עם כניסתה של טויוטה לישראל בינואר 1992, לצידן של טויוטה קורולה המשפחתית (בדגמי סדאן ו-5 דלתות) וטויוטה פריוויה המיניוואן החללי, החל שיווקה גם של טויוטה סטארלט, מכונית הסופר-מיני הראשונה של טויוטה בישראל ולמעשה גם הסבתא של היאריס הפופולרית. הרבה כותרות ליוו את חדירתה של טויוטה לשוק הישראלי, כמו "היפנית מספר 1 בעולם" ו-"רעידת אדמה בשוק הרכב הישראלי", אבל בסופו של דבר, עם כל הרעש והצלצולים, הסטארלט לא הצליחה לנגוס נתח משמעותי בשוק הקטנות הפופולרי באותם שנים, ונמכרה במספרים מאוד נמוכים.
טויוטה סטארלט
הסטארלט הוצגה בעולם לראשונה בשנת 1973, והדגם שהגיע לישראל היה מהדור הרביעי שהוצג ב-1989 והגיע לארץ 3 שנים מאוחר יותר. הסטארלט הציעה עיצוב יפני טיפוסי לאותם שנים, עם עיצוב נאה שלא ירגיז אף אחד, אך מצד שני רחוק מלהיות מפתה או מסובב ראשים. בקיצור שמרנית כמו מרבית דגמי טויוטה של אותם השנים. בניגוד למתחרות האירופאיות בקטגוריה שהוצעו בשלל גרסאות ועם מבחר מנועים, דווקא הסטארלט שמגיעה מיפן אשר מתמחה בייצור מכוניות קטנות ואף הוצעה בעולם במבחר גרסאות, הגיעה לארץ רק בגרסת 5 דלתות ומנוע אחד בלבד. גרסאות 3 דלתות, טורבו 135 כ"ס ספורטיבית ואפילו קופה עם דלתות שחף של הדגם שהוצעו מעבר לים, נמנעו מלהגיע לארץ.
היצע הדגמים בישראל
עם הגעתה של הסטארלט לארץ הוצעה כאמור המכונית רק בגרסת 5 דלתות עם ממדים חיצוניים מקובלים לקטגוריה (3.72 מטר לאורך, 1.6 מטר לרוחב ו-1.38 מטר גובה), אך תכנון לקוי של המכונית סיפק בסיס גלגלים של 230 ס"מ בלבד, אשר התקשה לאכלס צמד מבוגרים מאחור, ולמעשה התאים יותר ל-2 מבוגרים + 2 ילדים. גם נפח תא המטען אכזב עם 225 ליטר. זה לא הפריע אגב ליבואן לתאר את הרכב בקטלוג הדגם בארץ כ-" תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים כיאה למשפחתית 5 דלתות"… ו- "תישא בקלות מטען רב לנוחות המשפחה"…
הדגם שווק בארץ בתחילת הדרך עם מנוע 1.3 ליטר 12 שסתומים עם קרבורטור, שהפיק 75 כ"ס ו-10.5 קג"מ, ששודך לתיבת הילוכים ידנית עם 5 הילוכים והציע ביצועים נאים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-11.1 שניות, מהירות מרבית של 170 קמ"ש וצריכת דלק של 12.2 ק"מ לליטר בממוצע. פינוקים בתא הנוסעים? לא בטויוטה. הדגם שווק ברמת גימור אחת בלבד "XL" שכללה מזגן מקורי, מגב אחורי, טסות לגלגלים, שעון זמן דיגיטלי וזהו פחות או יותר, ללא שום אבזור חשמלי. יחד עם זאת, איכות ההרכבה היתה טובה מהמקובל ותא הנוסעים הפגין עמידות לאורך שנים בשמש הישראלית.
בשנת 1993 נחתה בישראל גם הגרסה האוטומטית שהוצעה עם אותו המנוע והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.5 שניות ומהירות מרבית של 165 קמ"ש, נתונים טובים ביחס למתחרות מיפן, ויתרון מול המתחרות מאירופה שרובם לא הוצעו בכלל עם אופציה לתיבה אוטומטית.
1996 – דור חדש
בשנת 1996 הושק בארץ הדור החמישי של הסטארלט, שהיה גם הדור האחרון של הדגם לפני המעבר לדגמי היאריס. הדור החדש לא באמת היה חדש לחלוטין, ולמעשה היה יותר מתיחת פנים מקיפה של הדור היוצא, שכללה עיצוב מעודכן ועגלגל יותר, תוספת של 2 ס"מ לאורך ולרוחב ומנוע חדש באותו הנפח ואותו ההספק, אך עם 16 שסתומים והזרקת דלק רב נקודתית שהפיקו מומנט גבוה יותר (11.4 קג"מ), ושיפור כמעט לא מורגש בביצועים (11 שניות ל-100 קמ"ש ו-170 קמ"ש מרביים בדגם הידני). שדרוג משמעותי נרשם בסעיף הבטיחות עם ציודה לראשונה של המכונית בבלמי ABS וצמד כריות אוויר. משנת 1997 הוצע בדגם גם הגה כח.
מכונית הסופר-מיני היקרה בישראל
עם התחלת שיווקה של הסטארלט בישראל, תמחרה יוניון מוטורס את המכונית עם תג המחיר הגבוה ביותר בארץ בקטגוריית הסופר-מיני, עם מחיר של 40,000 שקל, מחיר הגבוה לא רק מהמתחרות המקבילות מיפן – סובארו ג'סטי 1.2 ליטר ב-33,650 שקל וסוזוקי סוויפט 1.3 ב-39,650 שקל, אלא גם ממובילות הקטגוריה מנצחות המבחנים ההשוואתיים באותה תקופה כמו פיאט אונו 70ie שהוצעה ב- 37,000 שקל, רנו קליאו ב-37,150 שקל ופיג'ו 205 1.4 ליטר ב-39,150 שקל. שנה מאוחר יותר פתחה הסטרלט פער עצום עוד יותר, עם התייקרות הדגם ל-54,750 שקל כ-10,000 שקל מעל הקליאו, כ-11,000 שקל יותר מהאונו ו-8,000 שקל יותר מה-205. הסטארלט האוטומטית הוצעה ב-59,300 שקל, כמעט יותר מ-4,000 שקל יותר ממיצובישי לנסר 1.5 אוט' הגדולה יותר שהיתה המכונית הנמכרת ביותר בישראל. במחירים הנ"ל, נמכרה הסטארלט במספרים נמוכים למדי ומעולם לא התברגה בין הקטנות הנמכרות ביותר, ולמעשה פנתה בעיקר למי שחיפש לרכוש מכונית מתוצרת "היפנית מספר 1 בעולם" והיה מוכן לשלם על זה אקסטרה.
תשרוד לאספנות?
טויוטה סטארלט שווקה בארץ עד לשנת 1999, אז הוחלפה ע"י דגם היאריס. בהסטוריה המקומית היא תיזכר בעיקר כמכונית אמינה ועמידה למדי, שסללה במידה מסוימת יחד עם דגמים נוספים של היצרן את מוניטין האמינות המוצלח של טויוטה בישראל. הדגם הסתפק במכירות של כמה מאות מכוניות בשנה בממוצע, ואת הדור החמישי שלו משנת 1996 עדיין ניתן לראות מדי פעם נע על הכבישים. האם היא תשרוד לאספנות? מבחינה מכאנית היא בהחלט יכלה, אך לא מצאנו עדות למישהו שאכן שומר את הרכב ובהחלט נופתע אם נפגוש החל מהשנה הבאה סטארלט עם רישוי אספנות. נכון לפרסום הכתבה, 6 מודעות למכירה של הדגם נצפו בלוח יד 2, כולם מהדור החמישי (1997-1999) במחירים של 4,000-8,000 שקל.