נוסטלגיה לשבת: וולוו 340 -"המכונית המהירה בארץ ברוורס…"

בשנת 1977 הצטרפה וולוו לקטגוריית הקומפקטיות הלוהטת באירופה. בתפריט: מנוע מתוצרת רנו, גיר אוטומטי רציף מתוצרת דאף, בעל בית שוודי וייצור במפעל הולנדי. בדרך היא היתה המכונית המהירה בארץ בנסיעה ברוורס, וגם הפרס של מפעל הפיס בהגרלה "וילה + וולוו במכה אחת". סיפורה של וולוו 340

ששי כהן 05 באוג, 2022
וולוו 340

בתמונה הראשית: וולוו 340 במבחן השוואתי נגד אופל קאדט במגזין "טורבו" בשנת 1986. צילום: אדוארד אטלר

3 שנים לאחר שהשתלטה וולוו על חטיבת המכוניות של דאף ההולנדית, חשפה בשנת 1976 החברה את דגם ה-343 (סדרה 300) שהיווה עבורה כניסה חשובה לסגמנט המשפחתיות הקומפקטיות הצומח באירופה. זאת היתה המכונית הראשונה של וולוו שיצאה מפס הייצור של מפעל המכוניות של DAF בהולנד (Nedcar), ולמרות התכנון והבעלים החדש השוודי, מדובר היה במכונית הולנדית שצוידה במכלולים רבים ששרתו את דגמי דאף בעבר.


וולוו 343 מגיעה לישראל

כבר בשנת 1977 החלה חברת 'מאיר' היבואנית בשיווק ה-343 בישראל. הדגם הוצע בתחילת הדרך (כמו בכל העולם) רק בגרסת 3 דלתות שכללה מרכב משפחתי קומפקטי ומרווח יחסית, יחד עם תא מטען גדול ושימושי. העיצוב היה בסגנון "מכונית 2 וחצי קופסאות" (עם תא מטען בולט קלות מאחור) ומדובר היה בדגם שהפיתוח שלו החל עוד בתקופה שדאף היתה עצמאית והוא תוכנן להיות המחליף של דאף 66, וכאשר המשך הפיתוח עבר לידי וולוו, היא הצליחה לשלב בעיצוב המקורי שתוכנן לדגם גם גריל שיזוהה עם דגמי וולוו של שנות ה-70. גם עיצוב תא הנוסעים היה בניחוח דגמי היצרן וכלל איכות הרכבה וחומרים גבוהים מהמקובל.

וולוו 343

1977: צילומי פרסומת לדגם בתל אביב. צילום: ארכיון הרווארד

וולוו 343

1978: צילומי פרסומת לדגם בתל אביב. צילום: ארכיון הרווארד

היצע הדגמים בישראל

ה-343 כללה הנעה אחורית ויחידת כח שנלקחה ממחסן החלפים של דאף, עם מנוע בנזין 4 צילינדרים בנפח 1.4 ליטר מתוצרת רנו, שבמהדורה שונה שלו הוצע גם ברנו 5 GT טורבו… המנוע שודך לתיבת הילוכים ידנית 5 הילוכים ששירתה גם את וולוו 244 או אוטומטית רציפה מפיתוח עצמאי של דאף. תיבת ההילוכים אגב, מוקמה באופן לא שגרתי בחלקה האחורי של המכונית בסמוך לדיפרנציאל, מה שתרם לחלוקת משקל אופטימלית יותר שהשפיעה על התנהגות כביש טובה יותר. יחד עם זאת, בשעה שהספק המנוע בחו"ל עמד על 72 כ"ס, לישראל הגיעה גרסת מנוע ייחודית שפותחה כדי להתאים לבנזין 91, מה שגרם לירידה בנתוני ההספק ל-67 כ"ס. הביצועים הרשמיים של הדגם עמדו על 15 שניות ל-100 קמ"ש ו 155 קמ"ש בגרסה הידנית, ו-16 שניות ל-100 ו-145 קמ"ש בדגם האוטומטי, אך בפועל בשל הורדת ההספק והמשקל הכבד יחסית של הרכב (1,092 ק"ג) הגרסה האוטומטית הישראלית היתה עצלה וזינקה ל-100 קמ"ש ב-18.5 שניות, שלוו בצריכת דלק גבוהה, סביב ה-7.5 ק"מ לליטר במציאות.

וולוו 343 , וולוו 345

 

1980 – מצטרפת גרסת ה-5 דלתות 

בשנת 1980 התעדכנה משפחת הדגם בארץ עם הצטרפותה של וולוו 345, גרסת ה-5 דלתות המשפחתית והשימושית יותר של הדגם שהוצעה עם אותה יחידת כח. שנה מאוחר יותר פסק היבוא הרשמי של גרסת ה-3 דלתות שסבלה מהיעדר ביקוש. בשנת 1982 עברה המכונית מתיחת פנים מקיפה, שכללה גריל, מכסה מנוע, פגושים, חישוקי גלגלים ויחידות תאורה חדשות מבחוץ, עיצוב מחודש לתא הנוסעים שיישר קו עם שפת העיצוב של וולוו ושלל שדרוגים טכניים. בנוסף, הצטרפה גרסת סדאן 4 דלתות (וולוו 340) שהפכה להיות המבוקשת ביותר במשפחת הדגמים בארץ. גם אורך המכונית צמח ל-4.3 מטרים. במבחני דרכים שנעשו לה בארץ בחרו העיתונאים לשבח את התנהגות הכביש הטובה שלה, היציבות הגבוהה במבחני הסלאלום, נוחות הנסיעה, הבטיחות הפאסיבית הגבוהה ואיכות תא הנוסעים. מנגד, ביצועי הכביש שלה היו ירודים ולעליות של ירושלים בהרכב משפחתי מלא נזקקו הלקוחות להמון סבלנות. במבחן דרכים השוואתי שערך לה מגזין "טורבו" בשנת 1986, היא הפסידה לאופל קאדט, אך קיבלה את המחמאה " הוולוו היחידה בישראל שיש לה אופי".

פרסומת וולוו 340

1985: פרסומת לדגם המחודש בגרסת הסדאן שלו 340.

מכונית הפרס של מפעל הפיס ("וילה+ וולוו")

בשנת 1987 הציג מפעל הפיס את ה-"רב -פיס" החדש, כרטיס הגרלות שהפרס השבועי הגדול שלו היה וילה+ וולוו. הפרס כלל קוטג' בקיסריה עם גינה פרטית, אך ברוח שנות ה-80 מדובר היה בוילה 3.5 חדרים בלבד, אך גם עם 3 חדרי שירותים + וולוו 340 אוטומטית בחניה. הסלוגן שהתנגן ברדיו ובטלוויזיה היה "גם וילה גם וולוו במכה אחת" ואת חלק מהפרסומים ליוותה דוגמנית הצמרת לשעבר קארין דונסקי שכיכבה במודעות הפרסומת עם מעיל פרווה שהשלימו את חבילת היוקרה. היו באותה תקופה גם כאלו שהתלוננו מדוע גם היא לא צורפה לפרס כדי שיהיה מושלם… 🙂

וולוו 340

1987: גם וילה גם וולוו – הפרס השבוע הגדול של מפעל הפיס בסוף 1987 ותחילת 1988.

יקרה 

לוולוו 340 לא ממש היו מתחרות בשוק היוקרה בישראל ולכן היו משווים את מחירה לדגמי משפחתיות נפוצות, וביחס אליהן היא היתה די יקרה. כך למשל בשנת 1982 (המחירון הכי ישן שמצאנו…) מחירה החל מ-336,000 שקל (ישן). לשם השוואה, אאודי 80 נמכרה החל מ-254,000 שקל, אופל קאדט 1.3 ליטר נמכרה מ-213,000 שקל וסיטרואן GSA נמכרה ב-225,000 שקל. את מלכת השוק סובארו ליאונה יכולתם לרכוש מ-188,000 שקל בלבד.

וולוו 340 סדאן

1990 – פרסומת מקומית אחרונה לדגם – " וולוו 340 החדשה" למרות שהיה מדובר כבר בדגם בן 12 שנה ורגע לפני סיום השיווק בארץ.

שרדה לאספנות?

וולוו 340 שווקה בעולם עד שנת 1991 וממנה נמכרו ברחבי העולם כ-1.14 מיליון מכוניות, כמות נאה לכל הדעות. יחד עם זאת, למרות שבארץ היא שווקה עד 1990,  היא לא ממש הצליחה ובשנים הראשונות שלה היתה אפילו די נדירה על הכביש. בשנים שמותג וולוו שלט בשוק היוקרה בישראל, מחירה הגבוה והתמורה הנמוכה לכסף של ה-340, השאירו אותה בעיקר לחובבי וולוו מושבעים, אך גם אלו העדיפו בד"כ לרכוש את הדגמים הגדולים יותר של היצרן. נכון להיות נעלמה ה-340 לחלוטין מהכבישים, לא מצאנו אף אחת כזאת למכירה בלוחות הרכב המשומשים, וגם לא מצאנו עדות לאחת כזאת שנרשמה כרכב אספנות, למרות שדגמי וולוו האחרים משנות ה-70 וה-80 מאוד פופולריים בשוק האספנות המקומי. יחד עם זאת, סביר להניח ששרדו כמה בודדות. נשמח לדעת אם כן ואף לתמונות.

עוד מנוסטלגיה