האם קיה סטינגר עומדת לרדת מפס הייצור?

קיה סטינגר היא דוגמה למכונית משובחת שנהנתה מביקורות מצוינות בעולם הרכב, אך מחיר גבוה, היעדר לוגו יוקרתי, מתחרה מבית יונדאי ואפילו וירוס הקורונה, הובילו למכירות חלשות ושמועות בקוריאה שלא יוצג לדגם מחליף.

ששי כהן 29 באפר, 2020
קיה סטינגר

3 שנים לאחר שהגיעה קיה סטינגר לשוק, מכונית הספורט-סדאן הראשונה של היצרן שפותחה כדי להתחרות בקטגוריית הספורט-סדאן היוקרתיות בדגמים נחשבים כמו מרצדס C43 AMG, אאודי S4, קדילאק ATS-V ואחרות, נראה שעתיד המכונית לוט בערפל, ושלל שמועות שמגיעות מקוריאה מדווחות על כוונות לסיים את ייצור הדגם מבלי שיוצג לו מחליף.


הסטינגר היא דוגמה למכונית מצוינת שזכתה לשלל שבחים בעיתונות הרכב העולמית, אך לא הצליחה בשורה התחתונה להביא מספיק לקוחות לאולמות התצוגה ברחבי העולם (כולל גם בישראל) ביחס לציפיות היצרן. יאמר לזכותם של קיה, שהניסיון הראשון לייצר מכונית ספורט-סדאן אמיתית שתוכל להסתכל בלבן של העיניים של המתחרות מגרמניה והעולם, נעשה לפי הספר והביא לקטגוריה מתחרה ראויה, מהנה לנהיגה, מכונית ספורט אמיתית ולא בכאילו, שלצד חווית הנהיגה נהנית גם מעיצוב חיצוני מפתה ותא נוסעים מאובזר. אז מה הסיבות שגרמו למכירות חלשות עד כה המאיימות על עתיד הדגם?

הסיבה העיקרית לביצועי המכירות הנמוכים נוגעת ללוגו של קיה בחזית: עם תג מחיר בארה"ב שהחל ב-$33,090, נכנסה קיה עמוק לשוק מותגי היוקרה, שם התקשתה המכונית לגבות את המחיר הנדרש כשאת הרכב מעטר לוגו עממי של קיה. בקוריאה אגב, נמכרה המכונית גם כ- "E סטינגר", עם לוגו E בחזית ומאחור שניסה להקנות לרכב תדמית יוקרתית יותר, ואולי לרמז על מותג יוקרה של קיה שבדרך. הרבה סקרנות ועניין אגב סיפקה ה- E סטינגר שם, אך בשורה התחתונה זה לא תרם משמעותית למכירות, למעט לכל מיני יזמים שהזדרזו להציע סט החלפה ללוגו החדש והיוקרתי יותר ללקוחות של הסטינגר ברחבי העולם.

E סטינגר

E סטינגר – לוגו יוקרתי יותר לדגם בקוריאה

סיבה נוספת נגעה לשוק האמריקאי, אחד משווקיה העיקריים של המכונית בעולם. בתחילת הדרך היא עוד נמכרה שם היטב, אז זמן קצר לאחר שהגיעה, החל שיווקה של הג'נסיס G70, האחות החורגת המגיעה מבית יונדאי, שהציעה פחות או יותר את אותו רעיון, אך עם כמה יתרונות שהחלו בבסיס גלגלים מעט יותר קצר ששדרג את האופי הספורטיבי, וחשוב מזה לוגו יוקרתי של ג'נסיס בחזית שהצדיק את תג המחיר הנדרש. בארה"ב יש חשיבות גבוהה לסמל יוקרתי והשירות של ג'נסיס ללקוחות הינו שירות פרימיום המלווה ביחס מיוחד ללקוחות, טיפול מפנק במרכזי השירות וחווית רכישה ברמה של מותגי יוקרה. לקינוח: במחיר מעט יותר גבוה (החל מ-$35,450) תקבלו לא רק לוגו יוקרתי ושירות פרימיום, אלא גם תא נוסעים מהודר ומפנק יותר. הסטינגר אמנם מנצחת שם בתאוריה ביחס עלות-תועלת, אולם בפועל הלקוחות מעדיפים את הג'נסיס והצהירו שהיו רוכשים את הסטינגר אם המחיר היה נמוך יותר בצורה משמעותית.

ג'נסיס G70

ג'נסיס G70, האחות החורגת מבית מותג היוקרה ג'נסיס שבבעלות יונדאי

הסיבה השלישית שפוגעת במכירות הדגם בעולם היא כמובן נגיף הקורונה שהגיע ברבעון הראשון של 2020 ומשתק את תעשיית הרכב העולמית. אשתקד נמכרו בארה"ב, שוק היעד המרכזי של הדגם, כ-13,884 מכוניות לעומת 16,806 מסירות ב-2018. "הודות" לוירוס הקורונה, מתחילת 2020 נמכרו בארה"ב רק 1,806 מדגמי הסטינגר. בישראל אגב, מאז החל השיווק בספטמבר 2018, עלו לכביש רק 18 מכוניות כאשר ברבעון הראשון של 2020 לא נמסרה אפילו מכונית אחת. בעידן שאחרי הקורונה, יעשו יצרני הרכב בעולם שעורי בית ודגמים רבים שלא ריווחיים או עומדים על סף הריווחיות עשויים להגיע לסוף חייהם.

בקרוב אמורה קיה סטינגר לעבור מתיחת פנים קלה שתתמקד בעיקר בתא הנוסעים, שם תנסה להציע איכות גבוהה יותר המקבילה למותגי יוקרה, לצד עדכונים קלילים למראה החיצוני. אם זה לא יעזור לשדרג משמעותית את מכירות הדגם בעולם, כנראה שהיא תגיע בהמשך לסוף הייצור וללא דור שני שימשיך אותה.



עוד מחדשות רכב