סקודה אניאק קופה במבחן: יקרה או תחרותית? תלוי איך מסתכלים

גרסת הקופה 5 דלתות של האניאק מציעה עיצוב ספורטיבי ומפתה יותר מול הדגם המוכר, אך יקרה גם ב-21,000 שקל. מצד שני, ביחס לאאודי Q4 ספורטבק שחולקת מכלולים רבים משותפים, היא דווקא זולה ב-100 אלף שקל. האם מתחבאת כאן דווקא עסקה אטרקטיבית במחיר?

ששי כהן 08 ביול, 2023
סקודה אניאק קופה

לאחר שנה קשה בה סבלה יבואנית סקודה מירידה חדה במכירות בשל בעיות משבר השבבים העולמי שהובילו לבעיות מלאי חמורות, תעשיית הרכב העולמית התאוששה במהירות מתחילת השנה, משבר השבבים כבר כמעט מאחורינו לחלוטין וגם המכירות של סקודה בארץ חזרו לצמוח ומציגות גידול של 24% במסירות במחצית הראשונה של 2023 מול התקופה המקבילה אשתקד. גם בשוק החשמליות, ועם דגם אחד בודד (סקודה אניאק), רושמת סקודה נתונים מרשימים ומדורגת חמישית אחרי יונדאי, טסלה, ג'ילי ו-BYD שמובילה מתחילת השנה בישראל. עכשיו לסקודה יש דגם חשמלי נוסף והוא האניאק קופה.


עיצוב ספורטיבי ומפתה יותר

האניאק קופה הינה גרסת הקופה 5 דלתות של האניאק המוכרת, וגם אחות חורגת לפולקסווגן ID.5 שתגיע לכאן בקרוב ואאודי Q4 ספורטבק שמשווקת כאן מזה שנה וחצי. העיצוב החיצוני ספורטיבי יותר וכולל גג שמשתפל לאחור בחלקה האחורי של המכונית ותורם להופעה ספורטיבית ומפתה יותר, אך זה מגיע כמובן על-חשבון קל של המרווח לראש ליושבי הספסל האחורי (בעייתי בעיקר לאנשים גבוהים מהממוצע), אך את זה פתרה סקודה חלקית באמצעות וויתור על ווילון גג הזכוכית הפנורמי, שחוסך בזבוז של כמה ס"מ במרווח הראש. מצד שני, כמו בטסלה, בשמש ישראלית מדובר כאן לעתים בסוג של עונש, אך היבואן מספק את הרכב עם ערכת וילונות מקורית לגג הזכוכית הענק, שגם עושה עבודה טובה בהצללה וגם נראית איכותית. עם 4.65 מטרים לאורך, היא ארוכה בחצי ס"מ מהאניאק הרגילה, אך לא פחות מ-7 ס"מ מהאחות החורגת באאודי. הרוחב עומד על 1.88 מטר והגובה על 1.61 מטר, מה שמספק תנוחת ישיבה גבוהה.


האבזור החיצוני נדיב כסטנדרט וכולל תאורה מלאה מסוג LED, חיישני חניה היקפיים, חישוקי "19 קלים, שמשות אחוריות מושחרות, כניסה חכמה לרכב מ-4 הדלתות, גג זכוכית פנורמי ענק, קיפול מראות חשמלי ועוד. בתא הנוסעים תפגשו את אותו עיצוב מוכר של האניאק הרגילה, מה שאומר סביבת נהג ונוסעים איכותית ונעימה מאוד לשהייה, הכוללת בין השאר לוח מחוונים דיגיטלי זעיר ומסך מולטימדיה "13 הכוללים תמיכה מלאה בעברית וגם קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי אך לא אלחוטיים. לצידו של מסך המולטימדיה המתפעל את מרבית מערכות הרכב, שמחנו לפגוש גם "פסנתר" מתגים פיזיים הנחוצים לתפעול מהיר של מערכות חיוניות לנהיגה, ומבלי הצורך להתעסק בשלל תפריטים שלעתים מסורבלים במסך.

סקודה אניאק קופה

תא נוסעים איכותי ומאובזר

גם האבזור הפנימי נדיב כסטנדרט וכולל מושב נהג חשמלי, חימום הגה, בקרת אקלים כפולה עם פתחי מיזוג אחוריים, משטח טעינה אלחוטי לנייד, תאורת אווירה ב-10 גוונים לבחירה, בלם יד חשמלי ועוד. רמת האבזור הנבחנת כאן " EcoSuite" כללה גם תאורת מטריקס LED מתקדמת בחזית, מושבי עור, צמד מושבים קדמיים חשמליים ומחוממים, דלת תא מטען חשמלית ועוד. האבזור הבטיחותי כולל את כל מערכות הבטיחות הפופולריות כיום בענף, כולל מערכת יעילה לתמרון בחניות צפופות הבולמת אוט' את הרכב אם יש חשש למכשול בדרך ולמכונית ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק.

סקודה אניאק קופה

לחיצה קלה על דוושת הבלם והרכב נדלק אוטומטית (לאחר שנטרלתם את הקודן המעצבן), ואתם מוכנים לצאת לדרך. גם בורר ההילוכים האלקטרוני הזעיר מתקדם יותר ומוותר על מתג ה-"פארקינג" המסורתי. פתיחה של דלת הנהג מעבירה אוט' לניוטרל ובלם היד נדרך אוטומטית.

עד 550 ק"מ טווח?

על הכביש מדובר באותה נסיעה מוכרת ונעימה של האניאק הרגילה (ושאר האחיות למשפחה). המנוע מפיק 204 כ"ס ומספק ביצועים נאים, גם אם לא היסטריים המאפיינים כיום חלק מהחשמליות, עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8.7 שניות זריזות ומהירות מרבית שהוגבלה ל-160 קמ"ש כדי לשמור על טווח נסיעה ראוי. הנסיעה שקטה מאוד, חלקה ונעימה, ורק מפגש עם מהמורות גדולות יחסית בדרך מוציא את הרכב משלוותו בשל המשקל הגבוה ושימוש במתלים קשיחים יחסית וחישוקי גלגלים גדולים. לרכב מספר אפשרויות בלימה רגנרטיבית המסייעות לשימוש מופחת בבלמים וניצול יעיל יותר של החשמל, אך לא ניתן לנהוג לגמרי במצב של דוושה אחת. את ההבטחה לטווח נסיעה של 537-550 ק"מ (בהתאם  לרמות הגימור), המתאפשרת בין השאר הודות למרכב אווירודינמי עם מקדם גרר של 0.23 לא מימשנו במציאות, אך בתנאי מבחן מעט מאומצים ועם שימוש מאסיבי של מזגן בימי יולי החמים, הגענו לסדר גודל של 440 ק"מ במציאות.

סקודה אניאק קופה

שווה את הכסף?

סקודה אניאק קופה לוקחת את היתרונות של האניאק הרגילה (הנחשבת לדעתנו לאחת החשמליות הטובות בארץ) ומתבלת אותה בעיצוב דמוי קופה ספורטיבי ומפתה יותר למראה, שלדעתנו נראה פשוט מצוין. במחיר החל מ-236,400 שקל, היא יקרה בכמעט ב-21,000 שקל מהגרסה המקבילה של האניאק הרגילה, מה שפוגע קצת בסעיף התמורה למחיר, אך מצד שני, ביחס לאאודי Q4 ספורטבק האחות החורגת, מדובר כאן כאמור בחיסכון של כמעט 100,000 שקל, מה שהופך אותה פתאום לעסקה מעניינת במיוחד. חבל רק שבסקודה ממשיכים להתעקש על שנתיים אחריות לרכב ותוספת של 1,000 שקל לשנה שלישית, הגיע הזמן שיישרו קו עם האחיות לקבוצה ויעניקו 3 שנים אחריות כסטנדרט. לפחות האחריות לסוללה מלאה ועומדת על עד 8 שנים או 160,000 ק"מ.

עוד ממבחני דרכים