נוסטלגיה לשבת: סיטרואן C3 דור 1 – "הרבה מעבר ליופי"…

בשנת 2001 הוצגה לראשונה ה-C3, הסיטרואן שהבטיחה להיות סוג של יורשת מודרנית לדה שבו המיתולוגית. בעולם הפכה מאז ה-C3 לדגם הנמכר ביותר בהיסטוריה של היצרן, ובארץ היא הציעה נוחות ואבזור טובים מהמקובל וגרסת דיזל שנחשבה למכונית החסכונית בישראל. אבל האם היא זכתה גם להצלחה מקומית?

ששי כהן 22 בדצמ, 2023
סיטרואן C3 דור 1

לאחר שהתמקדה סיטרואן מסוף שנות ה-80 במכוניות מיני עם הסיטרואן AX, אשר יוצרה במשך 12 שנים וממנה נמכרו כ-2,425,138 מכוניות בעולם שהפכו אותה לסיפור הצלחה, ולאחר מכן הוחלפה ע"י סיטרואן סקסו שלא שחזרה את ההצלחה המצופה, החליטה סיטרואן לשוב לקטגוריית הסופר-מיני אותה עזבה עם סיום ייצור הסיטרואן ויזה ובסוף 2001 הציגה את הדור הראשון של ה-C3. ב-22 שנה שחלפו מאז, הפכה ה-C3 (על שלושת דורותיה) למכונית הנמכרת ביותר בהיסטוריה של סיטרואן עם יותר מ-5.6 מיליון רכבים שנמכרו בעולם, ואף עקפה את הדה-שבו האגדית ממנה נמכרו כ- 5.1 מיליון עותקים במשך 41 שנות ייצור. הדור החדש שהוצג לאחרונה בגרסה חשמלית, מתואר ע"י היצרן שוב כסוג של יורש מודרני לדה-שבו המיתולוגית. לרגל 20 שנה להגעתה של ה-C3 לארץ, חזרנו הפעם אל הדור הראשון.


סיטרואן C3 דור 1

ה-C3 נחשפה לראשונה בתערוכת הרכב של פרנקפורט בסוף 2001 והיתה גרסת הייצור של דגם הקונספט שהוצג מספר שנים קודם לכך ואף הגיע לארץ לתערוכת הרכב "אוטומוטור" באפריל 2000. ה-C3 היתה ניסיון ראשון מזה שנים של היצרן לייצר שוב מכונית מקורית וייחודית, ופחות "גרסה סיטרואנית" חסרת ייחוד לדגמי פיג'ו, והציגה עיצוב מקורי ועגלגל שניסה לשלב בין הדה שבו האגדית למראה מודרני בסגנון של החיפושית החדשה. עם 3.85 מטר לאורך ו-1.67 מטר לרוחב, היא היתה גדולה ומרווחת מהסקסו היוצאת, ועם נתון גובה חריג של 1.52 מטר, היא היתה נקראת כבר בימינו "ג'יפון". גם בסיס הגלגלים היה נדיב ועמד על 246 ס"מ ונפח תא המטען עמד על 305 ליטר – מהגדולים בקטגוריה.

סיטרואן C3 קונספט

סיטרואן C3 קונספט (עם "דלתות התאבדות") הגיע לבקר באפריל 2000 בתערוכת הרכב אוטומטור בתל אביב. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ.

מכונית דיגיטלית

העיצוב המתקדם זרם גם לתא הנוסעים שהציע שיפור ענק ביחס לדגם המוחלף, עם סביבת נהג ונוסעים נעימה ויוקרתית לשהייה, מושבים ודשבורד בשני צבעים, לוח מחוונים דיגיטלי מלא וצג דיגיטלי נוסף ומרכזי לטובת תפעול מערכת השמע ושעון הזמן. לקינוח, הוצע אבזור נדיב כבר מרמת הגימור הבסיסית בארץ "SX" עם רדיו דיסק מקורי עם 4 רמקולים נשלט מההגה, בקרת אקלים דיגיטלית, בקרת שיוט, הגה כח מתכוונן לעומק ולגובה ואופציות נדירות לאותה תקופה כמו חיישני גשם ואורות וחיישני רוורס מקוריים שהוצעו בגרסת ה-"SX Pack" בתמורה ל-5,000 שקל נוספים. מפרט הבטיחות כלל כסטנדרט 4 כריות אוויר, ABS ומערכת EBD המגבירה את הבלמים בבלימת חירום.

סיטרואן C3 דור 1

היתה מאובזרת מהמקובל

ה-C3 מגיעה לישראל

בחודש מרץ 2002 הוזמנו עיתונאי רכב ישראלים להשקת ה-C3 החדשה בצרפת שם נחשפו לראשונה ליכולות הדגם, ביצעו נסיעות מבחן ראשונות והתרשמו מהעיצוב הנועז שבחרה סיטרואן להציג בדגם. השיווק של הדגם בארץ החל ביוני 2002 אך כמודל 2003, יחד עם קמפיין בהשקעה של מיליון דולר תחת הסיסמה: "סיטרואן C3- הרבה מעבר ליופי". היצע הדגמים עם תחילת הדרך כלל את גרסת ה-1.4 ליטר שצוידה במנוע העתיק של היצרן, בעל שמונת השסתומים, שהפיק 75 כ"ס והוצע בשילוב לגיר ידני שהציע 14.2 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 168 קמ"ש וכן בגרסה אוטו' עם גיר "חכם" 4 הילוכים בסגנון ה-C5 הגדולה יותר, שהציע 17.7 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 172 קמ"ש. עבור חובבי הביצועים, לא הוצעה המכונית בגרסאות ספורטיביות אך כללה גם גרסת 1.6 ליטר ידנית שהפיקה 110 כ"ס וסיפקה 10.7 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 192 קמ"ש.

סיטרואן C3 דור 1

עיצוב עגלגל ומתקדם לאותה תקופה

המכונית החסכונית בישראל

כחלק מאופנת מכוניות הדיזל שפשטה באותם שנים בארץ, הוצעה גם גרסת ה-Hdi עם מנוע דיזל 1.4 ליטר וגיר ידני שהפיק 70 כ"ס והציע 15.4 שניות ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית של 165 קמ"ש והבטחה לצריכת דלק של 26.3 ק"מ לליטר, שנעה במציאות סביב ה-19 ק"מ לליטר בממוצע. היא ניצחה מבחני דרכים שנערכו לה ב"ידיעות אחרונות" ובמגזין "הגה" והוכתרה בזמנו כמכונית החסכונית ביותר בארץ. בשנת 2004 הגיעה גם גרסת ה-1.6 ליטר אוט' "סנסודרייב" שכללה גיר רובוטי חד מצמדי ואפשרות לתפעול הילוכים מאחורי ההגה. הביצועים היו זהים לגרסה הידנית, אך הגיר היה קופצני יחסית ופחות חלק מגרסת ה-1.4 ליטר אוט'. ב-2006 הגיעה גרסה מחודשת לאחר מתיחת פנים שכללה עיצוב מעודכן לחזית הרכב, שינויים קוסמטיים קלים נוספים ועדכון תא הנוסעים עם עיצוב מעט שונה ושדרוג איכות ההרכבה.

סיטרואן C3 דור 1

תמחור

עם הגעתה לארץ החל מחירה של ה-C3 ב-90,000 שקל לגרסת הבסיס, מחיר שהיה גבוה יותר מאחותה החורגת למשפחה פיג'ו 206 וכן מדגמים "נחשבים" כמו פולקסווגן פולו. יחד עם זאת, מחיר הגרסה האוטומטית החל מ-97,000 שקל והיה דווקא זול מהמתחרות הבכירות. ביחס ל-206 היתה ה-C3 מעט פחות ספורטיבית ומהנה לנהיגה, אולם מנגד, למרות שלא צוידה במתלים פניאומטיים כמו של ה-C5, היא עדיין סיפקה נוחות נסיעה גבוהה מהמקובל, ואף היתה מאובזרת ויוקרתית ביחס למתחרות, מה שהפך אותה למכונית נעימה מאוד לנהיגה. הגרסה הרובוטית 1.6 ליטר אגב, היתה הסיטרואן הראשונה שצוידה באופציה של מערכת Start&Stop לחיסכון בדלק. לאחר פתיחה מוצלחת יחסית במכירות בשוק המקומי, התייקרה משמעותית ה-C3 והתקשתה להימכר במספרים משמעותיים בקטגוריית הקטנות.

סיטרואן C3 דור 1

מפעל הפיס מגריל 90 מכוניות C3 בחודש אחד!

לקראת ראש השנה 2003 הוגרלו במשך חמישה שבועות כ-90 מכוניות סיטרואן C3 מגרסת ה-1.4 ליטר אוט' בין המנויים, כ-18 מכוניות בממוצע בכל הגרלה שבועית, שבאו במקום הפרס הראשון שעמד על 1.5 מיליון שקל עד אז. "הלקוחות מעדיפים יותר סיכוי לזכייה בפרסים בעלי ערך גבוה מאשר זוכה אחד בלבד מדי שבוע" טענו אז במפעל הפיס. מרבית הזוכים מיהרו כצפוי למכור את המכונית ולתרגם את הפרס לכסף, אך מחלקות הטרייד אין הציעו מחיר הנמוך ב-30,000 שקלים ממחירון הדגם כחדש, ובין לקוחות פרטיים הוחלפו מכוניות חדשות לגמרי בהנחה עד 25,000 שקל מהמחירון שהפכה אותן לעסקה כלכלית מצוינת.

כמה מכוניות מגרסת ה-C3 פלוריאל שהופכת מרכב קופה לקבריולט/ רודסטר או טנדר בהתאם לטעמכם בתוך דקות הגיעו גם לארץ

הצליחה? 

הדור הראשון של סיטרואן C3 שווק בארץ בשנים 2003-2009 וממנו עלו על כבישי ישראל כ-2,615 מכוניות, נתון עימו מעולם לא הגיע הדגם לצמרת מכירות הסגמנט בארץ, בשונה למשל מהצלחת הדגם באירופה. אחת הסיבות לכך כאן היתה הבחירה המובהקת של הלקוחות ללכת אחר האחות החורגת פיג'ו 206 שכיכבה כאן במשך כמה שנים בצמרת מסירות הקטגוריה ונהנתה מביקוש מטורף בקנה מידה ישראלי עם אלפי מכוניות מדי שנה. בחלוקת מכירות ה-C3 בארץ הובילה גרסת ה-1.4 ליטר אוט' עם 1,551 מסירות, שהקדימה את גרסת הדיזל ממנה נמסרו כ-352 מכוניות וגרסת ה-1.6 ליטר אוט' ממנה נמסרו כ-325 מכוניות. מהדגמים הידניים נמסרו כ-738 רכבים (כולל דגמי הדיזל) ובאופן מפתיע גם כמה מכוניות מדגם ה-C3 פלוריאל – גרסת הקופה קבריולט הייחודית שכללה גג בד מתקפל ואפשרות לפירוק קורות הצד שאפשרו להפוך אותה בתוך דקות למכונית קבריולט/רודסטר/טנדר או קופה בהתאם לרצון הבעלים באותו הרגע. למעט אחת כזו שהגיעה לתצוגה בתערוכת אוטומוטור 2004, עוד כמה בודדות הגיעו ביבוא אישי. נכון להיום הדור הראשון של ה-C3 לא נעלם מהכבישים ו-329 עותקים שלו עדיין מתגלגלים כאן על הכביש, מהם 52 מהגרסאות הידניות. אם תרצו אחת כזאת, מוצעות כיום כ-6 מכוניות למכירה בלוח יד 2 במחירים החל מ-2,000 שקל ועד ל-10,000 שקל לאחת משנת 2007 יד ראשונה 1.6 אוט' עם 130,000 ק"מ.

  • תודה לצבי תמרי על הסיוע בנתונים 

עוד מנוסטלגיה