MG5 במבחן : הסטיישן החשמלי הראשון בישראל

מכונית הסטיישן החשמלית הראשונה בישראל מציעה משפחתית מרווחת, שימושית, מאובזרת וזולה לאחזקה, אך במחיר של 163,888 ₪ הלקוחות הפרטיים יעדיפו בעיקר לרכוש במקום רכב פנאי, מה שעשוי להשאיר אותה בעיקר כמכונית יעילה לציי רכב ומוניות.

ששי כהן 13 באוג, 2023
MG5 סטיישן

שוק מכוניות הסטיישן בישראל כבר עבר את ימי הזוהר ולמעשה פחות או יותר לפני כעשור נמכרו כאן בפעם האחרונה כמויות משמעותיות מדגמי הסטיישן, כמו פורד פוקוס סטיישן ויונדאי i30 קרוס וואגן שכיכבו כאן בצמרת מכירות הרכב. בשנים שחלפו מאז, עשה שוק הרכב סוויץ' חד לכיוון עולם רכבי הפנאי ומכוניות סטיישן בעיקר נמכרו לציי רכב או מוניות, כאשר בשנתיים האחרונות עם התייקרות משמעותית של טנדרונים-מסחריות כמו סיטרואן ברלינגו ושות', אימצו חברות רבות את דגמי הסטיישן כרכב צמוד לטכנאים (לרוב עם סולם על הגג) כמו במקרה של חברות כמו YES, בזק ועוד. דווקא הקורולה סטיישן שזכתה כאן למכירות נאות יחסית, השיווק שלה פסק לאחרונה ופחות או יותר נשארה רק קיה סיד סטיישן. אל פלח השוק המצומצם הזה מצטרפת כעת גם MG5 – מכונית הסטיישן החשמלית הראשונה בישראל ובאירופה.


בניגוד ל-MG4 שהושקה בארץ יחד איתה ופותחה על פלטפורמה ייעודית חשמלית עם הנעה אחורית, ה-MG5 הינה גרסה מוסבת של מכונית בנזין וכוללת הנעה קדמית שגרתית יותר, אופי פחות ספורטיבי והרבה יותר משפחתי ושימושי. העיצוב נאה אם כי לא יסובב ראשים, אך הצבע האדום של רכב המבחן בהחלט הלם אותה, ויחד עם חישוקי גלגלים "17 בעיצוב נאה ותאורת LED היקפית עם חתימת אור מיוחדת, מתקבלת מכונית בהחלט נאה ביחס למקובל בקטגוריה. המידות משפחתיות עם 4.6 מטרים לאורך ו-1.82 מטר לרוחב, ועם גובה של 1.54 מטר היא אפילו גבוהה קלות מכמה ג'יפונים קומפקטיים. נפח תא המטען נדיב ועומד על 479 ליטר הצומח עד 1,367 ליטר עם קיפול המושבים האחוריים. גלגל רזרבי נעדר מהתפריט.

עם בסיס גלגלים של 267 ס"מ, מדובר בתא נוסעים מרווח יחסית לחמישה נוסעים, ובאופן מפתיע הרצפה מאחור שטוחה לחלוטין ומפנה הרבה מקום לרגלי הנוסע האמצעי. סביבת הנהג מודרנית וכוללת לוח מחוונים דיגיטלי "12.3 ומולטימדיה עם מסך מגע "10.25, אך הממשק מעט מסורבל והתגובות לעתים איטיות, מה שפוגע בחוויית השימוש. לפחות יש לו קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי (לא אלחוטיים). מעבר לכך, הדגם משווק ברמת גימור אחת ועשירה למדי, הכוללת מושבי עור מלאכותי, מושב נהג מתכוונן חשמלית, כניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי, חימום מושבים קדמיים, בקרת אקלים דיגיטלית ואפליקציה טלפונית המאפשרת שליטה על כמה מערכות הרכב. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ומצלמות 360 מעלות ועוד, אך יחד עם זאת, הדגם טרם נבחן במבחן הריסוק האירופאי.

MG5 סטיישן

מתחת למכסה המנוע תפגשו מנוע חשמלי שמפיק לכאורה רק 156 כ"ס, נתון הנמוך יחסית למכונית חשמלית בימינו, אך מצד שני עם מומנט נדיב של 28.6 קג"מ, מספקת המכונית ביצועים טובים במפתיע, עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-7.7 שניות ומהירות מרבית של 185 קמ"ש, המספקים מכונית חזקה וזריזה במיוחד. יחד עם זאת, ספורטיבית היא לא. ההגה קל מדי ומנותק מהנעשה על הכביש והמתלים שלה מכויילים על הצד הרך יחסית, מה שהופך אותה למכונית נוחה מאוד על כבישי ישראל (וזה בעצם מה שמרבית המשפחות מעדיפות). כמו כל חשמלית איכותית, גם כאן הנסיעה שקטה למדי, חלקה מרעידות והרבה יותר מפנקת מכל מכונית סטיישן אחרת שמגיעה לארץ.

MG5 סטיישן

עם סוללה בקיבולת 61.1 קוט"ש, מבטיח היצרן טווח נסיעה עד 380 ק"מ בתקון ה-WLTP. ביום הראשון של המבחן, תחת חום כבד שנחשב לאויב המכוניות החשמליות ונסיעות בין עירוניות ארוכות במהירויות גבוהות יחסית, הראה מחשב הדרך צריכת חשמל שהצביעה על טווח משוער סביב ה-300 ק"מ. ביום השני של המבחן, עם עומס חום הרבה פחות כבד ונסיעות עירוניות יותר או בין עירוניות עם תנועה כבדה יחסית ומהירויות נמוכות יותר, הצביע מחשב הדרך על טווח משוער שהתקרב ל-400 ק"מ. סביר להניח שבשגרה, אם לא תסחטו את דוושת התאוצה בניסיון לנצל את הביצועים יותר מדי, פחות מ-300 ק"מ טווח כנראה לא תרדו. הדגם תומך גם בטעינת DC מהירה עד 87 קוט"ש, המאפשרת טעינת 80% מהסוללה ב-40 דקות בלבד.

MG5 סטיישן

שווה את הכסף?

ה-MG5 היא תוספת מרעננת לשוק מכוניות הסטיישן המצומצם וסביר להניח שכל טכנאי אשר אינו זקוק לשטח אחסון גדול במיוחד, היה שמח לקבל אחת כזאת מהעבודה (ובתנאי שיש אפשרות להתקנת עמדת טעינה). מדובר במכונית משפחתית מרווחת, שימושית ומפנקת, הנהנית מביצועים טובים ועלויות אחזקה נמוכות יחסית לרכב מונע בדלק, המגובה גם באחריות נדיבה ל-5 שנים או עד 150,000 ק"מ, ואחריות לסוללה ל-8 שנים או עד 150,000 ק"מ. הבעיה העיקרית של הרכב מגיעה משורת המחיר: במחיר של 163,888 ₪, מדובר במכונית פשוט יקרה מדי שתרחיק את מרבית הלקוחות הפרטיים לעבר שוק הג'יפונים, ותשאיר את המכונית בעיקר למוניות וציי רכב. אולי בגלל זה היא מתומחרת גבוה, כדי להעניק הנחות גבוהות לציי הרכב.

 

עוד ממבחני דרכים