נוסטלגיה לשבת: פיאט ריטמו – "הורכבה בעבודת יד של רובוטים…"

מחליפת ה-128 וויתרה על מרכב הסדאן ועברה למרכב האצ'בק אופנתי יותר, נהנתה מעיצוב מקורי ומלא אופי ואף הוצעה בארץ גם בגרסת קבריולט. הדגמים הספורטיביים נשארו דווקא מעבר לים. סיפורה של פיאט ריטמו.

ששי כהן 30 בדצמ, 2022
פיאט ריטמו 85S קבריולט

בתמונה הראשית: 1982- פיאט ריטמו קבריולט והמועמדות הסופיות לתחרות מלכת היופי. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

לקראת אמצע שנות ה-70 החלה פיאט לעבוד על המשפחתית הבאה שלה שתחליף את ה-128. כחלק מאימוץ השוק האירופאי של דור חדש של משפחתיות שהוצעו עם מרכב האצ'בק שימושי במקום סדאן, ובראשן הגולף ב-1974, גם בפיאט החליטו להצטרף לאופנה החדשה ובתערוכת הרכב של טורינו בשנת 1978 נחשפה המכונית החדשה שענתה לשם "ריטמו", שסימלה גם מעבר של פיאט משמות של דגמים שהורכבו משלוש ספרות (124,127 ו-500 לדוגמה) לשם רגיל.



"המכונית שהורכבה בעבודת יד של רובוטים"…

הריטמו עוצבה ע"י מעצב החברה סרגיו סרטורלי וכללה עיצוב חדשני וייחודי לאותה תקופה, עם גריל קדמי ואטום יחסית (היום היה מתקבל יפה בדגמים חשמליים), פגושי פלסטיק מגודלים מלפנים ומאחור שידעו לספוג מכות במהירות עד 6 קמ"ש, ידיות פתיחת דלתות בעיצוב שונה מהמקובל ומרכב שימושי ותכנון חכם שהבטיחו מרווח פנים של מכוניות גדולות יותר, יחד עם חיסכון בדלק של מכוניות קטנות. היצרן התגאה שמדובר במכונית הראשונה שלו שעושה שימוש בייצור במערכת ה-"Robogate", שכללה שימוש נרחב ברובוטים בייצור השלדה וההרכבה, מה שהבטיח איכות הרכבה ודיוק גבוהים יותר, לא רק ביחס למקובל בדגמי פיאט, אלא גם ביחס למתחרות. במסע הפרסום בחו"ל נבחר גם הסלוגן המשעשע "Handbuilt by robots" (נבנתה בעבודת יד של רובוטים…). עם אורך של 3.94 מטר, רוחב של 1.65 מטר וגובה של 1.40 מטר, מדובר היה במכונית מרווחת ביחס לקטגוריה וקלה יחסית (850-955 ק"ג) בהתאם לגרסאות.

פיאט ריטמו דור 1

1980: היתה גם הרכב הצמוד של בכירי אגד. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

פיאט ריטמו מגיעה לישראל

שיווק פיאט ריטמו החל בארץ בשנת 1979 עם הגעתם לארץ של 3 דגמים: "ריטמו 60" שצוידה במנוע 1,049 סמ"ק 60 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית 4 הילוכים, שסיפקה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-15.9 שניות ומהירות מרבית של 150 קמ"ש. מעליה הוצעה ה-"ריטמו 65" שצוידה במנוע 1.3 ליטר 65 כ"ס ואותה תיבת הילוכים. הגרסה הבכירה היתה ה-"ריטמו 75" שצוידה באותו מנוע 1.5 ליטר, אך עם הספק גבוה יותר של 75 כ"ס שרשם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-14.2 שניות ומהירות מרבית של 155 קמ"ש. גרסה זו הוצעה גם בשילוב לתיבת הילוכים אוטומטית מתוצרת פולקסווגן.

פיאט ריטמו

פיאט ריטמו דור 1

1981 – מתיחת פנים ראשונה והגעת גרסאות נוספות

בשנת 1981 עברה המכונית מתיחת פנים ראשונה שכללה עדכונים קלים לעיצוב החיצוני והפנימי, שדרוגים של תיבת ההילוכים והמתלים ועוד. ב-1982 הגיעה לארץ גם ה-"ריטמו 75 סופר" שצוידה באותו מנוע 1.3 ליטר מוכר אך עם תיבת הילוכים ידנית 5 הילוכים כסטנדרט. גרסה זו לא ביקשה להיות ספורטיבית יותר אלא חסכונית יותר בדלק (המכונית הראשונה בארץ שצוידה בצמיגי פירלי P8 יעילים יותר לחיסכון בדלק), ואף מהודרת יותר מבחוץ ומבפנים, עם הגה כח, צמד חלונות חשמל ונעילה מרכזית. בחו"ל שווקה גם הריטמו TC 125 אבארט הקרבית יותר (2.0 ליטרים, 125 כ"ס, 7.9 שניות ל-100 קמ"ש) וככל הידוע מכונית אחת הגיעה גם לארץ.

פיאט ריטמו 85S קבריולט

פיאט ריטמו קבריולט והמועמדות לתחרות מלכת היופי. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

והיתה גם ריטמו קבריולט

בשנת 1982 יובאה לארץ גם פיאט ריטמו 85S קבריולט ראשונה, שיועדה עבור בנו של אחד משותפי סמלת, יבואנית פיאט. הדגם צויד במנוע 1.5 ליטר 85 כ"ס (מאייד כפול) וגיר ידני 5 הילוכים, והגיע לכאן בעיקר כדי לשמש כמקדם תדמית עבור מותג פיאט ולמשוך לקוחות לאולם התצוגה. הרכב השתתף במסע פרסום של עיתון "לאשה" במסגרת תחרות מלכת היופי, ואף כיכב על שער מספר 11 של מגזין הרכב "טורבו" כשהוא בתנועה ועליו עומדת בחורה עם חזה חשוף, מהלך שהיום לא היה עובר כנראה בשתיקה. בסה"כ עלו לכביש כמה מכוניות בודדות מדגם זה.

פיאט ריטמו 85S קבריולט

1982: שער מגזין "טורבו".

1983: מתיחת פנים שניה (ריטמו נובה)

בשנת 1983 עברה המכונית מתיחת פנים נוספת ומקיפה יותר שכללה חזית בעיצוב חדש, עם צמד פנסים עגולים בכל צד במקום אחד, גריל ופגושים בעיצוב שגרתי יותר ושדרוג כללי של האיכות והאבזור, כולל תא נוסעים איכותי יותר, מושבים חדשים ותאורה לנוסע שלצד הנהג כמו במטוס (תאורה מתכווננת שמאירה למקום נבחר ואינה מסנוורת את הנהג כמו תאורת הפנים הרגילה). רבים ראו בעיצוב המחודש פגיעה בעיצוב המקורי והמוצלח של הרכב ואיבוד הזהות שלו. הדגם החדש נקרא ריטמו "נובה" (חדשה באיטלקית) והוצע בגרסאות הריטמו 60 (מנוע 1.1 ליטר), ריטמו 70 (1.3 ליטר) וריטמו 70 אוטומטית (לראשונה בנפח 1.3 ליטר). בפיאט טענו בזמנו שבפיתוח הריטמו נובה הושקע סכום זהה לזה הדרוש לפיתוח מכונית חדשה לחלוטין. גם הלוגו החדש של פיאט שכלל 5 פסים אלכסוניים התנוסס על הדגם החדש. בשנת 1986 הגיעה לארץ גם מתיחת פנים לדגם הזה, שכללה עדכונים שונים, זוהתה מבחוץ ע"י ידיות פתיחת דלתות שגרתיות יותר ושלל חלקים שהגיעו מפיאט רגאטה החדשה.

פיאט ריטמו נובה

פיאט ריטמו נובה (דור 2)

הצליחה?

פיאט ריטמו היתה משפחתית קומפקטית זולה יחסית ומחירה חפף ללא מעט דגמי סופרמיני. שנה אחת בלבד לאחר שהגיעה לארץ, עקב מדד המחירים שזינק ב-123% (מאי 1979-מאי 1980) הוכפל מחירה של המכונית שהתייקרה מ-272,104 לירות ל-532,000 לירות!

הריטמו זכתה כאן להצלחה יחסית עם כמה אלפי מכוניות שעלו לכבישים, אך משנת 1983 החלה לאבד מכירות בעיקר בשל מעבר הלקוחות לפיאט אונו המוצלחת יותר שסחפה אחריה את מרבית לקוחות פיאט בארץ. גם הגעתה של האחות החורגת "סיאט רונדה", שנהנתה מעיצוב מעט יותר מודרני ותא נוסעים משודרג פגעו במכירות של הריטמו. לאורך השנים נחשבה הריטמו למכונית נוחה, חסכונית ויעילה, אך גם כזאת שהסתפקה בביצועים בינוניים בלבד וסבלה מבעיות חלודה וחשמל רבות. בעולם היא כנראה תיזכר בזכות שלל נצחונות של גרסת האבארט 125 שלה בקבוצות A ו-N במרוצי ראלי רבים.

שרדה לאספנות?

פיאט ריטמו שווקה בארץ בשנים 1979-1988 והוחלפה בשנת 1989 ע"י פיאט טיפו החדשה, שהציגה התקדמות ענקית ואף נבחרה למכונית השנה באירופה באותה שנה. בסה"כ נמכרו בעולם כ-1,790,000 מדגמי הריטמו. לפי נתוני משרד הרישוי, רק שתי מכוניות מדגמי הריטמו נעות היום על הכביש עם רישוי אספנות בתוקף.

  • תודה לצבי תמרי על הסיוע בהכנת הכתבה

 

עוד מנוסטלגיה