נוסטלגיה לשבת: קיה ספורטאז' דור 1 – "פלא שהיפנים בלחץ?"…

הדור הראשון של קיה ספורטאז' שנחת בארץ ב-1995, היה מחלוצי מהפכת הג'יפונים העירוניים, הציע יכולות שטח מרשימות, והיה לקוריאני הראשון שהצליח להביס מכונית יפנית במבחן השוואתי. יחד עם זאת, להצלחה האמיתית בארץ הוא זכה רק לאחר 2 דורות.

ששי כהן 16 ביונ, 2023
קיה ספורטאז' דור 1

לאחר שבמחצית הראשונה של שנות ה-90 התפתח כאן שוק ה-SUV עם רכבי שטח גדולים ומפוארים שנחתו בזה אחר זה, הגיע השוק לרוויה מסוימת (גם בעולם) ויצרני הרכב הבינו שלא כולם מעוניינים לנהוג במכוניות באורך שנושק ל- 5 מטרים, במשקל של כמעט 2 טון, הצורכות המון דלק וקשות לתנועה בתוך העיר הצפופה. הפתרון שהסתמן: מעבר לפיתוח ג'יפונים קומפקטיים, זולים יותר לרכישה ולאחזקה, יעילים בעיר ועדיין עם יכולות נאות לקחת את המשפחה לטיול שטח מדי פעם. חלוץ הקטגוריה היה סוזוקי ויטארה שהגיע כבר ב-1990 (בתחילה בגרסת 3 דלתות ומאוחר יותר גם ב-5 דלתות), ולמרות שנהנה מספר שנים מהיעדר תחרות של ממש בארץ, השיווק התנהל בעצלתיים. השינוי הגיע בשנת 1995 עם הגעתה של קיה ספורטאז', שהקדימה בכמעט שנה את טויוטה ראב-4 ודגמים נוספים שהביאו לפריחה בשוק הג'יפונים העירוניים.




ג'יפון קומפקטי אך מרווח 

כמו מרבית דגמי קיה מהשנים ההם, גם הספורטאז' חלק פלטפורמה ושלל מכלולים מתוצרת מאזדה היפנית. הדגם נחשף בעולם ביולי 1993 ושנתיים לאחר מכן הגיע לארץ מדרום קוריאה, כאשר האירופאיים קיבלו את הרכב מפס הייצור של מפעל Karmann בגרמניה. הספורטאז' הציע עיצוב מודרני ועגלגל,  והיו רבים שתיארו אותו כ"ג'יפון סופרמרקטים" לנשים. כחלק מהמאמץ לתייג אותו כרכב שטח קשוח, לצד קשתות הגלגלים המודגשות, מגיני הפלסטיק בצידי הרכב והגלגל הרזרבי שנתלה על דלת תא המטען, מרבית המכוניות צוידו כאן בתחילת הדרך ב"מגן קנגורו" מאסיבי מברזל לחזית, שלא באמת היה בו צורך. עם 4.25 מטרים לאורך, רוחב של 1.73 מטר, גובה של 1.65 מטר ובסיס גלגלים נדיב לאותה תקופה של 265 ס"מ, היה הספורטאז' קצר ממיצובישי סופר לנסר המשפחתית, אך עם בסיס גלגלים גדול משל הגאלאנט הגדולה, ועדיין עם פחות חצי מטר באורך ביחס לג'יפים הגדולים, מה שסיפק ג'יפון מרווח למשפחה ויעיל בעיר.

קיה ספורטאז' 1995

קיץ 1995: פרסומת ראשונה לקיה ספורטאז' בישראל

קיה ספורטאז' מגיע לראשונה לישראל

בקיץ 1995 החלה קמ"י (מקבוצת סמל"ת) בשיווק הספורטאז' שהצטרף לקיה ספיה באולם התצוגה. השיווק החל בגרסה 4X4 בנזין 2.0 ליטר 135 כ"ס וגיר ידני בלבד, שהציעה 11.9 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 170 קמ"ש. עיצוב תא הנוסעים היה מודרני יחסית והאבזור כלל חלונות, נעילה ומראות חשמליים, הגה כח, מזגן עם בקרת אקלים, רדיו-טייפ עם אנטנה חשמלית ובלמי ABS בגלגלים האחוריים. המחיר עמד על 107,000 שקלים אך לא היה מספיק זול מול הג'יפים הגדולים, שעליהם יכלו עצמאים להתקזז במע"מ ולהגיע אפילו למחיר מעט נמוך יותר ממנו, ויחד עם היעדר תיבה אוטומטית, הסתכמו המכירות בשנת 1995 ב-140 מכוניות בלבד.

קיה ספורטאז' 1995

1995: הספורטאז' מגיע לישראל (צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד).

1996 מגיעה הגרסה האוטומטית

בדצמבר 1995 נחתה כאן הגרסה האוטומטית החשובה שהקפיצה את המכירות. למנוע המוכר שודכה תיבת הילוכים אוט' עם 4 הילוכים והביצועים היו מעט פחות טובים עם 14.7 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 166 קמ"ש. למרות שמדובר היה בג'יפון בעל אופי עירוני, המפרט לשטח היה מכובד וכלל הנעה כפולה (שילוב ל-4X4 בלחיצת כפתור), הילוך כח, סרן אחורי חי, שלדת סולם, מרווח גחון של 20.5 ס"מ ועוד. המחיר נקבע על 119,500 שקל והיה גבוה בכ-10,000 שקל מהגרסה הארוכה של סוזוקי ויטארה, ובמקביל הגרסה הידנית התייקרה ל-113,395 שקל. במבחני הדרכים הוא זכה למחמאות בסעיף נוחות הנסיעה הגבוהה והיכולות הנאות גם בשטח, וספג ביקורות בעיקר על צריכת הדלק הגבוהה. בינואר 1996 פרסם מגזין "אוטו" מבחן השוואתי לספורטאז' מול הויטארה, בו ניצחה הספורטאז' את המבחן. ככל הידוע, זאת היתה הפעם הראשונה שרכב קוריאני ניצח בארץ מבחן השוואתי.

קיה ספורטאז' 1996

1996: מצטרפת הגרסה האוטומטית

1999: מתיחת פנים ותג מחיר תחרותי 

בשנת 1999 הגיעה לארץ הגרסה המחודשת לאחר שעברה מתיחת פנים. בשלב הזה כבר נעו על כבישי ישראל כ-900 ספורטאז'ים וכבר לא מעט מתחרים, והעדכונים כללו גריל בעיצוב חדש, פגוש מאסיבי יותר, מדרגת צד קלילה וצבעי מרכב דו גווניים חדשים. חישוקי הגלגלים הקלים פינו את מקומם בגרסת הבסיס לחישוקי ברזל. בתא הנוסעים נוספו צמד כריות אוויר ומתחת למכסה המנוע ההספק ירד ל-128 כ"ס (תאוצה ל-100 קמ"ש ב-14.1 שניות). בשל התחרות הרבה תג המחיר החל מ- 126,000 שקל לגרסה האוטומטית שהיתה זולה משמעותית מהמתחרים בסדר גודל של 30,000 שקל ומעלה !

קיה ספורטאז' קבריולט

קיה ספורטאז' פתוח מככב בשער גיליון הגה בשטח במאי 2001. צילום: רמי גלבוע

2001 – מצטרפת קיה ספורטאז' קאטבק (הגרסה הפתוחה)

בשנת 2001 זיהתה יבואנית קיה את המחסור ברכבי שטח פתוחים אשר יחברו את חובבי הג'יפים לאוויר הפתוח בשטח ובים. לאחר שפסק השיווק של הויטארה הפתוחה ומיצובישי פאג'רו קנבס, האופציות היחידות בשוק היו לפתוח הזמנות מיוחדות לג'יפ לרנגלר ב-185,000 שקל, או ללנד רובר דיפנדר ברזנט ב-190,000 שקל. כאן נכנסה לתמונה קיה עם דגם הספורטאז' "קאטבק" – שהיה הגרסה הקצרה של הספורטאז' שצוידה בגג ברזנט נפתח בצבע שחור. המראה החיצוני היה צעיר ומדליק, האבזור היה נדיב והצטרף גם כיסוי קשיח לגלגל הרזרבי מאחור. המפרט הטכני כלל מנוע בנזין 2.0 ליטר 128 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית בלבד, לצד ההנעה הכפולה וכל המפרט המבטיח לשטח. המחיר נקבע על 117,900 שקל ולשם שינוי היה נמוך משמעותית מהגרסה הארוכה והידנית שמחירה כבר עמד על 133,900 שקל.

הצליח? 

הדור הראשון של הספורטאז' היה האחראי הראשי לקידום התדמית של קיה באולם התצוגה בישראל והיחיד באותה תקופה שהצליח לתת פייט למתחרות ובמידה מסוימת "להלחיץ את היפנים" כפי שהוצג לנו בקמפיין התקשורתי. יחד עם זאת, קצב המכירות שלו הסתפק בכמה מאות מכוניות בודדות בשנה, והיה נמוך אפילו  מהמתחרים היקרים מבית טויוטה והונדה. הבעיה העיקרית היתה הגעתו של הדור הראשון של דייהטסו טריוס בשנת 1998, שצויד בהנעה כפולה ובמחיר נמוך משמעותית, אשר למרות תא נוסעים קטן משמעותית כבש את השוק המקומי.

קיה ספורטאז' דור 1

מרבית המכוניות ששרדו הפכו לחיות שטח עם שדרוגים רבים. (צילום מתוך מודעת מכירה ביד 2)

ישרוד לאספנות?

הדור הראשון של קיה ספורטאז' שווק כאן בשנים 1995-2003 וממנו נמכרו כאן כמה אלפי מכוניות בודדות. לאורך השנים הוא הציע אמינות ושרידות גבוהים ולנוכח יכולותיו האמיתיות בעולם השטח (בניגוד למרבית הג'יפונים העירוניים שהגיעו בהמשך), הפך הספורטאז' למבוקש מאוד בשוק המשומשות וחביבם של שועלי השטח השונים, אשר שדרגו משמעותית את יכולותיו עם השנים. נכון להיום, הדגם עדיין נצפה על הכביש ובשטח ולפי נתוני משרד הרישוי כ-286 עותקים שלו שרדו ועדיין נעים על הכביש עם רישוי פעיל. בעוד כשנה וחצי יוכלו ראשוני הדגמים גם להירשם כרכב אספנות ואנחנו בטוחים שיהיו לא מעט כאלו.

  • תודה לצבי תמרי על הסיוע בנתונים

עוד מנוסטלגיה