נוסטלגיה לשבת: יונדאי לנטרה דור 2 – "הסטנדרט החדש"…

הדור השני של יונדאי לנטרה נחת בארץ בשנת 1996 והציג משפחתית מפיתוח מקורי של יונדאי שהוגדרה בשעתו כקוריאנית הטובה בישראל והרכב הראשון מקוריאה שיכול להתחרות ביפניות לא רק בחסדי המחיר.

ששי כהן 21 בינו, 2022
יונדאי לנטרה 1996

בתמונה הראשית: דורון ודאי, מנכ"ל יונדאי בשנות ה-90 ואורחים מקוריאה בהשקת הלנטרה החדשה. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

הדור הראשון של יונדאי לנטרה שהושק בארץ עם תחילת שיווק המותג בשנת 1994, הגיע לארץ כאשר הוא היה כבר וותיק בעולם ואף מיושן, והתקשה להתחרות בשוק המשפחתיות החזק בארץ באותה תקופה. מי שהובילה דווקא את המכירות באותה עת היתה יונדאי אקסנט החדשה שהגיעה מספר חודשים אחריו, כבשה את השוק והפכה לדגם הנמכר ביותר של יונדאי בישראל. כבר בשנת 1995 הוחלפה כאן הלנטרה בדור חדש, שהציע קפיצת מדרגה משמעותית מול הדגם היוצא, ולמעשה היה לדגם המשפחתי הראשון של מותג קוריאני שהצליחה ליישר קו עם הדגמים היפנים המובילים, להתחרות בהם בכבוד ולא רק בזכות חסדי המחיר הזול יותר.

המכוניות החשובה ביותר של יונדאי

הלנטרה החדשה המשיכה את מגמת הניתוק משיתופי הפעולה ארוכי הטווח עם מיצובישי, ובדומה לאקסנט, גם היא היתה מכונית מקורית מתוצרת יונדאי שאיננה נשענה על דגם ישן של מיצובישי, אלא נהנתה מעיצוב מקורי, עגלגל ונאה למדי, תא נוסעים מרווח יחסית, מנועי "Beta" חדשים ועתירי הספק מתוצרת יונדאי ורמת אבזור גבוהה ביחס למחיר, בסגנון שאימץ את שיטות השיווק של המותגים היפניים. בתוך תא הנוסעים הציעה הלנטרה עיצוב מרשים ביחס אפילו לתוצרת היפנית המתחרה ועם 4.42 מטר לאורך, 1.7 מטר לרוחב ובסיס גלגלים של 255 ס"מ, היא נחשבה מרווחת והתמקמה במקום טוב באמצע בסגמנט המשפחתיות. הדגם נחת בארץ בסוף שנת 1995 ובהשקת הדגם לציבור שנערכה במוצ"ש, כמיטב המסורת של שנות ה-90, הסתערו מאות לקוחות פוטנציאלים על אולם התצוגה של היבואן בת"א, בסוג של בילוי לסופ"ש שכלל חשיפת דגם חדש.

יונדאי לנטרה 1996

1996: השקת יונדאי לנטרה החדשה. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

היצע הדגמים בישראל

עם תחילת השיווק הוצעה הלנטרה עם מנוע בנזין 1.6 ליטר 114 כ"ס שהוצע בשילוב לתיבה ידנית 5 הילוכים (10.5 שניות ל-100 קמ"ש, 183 קמ"ש מרביים) או אוטומטית 4 הילוכים ((12.9 שניות ל-100 קמ"ש, 177 קמ"ש מירביים). מעליו הוצעה גרסת ה-1.8 ליטר החזקה יותר עם תיבה אוטומטית בלבד, שהציעה הספק של 128 כ"ס והבטיחה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-11.1 שניות, לצד מהירות מרבית של 192 קמ"ש. מבחינת ביצועים, הלנטרה הרגישה פחות חזקה מהמתחרות מיפן, והודגש כוחם הלא ממש חזק של הסוסים הקוריאניים (בעיקר בדגם ה-1.6 ליטר), אך התנהגות הכביש שלה נחשבה לטובה ובטוחה וגם נוחות הנסיעה הרשימה לטובה. הדגם שווק ב-2 רמות גימור לבחירה: GL שכללה את כל האבזור החשמלי המקובל, הגה כח, מושב אחורי מתפצל, פגושים וידיות פתיחת דלתות בצבע הרכב, כיסויי טסות לגלגלים, תאורת פנים עשירה, צמד כריות אוויר ומקדימור, כאשר גרסת ה-GLS המאובזרת יותר כללה גם בלמי ABS, רדיו טייפ מקורי, ריפודי קטיפה, ספוילר אחורי ועוד. ביחס לדגם היוצא, נרשמה כאן גם עלייה משמעותית באיכות החומרים וההרכבה, שהפגינו עמידות גבוהה גם לאורך שנים.

יונדאי לנטרה

1996: פרסומת ליונדאי לנטרה

גרסת סטיישן ומתיחת פנים ב-1999

לצידן של גרסאות הסדאן, הוצעה גם הלנטרה סטיישן השימושית יותר, שהוצעה עם מנוע 1.6 ליטר אוט' (11.2 שניות ל-100 קמ"ש) ורמת גימור GLS העשירה. זאת היתה גם המכונית היקרה ביותר במשפחת האלנטרה ועלתה 400 שקלים יותר מגרסת ה-1.8 ליטר הבכירה עד אז. בשנת 1997 הגיעה גם גרסת 2.0 ליטר 139 כ"ס שהוצעה ברמת גימור גבוהה שכללה ספוילר אחורי, חישוקי מגנזיום וגג שמש, אך שיווקה של זו פסק לאחר שנה בלבד בשל שערי מטבע בעייתיים שגרמו להתייקרות מחירים. במקומה הגיעה הלנטרה בגרסת "Esteem" מקבילה באבזור, אך עם מנוע חלש יותר ודגמי ה-GL שיועדו לציי רכב, קוצצו באבזור (רק צמד חלונות חשמל) כדי לשמור על תג מחיר סביר. בשנת 1999 הגיעה לארץ מתיחת פנים לדגם שכללה עיצוב מחודש לחזית הרכב, טיפול קליל לחלקה האחורי של המכונית ובתוך תא הנוסעים גם לוח שעונים וקונסולה מרכזית חדשים. היצע המנועים נותר ללא שינוי, אך גרסה זו זכתה לתנופה אדירה במכירות, כאשר תפסה את מקומה של מיצובישי כריזמה בציי הרכב שלא הצליחה לשחזר את נתוני המכירות המדהימים של הסופר לנסר היוצאת.

יונדאי לנטרה

1997: יונדאי לנטרה מככבת בהשקת סוכנות יונדאי בחדרה. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

תמחור

מחירי יונדאי לנטרה עם הגעתה לארץ היו נמוכים בסדר גודל של 7,000-10,000 שקל מול המתחרות מיפן, ובתמורה למחיר גם רמת האבזור היתה עשירה מהממוצע. מחיר גרסת ה-1.6 ליטר אוטומטית הפופולרית עמד על כ-77,600 שקל, והיה קרוב מאוד למיצובישי סופר לנסר (78,000 שקל), אך זול משמעותית מטויוטה קורולה (85,900 שקל), הונדה סיוויק 1.6 ליטר (89,790 שקל). באופן מפתיע, גרסת ה-1.8 ליטר של הלנטרה, זכתה לתג מחיר זהה למאזדה לאנטיס 1.8 ליטר (86,900 שקל). ביחס לקוריאניות (דייהו סופר רייסר וקיה ספיה) היא היתה יקרה בכמה אלפי שקלים. הלנטרה הוצעה אגב עם "האחריות המקיפה" של יונדאי, שכללה 3 שנות אחריות על כל הרכב ללא הגבלת ק"מ ואחריות לצמיגים ל-5 שנים, שתרמו לתדמית האמינות של הדגם וסייעו במכירות.

פרסומת יונדאי לנטרה ואקסנט

1998: פרסומת יונדאי לנטרה ואקסנט

תשרוד לאספנות?

הדור השני של יונדאי לנטרה ששווק בארץ בשנים 1995-2001, חיזק משמעותית את המותג בארץ ומכירותיו זינקו דרמטית מול הדור הראשון, אך לא מעט בשל חדירה מאסיבית לציי רכב שרכשו את הדגם בהמוניו. לאורך השנים התגלתה המכונית גם כאמינה ועמידה להפליא במזג האוויר הישראלי, ולמעט תלונות על צריכת דלק וביצועים שלא ממש תאמו את ההספקים הגבוהים, נרשמה שביעות רצון גדולה בקרב הלקוחות, שהובילה גם לביקוש חזק גם כמשומשת בהמשך. נכון להיום, מרבית הדגמים כבר ירדו מהכבישים, אך עדיין ניתן לפגוש פה ושם אחת שנוסעת. בלוח יד 2 מצאנו 2 מכוניות למכירה, אך שתיהן לא במצב מזהיר. מה הסיכוי שנפגוש בקרוב לנטרה עם רישוי אספנות? כנראה סיכוי נמוך מאוד עד אפסי.

יונדאי לנטרה

יונדאי לנטרה דור 2: רובן כבר ירדו מהכביש

עוד מנוסטלגיה