71 ק"מ לליטר? סיטרואן C5 איירקרוס PHEV במבחן דרכים

החשמלית הראשונה של סיטרואן בישראל (PHEV) מבטיחה נסיעה חשמלית טהורה לטווח של 61 ק"מ וצריכת דלק משולבת של 71 ק"מ לליטר (!) לצד הבטחה להיות גם ה-SUV השימושי והנוח ביותר בארץ. שווה את הכסף?

ששי כהן 19 במאי, 2021
סיטרואן C5 איירקרוס PHEV

קרוב לשנתיים לאחר שנחתה בארץ סיטרואן C5 איירקרוס, רכב הפנאי המשפחתי והגדול של היצרן, מתרחבת משפחת הדגם עם הצטרפותה של גרסת הפלאג-אין הייבריד החדשה (PHEV), המבטיחה שילוב נאה של ביצועים טובים וצריכת דלק נמוכה במיוחד, וגם למעשה להיות הסיטרואן החשמלית הראשונה בישראל, וגם אחות חורגת לפיג'ו 3008 ואופל גרנדלנד PHEV שהושקו כאן לאחרונה.

מרשימה

אחת הבעיות שמלוות הרבה פעמים רכבי פנאי משפחתיים, היא "עד כמה הרכב באמת נראה ג'יפ ולא איזה סוג של סטיישן מוגבה", ואת הסעיף הזה עוברת הסיטרואן בקלות, עם מרכב גדול וקשוח יחסית למראה, ומידות חיצוניות (4.5 מטר לאורך, 1.86 לרוחב ו-1.7 מטר גובה) מהנדיבות בקטגוריה, המקנים לה את המראה הנחשק של "ג'יפ". בסעיף הגובה אגב, היא גבוהה משמעותית מהאחיות שלה למשפחה (בין 6 ל-10 ס"מ), המקנים לה נוכחות על הכביש ותנוחת ישיבה גבוהה מהמקובל. גם בסעיף השימושיות רושמת המכונית יתרון עם תא מטען בנפח 600 ליטר (לעומת 390-395 ליטר אצל המתחרות), מה שמאפשר לה להיות גם שימושיות במיוחד ועם מספיק מקום לאחסון דברים גם בנסיעה לקמפינג לדוגמה. מעבר לכך, גרסת ה-PHEV ממשיכה להציע את אותו עיצוב מוכר ונאה של הדגמי הבנזין/דיזל, כאשר השינויים מולם הם בעיקר קוסמטיים וכוללים לוגו של Hybrid בצידי הרכב ומאחור ותוספת של פתח טעינה בצד השמאלי-אחורי של הרכב. הדגם משווק ברמת גימור אחת ועשירה כאשר האבזור החיצוני כולל תאורת LED היקפית, חישוקי גלגלים "19 בצביעה דו-גוונית, חיישני חניה היקפיים, שמשות אחוריות מושחרות, מסילות גג, גג זכוכית פנוראמי עם פתיחה חשמלית, קיפול מראות חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח, דלת תא מטען חשמלית הניתנת להפעלה עם תנועת הרגל וצמד יציאות מפלט מאחור.

סיטרואן C5 איירקרוס PHEV

תא נוסעים מעוצב ומאובזר היטב. (צילום: רונן טופלברג)

מרווחת ומאובזרת

גם בתוך תא הנוסעים מציעה גרסת הפלאג-אין את אותו עיצוב מוכר ונאה של הדגמים הרגילים. עם בסיס גלגלים של 273 ס"מ, מדובר גם באחד מרכבי הפנאי המרווחים ביותר בקטגוריה, וגם הספסל האחורי נהנה באופן די ייחודי מפיצול ל-3 מושבים נפרדים הנעים על מסילה ויכולים להגדיל את מרווח הרגליים עד 15 ס"מ על חשבון נפח תא המטען, או הפוך. בנוסף, מדובר גם במושבי "Advanced Comfort" נוחים במיוחד, המהווים סוג של כורסאות מפנקות. אל אלו מצטרפים לוח שעונים דיגיטלי "12.3 הניתן להתאמה אישית (אך קצת מסורבל לתפעול), מולטימדיה מקורית עם מסך מגע בגודל 8 אינץ' וממשק Apple Car Play, בלם יד חשמלי, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אחוריים, משטח טעינה אלחוטי לנייד, מושבים בשילוב בד ועור ועוד. 

סיטרואן C5 איירקרוס PHEV

בטיחות גבוהה

הדגם משווק בארץ עם חבילת בטיחות מקורית מתקדמת ונדיבה הכוללת: התרעת שמירת מרחק כולל זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי עם בלימה אוטונומית בטווח מהירויות מורחב (עד 140 קמ"ש), תיקון סטייה מנתיב ושמירה על מרכב נתיב הנסיעה, התרעת שטח מת במראות הצד, בקרת שיוט אדפטיבית כולל פונקציית עצירה (פעילה מ-0 קמ"ש), התרעה לערנות נהג, זיהוי מורחב לתמרורי מהירות והתאמת מהירות הנסיעה בבקרת השיוט, החלפת אורות אוטומטית ועוד, ולמכונית ציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.

עד 61 ק"מ על חשמל בלבד

ה-C5 איירקרוס פלא גין מצויד ביחידת הנעה היברידית נטענת הכוללת מנוע טורבו 1.6 ליטר ומנוע חשמלי, המפיקים הספק משולב של 225 כ"ס ומומנ מרבי של 36.7 קג"מ, המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים והנעה קדמית. יחד עם סוללה בקיבולת של 13.2 קוט"ש, מציעה המכונית נהיגה חשמלית טהורה (עד מהירות של 135 קמ"ש) לטווח של עד 61 ק"מ לפי נתוני היצרן. במציאות, הטווח החשמלי תלוי כמובן באופי השימוש שלכם ברכב ובשמירה על כללי החיסכון. נהגים רגועים יותר שמלטפים את דוושת התאוצה ויודעים לתכנן את הנהיגה באופן חסכוני, ישיגו טווח שיהיה קרוב יחסית להצהרות היצרן. אלו שלא, יכולים לצפות לעד 50% מהצהרת היצרן. אותו הדבר לגבי צריכת הדלק: לנתון של 71 ק"מ לליטר בממוצע אותו מצהיר היצרן, הסיכוי שתפגשו אותו במציאות די נמוך, אך נהגים שמרבית הנסועה היומית שלהם עומדת עד 70 ק"מ, יוכלו בהחלט לצפות לנתוני צריכת דלק כמעט דמיוניים (סביב ה-50 ק"מ לליטר) וזאת כל עוד והם דואגים להטעין מדי ערב את הסוללה למקסימום (שעתיים טעינה בעמדת AC ביתית, או 6 שעות בחיבור לשקע חשמל ביתי רגיל). 

סיטרואן C5 איירקרוס PHEV

ספסל אחורי מפוצל ל-3 מושבים ומרווח במיוחד (צילום: רונן טופלברג)

מפנקת ונוחה

מעבר לצריכת הדלק המרשימה, מדובר כמובן במכונית שקטה למדי בנהיגה במצב היברידי, או שקטה כמעט לחלוטין בנהיגה במצב חשמלי. אל אלו מצטרפים ביצועים נאים (8.7 שניות ל-100 קמ"ש) ואחיזת כביש טובה, אם כי בפירוש לא מדובר ברכב בעל יומרות ספורטיביות וההגה שלו קל מדי ואינו מעביר כמעט תחושות מהנעשה על הכביש. כחלק מהמסורת של סיטרואן, גם כאן מדובר באחד מרכבי הפנאי הנוחים ביותר אותם תוכלו לרכוש בארץ, הודות למתלה אחורי רב-חיבורי חדש ומערכת המתלים הפרוגרסיבית החדשנית, ההופכת את הנסיעה לרכה ומפנקת.

סיטרואן C5 איירקרוס PHEV

(צילום: רונן טופלברג)

שווה את הכסף?

נתחיל מהשורה התחתונה: סיטרואן C5 איירקרוס פלאג אין הינה מכונית מצוינת. היא נראית טוב, היא מרווחת ונוחה מהמקובל, מאובזרת היטב, בטיחותית ויחידת הכח החדשה שלה, מציעה טעימה מהעידן החשמלי, עם ביצועים נאים, צריכת דלק נמוכה במיוחד ואופציה לנהוג כמה עשרות ק"מ על חשמל בלבד. כשמגיעים לשורת המחיר: 219,000 שקל, מסתבר שהיא היקרה במשפחת ה-PHEV של היצרן (218K לפיג'ו 3008 ו-205K לאופל גרנדלנד בגרסאות הפלאג-אין שלהן), אך ביחס אליהן היא מציעה את המרכב הגדול, השימושי והנוח בחבורה. יחד עם זאת, במחיר הזה, הדגם לא צפוי להיות להיט מקומי, ובמיוחד שאצל אותו היבואן תוכלו לרכוש את ה- MG EHS פלאג אין החדש שמציע יכולות דומות עם תג מחיר נמוך משמעותית.

עוד ממבחני דרכים