נוסטלגיה לשבת: פורד טרייסר – "האסקורט האמריקאית"

אל חגיגת המשפחתיות האמריקאיות ששווקו כאן באמצע שנות ה-90, הצטרפה גם פורד טרייסר, משפחתית אמריקאית שהומצאה עבור השוק הישראלי, ולמעשה היתה בכלל פורד אסקורט האמריקאית שהתבססה על מאזדה 323 הוותיקה. בארץ היא ניצחה את המתחרות במבחן השוואתי אך הפסידה במכירות.

ששי כהן 16 בספט, 2022
פורד טרייסר

אמצע שנות ה-90 היתה תקופה נהדרת עבור מותגי הרכב האמריקאים. הפחתת המיסוי בעקבות לחץ של ממשלת ארה"ב והגעתם של דגמים משפחתיים קומפקטיים במחירים תחרותיים, הזניקו את מכירות הדגמים האמריקאים בארץ לשיא של כל הזמנים, כאשר את החגיגה הובילה שברולט קוואליר שמסרה כאן בשנת 1995 כ-5,289 רכבים, ודורגה בסוף אותה שנה במקום החמישי והמכובד בטבלת המכוניות הנמכרות ביותר בארץ. המוניטין הנחשק של מכוניות אמריקאיות באותם שנים בארץ, והגעתה של משפחתית יפה ומאובזרת במחיר הקרוב מאוד למחירן של משפחתיות יפניות מאובזרות, עשו את שלהם והישראלים הסתערו על המציאה החדשה מארה"ב. לצידה של השברולט שווקה גם קרייזלר נאון בעלת העיצוב החיצוני המקורי והמרשים, אך זו הסתפקה במכירות נמוכות משמעותית. אל הנבחרת הזו הצטרפה שנה מאוחר יותר גם פורד טרייסר.


פורד טרייסר – האמריקאית שלא שווקה בארה"ב…

חברת מכשירי תנועה יבואנית פורד באותם שנים ביקשה להצטרף לחגיגת המשפחתיות מאמריקה, אך נתקלה בבעיה משמעותית, משום שהדגם אותו ביקשה להביא לארץ היה פורד אסקורט בגרסתו האמריקאית, הגדולה והשונה לחלוטין מהפורד אסקורט האירופאית ששווקה כאן, והיבואן האמין ששיווק צמד מכוניות בעלות אותו שם במקביל באותו אולם תצוגה יגרור לבלבול ובעיות. (מאוחר יותר עשתה זאת אגב יבואנית הונדה ששיווקה את האקורד הבריטית לצידן של האקורד האמריקאית והאקורד היפנית במקביל עם אותו השם ובאותו אולם תצוגה…). הפתרון לשיווק האסקורט האמריקאית הגיע מחטיבת מרקורי היוקרתית יותר של פורד, ששיווקה את הדגם בתור "מרקורי טרייסר" ותרמה את השם לטובת השיווק בארץ.

פורד טרייסר

החדישה בחבורה

הטרייסר היתה המכונית החדשה ביותר שהוצגה בעולם מבין שלישית האמריקאיות המשפחתיות, והשתייכה לדור השלישי של האסקורט האמריקאית שנחשף ב-1996. יחד עם זאת, כחלק מהיותה של פורד בעלת הבית של מאזדה היפנית, הטרייסר פותחה של שלדת מאזדה 323 הוותיקה משנות ה-80 ועליה נעשה ניסיון לפתח משפחתית מודרנית המצוידת במכלולים של פורד, אך ביחס לצמד המתחרות מבית שברולט וקרייזלר, היא היתה די שמרנית ומשעממת למראה. המידות היו משפחתיות עם 4.44 מטרים לאורך, רוחב של 1.68 מטר וגובה של 1.36 מטר, וביחס לקוואליר הפופולרית כאן היא היתה קצרה, צרה ונמוכה יותר, מה שאומר צפופה יותר. נפח תא המטען היה מקובל לקטגוריה לאותם ימים ועמד על 345 ליטר.

פורד טרייסר 1998

"מבית היוצר של המוסטאנג האגדית, האקספלורר המנצחת והטאורוס היוקרתית"…

היצע הדגמים בישראל

הטרייסר נחתה בארץ בקיץ 1996 ושווקה בארץ בגרסה אחת בלבד שכללה מנוע בנזין 2.0 ליטר שהפיק 110 כ"ס ושודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 4 הילוכים. עם יחידת הכח הנ"ל הציעה המכונית תאוצה ל-100 קמ"ש ב-13.6 שניות, מהירות מרבית של 185 קמ"ש וצריכת דלק שעמדה 10 ק"מ לליטר בממוצע לפי נתוני היצרן. אבזור הדגם כלל חלונות, נעילה ומראות חשמליים, רדיו טייפ מקורי ששולב כיחידה אחת עם בקרת המזגן, בקרת שיוט, מושב אחורי מפוצל ופגושים בצבע הרכב, ואבזור הבטיחות כלל צמד כריות אוויר, ABS וארבעה בלמי דיסק. תא הנוסעים שלה נחשב דווקא לאיכותי ובעל הנדסת האנוש הטובה ביותר ביחס למתחרות מאמריקה. במבחן דרכים שערך לה מגזין "אוטו" בספטמבר 1996 נגד הנאון והקוואליר, ניצחה הפורד את האחיות מאמריקה, לא משום שהצטיינה במיוחד, אלא פשוט עשתה הכל בסדר גמור בשעה שהמתחרות הרבה פחות.

פורד טרייסר

שער גיליון מגזין "אוטו" ספטמבר 1996. פורד טרייסר מנצחת את המבחן ההשוואתי.

תמחור

עם השקתה בארץ הוצעה הטרייסר במחיר של 93,900 שקל, מחיר שהיה נמוך מהקוואליר ב-6,000 שקל וגבוה ב-4,000 שקל מהנאון. יחד עם זאת, הטרייסר הגיעה לארץ בקיץ 1996 (כדגמי 97'), כשנה לאחר שהגיעו המתחרות ובשלב בו החלה דעיכתה של תקופת הגאות האמריקאית בשוק המשפחתיות, וחזרתם של הלקוחות לעבר הדגמים היפניים, אם כי השברולט נמכרה עדיין מצוין. הגעתה המאוחרת של הטרייסר לארץ, יחד עם מראה הרבה פחות מושך והחולשה של פורד באותם שנים בארץ פגעו משמעותית בחדירתה לשוק.

פורד טרייסר 1998

1998: ירידת המחיר לצורך עידוד המכירות הצולעות.

שרדה לאספנות?

פורד טרייסר שווקה בארץ בשנים 1996-1999 וממנה נמכרו כאן כ-917 יחידות, רובן בשנתיים הראשונות ואחרי זה בקצב נמוך יותר. מבין שלושת האמריקאיות שהוזכרו כאן, היא נמכרה במספרים הכי נמוכים. הדגם הוחלף יחד עם האסקורט האירופאית בשנת 2000 עם הגעתו של הדור הראשון של פורד פוקוס, שיחד עם יבואן חדש (דלק מוטורס) הפכה להיות מכונית גלובלית ובארץ כיכבה כאחד הלהיטים של "דור ההייטק" שהקפיצו את מכירות פורד לרשימת עשרת המותגים הנמכרים ביותר. הטרייסר נעלמה לחלוטין מהכבישים בארץ כבר לפני שנים ארוכות, בין השאר בשל בעיות אספקת חלפים ומחירי אחזקה גבוהים ולא מצאנו שום מכונית שמוצעת למכירה בלוחות היד 2. האם מישהו מחזיק באחת כזאת ואולי שומר אותה לאספנות? לא מצאנו עדות לאחד כזה, אך לפי נתוני משרד הרישוי עדיין 2 מכוניות קיימות על הכביש עם רישוי פעיל.

 

עוד מנוסטלגיה