נוסטלגיה לשבת: אופל קורסה דור 2 – היפה והחיה

היא היתה הסופר-מיני היפה ביותר עם הגעתה לארץ ושווקה בשלל גרסאות (כולל טנדרון ו- GSi ספורטיבית) כדי לכבוש את השוק. אבל מחיר גבוה וביצועים חלשים מנעו ממנה להפוך ללהיט מקומי. סיפורה של אופל קורסה דור 2.

ששי כהן 07 במאי, 2021
אופל קורסה 1994

בשנת 1993 הוצג בעולם הדור השני של אופל קורסה, מכונית הסופר-מיני של היצרן שהחליפה את הדור היוצא שנמכר בעולם כ-11 שנה ברציפות. עם הקורסה החדשה, ביקש היצרן להפוך אותה למכונית "עולמית" יותר וכדי לקלוע לטעמם של כמה שיותר לקוחות בכל העולם, מעצב הדגם היה יפני, התכנון נעשה במרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בקליפורניה,ובשונה מהדור הראשון של הדגם שיוצר רק בשני מפעלי הרכבה (ספרד ויגוסלביה), הדור השני יוצר בלא פחות מ-13 מפעלי הרכבה בעולם, לרבות בסין, ארגנטינה, תאילנד ואפילו במצרים. לארץ היא הגיעה ממפעל ההרכבה בספרד.


1994 – אופל קורסה מגיעה לישראל

ברבעון האחרון של 1993, החלה UMI היבואנית בשיווק הקורסה החדשה כדגמי '94, שמיד הוכתרה כמכונית הסופר-מיני היפה ביותר בישראל. יחד עם זאת, במהלך שיווקי לא ברור, שווקה המכונית בארץ עם סט מדבקות גדולות ודי מכוערות, שעיטר את צידה השמאלי בלבד של המכונית, ובניגוד לענף הטנדרים שם מקובל לקשט את הרכב בשלל מדבקות שלרוב מוסיפות לו חן, במקרה של הקורסה זה פשוט פגע בעיצוב המקורי והמוצלח של הדגם, שהוצע בארץ כבר עם תחילת השיווק בדגמי 3 ו-5 דלתות. עם אורך של 3.73 מטר, רוחב של 1.6 מטר, גובה של 1.42 מטר ובסיס גלגלים של 242 ס"מ, היא היתה גם מרווחת יחסית למקובל בקטגוריה והציעה תא מטען בנפח 280 ליטר. אבזור גרסאות ה-Swing שהיו הכי פופולריות עם תחילת השיווק היה עלוב למדי ו וכלל שעון זמן, מד טמפרטורה חיצונית ומושב אחורי מתקפל… מזגן הוצע רק כאופציה, הגה כח רק בגרסה האוטומטית, כרית אוויר לנהג היתה קיימת למעט בגרסת הבסיס ועל אבזור חשמלי לא היה בכלל מה לדבר.

אופל קורסה 1994

1994- אופל קורסה מגיעה לתצוגה בדיוטי פרי בנתב"ג. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד)

הסופר-מיני האיטית בישראל

עם תחילת השיווק בישראל, היצע הדגמים החל עם גרסת ה-Swing הפופולרית, שהוצעה עם מרכב 5 דלתות ומנוע בנזין 1.4 ליטר שהפיק 60 כ"ס ושודך לתיבת הילוכים ידנית 5 הילוכים או אוטומטית 4 הילוכים. הביצועים היו רחוקים מלהלהיב (ולמעשה היה מדובר במכונית עם התאוצה האיטית בקטגוריה), עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-15 שניות בגרסה הידנית ומהירות מרבית של 155 קמ"ש, ולא פחות מ-18.5 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 145 קמ"ש בגרסה האוטומטית. לצידה שווקה גם הקורסה Joy, גרסת 3 דלתות ספורטיבית וצעירה יותר למראה (שהוחלפה שנה מאוחר יותר ל-"ספורט"), שצוידה במנוע 1.4 ליטר 82 כ"ס וגיר ידני והציעה ביצועים משודרגים משמעותית עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.5 שניות ומהירות מרבית של 173 קמ"ש, לצד אבזור עשיר יותר עם חלונות, נעילה ומראות חשמליים, חישוקי מגנזיום "14, ספוילר ועוד. במהלך 1995 הוצעה הקורסה גם בגרסאות 1.4 ליטר 90 כ"ס חזקות יותר, שהציעו שדרוג משמעותי של הביצועים, עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-11 שניות בדגם הידני ו-13.5 שניות בדגם האוטומטי.

פרסומת אופל קורסה 1995

והיתה גם אופל קורסה GSI…

הגרסה המעניינת ביותר במשפחת הדגמים היתה ה-Gsi הספורטיבית, שהוצעה בגרסת 3 דלתות יפהפיה ומפתה, והציעה מכונית מהירה ומהנה לנהיגה, אם כי לא בסגנון חד כמו של 205 GTI. מתחת למכסה המנוע צוידה המכונית במנוע 1.6 ליטר 16 שסתומים שהפיק 109 כ"ס ויחד עם תיבת הילוכים ידנית הציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות לצד מהירות מרבית של 195 קמ"ש. גרסה זו היתה גם המאובזרת ביותר, ולצד אבזור חשמלי מלא, כרית אוויר לנהג, ABS וחישוקי "15 קלים, כללה גם גג שמש חשמלי, סט חצאיות צד, ספוילר אחורי, מושבים ספורטיביים ועוד. גרסה זו נמכרה זמן קצר בארץ (1994-1995) ובמספרים נמוכים, ואת מקומה תפסה אופל טיגרה, גרסת הקופה של הקורסה בעלת העיצוב הספורטיבי והמוחצן.

אופל קורסה GSI

אופל קורסה GSI

אופל קומבו וקורסה דיזל

כחלק מהרצון לפנות לקהל כמה שיותר גדול בארץ, הגיעה לארץ בשנת הדגם '95 גם אופל קומבו, גרסת הטנדרון- המסחרית שהיתה סוג של מוטציה, כאשר החלק הקדמי היה זהה לקורסה המוכרת, ומיד מאחורי המושבים הקדמיים, הולבש על הרכב ארגז גדול ודי מכוער בעזרתו הפכו את הדגם לרכב עבודה. הוא שווק בארץ בגרסת בנזין 82 כ"ס שהציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.5 שניות, אך רק מעטים ממנו עלו כאן לכביש ורובם דרך חברות השכרה. בשנת 1998 החל שיווקה גם של הקורסה דיזל, הגרסה החסכונית במיוחד של הדגם שנסתה לפנות לציי הרכב. הדגם צויד במנוע דיזל 1.7 ליטר שהפיק 60 כ"ס והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-16.5 שניות לצד צריכת דלק של 18 ק"מ לליטר.

אופל קורסה קומבו

"קורסה טייגר היפה והחיה"

מחיר אופל קורסה עם הגעתו לארץ החל מ-50,600 שקל לגרסה הידנית, מחיר בו מוצבה המכונית כאחת היקרות בקטגוריה (פיאט אונו מלכת המכירות נמכרה החל מ-37,000 שקל, סיאט איביזה מ-43,800 שקל וסובארו ג'סטי מ-48,850 שקל). הקורסה הצליחה לשפר משמעותית את מכירות המותג בישראל שדי נכחדו בשנים שקדמו להגעתה, ואת שנת '94 סיימה אופל עם 3,025 מסירות, מהן 1,104 מדגמי הקורסה, ו-1,852 מדגם האסטרה שהובילה את המכירות. יחד עם ביקורות פושרות במיוחד בעיתונות הרכב ותג מחיר גבוה, התקשתה אופל להפוך לשחקן מרכזי בשוק לא רק מול המותגים יפניים ששלטו בשוק באותם השנים, אלא גם מול המותגים האירופאיים שכמעט כולם דורגו מעל במכירות, פיאט עם 13,247 מסירות באותה שנה, פיג'ו עם 9,089 מסירות ורנו עם 6,066 מסירות. הסיסמא המוצלחת של הקורסה והג'ינגל שהתנגן ברדיו "קורסה טייגר היפה והחיה" הביאו מכירות נאות לדגם, אולם לא הפכו אותו לאחד ממובילי הסגמנט.

פרסומת אופל קורסה 1998

תשרוד לאספנות?

הדור השני של אופל קורסה נמכר בארץ עד לשנת 2000, ולמרות שמשנת 1997 הוא היה הדגם הנמכר ביותר של אופל בישראל, הוא מעולם לא הצליח לככב בפסגת הקטגוריה. נכון להיום הדגם כמעט נכחד לחלוטין מהכביש ולפי נתוני משרד הרישוי רק כמה עשרות מכוניות שרדו. נכון ליום פרסום הכתבה, רק מודעה אחת נצפתה למכירה ביד 2, מודל 1995, יד 2 עם 82,000 ק"מ בלבד על השעון, במחיר של 5,000 שקל. האם נזכה לראות את הדגם הזה בשוק האספנות? רוב הסיכויים שלא, אך לא נתפלא לפגוש איזו קורסה GSI באספנות בעתיד, אם אחת כזו במקרה שרדה.

אופל קורסה 1995

אופל קורסה 1995 למכירה, עם סט המדבקות המוזר על צד שמאל בלבד.



עוד מנוסטלגיה