נוסטלגיה לשבת: רנו קליאו דור 1 (ו- RSi במחיר מציאה)

היא החליפה את רנו 5 אחרי 19 שנות שיווק, היתה מכונית השנה 1991 באירופה ועם הגעתה לארץ הוכתרה כסופר-מיני הטובה ביותר. גרסת ה-RSI הספורטיבית שעלתה רק 4,500 שקל יותר מהדגם הרגיל האוטומטי, הוכתרה גם כ-"GTI הנבחרת". סיפורה של רנו קליאו דור 1.

ששי כהן 14 באוג, 2020
רנו קליאו דור 1

הדגם הראשון של רנו שאינו נושא את שם הדגם כמספר

בשנת 1990 הציגה רנו את הקליאו החדשה, יורשת לרנו 5 המצליחה שהוצגה ב-1972 ומאז מכרה 8 מיליון עותקים בעולם, אשר הפכו אותה למכונית הנמכרת ביותר של רנו בעולם. הקליאו החדשה היתה גם המכונית הראשונה של היצרן לשאת שם של דגם שאינו מספר (הדגם האחרון שהוצג שנשא שם כמספר היה רנו 19 ) ואחריה הגיעו דגמים עם שמות כמו לגונה, מגאן וכו'. כשעל כתפיה של הקליאו החדשה הונחה האחריות להמשיך את הצלחת הדור היוצא, מדובר היה במכונית שהציגה התקדמות ענקית בכל תחום מול ה-"סופר 5" הוותיקה, כאשר היצרן תיאר אותה לא פחות מ-"מכונית סאלון קטנה". עם השנים הפכה אגב הקליאו (על כל 4 הדורות שלה) גם למכונית הצרפתית הנמכרת ביותר בעולם בכל הזמנים!


מכונית השנה 1991 באירופה

מספר חודשים לאחר שהוצגה בעולם נחתה בארץ בחודש מרץ 1991 הקליאו החדשה, כשבאמתחתה התואר המכובד "מכונית השנה באירופה 1991". ביחס לרנו "סופר 5" אותה החליפה, מדובר היה ברכב עם הופעה הרבה יותר מודרנית וכן עם מידות שצמחו משמעותית ותואר "המכונית הכי רחבה בקטגוריה", למרות שהתלונה העיקרית שהופנתה לרכב במבחני הדרכים נגעה למרחב המצומצם יחסית בספסל האחורי…

רנו קליאו 1992

פרסומת רנו קליאו – "שיגעון של מכונית"

המלכה החדשה של קטגוריית הסופר-מיני

עם השקת הדגם בארץ, הוצעה המכונית בגרסת מנוע אחת שכללה את מנוע ה-1.4 ליטר מסדרת ה-"אנרג'י" החדשה של רנו, שהיה מוכר כבר מהמשפחתית החדשה רנו 19. הספק המנוע עמד על 80 כ"ס והוא הוצע בגרסה ידנית שהציעה את התאוצה הטובה בקטגוריה עם 11.2 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 175 קמ"ש, ומאוחר יותר גם בגרסה אוטומטית שהחלה להיות כבר הכרחית בארץ גם בקטגוריית הקטנות, אך סבלה ביצועים הרבה פחות ספורטיביים עם 15 שניות ל-100 קמ"ש ו-170 קמ"ש מירביים. מיד עם הגעתה לארץ נשלחה המכונית למבחן השוואתי שכלל גם את הפיג'ו 205 (מלכת השוק הנוכחית), פיאט אונו (הנמכרת ביותר בקטגוריה) ופורד פיאסטה החדשה, ובסיומו של המבחן, הוכתרה הקליאו כמכונית הסופר-מיני הטובה בישראל, כשלזכותה גם התנהגות כביש מצוינת, נוחות נסיעה גבוהה, שלדה מעולה והביצועים הטובים בקטגוריה.

רנו קליאו 1993

פרסומת רנו קליאו 1993

1994: רנו קליאו RSi הספורטיבית נוחתת בישראל עם תג מחיר מפתה במיוחד

בתחילת 1994 הצטרפה להיצע גם הקליאו RSi, הגרסה הספורטיבית של הקליאו שהגיעה בתצורת 3 דלתות, מנוע 1.8 ליטר 110 כ"ס וגיר ידני, שהציעו ביצועים חמים יותר עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב- 8.9 שניות ומהירות מרבית של 195 קמ"ש ויכולת כוללת שסיפקה המון כיף לנהג. בסעיף האבזור צוידה המכונית בחבילת אבזור ספורטיבית חיצונית ופנימית שכללה פגוש ספורטיבי יותר, גג שמש  חשמלי, מושבים ספורטיביים ועוד, כאשר באופן משעשע חישוקי מגנזיום הוצעו דווקא בתוספת מחיר…

רנו קליאו RSI

רנו קליאו RSI (צילום: אלעד יהושוע)

למרות שלא היה מדובר ביורשת אמיתית לרנו 5 טורבו (את זה הציעה גרסת הקליאו וויליאמס 2.0 ליטר 150 כ"ס שהוצעה בחו"ל ולא הגיעה לארץ), ה- RSi נמכרה במספרים יפים בארץ ובקצב של כמה עשרות מכוניות בשנה, לא מעט הודות לתג מחיר שהיה גבוה רק בכ-4,500 שקל מהגרסה האוטומטית (62,450 שקל מול 57,950 שקל לדגם הרגיל האוטומטי), מה שהפך אותה לתמורה מצוינת למחיר וסייע רבות למחיר.

רנו קליאו 1994

רנו קליאו 1994

תמחור גבוה לדגמים הרגילים, אבל מציאה לדגם הספורטיבי

רנו קליאו שווקה בארץ ב-2 רמות גימור לבחירה: RN הבסיסית (פגושים בצבע שחור, מזגן מקורי, טסות לגלגלים, לוח שעונים פשוט) ו-RT המפוארת שכללה פגושים בצבע הרכב, חישוקי גלגלים קלים, ריפודי קטיפה, לוח שעונים עשיר יותר, ואבזור חשמלי (חלונות קדמיים, נעילה מרכזית ומראות חשמליות). מחיר הקליאו עם הגעתה לארץ בשנת 1991 עמד על כ-41,000 שקל לדגם הידני, מחיר אשר היה כמעט הגבוה בקטגוריה (פיג'ו 205 1.4 ב-36,300 שקל, פיאט אונו 70ie ב-36,750 שקל, סיטרואן AX 1.4 ב-34,500 שקל ואופל קורסה ב-38,600 שקל). המציאה האמיתית היתה כאמור דווקא ה-RSi הספורטיבית, שנמכרה  בתמורה ל-62,450 שקל, מחיר שאמנם היה יקר ב-1,500 שקל מפיג'ו 106 XSI, אך מצד שני הקליאו היתה חדה וספורטיבית יותר. מתחרות נוספות כמו איביזה GTI ואופל קורסה GSI נמכרו במחירים גבוהים יותר (71,440 שקל ו-74,300 שקל בהתאמה). יחד עם זאת ולמרות תג מחיר גבוה יחסית למתחרות, עקב שלל נצחונות במבחני דרכים השוואתיים של עיתונות הרכב ומוניטין מוצלח של רנו בשוק הקטנות, נמכרה הקליאו במספרים יפים למרות שמעולם לא היתה ממובילות הטבלה.

רנו קליאו דור 1 למכירה

רנו קליאו דור 1 למכירה

האם תשרוד לאספנות?

בשנה הבאה יכול הדור הראשון של רנו קליאו להירשם כרכב אספנות בארץ. נכון להיום נעלמו כמעט לחלוטין המכוניות מהכבישים, ונכון ליום פרסום הכתבה נצפתה רק מכונית אחת למכירה ביד 2: RN ידנית מודל 1996 יד ראשונה ב-2,500 שקל. האם נזכה לראות את הקליאו דור 1 במפגשי האספנות השונים כפי שניתן למצוא כיום את הרנו 5 שקדמה לה? אנחנו מעריכים שכן, וכנראה עם סיכוי גבוה שזאת תהיה דווקא אחת מגרסת ה-RSi הספורטיבית…

רנו קליאו דור 1

רנו קליאו דור 1 מעלה אבק – האם זאת מועמדת לאספנות?




עוד מנוסטלגיה