חשמלית אידיאלית למרחקים ארוכים: ב.מ.וו iX במבחן

ב.מ.וו לקחו את השימושיות של ה-X5, הדינמיות של ה-X6 והיוקרה של ה-X7 ויצרו ספינת דגל חשמלית שעונה לשם IX. מה יש לה להציע על הכביש חוץ מ-523 כ"ס, ביצועים ספורטיביים וטווח נסיעה עד 600 ק"מ? יצאנו לבדוק.

ששי כהן 10 באפר, 2022
ב.מ.וו iX

5 וחצי שנים לאחר שהיתה הראשונה להציע בשוק היוקרה בישראל רכב חשמלי עם דגם ה-i3, השיקה בתחילת השנה BMW את הדור החדש של המכוניות החשמליות של היצרן, שנפתח עם דגם ה-iX, לא עוד רכב חשמלי נוסף להיצע הדגמים החשמליים של היצרן שהולך ומתפתח, אלא ספינת דגל חשמלית שמסמלת עידן חדש בב.מ.וו, בכל הנוגע לעיצוב, ביצועים, נוחות וטווח נסיעה.

עיצוב לא שגרתי

"פרשנות עדכנית ויוצאת דופן לעולמות העיצוב" כך מתאר היצרן את שפת העיצוב החדשה שלו שמתבטאת לראשונה ב-iX, קרוסאובר חדשני שמצויד בעיצוב שונה מכל מה שהכרנו אצל יצרנית הרכבים היוקרתית, דורש אולי אצל חלק מהאנשים עיכול, אך ללא ספק יצר המון עניין על הכביש, שלל טלפונים שנשלפו לצילום האטרקציה החדשה, והרבה שאלות שנזרקו אלינו בעת המתנה ברמזורים. מפגש במציאות עם הדגם חושף מכונית שנראית הרבה יותר טוב ממה שהתמונות מציגות (אם עד היום הכרנו מונח "בן אדם לא פוטוגני", אז מהיום יש גם "מכונית לא פוטוגנית"), אך אני מודה שבעיניי מדובר במכונית שנראית טוב, ובעידן החשמלי בו מרבית המכוניות הולכות ונהיות דומות מדי אחת לשניה, ל-iX יש בהחלט ייחודיות שהופכת אותה לבולטת במיוחד על הכביש. מעבר לכך, מדובר גם ברכב פנאי גדול מהמקובל באורך של 4.95 מטר, רוחב של 1.96 מטר וגובה של 1.69 מטר, המספק גם תנוחת ישיבה גבוהה. האבזור מבחוץ כולל כסטנדרט חישוקי גלגלים "21, ידיות פתיחת דלתות אלקטרוניות השקועות בגוף הרכב, תאורת LED היקפית מלאה (תאורה ראשית מסוג לייזר ברכב המבחן), דלת תא מטען חשמלית, גג זכוכית פנוראמי הגדול מסוגו אצל היצרן, מצלמות היקפיות ועוד, וגריל אטום לחלוטין המשמש כפנל דיגיטלי חכם המכיל מצלמה, רדאר, חיישנים ומערכת שטיפה אוטומטית). פחות אהבתי את גריל הכליות הענק מדי שנחשב לאופנה הנוכחית בב.מ.וו.

ב.מ.וו iX

תא נוסעים בסגנון סאלון ביתי

העיצוב הלא שגרתי חודר גם לתא הנוסעים, המציג גם כאן שפת עיצוב חדשה "ShyTech" הכוללת עיצוב נקי עם מיעוט מתגים, חלל נוסעים ענק (הין השאר הודות לבסיס גלגלים של 300 ס"מ), עם כורסאות עור רחבות ומפנקות מקדימה, וספסל אחורי מפנק לא פחות, רצפה שטוחה מאחור ומלפנים התורמת לתחושת המרחב וחלונות גדולים יחסית התורמים לאווירה נעימה. בפיתוח הדגם נעשה דגש מיוחד על שימוש בחומרים ממוחזרים והיצרן מדבר גם על תהליך ייצור של הרכב ידידותי לסביבה, תוך כדי שימוש נרחב בחשמל שיוצר באנרגיה ירוקה. בסעיף הגימיקים תמצאו הגה בצורת משושה, גג זכוכית פנוראמי ענק שאינו כולל ווילון חשמלי, אך במקום זאת מצויד בטכנולוגיית הצללה אלקטרו-כרומית ראשונה מסוגה בענף הרכב, המופעלת בלחיצת כפתור ומכהה כמעט לחלוטין את הגג וחוסמת את קרינת השמש. האבזור כולל את כל מה שאתם מצפים למצוא ברכב יוקרה, לרבות סגירת ואקום לדלתות, פונקציית מסאז' במושבים הקדמיים, מערכת שמע יוקרתית מתוצרת Harman Kardon הכוללת אף רמקולים המובנים במושבים הקדמיים ומפיקה לטעמנו צלילים מהטובים ביותר שנתקלנו עד כה, תאורת אווירה חכמה המשולבת גם כסוג של התרעה ליציאה לא בטוחה מהרכב, בקרת אקלים עם 4 אזורים, ולוח מחוונים דיגיטלי "12.3 המשולב עם מולטימדיה מרכזית "14.9 היוצרים מופע טכנולוגי מרשים. חבל רק שהמולטימדיה לא כוללת קישוריות לאנדרואיד אוטו, בשעה שיש קישוריות לאפל Carplay אפילו אלחוטית. בסה"כ מציעה המכונית מרווח פנים טוב יותר משל ה-X5, לצד תא מטען בנפח 500 ליטר ושלל אפשרויות אחסון בתא הנוסעים.

ב.מ.וו iX

אידאלית לנסיעה למרחקים ארוכים

משפחת הדגם כוללת 2 יחידות הנעה חשמלית לבחירה מהדור החמישי של היצרן והנעה כפולה כסטנדרט. גרסת הכניסה ה-"xDrive40" מצוידת בצמד מנועים חשמליים (אחד בחזית ואחד מאחור) המפיקים הספק משולב של 326 כ"ס ומספקים תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-6.1 שניות, מהירות מרבית של 200 קמ"ש וטווח נסיעה עד 408 ק"מ לפי תקן ה-WLTP הודות לשימוש בסוללה בקיבולת של 76.6 קוט"ש. גרסת ה-xDrive50 הבכירה שנבחנת כאן, מציעה הספק כולל של 523 כ"ס ומומנט של 78 קג"מ, המספקים ביצועים ספורטיביים יותר המזכירים את מכוניות העל הספורטיביות, עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות. מדובר גם בדגם שמצויד כרגע בסוללה הגדולה בענף החשמליות המקומי, בקיבולת של 111.5 קוט"ש, המבטיחה טווח נסיעה עד 600 ק"מ לפי נתוני היצרן.

ב.מ.וו iX

על הכביש מדובר בסוג של רחפת מרשימה: הודות להיגוי אחורי שצויד רכב המבחן, מדובר במכונית שיודעת להתנייד בתוך העיר הצפופה ולבצע סיבוב פרסה בקלות כאילו היה מדובר במכונית סופר-מיני. כשתגיעו לבצע חניה, היא תדאג לעשות זאת עבורכם אוטומטית בלחיצת כפתור לחניה במקביל או בניצב, ואם נכנסתם לרחוב ללא מוצא צפוף ואתם רוצים לחזור לאחור, יש לה זיכרון המאפשר סיוע בנסיעה לאחור לאורך 50 מטר החוזרת על אותו תוואי הנסיעה. בנוסף, כמו כל מכונית חשמלית גם כאן מדובר ברכב שקט לחלוטין, אך בידוד הרכב המצוין והמבנה האווירודינמי המרשים (0.25cd) מאפשר נסיעה גם במהירויות גבוהות בשקט מופתי וכמעט ללא רעשי רוח. אל אלו מצטרפים מתלי אוויר אדפטיביים המספקים נוחות נסיעה מושלמת. מעבר לכך, עם 523 כ"ס והמומנט הנדיב, מדובר גם בטיל שיוט קרקע קרקע המספק תאוצות עוצרות נשימה. גם בכבישים מופתלים הפגינה המכונית אחיזת כביש גבוהה, אולם ההגה החשמלי רך מדי ודי מנותק מהנעשה על הכביש, גם בבחירה במצב "ספורט" בבורר מצבי הנהיגה. אל טווח הנסיעה המוצהר של היצרן לא הגענו, אך בנהיגה מתונה ניתן בהחלט לחצות את רף ה-500 ק"מ וזה בהחלט מכובד, והדגם תומך בטעינה מהירה המאפשרת מ-10% ל-80% בתוך 35 דקות.

ב.מ.וו iX

החל מ-559,000 ₪

ב.מ.וו iX הוא ללא ספק ספינת דגל חשמלית מרשימה המעבירה את היצרן מסלוגן "חווית הנהיגה המושלמת" ל-"חווית הנהיגה החשמלית המושלמת", עם רכב פנאי גדול ומרשים (לא כולם כנראה יעופו על העיצוב החיצוני), המצויד ביחידת כח מרשימה המספקת ביצועים מצוינים המשולבים בנוחות נסיעה מושלמת, טווח נסיעה מרשים ובטיחות ללא פשרות. חבל רק שאחריות היצרן מוגבלת לשנתיים בלבד (8 שנים או עד 160,000 ק"מ לסוללה), בימים בהם שלל מותגי יוקרה מציעים כיסוי נדיב יותר. במחיר התחלתי של 559,000 שקל לגרסת ה-Xdrive40 או החל מ-699,000 שקל לגרסת ה-Xdrive50, נפוצה היא מן הסתם לא תהיה על הכביש, אך בהנחה שליבואן לא יהיו בעיות מלאי משמעותיות (המלוות כיום את ענף הרכב), סביר להניח שכמה עשרות עותקים שלו עשויים לעלות כאן על הכביש מדי שנה.

עוד ממבחני דרכים