נוסטלגיה לשבת: סיטרואן קסנטיה – "מכונית המנהלים הנוחה בעולם"

מחליפת ה-BX הבטיחה קפיצת מדרגה באיכות ובאמינות, שלדה מצוינת שסיפקה נוחות נסיעה מעולה והתנהגות כביש מהנה, אך מיתוג כמכונית מנהלים במחיר גבוה, ביצועים פושרים, רמת אבזור לא מספקת ואכזבת הלקוחות מה-BX, מנעו ממנה להפוך ללהיט מקומי. סיפורה של סיטרואן קסנטיה

ששי כהן 26 במרץ, 2021
סיטרואן קסנטיה

בשנת 1987 הושווה המס לדגמי מכוניות 1,600 סמ"ק ל-1,300 סמ"ק, במהלך שהוביל לירידת מחירים חדה, שבעקבותיו זכתה סיטרואן BX להתעוררות המכירות בין לילה, עם זינוק דרמטי במכירות הדגם שהצליח להדיח לרגע את סובארו לאונה מראשות טבלת המכירות, ולהכתיר לזמן קצר יורשת צרפתייה. אלפי ישראלים הסתערו על המשפחתית המחודשת של סיטרואן שהבטיחה מראה מתקדם, אבזור חשמלי מלא (לא מיצובישי לנסר המציאה את הנוסחה) ונוחות נסיעה ללא תחרות. ההצלחה הפתיעה לא רק את יבואני סיטרואן בישראל, אלא גם את היצרן, שצפה בפופולריות שיא של הדגם לראשונה מחוץ לגבולות צרפת. שנה לאחר מכן, החלו לצוץ לראשונה סימני אמינות, שהובילו זמן קצר לאחר מכן להתרסקות המכירות, לא לפני שיותר מ-10,000 לקוחות רכשו את הדגם. מאז ועד 1993, נמכרה ה-BX במספרים נמוכים יחסית מדי שנה. ב-1993 הגיעה המחליפה שלה : סיטרואן קסנטיה.



סיטרואן קסנטיה מגיעה לישראל

סיטרואן קסנטיה הוצגה בעולם כבר בשנת 1992, אך היבואן עיכב את הגעתה לארץ משום שבתחילת הדרך היא צוידה רק בתיבת הילוכים ידנית. רק בחודש אוקטובר 1993 נחתה בארץ הקסנטיה, כשהיא מצוידת כמובן כבר בגיר אוטומטי הנחוץ להצלחה בישראל. הפעם לא היה כבר מדובר במשפחתית בהיצע הדגמים של סיטרואן בישראל, אלא במכונית שהשתייכה לקטגוריית "המנהלים" בישראל, כמתחרה לדגמים מצליחים כמו מיצובישי גאלאנט, הונדה אקורד, מאזדה 626 ואחרות. בדומה לסיטרואן ZX הקומפקטית יותר שהגיעה שנה לפניה לארץ, גם בסעיף העיצוב (הקסנטיה עוצבה ע"י ברטונה), ביקשו בסיטרואן לספק מכונית יותר שגרתית למראה והרבה פחות אוונגרדית כפי שהיתה ה-BX בזמנו, מתוך כוונה לפנות לקהל רחב יותר וגם להימנע מצרות עתידיות בנושא האמינות. הקסנטיה הציעה מרכב 5 דלתות שימושי ועיצוב מודרני ונאה, אך היתה רחוקה מלהיות מרשימה כפי שהציעו המתחרות החדשות מבית מאזדה ומיצובישי.

סיטרואן קסנטיה

דגם אחד בתחילת הדרך בישראל

עם תחילת השיווק בארץ, הוצעה הקסנטיה בגרסת ה-2.0SX ליטר בלבד, עם מנוע שהפיק 123 כ"ס ו-18.3 קג"מ, ששודך לתיבת הילוכים אוטומטית 4 הילוכים מתוצרת ZF, שהיתה בעלת יכולת ללמוד את אופי הנהיגה של הנהג (לטוב ולרע). למרות ההספק הגבוה יחסית לאותם שנים, תיבת ההילוכים האוטומטית הצליחה לסרס את ביצועי המנוע והתאוצה הקלאסית ל-100 קמ"ש היתה רחוקה מלהרשים עם 13.6 שניות. יחד עם זאת, עם שלדה מצוינת כמיטב מסורת היצרן, מערכת מתלים הפנאומטית והיגוי אחורי אקטיבי בסגנון של ה-ZX, הציעה הקסנטיה התנהגות כביש מצוינת, אחיזת כביש פנטסטית ונוחות נסיעה מעולה, שהצטרפו לתא נוסעים מרווח ביותר ביחס לקטגוריה, שלמרות נתון של אורך מכונית של 4.44 מטר שהיה מקביל יותר למשפחתית ולא למכונית מנהלים, עם בסיס גלגלים נדיב של 275 ס"מ (לעומת 263 ס"מ לדוגמה בגאלאנט החדשה), היתה הסיטרואן מרווחת ביותר בתא הנוסעים וגם שימושית עם תא מטען גדול מהממוצע בנפח 480 ליטר הודות למרכב ה-5 דלתות.

סיטרואן קסנטיה 1998

1994: התרחבות משפחת הדגמים

בשנת 1994 החל יבוא גם הקסנטיה 2.0 ליטר עם גיר ידני שהציע ביצועים משופרים עם 11.5 שניות ל-100 קמ"ש והרבה יותר תקשורת עם הנהג. במקביל החל שיווק הקסנטיה 1.8 ליטר הזולה יותר, עם מנוע שהפיק 103 כ"ס והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.5 שניות בגרסה הידנית או 16 שניות ארוכות בגרסה האוטומטית. מעט דגמים הגיעו גם בגרסת הקסנטיה X שצוידה במנוע 16 שסתומים שהפיק 112 כ"ס, ושודך לתיבת הילוכים ידנית. בשנת 1998 הגיע לארץ דגם ה-"אקסקלוסיב" שצויד במנוע 2.0 ליטר 132 כ"ס (11.9 שניות ל-100 קמ"ש ו-201 קמ"ש מירביים), תיבה אוטומטית ואבזור עשיר יחסית. בסעיף האבזור, למרות שמדובר היה במכונית מנהלים, אבזור הדגם בתחילת הדרך כלל 4 חלונות חשמל, בקרת אקלים דיגיטלית, הגה כח, כיוונון מראות חשמלי, נעילה מרכזית, מזגן מקורי וריפודי קטיפה.  גרסאות ה-1.8 ליטר הוצעו בחלקן גם עם רמת גימור נמוכה יותר (2 חלונות חשמל). רק בשנת 1996 זכתה הקסנטיה לכרית אוויר לנהג ושנה מאוחר יותר לצמד כריות אוויר. בסעיף הגימיקים, גם כאן הודות למערכת המתלים ניתן היה לבחור ב-3 מצבי גובה של הרכב, שאפשרו לא רק נסיעה בשבילים עם מרווח גחון גדול משמעותית מרכב משפחתי, אלא גם החלפת גלגל ללא ג'ק בכיוון למצב הגבוה ביותר של הרכב…

סיטרואן קסנטיה אקטיבה

סיטרואן קסנטיה אקטיבה- היחידה שהגיעה לארץ. צילום של שחר מתוך קארספורום

והיו גם דיזל, אקטיבה וגרסת 3.0 ליטר יוקרתית ונדירה

בשנת 1997 הגיעה לארץ לרישוי לקראת שיווק גם מכונית בודדת מסוג קסנטיה אקטיבה (Activa), שעבור מי שלא הספיקה לו נוחות הנסיעה המצוינת של הדגם הרגיל, כאן שודרגה מערכת המתלים הפנאומטית גם במוטות מייצבים אקטיביים שניסו להיאבק בזוויות הגלגול בנהיגה ספורטיבית במהירויות גבוהות ועשו זאת בהצלחה. מתחת למכסה המנוע צוידה המכונית במנוע טורבו 2.0 ליטר 150 כ"ס ו-24 קג"מ, ששודך לתיבה ידנית 5 הילוכים והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.4 שניות. בסופו של דבר הדגם הוחלט לא לשווק את הדגם בארץ עקב בעיית מחיר וצפי לביקוש נמוך. בשנת 1999 נחתה בארץ גם הקסנטיה דיזל (SXTD) שצוידה במנוע טורבו-דיזל (HDi הראשון בסיטרואן) בנפח 1.9 ליטר שהפיק 90 כ"ס, שודך לתיבת הילוכים ידנית והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-16.6 שניות לצד חיסכון משמעותי בצריכת הדלק. הדגם הזה זכה לפופולריות בעיקר בשוק המוניות. בשנת 2000 הצטרפה גם הקסנטיה 3.0 ליטר היוקרתית, עם מנוע V6 שהפיק 190 כ"ס והציעה חלופה לרכב יוקרה. רק בודדים ממנו עלו לכביש בישראל.

סיטרואן קסנטיה כיכבה גם במערכון "נהגת המונית" המשעשע של החמישיה הקאמרית בשנות ה-90, אבל הצילום בתא הנוסעים של דייהטסו אפלאוז… 🙂

יקרה מהאירופאיות, זולה מהיפניות.

עם התחלת השיווק לקראת סוף 1993 כדגמי 94', דגמי ה-2.0 ליטר הוצעו מ-101,750 שקל, מחיר שכמעט זהה למיצובישי גאלאנט (102,050 שקל) ומאזדה 626 שהוצעה ב-101,900 שקל, וזול משמעותית מהונדה אקורד 2.0 ליטר (115,000 שקל) וטויוטה קרינה (117,950 שקל). גרסת ה-1.8 ליטר אוט' שהגיעה במהלך 94' הוצעה מ-94,600 שקל לדגם האוטומטי, גבוה מפולקסווגן פאסאט 1.8 ליטר (91,000 שקל), ומפורד מונדאו 1.8 ליטר אוט' (89,900 שקל) ואף משברולט קורסיקה 2.2 ליטר (88,160 שקל). מסע הפרסום של הקסנטיה שיבח את התנהגות הכביש של המכונית "שמה X על פיתולי הכביש", הבטיח סטנדרטים חדשים של איכות ואמינות ושיאים חדשים של נוחות, כאשר הסלוגן היה "מכונית המנהלים הנוחה בעולם".

סיטרואן קסנטיה 1998

תשרוד לאספנות?

סיטרואן קסנטיה שווקה בארץ בין השנים 1993-2001 אז הוחלפה ע"י ה-C5. קצת יותר מ-1.5 מיליון עותקים שלה נמכרו בעולם, אך בארץ בשל המוניטין הגרוע שהשאירה אחריה ה-BX, והמעבר של המכונית מקטגוריית המשפחתיות לקטגוריית המנהלים היקרה יותר, הקסנטיה נמכרה בקצב של כמה מאות טובות של מכוניות בשנה ומעולם לא התברגה בצמרת הקטגוריה. ביחס ל-BX מדובר היה גם במכונית שהציעה תא נוסעים איכותי ועמיד הרבה יותר, ובאופן כללי היא נחשבה גם לאמינה מתדמיתה, ובמבחני יד שניה שנעשו לה עם השנים, תיארו אותה אפילו כצרפתיה אמינה, ובתנאי שהיא טופלה לפי הספר במוסכי החברה ולא סבלה מהתעללויות. גם מערכת המתלים שלה נחשבה לעמידה יחסית, אך דרשה טיפול מקצועי ותשומת לב במוסכים. עם השנים היא סבלה מסחירות נמוכה, מה שהפך דגמים שמורים שלה לעסקאות אטרקטיביות בשוק המשומש ביחס למי שחיפש מכוניות טובות במחיר מצחיק. נכון להיום, נעלמה הקסנטיה כמעט לחלוטין מהכבישים ובלוחות היד 2 לא מצאנו אפילו רכב אחד למכירה. האם יש מישהו שמחזיק אותה ושומר אותה לאספנות? נשמח לדעת.

סיטרואן קסנטיה

תודה ל-ג' – חובב הרכב האמיץ בישראל… (המחזיק 2 סיטרואן מטופחות ושומר לאספנות)




עוד מנוסטלגיה