מבחן דרכים: פורד פומה (ST-Line)

פורד פומה החדשה היא כנראה המכונית החשובה ביותר של פורד בישראל, ובעזרתה מקווים בדלק מוטורס להזניק משמעותית את המכירות בארץ. אז היא נראית יפהפיה וכוללת מפרט מרשים, אך האם בשוק ה-B-SUV המאוד תחרותי היא תככב במחיר התחלתי של 127,900 שקל?

ששי כהן 27 בפבר, 2021
פורד פומה 2021

בשנה שעברה החל מותג פורד בישראל להתאושש, לשנות כיוון ולהראות סימנים ראשונים של צמיחה. היצע הדגמים באולם התצוגה התחדש עם הפוקוס החדשה שמוצעת כאן בשלל גרסאות אטרקטיביות, האקספלורר החדש שפונה לקהל מצומצם יותר וגם הטנדר האמריקאי מסדרה F התחדש. אבל עם כל הכבוד לדגמים החדשים והמרשימים, לפורד היה חסר דגמים בקטגוריות הנחשקות ביותר כיום בישראל, של הג'יפונים הקומפקטיים והמשפחתיים הפונים לקהל הרחב). החודש זה סוף סוף קרה, ובאיחור אופנתי מחו"ל, נחתה כאן הפומה החדשה, המצטרפת לסגמנט ה-B-SUV הצומח בארץ ועתידה להיות המכונית החשובה ביותר של פורד בשנים הקרובות.

פורד פומה דור 2

הפומה הוא אמנם שם חדש בשוק הרכב הישראלי, אך מדובר בדור שני לדגם שהחל את דרכו בסוף שנות ה-90 באירופה כמכונית קופה ספורטיבית למראה אשר פותחה על בסיס הפיאסטה. מאז, הזמנים השתנו, האופנות התחלפו ומה שמפתה בעיקר כיום את הלקוחות זה לא מכוניות קופה ספורטיביות, אלא דווקא ג'יפונים (מכל הצבעים, הגדלים והמינים). אז גם הפומה הפכה להיות ג'יפון קומפקטי והיא אפילו מגיעה אלינו ממפעלי היצרן ברומניה.


מבחוץ

מפגש במציאות חושף קרוסאובר קומפקטי שנראה מצוין, עם מראה אתלטי והופעה מודרנית שמשכו הרבה מבטים ברחוב. בפורד מספרים שבפיתוח הדגם הם ביקשו להציג מראה ייחודי שאינו נראה כעוד מכונית רגילה של פורד, ולמעט הגריל הטרפזי בחזית הרכב המיישר קו עם מרבית דגמי פורד אירופה, יש לנו כאן מכונית עם אופי וזהות משלה ועם פרופורציות נהדרות. הדגם משווק בארץ עם 2 חבילות עיצוב לבחירה, "טיטניום" המקנה לרכב הופעה של רכב פנאי-שטח קשוח מעט, ו-"ST-Line" הספורטיבית שגם נבחנת כאן, וכוללת סט חצאיות צד, בתי גלגלים מודגשים אבל בצבע המכונית, פגושים ספורטיביים יותר, גריל בעיצוב מעט שונה, דיפיוזר אחורי, סופית מפלט מודגשת וחישוקי גלגלים קלים "17.

פורד פומה 2021

מאובזרת

בתוך תא הנוסעים מדובר בסיפור מעט שונה: העיצוב כבר מזוהה היטב עם שפת העיצוב של דגמי פורד ואף מתחיל להראות סימני גיל מתקדם קלים, אך האבזור העשיר, המושבים הספורטיביים (ברכב המבחן גם עם תפירה אדומה למושבים, לבלם היד, למשענת היד וההגה), מצליחים לספק אווירה נעימה. רמת הגימור ST-LINE כוללת מבחוץ: פנסי חזית מסוג LED, פנסי ערפל LED, שמשות אחוריות מושחרות, חיישני חניה היקפיים עם מערכת נדירה בסגמנט לביצוע חניה אוטומטית במקביל ובניצב, קיפול מראות חשמלי ומסילות גג. בתוך תא הנוסעים תמצאו גם לוח שעונים דיגיטלי "12.3 הניתן להתאמה אישית, בורר מצבי נהיגה, התנעה בכפתור, חיישן אורות, תאורת פנים מסוג LED ומערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע "8 התומכת אנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, וגם מציעה מערכת ניווט מקורית בעברית, מצלמת רוורס ועוד.

פורד פומה

מרווח, שימושיות

עם בסיס גלגלים של 258 ס"מ, מדובר במכונית המציעה מרווח מקובל לקטגוריה, אם כי אינה מצטיינת מעבר למקובל. מה שכן, מדובר במכונית מאוד שימושית, עם שפע של תאי אחסון, תא כפפות גדול בנפח 8 ליטרים, צמד מחזיקי כוסות מוארים, ואפילו מציעה אפשרות לאכלס בקבוקי ליטר וחצי בדלתות. גם תא המטען שלה הוא מהגדולים בסגמנט, בנפח 410 ליטר ובעל רצפה כפולה המאפשרת הגדלת נפח תא המטען בעוד 80 ליטר ויצירת פתח עמוק להובלת פריטים גבוהים יחסית (כמו עציצים למשל), לצד שלל פטנטים חכמים לאחסון חפצים.

פורד פומה 2021

תא מטען בנפח 410 ליטר גדול מהמקובל בקטגוריה ובעל שלל פטנטים חכמים לאחסון.

בטיחות

יאמר לזכותם של יבואני פורד, שכל רמות הגימור של הפומה מגיעות לארץ עם חבילת הבטיחות המקורית CO PILOT 360 הרחבה של היצרן, הכוללת התרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ושמירה על מרכב הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית זחילה בפקקים, התרעת שטח מת במראות הצד, התרעה על תנועה חוצה מאחור, מערכת לסיוע להתחמקות ממכשול בנסיעה, החלפת אורות אוטומטית, זיהוי עייפות הנהג, זיהוי תמרורי מהירות בלוח השעונים ועוד. ככל הנראה מדובר במפרט הבטיחותי המקיף ביותר אותו תמצאו בקטגוריה הזו בארץ ולרכב גם 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.

על הכביש

הפומה משווקת בארץ בגרסה אחת הכוללת מנוע טורבו 1.0 ליטר 3 צילינדרים מתקדם, הכולל אפשרות של ניתוק צילינדר בשיוט לטובת חיסכון בדלק, ואפשרות הגדשת יתר רגעית היועדת להעלות לזמן קצר את המומנט מ-17.3 קג"מ ל-20.4 קג"מ. הספק המנוע 125 כ"ס ולמנוע משודכת תיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. נותר לקוות שהפעם מדובר בתיבה אמינה יותר מהתיבה ששירתה בעבר את הפוקוס וסבלה מבעיות אמינות. על הכביש, הפומה היא מכונית דינמית ובמידה מסוימת ספורטיבית יותר ממרבית המתחרות, ומאפשרת הנאה מסוימת בנהיגה נמרצת גם בכבישים מפותלים, עם אחיזת כביש גבוהה ומתלים קצרי מהלך המכוונים על הצד הנוקשה יותר. מצד שני, מערכת המתלים הנ"ל, מספקת בעיר נוחות נסיעה בינונית בלבד, ואפילו די קשיחה, אשר הולכת ומשתפרת ככל שקצב המהירות עולה. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 10.1 שניות והמהירות המרבית עומדת על 185 קמ"ש. את ימי המבחן סיימה המכונית עם צריכת דלק של 13 ק"מ לליטר בממוצע.

פורד פומה 2021

הלהיט הבא של פורד בישראל?

פורד פומה היא ככל הנראה המכונית החשובה ביותר של המותג בארץ בתקופה הקרובה, והיבואן מקווה שהיא תהפוך את אולמות התצוגה שלו לפעילים משמעותית מבעבר. לזכותה עיצוב חיצוני יפהפה, תא נוסעים מאובזר היטב מרמת הגימור השניה, בטיחות מרשימה מאוד ומנוע קטן וחזק המצליח לספק ביצועים נאים והנאה מנהיגה לצד חיסכון יחסי בדלק. בסעיף התורפה מסתפקת המכונית בנוחות נסיעה בינונית בלבד. כשמגיעים לשורת המחיר: החל מ-127,900 שקל לגרסת הכניסה, דרך 133,900 שקל לגרסת ה-ST ליין הנבחנת כאן ועד 144,900 שקל לגרסה הבכירה הכוללת גם גג שמש, חישוקי "18, משטח טעינה אלחוטי, מושבים משולבי עור עם פונקציית מסאג' ועוד, מדובר ברף מחירים הממקם אותה בחלק האמצעי- עליון של סגמנט ה-B-SUV הסופר תחרותי, עם מחירים שלדעתנו הם מעט יקרים, העשויים לפגוע ביכולת של המכונית להביא קהל לקוחות גדול ומשמעותי חזרה לפורד, וזה באמת חבל.




עוד ממבחני דרכים