ולאחזקה. הדגם משווק עם אחריות מלאה ל-3 שנים.

עוד ממבחני דרכים