תתכוננו לגבהים חדשים? יונדאי באיון – מבחן דרכים

יונדאי באיון הוא רכב הפנאי ה-9 של היצרן בישראל והשלישי שלו בקטגוריית ה-B-SUV הצומחת, ויחד עם זאת הראשון שאמור להתחרות ישירות בדגמים מצליחים כמו קיה סטוניק וסיאט ארונה. מה יש לו להציע בסגמנט הצפוף והתחרותי? יצאנו לבדוק.

ששי כהן 22 באוג, 2022
יונדאי באיון

שוק דגמי הקרוסאוברים הקומפקטיים (B-SUV) צומח בעקביות וכולל היום המון מתחרים. יחד עם זאת, אם עד לפני זמן קצר הובילו את המכירות קיה סטוניק וסיאט ארונה, משבר השבבים העולמי, בעיות בשרשרת האספקה ובעיות מלאי חמורות, הובילו לשינויים משמעותיים בקטגוריה הצומחת והריווחית, ומתחילת השנה העפילה לראשות הטבלה טויוטה יאריס קרוס שמכרה כאן 4,435 יחידות (ינואר-יוני 2022) והקדימה את יונדאי קונה (3,185 מסירות) ויונדאי ווניו (2,559 מסירות), כאשר להיטי השנים החולפות קיה סטוניק וסיאט ארונה הסתפקו במכירות נמוכות משמעותית (1,688 ו-1,304 מסירות בהתאמה). כעת מצטרפת לקטגוריה הזו גם יונדאי באיון (Bayon), רכב הפנאי ה-9 בהיצע הדגמים של היצרן בישראל כיום ולא פחות מהדגם השלישי שלו בקטגוריית ה-B-SUV. האם זה כבר לא יותר מדי?

מכוונת לאירופה

יונדאי באיון הוא קרוסאובר קומפקטי שנבנה בדיוק עבור טעמו של הלקוח האירופאי הממוצע, וגם שמו הוא כשמה של עיר בדרום מערב צרפת. גם בארץ, לדגם צפוי קהל חדש למרות שיש לו 2 אחים (ווניו וקונה) שיתחרו איתו על אותה קטגוריה. איך זה מסתדר? בבקשה: יונדאי ווניו הינו הזול בחבורה (החל מ-113,900 שקל) אך גם הקטן שבחבורה למרות שפותח בעיקר עבור השוק האמריקאי שדווקא ידוע בחיבתו לדגמים גדולים… לצידו משווק יונדאי קונה, שמציע מידות מקובלות לקטגוריה, אך משווק בגרסת טורבו ספורטיבית (כמעט 200 כ"ס) שצורכת גם יותר דלק ומתאימה בעיקר לחובבי עיצוב סטייליסטי וביצועים, ובגרסה היברידית חסכונית במיוחד (20 ק"מ לליטר במציאות), אך סובלת כיום מתג מחיר התחלתי גבוה (החל מ-150,000 שקל). ה-Bayon החדש מציע את המידות הקומפקטיות הנכונות, מראה חביב דמוי שטח וגם מנוע טורבו 1.0 ליטר שמציע נתוני צריכת דלק נאים ולקינוח מגובה במחיר הדומה למתחרות הישירות. האם הוא עשוי להביא לקוחות חדשים למותג או בעיקר לנגוס ממכירות אחיו למשפחה? ימים יגידו.


דמוי שטח 

בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, מציע הבאיון עיצוב חביב דמוי שטח, השומר על שפת העיצוב המוכרת של דגמי יונדאי הנוכחיים ובכל זאת מצליח להיראות מעט שונה מהם. עם אורך של 4.18 מטרים, רוחב של 1.77 מטר וגובה של 1.5 מטר, הוא מציע מידות מקובלות לקטגוריה, אך נמוך בכמה ס"מ מהמתחרות הישירות שגם הן לא ממש גבוהות, ובסה"כ מציע תנוחת ישיבה מעט יותר גבוהה ממכונית סופרמיני רגילה, או רק 5 ס"מ יותר מיונדאי i20 שעליה פותח הדגם. עם מרווח גחון של 16.5 ס"מ בלבד, הוא גם פחות מיועד לנהיגת שבילים ולמעשה הוא מכוון בעיקר להיות יעיל אווירודינמית ולחסוך בדלק. הדגם משווק בארץ ב-3 רמות גימור לבחירה, כאשר כבר מרמת הגימור הבסיסית "Premium" הוא מאובזר היטב ומציע מבחוץ חישוקי גלגלים קלים "17, פנסי חזית ראשיים מסוג LED, חיישני חניה היקפיים, שמשות אחוריות מושחרות, קיפול מראות חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח, מסילות גג ומצלמת רוורס. רמת הגימור השניה מוסיפה גם צביעה דו גוונית למרכב ורמת הגימור הבכירה כוללת גם תאורה אחורית מסוג LED. בכל הנוגע לשימושיות, נפח תא המטען עומד על 373 ליטר נאים בגרסת הבנזין שכוללת גם גלגל רזרבי, או 334 ליטר בגרסה ההיברידית המתונה (Mild Hybrid) שמוותרת גם על הצמיג הרזרבי.

יונדאי באיון

תא מטען בנפח 373 ליטר בגרסת הבנזין או 334 ליטר בגרסה ההיברידית הקלה.

תא נוסעים 

כשמתיישבים ברכב, מגלים את סביבת הנהג המוכרת לנו מה-i20 החדשה בשינויים קוסמטיים קלים. העיצוב נאה אך רחוק מלרגש, איכות הפלסטיקים פשוטה והאווירה הכללית מעט אפורה וקודרת, אך איכות ההרכבה גבוהה והאבזור עשיר וכולל כסטנדרט גם לוח מחוונים דיגיטלי "12.3 הניתן להתאמה אישית, בקרת אקלים דיגיטלית, הגה מצופה עור, משטח טעינה אלחוטי לנייד, צמד יציאות USB, מולטימדיה מקורית עם מסך מגע "8 וקישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, תאורת אווירה פנימית, התנעה בכפתור ועוד. המרווח לארבעה נוסעים מצוין הן מלפנים והן מאחור (בסיס גלגלים של 258 ס"מ) והרכב עשוי בהחלט להתאים גם למשפחות קטנות.

יונדאי באיון

בטיחות

הבאיון משווקת עם חבילת בטיחות מרשימה ומהטובות בסגמנט וכוללת כסטנדרט התראת שמירת מרחק כולל זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי ובלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, בקרת שיוט אדפטיבית המשולבת במנגנון סיוע לזחילה בפקקים, החלפת אורות אוטומטית, זיהוי ערנות הנהג, מערכת המזהה השתהות של הנהג ברמזורים במידה והרכב מלפנים כבר החל בתנועה, התראה ויזואלית וקולית על שכחת ילדים במושב האחורי וחיישני חניה היקפיים. החל מרמת הגימור השניה מצטרפים גם זיהוי תנועה בשטחים מתים ומניעת התנגשות ומערכת התרעה על תנועה חוצה מאחור הכוללת גם בלימה אוטונומית ברוורס. יחד עם זאת, לדגם ציון של 4 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.

יונדאי באיון

צריכת דלק של 18.5 ק"מ לליטר לפי נתוני היצרן שתורגמה במציאות ל-13 ק"מ לליטר בנסיעה רגועה לגמרי

חסכונית בדלק?

כשיוצאים לדרך, מגלים שמושב הנהג הוא רך יחסית ונוח לישיבה, תנוחת הישיבה קצת פחות גבוהה ממה שהיינו מצפים מג'יפון, אך הראות לצדדים טובה. הדגם משווק ב-2 גרסאות מנוע לבחירה: 1.0 ליטר טורבו 3 צילינדרים שמפיק 100 כ"ס וגרסת היברידית קלה עם אותו מנוע אך בהספק של 120 כ"ס ויחידה מיקרו היברידית שתורמת קלילות לצריכת הדלק ופליטת המזהמים. צמד המנועים משודכים לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים והנעה קדמית. גרסת המבחן הינה החזקה יותר בהיצע, ועל הכביש מספקת שילוב מוצלח של ביצועים ונוחות נסיעה. התאוצה הקלאסית ל-100 קמ"ש אורכת 10.4 שניות ובכל רגע נתון היה לנו מספיק כח גם לצאת לעקיפות זריזות יחסית. אל אלו מצטרפים בידוד מוצלח של רעשי חוץ ומנוע, וגם נוחות הנסיעה הפתיעה לטובה  למרות השימוש בחישוקי גלגלים "17 עם צמיגים בחתך נמוך יחסית. יחד עם זאת, לעתים בעמידה הרכב מעט רועד, אך לא משהו שאמור להטריד אתכם. בסעיף צריכת הדלק, לא הצלחנו להתקרב לנתוני היצרן שמדברים על 18.5 ק"מ לליטר בממוצע, והסתפקנו בנתון של 13 ק"מ לליטר ממוצע לקטגוריה. מחפשים רכב כמה שיותר חסכוני בדלק? לכו על הקונה ההיברידית אם יש לכם את התקציב הגבוה יותר הנדרש.

יונדאי באיון

להיט נוסף של יונדאי?

יבואנית יונדאי נהנית מתחילת השנה מצמיחה של 4.4% במכירות ונתון מדהים של יותר מ-34,600 מסירות בשבעת החודשים הראשונים של השנה, למרות משבר השבבים העולמי ובעיות המלאי. אחת הסיבות לכך אגב, היא ריבוי דגמים ומשחק כמעט בכל קטגוריה אפשרית בשוק הרכב הישראלי (ובקרוב גם עם חטיבת ה-N הספורטיבית…). הבאיון החדש מצטרף לסגמנט מאוד פופולרי בישראל ועשוי בהחלט לצוד לקוחות רבים, אך סביר להניח שחלקם יבואו על-חשבון דגמי יונדאי הנוספים באותה קטגוריה. במחיר החל מ-123,900 שקל לגרסת הכניסה ותוספת של 10,000 שקל לגרסה ההיברידית הקלה והבכירה שנבחנת כאן, מדובר בתמחור מקובל לקטגוריה ובהנחה שליבואן לא יהיו בעיות מלאי משמעותיות, אנחנו כנראה צפויים לראות אותה עולה על הכביש בכמויות נאות.

עוד ממבחני דרכים