נוסטלגיה לשבת: אאודי TT דור 1 : "בדיוק מדברים כאלו אמא הזהירה אותך"

הדור הראשון של אאודי TT הגיע לארץ בכלל בטעות, מיד לאחר סדרה של תאונות קטלניות בחו"ל ועם תג מחיר כפול משל אימפרזה טורבו, אך מרכב קופה יפהפה ועתידני וחווית נהיגה ספורטיבית ומהנה, הפכו אותו ללהיט מקומי שנמכר במספרים מרשימים בתחילת המילניום.

ששי כהן 03 בספט, 2021
אאודי TT 2000-2006

בשנת 1995 חשפה אאודי בתערוכת הרכב של פרנקפורט את מכונית הקופה הספורטיבית החדשה שלה, שענתה לשם TT והוצגה כדגם קונספט אשר זכה להתלהבות הקהל וביקורות מחמיאות במיוחד בעולם הרכב. גרסת הייצור של המכונית הופיעה רק 3 שנים לאחר מכן, לאחר שאאודי התגברה על בעיית ריתוך המרכב בעל הגוף החלק במיוחד, עם שימוש בטכנולוגיית חדשנית לריתוך באמצעות קרן לייזר שסללה את הדרך לייצור של מכונית הקופה הראוותנית. את השם TT אגב, לקחה אאודי ממסורת מרוצי האופנועים המצליחה של NSU- מרוץ גביע התיירים של האי מאן, כאשר ה- TT הוא ר"ת של "Tourist Trophy". היצור של הרכב נעשה במפעל אאודי בהונגריה.

סדרת תאונות קטלניות עם תחילת השיווק

בדומה להתחלה העגומה של הדור הראשון של מרצדס A קלאס שסבל מאחיזת כביש נמוכה ונטה להתהפך, גם ה-TT החלה את דרכה בצורה דומה בחו"ל, עם סדרה של תאונות במהירות גבוהה שכללו מקרי מוות אשר התרחשו במהירויות הגבוהות מ-180 קמ"ש במהלך שינויי נתיב פתאומיים או פניות חדות. ה-TT שפותחה על בסיס שלדת הגולף המשפחתית, נקראה בזריזות למקצה שדרוגים נרחב שנועד לפתור את הבעיה שזכתה לסיקור תקשורתי נרחב, ובמהלכה זכתה המכונית לתוספת של ספוילר אחורי, בקרת יציבות וכיול מחדש להיגוי ולמתלים שהפך את המכונית המסוכנת לבטוחה גם במהירויות גבוהות במיוחד.

אאודי TT

המכונית של האלף הבא – אאודי TT בפרסומת עם הגעתה לארץ

 אאודי TT מגיעה לישראל בכלל בטעות…

בשנת 1998 מינתה צ'מפיון מוטורס את אבי צור למנהל החטיבה החדש של אאודי (מי שהתמנה עם השנים גם למנכ"ל החברה), שהגיע בכלל ממחלקת השיווק של קוקה קולה, שם כיהן כמנהל השיווק של מבשלות בירה בישראל (קרלסברג). מספר ימים לאחר שהחל את תפקידו החדש, הגיע מנהל השיווק של אאודי למזרח התיכון לביקור בישראל, ובפגישה שערך עם מנהל החטיבה החדש, התחייב צור על רכישה של 36 יחידות של אאודי TT החדשה, וזאת עוד לפני שראה את הרכב ונחשף למפרט לשוק המקומי ולמחיר הגבוה… באותו הערב כשישבו לארוחה משותפת עם בכירי צ'מפיון מוטורס במסעדת בני הדייג ביפו, ביקש האורח הגרמני להרים כוסית לכבוד מנהל השיווק החדש שחתם איתו על רכישה של 36 מדגמי ה-TT, להפתעתם הרבה של בכירי צ'מפיון שטרם שמעו על העסקה, נבהלו מההתחייבות הגדולה למכונית הספורט ואף סיננו לעברו של צור את המשפט המאיים "אבי, זה צל"ש או טר"ש"…. בשיחה שערכתי עימו לאחרונה, סיפר צור : "הייתי טירון בענף הרכב ולא הכרתי את השוק לעומק, ובזכות זה ה-TT הגיעה לישראל כבר בתחילת הדרך".

אאודי TT דור 1

אאודי TT בהשקה העולמית על המסלול באיצטדיון האולימפי במינכן

ספטמבר 1998 – השקת עולמית ל-TT בגרמניה

בספטמבר 1998 נערכה ההשקה העולמית החגיגית לאאודי TT, אליה יצאו מספר עיתונאים מישראל, לצד בכירים נוספים בצ'מפיון מוטורס. בנמל התעופה במינכן חיכו כ-50 מדגמי ה-TT לעיתונאים מכל העולם, כולם אגב בצבע הכסף שהיה הצבע הרשמי של הרכב בתחילת הדרך, ובמהלך ההשקה יצאו לסיבוב היכרות בפארק האולימפי במינכן, ולאחר מכן למסלול נהיגה ארוך וחוויתי בהרי האלפים. באותו מסלול אגב, פיזרה אאודי מספר מכוניות תקועות בצדי הדרך (כולן אגב מתוצרת BMW…) כאשר ליד כל מכונית עמדה צעירה בלונדינית שנופפה לעזרה. בסיום אותו היום, קיבלו הצוותים הישראלים נקודות זכות על שהיו אלו שהפגינו אכפתיות ובמהלך הנהיגה בחרו לעצור ולנסות לעזור לבחורות שנתקעו בצידי הדרך…

השקת אאודי TT 1998

ספטמבר 1998: השקת אאודי TT בגרמניה. בתמונה: משמאל אבי צור מנהל חטיבת אאודי ולצידו תומר דותן מבעלי אוטודיל. הצילום באדיבות אבי צור

היצע הדגמים בישראל

עם תחילת השיווק בארץ בקיץ 1999, הוצעה ה-TT בגרסת קופה יפהפיה ועתידנית שהיתה בזמנו אחת המכוניות החושניות ביותר על הכביש וסובבה ראשים בכל מקום בו עברה. הדגם צויד במרכב 2+2 נוסעים, אולם על מסגרת הדלת הודבקה תווית שהזהירה שצמד המושבים האחוריים אינם מיועדים לאנשים מעל גובה 1.5 מטר, מה שאומר שהם יועדו מקסימום לילדים קטנים ועדיף שגם זה לא. הדגם הוצע בארץ בגרסת הטורבו 1.8 ליטר 20 שסתומים (אותו מנוע ששירת את הגולף GTI) והנעה קדמית שהפיקה 180 כ"ס ויחד עם תיבה ידנית 5 הילוכים הציעו תאוצה ל-100 קמ"ש ב-7.4 שניות ומהירות מרבית של 226 קמ"ש. מעליו הוצעה גרסת ה-TT קוואטרו שכללה הנעה כפולה ובקצה הוצעה גרסת הטורבו 1.8 ליטר קוואטרו החזקה, שהפיקה 224 כ"ס והציעה יחד עם תיבה ידנית 6 הילוכים תאוצה ל-100 קמ"ש ב-6.4 שניות ומהירות מרבית של 243 קמ"ש. בשנת 2000 הצטרפה גם ה-TT רודסטר, בעלת הגג (בד) הפתוח וצמד מושבים בלבד, שהפכה את מלכת היופי של אאודי לנחשקת ומוחצנת עוד יותר. בשנת 2003 עברה המכונית מתיחת פנים קלה ולראשונה הצטרפה גם גרסה אוטומטית עם גיר טיפטרוניק ששודך למנוע ה-1.8 ליטר טורבו 180 כ"ס בלבד. בכל מבחני הרכב שנערכו ל-TT בארץ, היללו כתבי הרכב את מכונית הספורט הקטנה של אאודי, החל מהעיצוב החיצוני והפנימי, דרך התנהגות הכביש והביצועים ועד הצלילים הממכרים שבקעו מהאגזוזים.

2002 אאודי TT

פרסומת ל-TT משנת 2002: בדיוק מדברים כאלה אמא הזהירה אותך…

מחיר כפול מאימפרזה טורבו !

מחיר אאודי TT עם הגעתה החל מ-219,900 שקל לגרסת ה-180 כ"ס הבסיסית ועד ל-289,700 שקל לגרסת הקוואטרו 4X4 החזקה. למזלה של המכונית מתחרות ישירות לא ממש היו לה עם הגעתה לארץ, לאחר שבדיוק רגע לפני פסק ייבוא פיאט קופה ואלפא GTV. לקוחות יכלו לבחור לדוגמה באלפא 156 עם מנוע ה-2.5 ליטר החזק שלה (198,000 שקל) שסיפק ביצועים זהים לגרסת ה-TT הבסיסית ולהישאר עם מספיק עודף , או לרכוש סובארו אימפרזה טורבו (138,400 שקל) – מחצית ממחירה של גרסת הקוואטרו החזקה שסיפקה בביצועים דומים.

אאודי TT דור 1

ובכל זאת סיפור הצלחה

אם נחזור רגע לתחילת הכתבה לסיפור של מר אבי צור, מנהל חטיבת אאודי הטירון בענף הרכב באותם ימים שהתחייב לרכוש כ-36 מדגמי ה-TT היקרים בשוק ישראלי שאמנם מאוד אוהב ומעריך מכוניות ספורט, אך לא ממהר לרכוש אותם, את ה-36 מכוניות שייעדה אאודי לשנה שלמה, מכרה היבואנית בתוך פחות מחודשיים, ובסה"כ קצת יותר מ-90 מכוניות בשנת השיווק הראשונה של הדגם בארץ. בשנה שלאחר מכן מכרה ה-TT כמות נאה נוספת של מכוניות, אך בשנת 2002 עבר שוק הרכב בישראל משבר, המכירות של הרכב החדש צנחו ועימן גם ה-TT שהסתפקה ב-21 יחידות. הדור הראשון של ה-TT נמכר עד שנת 2006  וממנו נמכרו בארץ כמה מאות מכוניות. הנתון המפתיע הוא שרבות מהן שרדו עד היום ונכון ליום פרסום הכתבה, נצפו בלוחות היד 2 כ-15 מכוניות מהדור הראשון למכירה, רובן אגב מהשנים  2001-2000, עם יד 10 ויותר ברישיון ועל כולן מבוקש מחיר הגבוה משמעותית מהמחירון. האם ה-TT תשרוד עוד 8 שנים לאספנות? אנחנו בהחלט מאמינים שחלק מהן ישרדו. מדובר במכונית קלאסית גם ברמה עולמית.

אאודי TT דור 1

41,500 שקל: אאודי TT דור 1 מודל 2002 למכירה. נראית מצוין גם היום. צילום של מוטי מתוך מודעה למכירה בלוח יד 2.

(תודה רבה למר אבי צור על הסיוע בהכנת הכתבה!)

עוד מנוסטלגיה