חלומות נעימים: BYD האן במבחן דרכים

הפעם לא ג'יפון אלא מכונית סאלון יוקרתית וחשמלית, המבטיחה ביצועים מסעירים (518 כ"ס ו-3.9 שניות ל-100 קמ"ש), לצד טווח נסיעה עד 521 ק"מ. אבל האם היא שווה 334,500 שקל?

ששי כהן 01 ביונ, 2023
BYD האן

BYD האן היא לשם שינוי מכונית סדאן ספורטיבית ולא ג'יפון, וגם המכונית היקרה ביותר באולם התצוגה של BYD בארץ. במחיר של 334,500 שקל, בטח תשאלו מדוע לא לקנות טסלה מודל 3 פרפורמנס שעולה כיום 250,000 שקל, אבל כדאי שתקחו בחשבון שהמתחרה של המודל 3 היא BYD סיל שצפויה לנחות כאן לקראת סוף השנה, בעוד שדגם ה-"Han" שנבחן כאן, מתחרה בקטגוריית מכוניות הסאלון הגדולות יותר והחשמליות, ומולן דווקא יש לו תמחור תחרותי.


מפגש במציאות עם ה-Han, חושף מכונית סאלון גדולה ומרשימה למראה, עם עיצוב ספורטיבי-אלגנטי שפשוט נראה טוב. הממדים גדולים עם 4.99 מטרים לאורך, 1.91 מטר לרוחב וגובה של 1.49 מטר, וניכר שמעצבי החברה (בעלי השורשים האירופאיים המובהקים) עשו כאן עבודה טובה. האבזור החיצוני כולל תאורת LED היקפית, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, מצלמות 360 מעלות, גג זכוכית פנורמי חשמלי, חישוקי "19 ודלת תא מטען חשמלית, החושפת נפח מקובל לקטגוריה של 410 ליטר.

תא נוסעים מכובד ומאובזר מאוד

בתא הנוסעים תפגשו עיצוב המאפיין מכוניות סאלון יוקרתיות, ללא ההצטעצעויות שמלוות למשל את דגם האטו 3. איכות החומרים וההרכבה עושים רושם טוב, שילוב הצבעים של רכב המבחן מוצלח, אך חובבי בעלי החיים לא ישמחו כנראה לפגוש מושבי עור נאפה איכותיים, במקום עור מלאכותי שהולך ומשתלט על התעשייה. גם הנדסת האנוש לא תמיד הכי מוצלחת, אולם יאמר לזכותה שקל ללמוד לתפעל את המערכות השונות, גם אם הן לא ממש אינטואיטיביות בחלק מהמקרים. באופן נדיר למדי, לא רק המושבים הקדמיים ספורטיביים, אלא גם האחוריים, וגם שם תמצאו פונקציה של כוונון חשמלי, חימום ואוורור, לצד מסך שליטה אחורי הממוקם במשענת היד המרכזית ומעניק לנוסעים המכובדים שיישבו מאחור גם שליטה על בקרת האקלים, המוסיקה, תאורת האווירה, פתיחת הגג או הווילון החשמלי ועוד. אל אלו מצטרפים בסיס גלגלים נדיב של 292 ס"מ ורצפה אחורית כמעט שטוחה, המספקים מרווח מכובד לרגלי הנוסעים מאחור, אך קצת פחות לראש לאנשים גבוהים. רשימת האבזור כוללת כסטנדרט גם לוח מחוונים דיגיטלי "12.3, מסך מולטימדיה "15.6 (שמסתובב על הצד עם תפעול ידני…), משטח טעינה אלחוטי לנייד, מערכת שמע איכותית וכוונון גלגל הגה חשמלי, אך קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי נעדרים עדיין מהתפריט.

BYD האן

ל-Han את ממהרת?

כשיוצאים לדרך, מגלים מכונית מהירה מאוד שמשייטת על הכביש בסגנון מכונית GT מהירה ונינוחה שבנויה למרחקים ארוכים. המפרט הטכני כולל צמד מנועים חשמליים המפיקים הספק משולב של 518 כ"ס ו-71 קג"מ, ועל הדרך גם הנעה כפולה לשדרוג אחיזת הכביש, והביצועים בקו ישר כמעט עוצרי נשימה עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות, המתאפשרת תוך שימוש בבקרת השיגור. יחד עם זאת, אל תצפו למכונית מושחזת וחדה לתקיפת כבישים הרריים, אלא כאמור למכונית סאלון מהירה ונינוחה, למרות שמפרט הבלימה אפילו כולל מערכת בלימה מתוצרת בוש וקליפרים מתוצרת ברמבו. המהירות המרבית הוגבלה ל-180 קמ"ש ונמוכה משמעותית מהמתחרות, אך נתון זה אינו רלוונטי לכבישי הארץ. מפרט הבטיחות כולל את כל מערכות הבטיחות המתקדמות הפופולריות כיום בשוק, כולל שלל התרעות קוליות אם לא תנהגו בצורה זהירה, אך הרכב לא נבחן עדיין במבחן הריסוק האירופאי.

BYD האן

הבטחה לעד 521 ק"מ בין טעינות

הדגם מצויד בסוללת להבים בקיבולת 85.4 קוט"ש, דומה למדי לזו המותקנת ב-BYD טאנג, אך בשל מרכב נמוך ואווירודינמי משמעותית (0.23cd), טווח הנסיעה הרשמי כאן גבוה משמעותית ועומד על 521 ק"מ לפי נתוני היצרן. במבחן תחת תנאים לא ממש מאומצים הגענו לסדר גודל של 450 ק"מ, אך קחו בחשבון שכל התעללות בדוושת הגז צורכת הרבה יותר חשמל וקל לרדת גם למחוזות ה-400 ק"מ. לרכב בלימה רגנרטיבית, אך גם בשימוש בדרגה הגבוהה שלה לא ניתן לנסוע לגמרי "על דוושה אחת" וללא שימוש בדוושת הבלמים. נקודת התורפה העיקרית היא שהרכב לא תומך בטעינה תלת פאזי וזמן הטעינה הביתית שלו ארוך ועשוי להימשך עד 12 שעות. לפחות יש לו תמיכה בטעינת DC מהירה עד 135 קוט"ש.

BYD האן

שווה את הכסף?

כשחוזרים לשורת המחיר: 334,500 שקל, מסתבר שלרכב יש תמחור תחרותי בארץ. המתחרות הישירות מתגלות כיקרות משמעותית (ג'נסיס G80e בחצי מיליון שקל, מרצדס EQE מתחילה ב-560,000 שקל וטסלה מודל S מתחילה מ-684,000 שקל). לצד החיסכון בעלות הרכישה, מציעה BYD האן עיצוב חיצוני מפתה, תא נוסעים איכותי, מרווח ומאובזר ויחידת כח חזקה המספקת ביצועים טובים המשולבים בטווח נסיעה מרשים. בצד השלילה, נושא הבטיחות עדיין נמצא מעט בערפל, הטעינה הביתית איטית למדי ולרכב אין תקינה אירופאית מלאה, מה שמגביל את הכמות ל-400 מכוניות בשנה, ועשוי להגביל את היבוא לגמרי במהלך השנה הבאה במידה והמדינה תחייב כפי שנראה לעת עתה, יבוא דגמים סיניים עם תקינה אירופאית מלאה.

עוד ממבחני דרכים